Martin Mejstřík "> Dálnice Suchdolem – ministr přestupuje usnesení vlády - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/dalnice-suchdolem-ministr-prestupuje-usneseni-vlady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Martin Mejstřík: Dálnice Suchdolem – ministr přestupuje usnesení vlády

14. března 2008 | Martin Mejstřík
Autor: Martin Mejstřík, tel: 257 072 786
V těchto dnech probíhá na stavebním odboru pražského magistrátu územní řízení na variantu « J » tzv. severozápadního úseku obchvatu kolem Prahy, transevropské dálnice R1. Varianta « J » protíná pražské městské části Suchdol, Lysolaje a Dolní Chabry. Ekologičtější, ekonomičtější a bezpečnější varianta « Ss », která míjí městskou aglomeraci, se tak má dostat mimo hru, a to mj. v rozporu s nařízením vlády z 19. září 2007.

Senátor Martin Mejstřík odeslal ministru dopravy Ing. Aleši Řebíčkovi následující dopis, ve kterém žádá o okamžité zastavení územního řízení :

Vážený pan
Ing. Aleš Řebíček
ministr
Ministerstvo dopravy ČR
nábřeží Ludvíka Svobody 12/1222
P.O. Box 9
110 15 Praha 1

V Praze 6. března 2008



Věc:

- Žádost o okamžité ukončení zahájeného územního řízení na stavby varianty „J“ severozápadního úseku Silničního okruhu kolem Prahy
- Žádost o poskytnutí informací


Vážený pane ministře,

stavební odbor Magistrátu hlavního města Prahy vyhlásil, na žádost Ředitelství silnic a dálnic ČR, závod Praha, začátkem měsíce února t.r. územní řízení na stavby Silničního okruhu kolem Prahy „518 Ruzyně - Suchdol“ a „519 Suchdol - Březiněves“. ŘSD se tak zjevně rozhodlo pro variantu „J“ trasování severozápadního úseku Silničního okruhu kolem Prahy, a to zcela v rozporu s požadavky Evropské komise a s usnesením vlády. Varianta „Ss“ se tak de facto dostává ze hry.
1) Vážený pane ministře, žádám Vás tímto zdvořile, abyste jako nadřízený ŘSD okamžitě inicioval ukončení zahájeného územního řízení.

Dovolte, abych ocitoval z Vašeho dopisu ze dne 18. července 2007, ve kterém mne ujišťujete, že příprava realisace výstavby komunikace R1 - severozápadního úseku silničního okruhu kolem Prahy „probíhá plně v souladu nejen s právním řádem České republiky“. Bohužel jsem nucen konstatovat, že zahájením výše zmíněného územního řízení dochází k porušení usnesení vlády a k porušení Vašich slibů.

Usnesení vlády č. 1064 ze dne 19. září 2007 Vám uložilo, abyste ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem životního prostředí jmenoval skupinu odborníků, která vyhodnotí variantní řešení výstavby silničního okruhu kolem hlavního města Prahy. Podle mých informací však takováto meziresortní skupina nebyla dodnes ustanovena.

2) Vážený pane ministře, žádám Vás zdvořile o harmonogram plnění tohoto vládního usnesení.


Ve Vašem dopise starostovi městské části Praha – Suchdol ze dne 15. ledna 2007 píšete doslova:
„Vzhledem k tomu, že se objevují pochybnosti ohledně odhadu nákladů na výstavbu varianty Ss, rozhodli jsme se znovu prověřit obě navrhované varianty. Variantu „Ss“ budeme prosazovat za předpokladu, že se prokáže, že:

- investiční náklady varianty Ss včetně nákladů vyvolaných budou výrazně nižší,
- nedojde k výraznému prodloužení časového horizontu zprovoznění tohoto segmentu Silničního okruhu kolem Prahy,
- varianta Ss je realizovatelná v prostou Řež – NPR Větrušická rokle (upřesnění vedení trasy a následný souhlas ÚJV Řež, popř. Úřadu pro jadernou bezpečnost).“

Na zakázku Vašeho ministerstva vyhotovila v roce 2007 firma Mott MacDonald studii porovnávající obě varianty „J“ a „Ss“. Studie uvádí rozdíl přes 4 miliardy Kč ve prospěch řešení dálničního okruhu mimo zastavěné území Prahy a samostatného propojení severních částí Prahy 6 a Prahy 8. Potvrzuje také problematičnost varianty „J“ z hlediska bezpečnosti provozu a termínu realisace. Především však prokazuje průchodnost trasy „Ss“ v okolí areálu jaderného výzkumu v Řeži a tudíž fakticky nepřípustnost trasy „J“ z pohledu stanoviska MŽP k vlivu stavby na životní prostředí. Z logiky Vašeho dopisu z ledna 2007 byste tedy měl na základě této studie prosazovat realisaci varianty „Ss“.

3) Vážený pane ministře, žádám Vás zdvořile o Vaše stanovisko k výsledkům studie firmy Mott MacDonald.

Žádost o zahájení územního řízení Ředitelstvím silnic a dálnic obchází Vaše vyjádření z 15. ledna 2007 a usnesení vlády z 19. září 2007.

Vážený pane ministře, dovoluji si poukázat na to, že pokud nebude veřejnosti a dotčeným obcím předloženo řádné porovnání variant, které důvěryhodně podloží ekonomickou a ekologickou smysluplnost varianty „J“, vyvolává její realisace důvodnou obavu z porušení povinnosti řádného hospodaření s prostředky ze státního rozpočtu. Věřím, že ve věci budete jednat, a že jako první opatření iniciujete zrušení probíhajícího územního řízení.

S dokonalou úctou

Martin Mejstřík



kopie na vědomí:
RNDr. Martin Bursík
místopředseda vlády a ministr životního prostředí


Mgr. Martin Mejstřík
Senát PČR
Valdštejnské nám. 4
118 01 Praha 1
tel.: 25707 2786
mejstrikm@senat.cz
www.martinmejstrik.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist