Tiskové zprávy
Evropská komise, český text ICEU: Cestou do širší Evropy
19. února 2003 | Evropská komise, český text ICEU
Jednou z oblastí, na něž se zaměřila diskuse o budoucnosti evropské dopravní politiky v Evropském parlamentu minulý týden ve Štrasburku, bylo rozšíření EU. Parlament odhlasoval usnesení, v němž „vyzývá Evropskou komisi, aby předložila sdělení o dopravní situaci v kandidátských zemích, o míře její trvalé udržitelnosti a o úrovni zavádění komunitárního práva (acquis) a jeho dosavadních účincích, včetně konkrétních návrhů na řešení do roku 2004“.
Vyjádřil také podporu cíli Komise zachovat vysoký podíl železnice na přepravě zboží ve střední a východní Evropě a Komisi vyzval, aby za tímto účelem „předložila funkční plán“. Parlament také Komisi připomněl „naléhavou potřebu zavést pravidla, kontrolní mechanismy a moderní sankce, které zabrání mafiánským skupinám ve zneužívání dopravy k organizaci ilegálního přistěhovalectví.“
<p>
Dále požadoval urychlenou výstavbu a zkvalitnění vysokokapacitního severojižního a východozápadního železničního koridoru a intermodálních vnitrozemských terminálů, „na podporu revitalizace železnic v rámci EU a spojení s kandidátskými zeměmi a zónou volného obchodu Evropa-Středomoří.“
<p>
Zdůraznil, že již nyní velký počet různých železničních rozchodů používaných v unii se jejím rozšířením ještě rozroste (zejména díky pobaltským státům, které používají širokorozchodnou trať ruského typu) a unii vyzval „k prosazování celoplošné harmonizace železničních rozchodů v celé EU“.
Vyjádřil také podporu cíli Komise zachovat vysoký podíl železnice na přepravě zboží ve střední a východní Evropě a Komisi vyzval, aby za tímto účelem „předložila funkční plán“. Parlament také Komisi připomněl „naléhavou potřebu zavést pravidla, kontrolní mechanismy a moderní sankce, které zabrání mafiánským skupinám ve zneužívání dopravy k organizaci ilegálního přistěhovalectví.“
<p>
Dále požadoval urychlenou výstavbu a zkvalitnění vysokokapacitního severojižního a východozápadního železničního koridoru a intermodálních vnitrozemských terminálů, „na podporu revitalizace železnic v rámci EU a spojení s kandidátskými zeměmi a zónou volného obchodu Evropa-Středomoří.“
<p>
Zdůraznil, že již nyní velký počet různých železničních rozchodů používaných v unii se jejím rozšířením ještě rozroste (zejména díky pobaltským státům, které používají širokorozchodnou trať ruského typu) a unii vyzval „k prosazování celoplošné harmonizace železničních rozchodů v celé EU“.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk