https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cng-novinky-v-autobusove-doprave
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká plynárenská unie: CNG novinky v autobusové dopravě

1. listopadu 2011 | Česká plynárenská unie
Česká plynárenská unie ve spolupráci s RWE a Incheba Expo Praha pořádá seminář na téma „Využití CNG v autobusové dopravě“. Seminář se uskuteční dne 3. listopadu od 13:30 hodin v rámci středoevropského veletrhu Czechbus, který bude probíhat ve dnech 3. – 5. listopadu v Průmyslovém paláci v areálu Výstaviště Praha - Holešovice. Seminář ČPU se bude konat v prostorách střední haly Průmyslového paláce.

Seminář bude zaměřen na využití zemního plynu v autobusové dopravě jako řešení pro zdravější města a je určený pro zástupce státní správy, představitele krajských samospráv, zástupce dopravních podniků, odbornou veřejnost a média. Na semináři budou diskutovány zkušenosti s provozem CNG autobusů ve veřejné dopravě a jejich ekonomika, rozvoj plnicích stanic na CNG a představí se i výrobci CNG autobusů.

Záštitu nad seminářem, jako odborným doprovodným programem veletrhu, převzal náměstek ministra dopravy pan Ivo Toman. V rámci semináře vystoupí místopředseda Komise rady AK ČR pro dopravu a náměstek hejtmana Karlovarského kraje pan Petr Navrátil, náměstek primátora Ostravy pro životní prostředí pan Dalibor Madej. Dále vystoupí i Jan Žákovec z Pražské plynárenské a manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová.

Náměstek primátora Ostravy pro oblast dopravy pan Aleš Boháč bude přítomné informovat o probíhajícím postupu v souvislosti se zavedením CNG v Ostravě.

Dalšími účastníky budou zástupci dodavatelů plnicích stanic, zástupci dopravních podniků a zástupci měst, kteří mají s provozem CNG autobusů zkušenosti.

„Za posledních pět let se celosvětově počet CNG autobusů zvýšil 3,3 krát, v ČR se od roku 2006 zvedl počet CNG autobusů o 181 procent,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. „CNG je dnes nadějí mnoha měst a obcí, která jsou v současné době plná zplodin z výfuků benzinových a dieselových motorů,“ dodává.

Významnou částí veletrhu bude také expozice stlačeného zemního plynu (CNG) jak v dopravě autobusové, tak i komunální.

Zájemci se mohou registrovat zde – Lucie Kadlecová: e-mail: lucie@stranky.cz, tel: +420 775 996 116

Mýty a fakta o CNG autobusech

Mýtus č. 1 – CNG autobus je o dost dražší než plynový. Pravda – Dopravní podnik města Pardubice nakoupil CNG autobusy za stejnou cenu jako naftové autobusy. Obvykle je ale cena vyšší cca o 600 tisíc Kč, rozdíl je ale pokryt příspěvkem od plynárenských společností ve výši 200 tisíc Kč („plynaři“ již takto podpořili 202 CNG autobusů), příspěvkem od ministerstva dopravy, z regionálních operačních programů (využila např. Jihlava) nebo podporou z kraje (využil např. Středočeský či Ústecký kraj). Elektrobus pořízený v Ostravě dle informací z médií stál 11 mil. Kč, CNG autobus stojí cca 5 mil. Kč.
Mýtus č. 2 – CNG autobus má malý dojezd. Pravda – Podle počtu a velikostí nádrží je dojezd CNG autobusů 400 až 700 km. Dojezd elektrobusu v Ostravě je dle informací z médií jen 150 km.
Mýtus č. 3 – Výstavba CNG stanice je pro dopravní podniky drahá. Pravda – V Dobrovolné dohodě je uvedeno, že pokud si dopravní podnik pořídí v prvním roce obměny vozového parku minimálně 4 CNG autobusy, příslušná plynárenská společnost mu postaví CNG stanici zdarma.
Mýtus č. 4 – Tankování CNG autobusu je pomalé. Pravda – Plnění CNG autobusu je stejně dlouhé, resp. krátké, jako u naftového autobusu – cca 3-5 minut.
Mýtus č. 5 – Dovybavení garáží či prostorů pro údržbu CNG autobusů je drahé. Pravda – Garáže či servisní místa je potřeba dovybavit např. detektory úniku plynu a účinnějším větráním. Cena takového dovybavení nepředstavuje závratné částky, vždy záleží na podmínkách jednotlivého depa či areálu.
Mýtus č. 6 – Pro CNG autobusy je kopcovitý terén problém. Pravda – Dnes je již takový technický vývoj, že spotřeba CNG klesá a naopak výkon stoupá. Záleží vždy na výrobci a na podmínkách ve výběrovém řízení.
Mýtus č. 7 – Cena CNG se časem zvýší. Pravda – Dnes se cena CNG pro velkoodběratele, kterými dopravní podniky jsou, pohybuje na 52-55 % ceny nafty. Dopravcům je zaručena úspora 2-3 Kč za každý ujetý km.
Mýtus č. 8 – Naftový autobus je stejně ekologický jako CNG autobus. Pravda – CNG, resp. stlačený zemní plyn, obsahuje 98 % methanu, který je nejjednodušší uhlovodíkovou molekulou. CNG autobus plní platnou normu Euro V a i chystanou normu Euro VI pouze tím, že spaluje zemní plyn, bez přídavných zařízení (filtry, Ad Blue, ad.). CNG obsahuje méně uhlíku na kg paliva než nafta, spálením stejného množství CNG a nafty tedy vznikne z CNG méně CO2 než z nafty. V současné době se začaly používat tzv. filtry pevných částic u naftových vozidel. Filtry ale mají jen cca 80% účinnost, která samozřejmě s počtem provozních hodin klesá a naopak se zvyšuje tlak a roste spotřeba paliva. Pokud tedy nejsou filtry včas vyměněny či regenerovány, jsou více ke škodě než k užitku. Navíc tzv. nanouhlíkové částice, které jsou pro lidský organismus nejnebezpečnější, filtry stejně projdou. Jejich nebezpečnost spočívá především v navázání zbytků původního i naoxidovaného paliva a obsahují i např. benz(a)pyren – prokázaný karcinogen. V následující tabulce je porovnání normy Euro V s vykazovanými emisemi CNG autobusů od různých výrobců v ČR.
Mýtus č. 9 – Řidiči nechtějí s CNG autobusem jezdit. Pravda – tzv. NEVIDITELNÉ ÚSPORY. Zemní plyn si domů v kanystru prostě nikdo neodnese. Tzv. úkapy mohou u dopravního podniku dosahovat hodnoty až 1 mil. Kč/rok. Sama za sebe mluví zkušenost severských států, kde před lety při zavádění CNG autobusů v severských státech bylo řidičům rovnou přidáno 10 % platu.
Mýtus č. 10 – Provoz CNG autobusů není až zas tak výhodný. Podle dopravců, kteří mají s provozem CNG autobusů již zkušenosti, je fakt, že za rok při projezdu cca 60 000 km uspoří CNG autobus v městské dopravě téměř 150.000 Kč, za 12 let pak 2 mil. Kč a linkový meziměstský autobus pak uspoří více než 100.000 Kč za rok a za 12 let 1,5 mil. Kč. FTL Prostějov vykazuje dokonce úsporu u CNG autobusů ve výši 3,80 Kč za ujetý km, celková úspora při ujetí 705 tisíc km na CNG pak činí 2,7 milionu Kč za rok. V roce 2010 provozoval dopravní podnik města Pardubice 84 autobusů a z toho 14 na CNG. Celková úspora za jediný rok byla 3,7 milionu Kč, čímž CNG autobusy vycházely výhodněji i než trolejbusy.

Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas v roce 1994, jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. 17 let své existence věnovala ČPU rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti plynárenství a představování zemního plynu jako energeticky výhodného a ekologicky šetrného paliva odborné i laické veřejnosti. Věnuje se také významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – zejména energetické koncepci, legislativě, podpoře využití zemního plynu pro výrobu elektřiny a dalším tématům s vazbou na plynárenské odvětví. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí navazujícího na plynárenský obor a užití zemního plynu. Jednou z aktivit ČPU je i podpora stlačeného zemního plynu pro dopravu (CNG) jak v osobní, tak zejména v městské a příměstské autobusové dopravě. ČPU dnes sdružuje 16 členů - nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: RWE Transgas, a.s., NET4GAS , s.r.o., RWE Gas Storage, s.r.o., RWE Gas Net, s.r.o., RWE Energie, a.s., E.ON Energie, a.s., E.ON Distribuce, a.s., Pražská plynárenská, a.s., Pražská plynárenská Distribuce, a.s., VEMEX s.r.o., VČP Net, s.r.o., SMP Net, s.r.o., JMP Net, s.r.o., Jihomoravská plynárenská, a.s., Východočeská plynárenská, a.s. a Severomoravská plynárenská, a.s.. Na mezinárodní úrovni ČPU zastupuje české plynárenství v organizaci Eurogas.

Pro více informací kontaktujte ČPU, paní Markétu Schauhuberovou na adrese Novodvorská 82/803, 142 00 Praha 4, tel: +420 241 027 877, e-mail: schauhuberova@cpu.cz
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist