Tiskové zprávy
MŽP ČR: Čerpací stanice v EU budou muset zajistit odsávání výparů při tankování
Evropský parlament dnes velkou většinou hlasů schválil návrh evropské směrnice o rekuperaci výparů těkavých látek druhého stupně (tzv. VOC II), který vyjednalo české předsednictví EU.
Čerpací stanice v EU tak budou muset nainstalovat zařízení, které bude při tankování paliva do aut, dodávek a motocyklů zachycovat výpary z benzínu a nafty. „To povede ke značným úsporám paliv, ale také k ochraně lidí před výpary těkavých látek, které jsou pro lidské zdraví toxické,“ říká ministr životního prostředí a předseda Rady EU pro životní prostředí Martin Bursík.
Při čerpání benzínu je z nádrží aut vytlačován vzduch nasycený výpary. Ty obsahují těkavé organické látky, které škodí lidskému zdraví i životnímu prostředí. Jsou totiž rakovinotvorné a působí i na vznik přízemního ozónu, který je také lidskému zdraví nebezpečný. Zároveň jimi ale uniká benzín, který lze po kondenzaci opět použít.
V Evropské unii již dnes musejí mít všechny čerpací stanice v provozu zařízení pro rekuperaci výparů, vznikajících při zásobování těchto stanic palivy. Nyní tak tedy přibude i povinnost před výpary chránit jak obsluhu stanic, tak i samotné řidiče. Čerpací stojany budou podle nové směrnice vybaveny zařízením, které odsaje nejméně 85 % výparů zpět do cisterny čerpací stanice. Tímto způsobem se zachrání palivo, které by se jinak vypařilo do ovzduší, a díky tomu se i provozovatelům stanic časem vrátí náklady vložené do zachycovacího zařízení.
V celé EU bude povinné od 1. ledna 2012 na velkých nových či rekonstruovaných čerpacích stanicích. Všechny stanice jím musejí být vybaveny nejpozději 31. prosince 2018. Výjimku budou mít pouze malé stanice, které obslouží jen několik aut denně. Členské státy upozorní na existenci tohoto zařízení na čerpacích stanicích vhodným označením stojanů.
„V České republice s tím čerpací stanice problém mít nebudou, neboť u nás čerpací stanice rekuperační zařízení vesměs mají nainstalované. V řadě evropských zemí to ale neplatí,“ říká Martin Bursík.
Čerpací stanice v EU tak budou muset nainstalovat zařízení, které bude při tankování paliva do aut, dodávek a motocyklů zachycovat výpary z benzínu a nafty. „To povede ke značným úsporám paliv, ale také k ochraně lidí před výpary těkavých látek, které jsou pro lidské zdraví toxické,“ říká ministr životního prostředí a předseda Rady EU pro životní prostředí Martin Bursík.
Při čerpání benzínu je z nádrží aut vytlačován vzduch nasycený výpary. Ty obsahují těkavé organické látky, které škodí lidskému zdraví i životnímu prostředí. Jsou totiž rakovinotvorné a působí i na vznik přízemního ozónu, který je také lidskému zdraví nebezpečný. Zároveň jimi ale uniká benzín, který lze po kondenzaci opět použít.
V Evropské unii již dnes musejí mít všechny čerpací stanice v provozu zařízení pro rekuperaci výparů, vznikajících při zásobování těchto stanic palivy. Nyní tak tedy přibude i povinnost před výpary chránit jak obsluhu stanic, tak i samotné řidiče. Čerpací stojany budou podle nové směrnice vybaveny zařízením, které odsaje nejméně 85 % výparů zpět do cisterny čerpací stanice. Tímto způsobem se zachrání palivo, které by se jinak vypařilo do ovzduší, a díky tomu se i provozovatelům stanic časem vrátí náklady vložené do zachycovacího zařízení.
V celé EU bude povinné od 1. ledna 2012 na velkých nových či rekonstruovaných čerpacích stanicích. Všechny stanice jím musejí být vybaveny nejpozději 31. prosince 2018. Výjimku budou mít pouze malé stanice, které obslouží jen několik aut denně. Členské státy upozorní na existenci tohoto zařízení na čerpacích stanicích vhodným označením stojanů.
„V České republice s tím čerpací stanice problém mít nebudou, neboť u nás čerpací stanice rekuperační zařízení vesměs mají nainstalované. V řadě evropských zemí to ale neplatí,“ říká Martin Bursík.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk