https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/evropa-si-nemuze-dovolit-ztratu-automobiloveho-prumyslu-tvrdi-europoslanci-vondra-a-krutilek.vyzyvaji-komisi-k-urychlene
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ODS: Evropa si nemůže dovolit ztrátu automobilového průmyslu, tvrdí europoslanci Vondra a Krutílek. Vyzývají Komisi k urychlené revizi pravidel

17. prosince 2024 | ODS
Evropský automobilový průmysl se nachází v kritické situaci, kterou je potřeba řešit rychle a efektivně. Evropští konzervativci a reformisté v čele s českými europoslanci Alexandrem Vondrou a Ondřejem Krutílkem proto navázali na říjnový dopis předsedkyni Evropské komise a připravili rezoluci s jasnými požadavky na Evropskou komisi. Kromě řešení hrozících pokut je jedním z hlavních bodů revize emisních předpisů CO₂ a zrušení faktického zákazu prodeje spalovacích motorů po roce 2035. Frakce EPP sice nedávno představila svůj poziční dokument k automobilovému průmyslu, ale s konkrétní rezolucí dosud nepřišla.

„Je načase sundat růžové brýle a začít jednat realisticky. Evropa si nemůže dovolit ztratit svou průmyslovou základnu, která je páteří naší ekonomiky. Musíme umožnit automobilkám flexibilitu v přístupu k dekarbonizaci – technologie jako syntetická paliva a hybridy by měly mít šanci obstát na trhu. Zákaz spalovacích motorů není cestou k udržitelnosti, ale k posílení čínské konkurence,“ uvedl europoslanec Alexandr Vondra. „EPP nyní opravuje chyby z minulého volebního období, kdy podporovala příliš přísné klimatické regulace a odmítala naslouchat kritikům,“ zdůraznil dále Vondra na tiskovém briefingu.

Konzervativní frakce ECR v rámci své rezoluce požaduje revizi nařízení o emisích CO₂ již v příštím roce nebo zajištění technologické neutrality v přístupu k dekarbonizaci. Přednostně ale požaduje nejlépe zrušení pokut za nesplnění emisních limitů nebo alespoň rozložení kalkulace produkce aut na minimálně pětileté období.

„Nesmíme trestat automobilky za zpomalující se poptávku po elektromobilech. Politika dotací vytvořila umělý trh, který se hroutí, jakmile podpora skončí. Daňoví poplatníci za něj už zaplatili dost,“ uvedl Ondřej Krutílek. „Potřebujeme realistickou politiku, která automobilkám dá čas na inovace a investice, jinak budou krvácet,“ zdůraznil Krutílek.

ECR zároveň varuje před snahami rozšířit Fond spravedlivé transformace na automobilové regiony. Podle ECR má tento fond zůstat zaměřen výhradně na postuhelné oblasti.

Evropská komise nesmí dál ignorovat hlasy poslanců, automobilového sektoru a spotřebitelů. Je třeba urychleně upravit stávající pravidla, aby evropské automobilky měly šanci uspět v globální konkurenci. „Tuto rezoluci budeme požadovat k hlasování na lednovém plénu. Další odklad si už nemůžeme dovolit,“ uzavřel Alexandr Vondra.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist