Tiskové zprávy
Správa KRNAP a SMO Krkonoše: Další posun v projektu Krkonoše – lyžařský běžecký ráj
Ve středu 1. 2. 2006 se uskutečnilo místní šetření v oblasti Klínových bud za účasti pracovníků Správy KRNAP, manažera sdružení Krkonoše – svazek města a obcí (dále jen SMO) a ředitele Skiareálu Špindlerův Mlýn a.s.. Důvodem tohoto jednání byl sporný úsek Krkonošské lyžařské cesty v úseku „lovecký srub – Bufet na Rozcestí“.
Projektem „Krkonoše – lyžařský běžecký ráj“ (dále jen KLBR) jeho provozovatel – SMO – nabízí návštěvníkům hor na 570 km upravovaných běžeckých tratí. Tento projekt byl Správou KRNAP vždy vnímán pozitivně, protože většina tratí vede v méně konfliktních partiích Krkonoš. Páteřní trasou je Krkonošská lyžařská cesta, která vede krkonošskými hřebeny od západu na východ. V souvislosti s ní již od samého počátku existovala sporná místa. Vždy se jednalo o úseky, kde tato cesta procházela 1. zónou, tedy nejpřísněji chráněnými územími Krkonošského národního parku. Zákon č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny podobné aktivity na území národního parku vylučuje mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody. Proto Správa KRNAP svým Rozhodnutím ze dne 2. 11. 2004 vyhradila pro tento projekt trasy dle přiložené projektové dokumentace. Toto Rozhodnutí určuje podmínky, za kterých může být úprava tratí realizována. Jednou z hlavních podmínek je dodržení šířkových parametrů tratí, což je hlavní předpoklad, aby nedošlo k poškození přírody. Skutečnost však byla taková, že některé tratě byly udržovány širší technikou (rolbami), než jaká byla odsouhlasena v projektové dokumentaci. Takovýmto místem byl i úsek „lovecký srub – Bufet na Rozcestí“, který vede 2. a 1. zónou národního parku a který byl upravován rolbou se šíří radlice cca 5,5 m, přičemž povolena byla údržba 3,5 m širokou rolbou. Důsledkem byly škody na okolních smrkových i klečových porostech. Na tuto skutečnost Správa KRNAP v minulých letech opakovaně upozorňovala. Když nebyla zjednána náprava, tak Správa KRNAP v loňském roce s provozovatelem – SMO – zahájila správní řízení, které skončilo udělením pokuty 5000,-Kč. Výsledkem tohoto sporu bylo, že se daný úsek v letošním roce přestal upravovat. Opakovaně byla Správa KRNAP kritizována, že svým postojem ohrožuje zdraví lidí. Málokdo si uvědomuje, že Správa KRNAP není tím, kdo porušoval dané zákony a platná rozhodnutí, ale naopak tím, kdo plnil své povinnosti plynoucí jí ze zákona. Navíc byla Správa KRNAP vždy tím, kdo inicioval nová jednání a hledal řešení.
Tento fakt potvrzuje i to, že opět ředitel Správy KRNAP byl iniciátorem svolání místního šetření na Klínových boudách. Jeho výsledkem bylo Správou KRNAP navržené řešení konfliktu odkloněním Krkonošské lyžařské cesty z rozcestí od bývalé Klínovky na Friesovy Boudy a následné napojení na Liščí svážnici. Vyznačení této trasy, její zanesení do map a následná medializace proběhne během letošního léta, aby před další zimní sezónou již byla připravena. Tato varianta je přijatelná jak pro Správu KRNAP, tak pro SMO.
Na včerejším jednání se zároveň dohodly podmínky provozu KLBR v úseku „lovecký srub – Bufet na Rozcestí“ během letošní sezóny. Krkonošská lyžařská cesta bude strojově upravována ze Špindlerova Mlýna až nad rozcestí u bývalé Klínovky k hranici 1. zóny. Lyžařům pak zbude překonat pouze krátký neupravený úsek směrem k bufetu na Rozcestí.
Domníváme se, že včerejší jednání přineslo výrazný posun v projektu Krkonoše – lyžařský běžecký ráj jak z hlediska potřeb ochrany přírody, tak v kvalitě nabídky upravovaných tras pro širokou veřejnost.
Projektem „Krkonoše – lyžařský běžecký ráj“ (dále jen KLBR) jeho provozovatel – SMO – nabízí návštěvníkům hor na 570 km upravovaných běžeckých tratí. Tento projekt byl Správou KRNAP vždy vnímán pozitivně, protože většina tratí vede v méně konfliktních partiích Krkonoš. Páteřní trasou je Krkonošská lyžařská cesta, která vede krkonošskými hřebeny od západu na východ. V souvislosti s ní již od samého počátku existovala sporná místa. Vždy se jednalo o úseky, kde tato cesta procházela 1. zónou, tedy nejpřísněji chráněnými územími Krkonošského národního parku. Zákon č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny podobné aktivity na území národního parku vylučuje mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody. Proto Správa KRNAP svým Rozhodnutím ze dne 2. 11. 2004 vyhradila pro tento projekt trasy dle přiložené projektové dokumentace. Toto Rozhodnutí určuje podmínky, za kterých může být úprava tratí realizována. Jednou z hlavních podmínek je dodržení šířkových parametrů tratí, což je hlavní předpoklad, aby nedošlo k poškození přírody. Skutečnost však byla taková, že některé tratě byly udržovány širší technikou (rolbami), než jaká byla odsouhlasena v projektové dokumentaci. Takovýmto místem byl i úsek „lovecký srub – Bufet na Rozcestí“, který vede 2. a 1. zónou národního parku a který byl upravován rolbou se šíří radlice cca 5,5 m, přičemž povolena byla údržba 3,5 m širokou rolbou. Důsledkem byly škody na okolních smrkových i klečových porostech. Na tuto skutečnost Správa KRNAP v minulých letech opakovaně upozorňovala. Když nebyla zjednána náprava, tak Správa KRNAP v loňském roce s provozovatelem – SMO – zahájila správní řízení, které skončilo udělením pokuty 5000,-Kč. Výsledkem tohoto sporu bylo, že se daný úsek v letošním roce přestal upravovat. Opakovaně byla Správa KRNAP kritizována, že svým postojem ohrožuje zdraví lidí. Málokdo si uvědomuje, že Správa KRNAP není tím, kdo porušoval dané zákony a platná rozhodnutí, ale naopak tím, kdo plnil své povinnosti plynoucí jí ze zákona. Navíc byla Správa KRNAP vždy tím, kdo inicioval nová jednání a hledal řešení.
Tento fakt potvrzuje i to, že opět ředitel Správy KRNAP byl iniciátorem svolání místního šetření na Klínových boudách. Jeho výsledkem bylo Správou KRNAP navržené řešení konfliktu odkloněním Krkonošské lyžařské cesty z rozcestí od bývalé Klínovky na Friesovy Boudy a následné napojení na Liščí svážnici. Vyznačení této trasy, její zanesení do map a následná medializace proběhne během letošního léta, aby před další zimní sezónou již byla připravena. Tato varianta je přijatelná jak pro Správu KRNAP, tak pro SMO.
Na včerejším jednání se zároveň dohodly podmínky provozu KLBR v úseku „lovecký srub – Bufet na Rozcestí“ během letošní sezóny. Krkonošská lyžařská cesta bude strojově upravována ze Špindlerova Mlýna až nad rozcestí u bývalé Klínovky k hranici 1. zóny. Lyžařům pak zbude překonat pouze krátký neupravený úsek směrem k bufetu na Rozcestí.
Domníváme se, že včerejší jednání přineslo výrazný posun v projektu Krkonoše – lyžařský běžecký ráj jak z hlediska potřeb ochrany přírody, tak v kvalitě nabídky upravovaných tras pro širokou veřejnost.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk