https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/historicky-nejrychlejsi-a-nejkomfortnejsi-vlakove-spojeni-prahy-s-ostravou-rychlovlaky-sc-pendolino
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Historicky nejrychlejší a nejkomfortnější vlakové spojení Prahy s Ostravou rychlovlaky SC Pendolino

23. listopadu 2005 | České dráhy
Od 11. prosince 2005 nabídnou České dráhy cestujícím nový jízdní řád, který v dálkové dopravě vychází z objednávky ministerstva dopravy a v regionální osobní dopravě z požadavků krajů. Vybrané dálkové spoje, např. SC Pendolino, EuroCity a InterCity a některé mezistátní rychlíky, jsou pak provozovány Českými drahami na základě podnikatelské činnosti bez veřejné objednávky.

Nový jízdní řád přináší nové velmi rychlé spojení Prahy, Pardubic, Olomouce a Ostravy vlaky pod produktovou značkou SC Pendolino. Půjde o první spoje v České republice, které v celé své trase překročí průměrnou rychlost 100 km/h. SC Pendolino má také další prvenství – je to první plně nekuřácký dálkový vlak v nových členských zemí EU. Nabídne cestujícím na trase Praha – Ostrava kvalitu cestování srovnatelnou s leteckou dopravou. Spoje budou dokonce provozovány ve spolupráci s ČSA jako „lety ve výši nula“ s návazností na další letecké spoje ČSA z letiště Praha - Ruzyně a vlastním označením číslem letu OK.

Nově budou zavedeny další mezinárodní vlaky. Z Prahy do slovinské Lublaně pojede nový spoj EC Jóže Plečnik s přípojem v Linci na vlak EC Transalpin Vídeň – Curych – Basilej a rychlík Zidani Most – Záhřeb. Novinkou je přímé noční spojení lehátkovým vozem do Benátek. Přímé noční lehátkové spojení do Curychu je nově doplněno o komfortní lůžkový vagón. Více spojů pojede také do SRN - přes Domažlice bude zaveden nový rychlík Praha – Norimberk, z Děčína do Bad Schandau budou nově denně jezdit 4 páry osobních vlaků a novinkou je také celotýdenní provoz rychlých osobních spojů na trase Liberec – Drážďany.

Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji

Pokračující modernizace tratí a stanic se projevuje zrychlením dopravy a zvýšením kultury cestování. Mezi významné stavby patří například rekonstrukce železniční stanice Bohumín včetně nové moderní haly na údržbu osobních vozů, oprava původní historické výpravní budovy v Ostravě-Svinově nebo zahájení elektrizace tratě Ostrava-Svinov – Opava východ. Zrychlení a zkvalitnění osobní dopravy je nejvíce patrné na relaci Ostrava – Praha, kde dojde ke zkrácení cestovní doby z dnešních cca 3 hodin 45 minut (vlak SC Manažer), resp. z 4 hodin 15 minut (vlak IC) na 3 hodiny 26 minut (vlak SC PENDOLINO) se současným nasazením nových moderních souprav PENDOLINO na 6 párů vlaků mezi Ostravou a Prahou. Všechny spoje SC PENDOLINO budou navíc provozovány jako společné spoje Českých drah a Českých aerolinií. Tím se nabídka „leteckého“ spojení Prahy s Ostravou rozšiřuje na 11 spojů ČSA denně.


Dálková doprava

Kromě vlaků SC PENDOLINO pojede mezi Ostravou a Prahou v denní době ve dvouhodinovém taktu dalších 8 párů vlaků kategorie EC, IC nebo R. 3 páry těchto vlaků jedoucích na (ze) Slovenska zastaví nově v Třinci, ranní spoj IC 540 „Hutník“ bude vyjíždět z Třince. Z Ostravy do Brna a z Brna do Ostravy je zachován dvouhodinový takt rychlíků, v Přerově vždy s okamžitými přípoji na Břeclav a Prahu, resp. od Břeclavi a Prahy.


Regionální doprava

Příměstská regionální doprava na Ostravsku – MS-takt
Příměstská a regionální doprava je ve velké části Moravskoslezského kraje již třetím rokem organizována v tzv. MS-taktu – pravidelném (taktovém) uspořádání osobních vlaků po převážnou část dne v časovém rozestupu cca 60 minut, který na vybraných tratích s hustou příměstskou dopravu ve špičkách je zkrácen na 30 minut, maximální rozestup mezi vlaky je 120 min (trať 270 Bohumín – Hranice na Moravě). Cestujícím taktová doprava přitom umožňuje velmi snadnou orientaci v odjezdech a příjezdech jednotlivých spojů-

Konkrétně je taktová doprava zavedena na tratích:
* (Čadca /SR/) – Mosty u Jablunkova – Český Těšín – Bohumín – Ostrava hl.n. – Ostrava-Svinov – Studénka – Suchdol nad Odrou – Hranice na Moravě (- Přerov)
* Český Těšín – Hnojník – Frýdek-Místek
* Český Těšín – Havířov – Ostrava-Kunčice - Ostrava-Svinov
* Ostrava hl.n. – Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí
* Ostrava-Svinov – Opava východ
* Opava východ – Kravaře ve Slezsku - Hlučín
* Kravaře ve Slezsku – Chuchelná

Nově je do MS-taktu zařazena trať:
* Opava východ – Hradec nad Moravicí, takt 60 minut

Přestupní stanice s pravidelně se opakujícími regionálními okamžitými přípojovými vazbami:
* Český Těšín, Bohumín, Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Frýdek-Místek, Ostrava-Kunčice, Opava východ, Kravaře ve Slezsku

Na ostatních tratích kraje se zpravidla již nejedná o typický příměstský charakter dopravy a rovněž nejsou dopravní proudy tak silné, aby odpovídaly vedení vlaků v hodinovém (ve špičce třicetiminutovém) intervalu. Přesto jsou časové polohy vlaků i na těchto tratích konstruovány tak, aby se kromě místní obsluhy regionu plynule napojily na příměstské taktové vlaky.

Stejně jako na taktovou dopravu byl při sestavě jízdního řádu kladen důraz na regionální vlaky, které jsou vedeny v prodloužených trasách i na více tratích a umožňují tak spojení pro cestující bez přestupu. Jako příklad je možné uvést vlaky na rameni Čadca – Český Těšín – Havířov – Ostrava-Svinov nebo Český Těšín – Bohumín – Hranice na Moravě (- Přerov).


Zrychlení regionální osobní dopravy – nové spěšné vlaky

Zrychlení regionální osobní dopravy a zlepšení spojení s jižní Moravou přinášejí nové spěšné vlaky z Bohumína do Přerova a zpět, přičemž souprava ranního spěšného vlaku z Bohumína (4.55) a večerního z Přerova (18.08) přechází přímo na rychlík (od rychlíku) do (z) Břeclavi.

Rychlá doprava mezi Ostravou a Opavou bude posílena také jedním novým ranním párem spěšných vlaků.


Obnovení mezinárodní regionální dopravy

Na železničních hraničních přechodech Bohumín – Chalupki a Petrovice u Karviné - Zebrzydowice bude obnovena mezinárodní regionální doprava.


Racionalizace provozu na vedlejších tratích

Na trati č. 314 Opava východ – Jakartovice bude zaveden specifický (samoobslužný) způsob odbavování cestujících.


Elektrizace a modernizace tratě Ostrava-Svinov – Opava východ

Rozsáhlá stavební činnost v souvislosti s pokračující elektrizací a modernizací trati Ostrava-Svinov – Opava východ se promítne do osobní dopravy i v roce 2006. Konání nepřetržité výluky s náhradní autobusovou dopravou, tentokrát v úseku Opava východ – Háj ve Slezsku (resp. později - Štítina), se předpokládá v období od 15. března do 16. listopadu 2006. V novém jízdním řádu bude uveřejněn i jízdní řád náhradní autobusové dopravy. S ohledem na délku a zatížené silniční trasy nemusí být vždy zabezpečeny přípojové návaznosti.


Cyklovlaky - přeprava a další služby pro cyklisty

Většina regionálních osobních a spěšných vlaků je v jízdním řádu označena symbolem „kolo“, což znamená, že ve vlaku lze přepravit větší množství jízdních kol (do vyčerpání volné kapacity, cca do 10 kol). Často jsou ve vlacích řazeny „cyklovozy“ uzpůsobené speciálně na přepravu kol, v letní sezóně např. na trati č. 314 Opava východ – Hradec nad Moravicí nebo na ranním víkendovém spoji z Ostravy hl.n. (7.46) do Ostravice a odpoledním z Ostravice (15.58) zpět.

Při plánování přepravy většího počtu kol kontaktujte prosím v předstihu nejbližší železniční stanici pro možné zvýšení kapacity vybraných spojů.

Půjčovny kol Českých drah jsou v provozu ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Ostravici.


Novinky v integrované dopravě ODIS:

Snahou integrovaného dopravního systému Moravskoslezského kraje je rozšíření systému na celý kraj; tak bude možno docílit optimalizace spojů a snížení nákladů všech dopravců podílejících se na přepravě v daném regionu.

S touto problematikou souvisí vybudování přestupních terminálů a odbavovacího zařízení dopravců. Obojí je zahrnuto do dlouhodobého plánu rozvoje veřejné regionální dopravy v Moravskoslezském kraji.
V současné době je Integrovaný dopravní systém ODIS realizován na 11 tratích Českých drah (194 km), jsou to tratě 270, 279, 292, 310, 316, 317, 318, 321, 322, 323, 324, na kterých leží 68 železničních stanic a zastávek. V roce 2006 se předpokládá rozšíření integrace v okrese Nový Jičín na trati 270 ze Studénky do Suchdolu nad Odrou. Dále by měla postoupit integrace na trati 310 Krnov – Valšov - Dětřichov nad Bystřicí.

Rozsah regionální dopravy
Rozsah regionální osobní dopravy zůstane v jízdním řádu Českých drah 2005/2006 v Moravskoslezském kraji v zásadě stejný jako v jízdním řádu 2004/2005. Denně bude na území Moravskoslezského kraje vypraveno 11 spěšných a 796 osobních vlaků, které ujedou v průměru 19 640 km za den.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist