Pavel Polák "> Hlavní cyklistické změny Zákona o provozu na pozemních komunikacích od 1. 7. 2006 - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/hlavni-cyklisticke-zmeny-zakona-o-provozu-na-pozemnich-komunikacich-od-1-7-2006
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Praha cyklistická: Hlavní cyklistické změny Zákona o provozu na pozemních komunikacích od 1. 7. 2006

19. června 2006 | Praha cyklistická
Autor: Pavel Polák
Podrobně o změnách na stránkách www.novapravidla.cz, kompletní znění Zákona 361/2000:
http://www.novapravidla.cz/files/uplne_zneni_zakona_361_2000.pdf
http://www.novapravidla.cz/files/uplne_zneni_zakona_361_2000.doc


Z definice Zákona je cyklista nejen účastníkem provozu na pozemních komunikacích, ale především řidič - a to se všemi právy a povinnostmi!
§ 2 Vymezení základních pojmů
d) řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti,
h) nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo,



Stručný přehled zásadních cyklistických úprav zákona.

V úvodu je doplněna definice přejezdu pro cyklisty.

§ 2 Vymezení základních pojmů
ll) přejezd pro cyklisty je místo na pozemní komunikaci určené pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci vyznačené příslušnou dopravní značkou.

V části věnované předjíždění je doplněna povinnost dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty (i cyklistou :o). Zejména při předjíždění cyklisty kolonou nebo většími vozidly zakrývajícími výhled následujícím řidičům je tato povinnost podstatným zlepšením.

§ 17 Předjíždění
(2) Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním. Řidič musí dát znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklisty.

a současně doplněna možnost předjíždění cyklistů v křižovatkách.

(5) Řidič nesmí předjíždět
f) na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
3. na hlavní pozemní komunikaci,
4. na křižovatce s řízeným provozem,

V částech věnovaných jízdě na jízdním kole (úplné znění § 57, § 58) je doplněn odstavec o použití přejezdu pro cyklisty se zdůrazněním jízdy vpravo. Dále je obsaženo zvýšení věkové hranice povinného použití přilby (poznámka: nad 18 let by měl být člověk rozumný, tudíž používá přilbu bez zákonné povinnosti). Doplněn je odstavec o osvětlení kola, který umožňuje použití přední blikačky.



Jízda na jízdním kole

§ 57
(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.

§ 58
(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.

Na křižovatkách řízených světelnou signalizací dochází k úpravě, kdy cyklista jedoucí po přejezdu pro cyklisty má stejnou přednost jako chodec jdoucí po přechodu. Do 30.6.2006 byl problém řešen nastavením signálních plánů křižovatek - jízda po přejezdech pro cyklisty byla možná pouze při signálu „stůj“ na všech vjezdech do křižovatky, čímž se snižovala celková propustnost a prodlužovalo čekání cyklistů (a ti pak často využívali signálů pro chodce).


Řízení provozu světelnými signály
§ 70
(2) Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče
c) signál se zeleným plným kruhovým světlem "Volno" možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty. Svítí-li signál "Signál pro opuštění křižovatky" umístěný v protilehlém rohu křižovatky, neplatí pro odbočování vlevo § 21 odst. 5,


Ilustrační videa:

Přejezdy pro cyklisty, osvětlení
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/22460-prejezd-pro-cyklistu.html
Na videu je zachycen první pražský přejezd pro cyklisty řízený světlenou signalizací přes ulici Sulická, Praha 4; cyklotrasa ÚJ-BR (nové označení A 22)

Boční odstup motorového vozidla a cyklisty
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096067152-stop/22054-bocni-odstup-cyklisty.html
Minimální boční odstup není v zákoně definován, soudními znalci je však obvykle používána tato definice:
boční odstup = 60 cm + 1 cm za každý km/h předjíždějícího vozidla

Příklad:
Automobil předjíždějící cyklistu v obci rychlostí 50 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 110 cm (60+50).
Automobil předjíždějící cyklistu mimo obec rychlostí 90 km/h by měl od cyklisty dodržet boční odstup minimálně 150 cm (60+90).
Samozřejmě je nutné brát v úvahu i další faktory, např. velikost vozidla (tlaková vlna), kvalita vozovky (výtluky, kanály) a „typ“ cyklisty („profík“ / dítě / babka s nůší / skupinka…).

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist