Miroslav Patrik "> Děti Země žádají posouzení vlivu dálnice D8 na krajinu - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/deti-zeme-zadaji-posouzeni-vlivu-dalnice-d8-na-krajinu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Děti Země žádají posouzení vlivu dálnice D8 na krajinu

15. ledna 2003 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Ministerstvo životního prostředí rozhoduje, zda obnoví řízení o krajinném rázu

Děti Země ve svém dopise ze 7. ledna požádaly Ministerstvo životního prostředí v Ústí nad Labem, aby obnovilo správní řízení o umístění trasy dálnice D8 v Českém středohoří a o jejím vlivu na krajinný ráz. Z odborného posudku Ing. arch. Ivan Vorla, CSc. z Fakulty architektury ČVUT z října minulého roku totiž vyplývá, že předložená trasa je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Tato skutečnost však nebyla před vydáním souhlasného stanoviska Správou CHKO České středohoří v květnu 2001 známá, takže je podle Dětí Země nutné řízení znovu provést.

„Pokud ministerstvo myslí ochranu přírody v Českém středohoří skutečně vážně, pak by mělo řízení obnovit, neboť vypracovaný posudek hovoří jasnou řečí,“ prohlásil Miroslav Patrik z brněnských Dětí Země. Posudek si nechal vypracovat Ekologický právní servis z Tábora, aby se podle něho objektivně zjistilo, kde a jak velký je negativní vliv dálnice na krajinný ráz.

Děti Země v žádosti dále argumentují negativním zásahem do biotopu desítek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se nacházejí v trase dálnice, přičemž u řady z nich se stále vedou spory, zda jejich lokality budou ovlivněny. I tyto skutečnosti nebyly před vydáním souhlasného stanoviska posouzeny.

„Správní řízení o povolení dalších dvou výjimek ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu dálnice do biotopů zatím tří chráněných druhů rostlin a dvanácti druhů živočichů běží již od léta minulého roku,“ upozornil dále Patrik.

V nich Děti Země požadují výjimky nepovolit, takže by investor musel přeložit trasu s delším tunelem, která by se některým zásahům musela vyhnout. Schůdným řešením by pro MŽP i investora mohla být trasa s tunelem délky 3,35 kilometrů. Podle posudku Ing. arch. Ivana Vorla by výstavba tohoto tunelu také podstatně snížila negativní vliv dálnice na krajinný ráz v CHKO.

Dálnice D8 přes CHKO České středohoří je od konce listopadu také na stole ombudsmana Otakara Motejla, který má vyjasnit některá protichůdná rozhodnutí MŽP právě o jejím vlivu na krajinný ráz.


Kontaktní telefony:
MŽP v Ústí nad Labem, ředitelka Margita Abtová: 475 241 111
Správa CHKO České středohoří v Litoměřicích, vedoucí Jiří Janda: 416 732 387
FA ČVUT, docent Ing. arch. Ivan Vorel: mobil 602 627 867
Ekologický právní servis Tábor, Pavel Doucha: mobil 608 873 437

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist