Tiskové zprávy
Praha cyklistická: Hlavní cyklistické změny Zákona o provozu na pozemních komunikacích od 1. 7. 2006
Podrobně o změnách na stránkách www.novapravidla.cz, kompletní znění Zákona 361/2000:
http://www.novapravidla.cz/files/uplne_zneni_zakona_361_2000.pdf
http://www.novapravidla.cz/files/uplne_zneni_zakona_361_2000.doc
Z definice Zákona je cyklista nejen účastníkem provozu na pozemních komunikacích, ale především řidič - a to se všemi právy a povinnostmi!
§ 2 Vymezení základních pojmů
d) řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti,
h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,
Stručný přehled zásadních cyklistických úprav zákona.
V úvodu je doplněna definice přejezdu pro cyklisty.
§ 2 Vymezení základních pojmů
ll) přejezd pro cyklisty je místo na pozemní komunikaci určené pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci vyznačené příslušnou dopravní značkou.
V části věnované předjíždění je doplněna povinnost dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty (i cyklistou :o). Zejména při předjíždění cyklisty kolonou nebo většími vozidly zakrývajícími výhled následujícím řidičům je tato povinnost podstatným zlepšením.
§ 17 Předjíždění
(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.
a současně doplněna možnost předjíždění cyklistů v křižovatkách.
(5) Řidič nesmí předjíždět
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
3. na hlavní pozemní komunikaci,
4. na křižovatce s řízeným provozem,
V částech věnovaných jízdě na jízdním kole (úplné znění § 57, § 58) je doplněn odstavec o použití přejezdu pro cyklisty se zdůrazněním jízdy vpravo. Dále je obsaženo zvýšení věkové hranice povinného použití přilby (poznámka: nad 18 let by měl být člověk rozumný, tudíž používá přilbu bez zákonné povinnosti). Doplněn je odstavec o osvětlení kola, který umožňuje použití přední blikačky.
Jízda na jízdním kole
§ 57
(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
§ 58
(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
Na křižovatkách řízených světelnou signalizací dochází k úpravě, kdy cyklista jedoucí po přejezdu pro cyklisty má stejnou přednost jako chodec jdoucí po přechodu. Do 30.6.2006 byl problém řešen nastavením signálních plánů křižovatek - jízda po přejezdech pro cyklisty byla možná pouze při signálu „stůj“ na všech vjezdech do křižovatky, čímž se snižovala celková propustnost a prodlužovalo čekání cyklistů (a ti pak často využívali signálů pro chodce).
Řízení provozu světelnými signály
§ 70
(2) Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče
c) signál se zeleným plným kruhovým světlem "Volno" možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. Svítí-li signál "Signál pro opuštění křižovatky" umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo § 21 odst. 5,
Ilustrační videa:
Přejezdy pro cyklisty, osvětlení
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/22460-prejezd-pro-cyklistu.html
Na videu je zachycen první pražský přejezd pro cyklisty řízený světlenou signalizací přes ulici Sulická, Praha 4; cyklotrasa ÚJ-BR (nové označení A 22)
Boční odstup motorového vozidla a cyklisty
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/22054-bocni-odstup-cyklisty.html
Minimální boční odstup není v zákoně definován, soudními znalci je však obvykle používána tato definice:
boční odstup = 60 cm + 1 cm za každý km/h předjíždějícího vozidla
Příklad:
Automobil předjíždějící cyklistu v obci rychlostí 50 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 110 cm (60+50).
Automobil předjíždějící cyklistu mimo obec rychlostí 90 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 150 cm (60+90).
Samozřejmě je nutné brát v úvahu i další faktory, např. velikost vozidla (tlaková vlna), kvalita vozovky (výtluky, kanály) a „typ“ cyklisty („profík“ / dítě / babka s nůší / skupinka…).
http://www.novapravidla.cz/files/uplne_zneni_zakona_361_2000.pdf
http://www.novapravidla.cz/files/uplne_zneni_zakona_361_2000.doc
Z definice Zákona je cyklista nejen účastníkem provozu na pozemních komunikacích, ale především řidič - a to se všemi právy a povinnostmi!
§ 2 Vymezení základních pojmů
d) řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti,
h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,
Stručný přehled zásadních cyklistických úprav zákona.
V úvodu je doplněna definice přejezdu pro cyklisty.
§ 2 Vymezení základních pojmů
ll) přejezd pro cyklisty je místo na pozemní komunikaci určené pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci vyznačené příslušnou dopravní značkou.
V části věnované předjíždění je doplněna povinnost dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty (i cyklistou :o). Zejména při předjíždění cyklisty kolonou nebo většími vozidly zakrývajícími výhled následujícím řidičům je tato povinnost podstatným zlepšením.
§ 17 Předjíždění
(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.
a současně doplněna možnost předjíždění cyklistů v křižovatkách.
(5) Řidič nesmí předjíždět
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
3. na hlavní pozemní komunikaci,
4. na křižovatce s řízeným provozem,
V částech věnovaných jízdě na jízdním kole (úplné znění § 57, § 58) je doplněn odstavec o použití přejezdu pro cyklisty se zdůrazněním jízdy vpravo. Dále je obsaženo zvýšení věkové hranice povinného použití přilby (poznámka: nad 18 let by měl být člověk rozumný, tudíž používá přilbu bez zákonné povinnosti). Doplněn je odstavec o osvětlení kola, který umožňuje použití přední blikačky.
Jízda na jízdním kole
§ 57
(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
§ 58
(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
Na křižovatkách řízených světelnou signalizací dochází k úpravě, kdy cyklista jedoucí po přejezdu pro cyklisty má stejnou přednost jako chodec jdoucí po přechodu. Do 30.6.2006 byl problém řešen nastavením signálních plánů křižovatek - jízda po přejezdech pro cyklisty byla možná pouze při signálu „stůj“ na všech vjezdech do křižovatky, čímž se snižovala celková propustnost a prodlužovalo čekání cyklistů (a ti pak často využívali signálů pro chodce).
Řízení provozu světelnými signály
§ 70
(2) Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče
c) signál se zeleným plným kruhovým světlem "Volno" možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. Svítí-li signál "Signál pro opuštění křižovatky" umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo § 21 odst. 5,
Ilustrační videa:
Přejezdy pro cyklisty, osvětlení
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/22460-prejezd-pro-cyklistu.html
Na videu je zachycen první pražský přejezd pro cyklisty řízený světlenou signalizací přes ulici Sulická, Praha 4; cyklotrasa ÚJ-BR (nové označení A 22)
Boční odstup motorového vozidla a cyklisty
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/22054-bocni-odstup-cyklisty.html
Minimální boční odstup není v zákoně definován, soudními znalci je však obvykle používána tato definice:
boční odstup = 60 cm + 1 cm za každý km/h předjíždějícího vozidla
Příklad:
Automobil předjíždějící cyklistu v obci rychlostí 50 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 110 cm (60+50).
Automobil předjíždějící cyklistu mimo obec rychlostí 90 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 150 cm (60+90).
Samozřejmě je nutné brát v úvahu i další faktory, např. velikost vozidla (tlaková vlna), kvalita vozovky (výtluky, kanály) a „typ“ cyklisty („profík“ / dítě / babka s nůší / skupinka…).
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk