Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Děti Země žádají posouzení vlivu dálnice D8 na krajinu
Ministerstvo životního prostředí rozhoduje, zda obnoví řízení o krajinném rázu
Děti Země ve svém dopise ze 7. ledna požádaly Ministerstvo životního prostředí v Ústí nad Labem, aby obnovilo správní řízení o umístění trasy dálnice D8 v Českém středohoří a o jejím vlivu na krajinný ráz. Z odborného posudku Ing. arch. Ivan Vorla, CSc. z Fakulty architektury ČVUT z října minulého roku totiž vyplývá, že předložená trasa je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Tato skutečnost však nebyla před vydáním souhlasného stanoviska Správou CHKO České středohoří v květnu 2001 známá, takže je podle Dětí Země nutné řízení znovu provést.
„Pokud ministerstvo myslí ochranu přírody v Českém středohoří skutečně vážně, pak by mělo řízení obnovit, neboť vypracovaný posudek hovoří jasnou řečí,“ prohlásil Miroslav Patrik z brněnských Dětí Země. Posudek si nechal vypracovat Ekologický právní servis z Tábora, aby se podle něho objektivně zjistilo, kde a jak velký je negativní vliv dálnice na krajinný ráz.
Děti Země v žádosti dále argumentují negativním zásahem do biotopu desítek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se nacházejí v trase dálnice, přičemž u řady z nich se stále vedou spory, zda jejich lokality budou ovlivněny. I tyto skutečnosti nebyly před vydáním souhlasného stanoviska posouzeny.
„Správní řízení o povolení dalších dvou výjimek ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu dálnice do biotopů zatím tří chráněných druhů rostlin a dvanácti druhů živočichů běží již od léta minulého roku,“ upozornil dále Patrik.
V nich Děti Země požadují výjimky nepovolit, takže by investor musel přeložit trasu s delším tunelem, která by se některým zásahům musela vyhnout. Schůdným řešením by pro MŽP i investora mohla být trasa s tunelem délky 3,35 kilometrů. Podle posudku Ing. arch. Ivana Vorla by výstavba tohoto tunelu také podstatně snížila negativní vliv dálnice na krajinný ráz v CHKO.
Dálnice D8 přes CHKO České středohoří je od konce listopadu také na stole ombudsmana Otakara Motejla, který má vyjasnit některá protichůdná rozhodnutí MŽP právě o jejím vlivu na krajinný ráz.
Kontaktní telefony:
MŽP v Ústí nad Labem, ředitelka Margita Abtová: 475 241 111
Správa CHKO České středohoří v Litoměřicích, vedoucí Jiří Janda: 416 732 387
FA ČVUT, docent Ing. arch. Ivan Vorel: mobil 602 627 867
Ekologický právní servis Tábor, Pavel Doucha: mobil 608 873 437
Děti Země ve svém dopise ze 7. ledna požádaly Ministerstvo životního prostředí v Ústí nad Labem, aby obnovilo správní řízení o umístění trasy dálnice D8 v Českém středohoří a o jejím vlivu na krajinný ráz. Z odborného posudku Ing. arch. Ivan Vorla, CSc. z Fakulty architektury ČVUT z října minulého roku totiž vyplývá, že předložená trasa je v rozporu se zákonem o ochraně přírody a krajiny. Tato skutečnost však nebyla před vydáním souhlasného stanoviska Správou CHKO České středohoří v květnu 2001 známá, takže je podle Dětí Země nutné řízení znovu provést.
„Pokud ministerstvo myslí ochranu přírody v Českém středohoří skutečně vážně, pak by mělo řízení obnovit, neboť vypracovaný posudek hovoří jasnou řečí,“ prohlásil Miroslav Patrik z brněnských Dětí Země. Posudek si nechal vypracovat Ekologický právní servis z Tábora, aby se podle něho objektivně zjistilo, kde a jak velký je negativní vliv dálnice na krajinný ráz.
Děti Země v žádosti dále argumentují negativním zásahem do biotopu desítek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se nacházejí v trase dálnice, přičemž u řady z nich se stále vedou spory, zda jejich lokality budou ovlivněny. I tyto skutečnosti nebyly před vydáním souhlasného stanoviska posouzeny.
„Správní řízení o povolení dalších dvou výjimek ze zákona o ochraně přírody a krajiny k zásahu dálnice do biotopů zatím tří chráněných druhů rostlin a dvanácti druhů živočichů běží již od léta minulého roku,“ upozornil dále Patrik.
V nich Děti Země požadují výjimky nepovolit, takže by investor musel přeložit trasu s delším tunelem, která by se některým zásahům musela vyhnout. Schůdným řešením by pro MŽP i investora mohla být trasa s tunelem délky 3,35 kilometrů. Podle posudku Ing. arch. Ivana Vorla by výstavba tohoto tunelu také podstatně snížila negativní vliv dálnice na krajinný ráz v CHKO.
Dálnice D8 přes CHKO České středohoří je od konce listopadu také na stole ombudsmana Otakara Motejla, který má vyjasnit některá protichůdná rozhodnutí MŽP právě o jejím vlivu na krajinný ráz.
Kontaktní telefony:
MŽP v Ústí nad Labem, ředitelka Margita Abtová: 475 241 111
Správa CHKO České středohoří v Litoměřicích, vedoucí Jiří Janda: 416 732 387
FA ČVUT, docent Ing. arch. Ivan Vorel: mobil 602 627 867
Ekologický právní servis Tábor, Pavel Doucha: mobil 608 873 437
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk