Tiskové zprávy
Občanské sdružení spotřebitelů TEST: dTest: Kečupy i z plesnivých rajčat
Výsledky testu kečupů provedeného časopisem dTest milovníky tohoto dochucovadla patrně zvednou ze židle. V testovaných výrobcích byla zjištěna přítomnost až osmi druhů mykotoxinů a u některých byly navíc objeveny i pesticidy. Naopak prokázat přítomnost rajčat bylo leckdy složitější.
Výsledky testu kečupů provedeného časopisem dTest milovníky tohoto dochucovadla patrně zvednou ze židle. V testovaných výrobcích byla zjištěna přítomnost až osmi druhů mykotoxinů a u některých byly navíc objeveny i pesticidy. Naopak prokázat přítomnost rajčat bylo leckdy složitější.
Zjišťování přítomnosti mykotoxinů, které svědčí o tom, že část použitých rajčat byla nahnilá či plesnivá, skončilo velmi neradostně. Ve všech 22 testovaných kečupech byly mykotoxiny objeveny. „Ačkoliv se jednalo jen o stopová množství různých druhů mykotoxinů, vypovídají o tom, že výrobci si s kvalitou surovin hlavu často nelámou,“ komentuje výsledek šéfredaktorka časopisu dTest Ida Rozová. Hodnocení přítomnosti pesticidů, látek k tlumení a hubení škůdců, sice dopadlo o něco lépe, ale i v tomto ohledu nebylo devět vzorků zcela bezvadných.
Základními dvěma zkouškami testu bylo zjištění podílu rajčat v kečupu a senzorické hodnocení. V první zkoušce šest výrobků obdrželo známku nedostatečně. Požadavek vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 291/2010 Sb. týkající se minimálního podílu rajčatové suroviny v kečupu se někteří výrobci snaží alibisticky obcházet úpravou názvu na „kečupová omáčka“, z testovaných výrobků Tesco value Mild Ketchup, Kečupová omáčka jemná a Tomato Kečupová omáčka jemná. „Jak jsme zjistili, rajčata se v kečupu nejčastěji nahrazují levnější jablečnou dření, karotkou nebo cibulí, běžný je i přídavek cukerných sirupů ze škrobu či modifikovaných škrobů,“ uvádí Rozová.
Senzorické hodnocení se zaměřilo nejen na celkovou chuť, ale také na vzhled, konzistenci, barvu a intenzitu rajčatové chuti. Zpravidla se přitom prokázalo, že čím vyšší množství rajčat kečup obsahuje, tím lepší dosahuje chuti a že různé náhražky či koření se přirozené chuti rajčat nemohou vyrovnat.
Kvalitní kečupy nemusí být drahé. Nejlepšími výrobky v testu byly značky kand, Ketchup sladký, extra (50 Kč / 1 kg) a Lidl Mikado, Kečup jemný (40 Kč / 1 kg). Naopak dva ze tří nejdražších výrobků, Heinz rajčatový kečup jemný (88 Kč / 1 kg) a Tesco Organic/Bio rajčatový kečup (96 Kč / 1 kg) získaly pouze uspokojivé hodnocení,“ uzavírá výsledky Rozová.
Podrobné informace jsou přístupné také na www.dtest.cz/kecupy
Časopis dTest dále přináší ve vydání 9/2011 test robotických vysavačů, myček nádobí a digitálních fotoaparátů.
Kontakty:
Ida Rozová, rozova@dtest.cz; tel.: 241 404 922
Zajištění nezávislosti a objektivity testů: výrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2010 publikovalo sdružení na stránkách časopisu dTest informace o více než 10 000 výrobcích, varovalo před 530 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 546 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Výsledky testu kečupů provedeného časopisem dTest milovníky tohoto dochucovadla patrně zvednou ze židle. V testovaných výrobcích byla zjištěna přítomnost až osmi druhů mykotoxinů a u některých byly navíc objeveny i pesticidy. Naopak prokázat přítomnost rajčat bylo leckdy složitější.
Zjišťování přítomnosti mykotoxinů, které svědčí o tom, že část použitých rajčat byla nahnilá či plesnivá, skončilo velmi neradostně. Ve všech 22 testovaných kečupech byly mykotoxiny objeveny. „Ačkoliv se jednalo jen o stopová množství různých druhů mykotoxinů, vypovídají o tom, že výrobci si s kvalitou surovin hlavu často nelámou,“ komentuje výsledek šéfredaktorka časopisu dTest Ida Rozová. Hodnocení přítomnosti pesticidů, látek k tlumení a hubení škůdců, sice dopadlo o něco lépe, ale i v tomto ohledu nebylo devět vzorků zcela bezvadných.
Základními dvěma zkouškami testu bylo zjištění podílu rajčat v kečupu a senzorické hodnocení. V první zkoušce šest výrobků obdrželo známku nedostatečně. Požadavek vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 291/2010 Sb. týkající se minimálního podílu rajčatové suroviny v kečupu se někteří výrobci snaží alibisticky obcházet úpravou názvu na „kečupová omáčka“, z testovaných výrobků Tesco value Mild Ketchup, Kečupová omáčka jemná a Tomato Kečupová omáčka jemná. „Jak jsme zjistili, rajčata se v kečupu nejčastěji nahrazují levnější jablečnou dření, karotkou nebo cibulí, běžný je i přídavek cukerných sirupů ze škrobu či modifikovaných škrobů,“ uvádí Rozová.
Senzorické hodnocení se zaměřilo nejen na celkovou chuť, ale také na vzhled, konzistenci, barvu a intenzitu rajčatové chuti. Zpravidla se přitom prokázalo, že čím vyšší množství rajčat kečup obsahuje, tím lepší dosahuje chuti a že různé náhražky či koření se přirozené chuti rajčat nemohou vyrovnat.
Kvalitní kečupy nemusí být drahé. Nejlepšími výrobky v testu byly značky kand, Ketchup sladký, extra (50 Kč / 1 kg) a Lidl Mikado, Kečup jemný (40 Kč / 1 kg). Naopak dva ze tří nejdražších výrobků, Heinz rajčatový kečup jemný (88 Kč / 1 kg) a Tesco Organic/Bio rajčatový kečup (96 Kč / 1 kg) získaly pouze uspokojivé hodnocení,“ uzavírá výsledky Rozová.
Podrobné informace jsou přístupné také na www.dtest.cz/kecupy
Časopis dTest dále přináší ve vydání 9/2011 test robotických vysavačů, myček nádobí a digitálních fotoaparátů.
Kontakty:
Ida Rozová, rozova@dtest.cz; tel.: 241 404 922
Zajištění nezávislosti a objektivity testů: výrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2010 publikovalo sdružení na stránkách časopisu dTest informace o více než 10 000 výrobcích, varovalo před 530 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 546 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk