Tiskové zprávy
Děti Země: Koncept územního plánu Pardubicka se stále přepracovává
Již čtyři měsíce uplynuly od doby, kdy státní orgány, obce, občanská sdružení a veřejnost zaslaly krajskému úřadu své připomínky ke konceptu nového územního plánu Pardubického kraje a k textu jeho posouzení z hlediska vlivů na životní prostředí. Výsledek je zatím v nedohledu, protože se oba dokumenty přepracovávají. Dvě třetiny připomínek pocházejí od státních institucí, ostatní jsou od občanských sdružení, petičních iniciativ a od jednotlivých občanů. Nejčastějším tématem připomínek je rychlostní silnice R35, přičemž jednoznačně preferovanou variantou se stala tzv. modifikovaná jižní.
„Podle údajů z krajského úřadu bylo k pěti variantám silnice R35 zasláno téměř sedmdesát připomínek, z nichž drtivá většina podpořila modifikovanou jižní variantu, která prochází podél stávající silnice I/35,“ uvedl Miroslav Patrik z brněnských Dětí Země, které se spolu s dalšími sdruženími a řadou malých obcí také z ekologického a dopravního hlediska přiklonily k této variantě.
Mezi nejvíce odmítané varianty budoucí silnice R35 patří severní kolem České Třebové a mezilehlá, zejména ze strany obcí jako jsou Rybník, Řetová, Sloupnice, Zálší, Semanín a Němčice. Kromě toho má varianta mezilehlá obecně také nejmenší podporu, takže lze očekávat, že nemá do budoucna žádnou šanci.
„V celém procesu se patrně velmi důležitým stalo stanovisko Ministerstva životního prostředí, které se vyjádřilo velmi kriticky, takže krajský úřad byl nucen koncept i jeho ekologické posouzení přepracovat,“ uvedl dále Patrik.
Ministerstvo ve svém rozsáhlém vyjádření uvedlo, že koncept plánu i jeho ekologické posouzení mají závažné nedostatky, takže bez jejich odstranění a doplnění chybějících údajů nemůže vydat souhlasné stanovisko podle zákona o posuzování vlivů na životního prostředí. V případě hodnocení variant silnice R35 získalo nejvíce výhrad mezilehlá a severní varianta.
„Také jsme uvítali, že ministerstvo stejně jako Děti Země mezi nepřijatelné záměry uvedlo například vedení R35 přes ptačí oblast u Komárova, novou tepelnou elektrárnu Tetov, vodní dílo Přelouč, přístav v Pardubicích a samozřejmě územní ochranu koridoru kanálu Dunaj–Odra–Labe,“ upozornil také Patrik.
Podrobné informace o rychlostní silnici R35 jsou na internetové stránce www.ctrebova.cz/doprava.
Souhrn názorů obcí a měst na varianty rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji (k 27. 3. 2003):
Varianta silnice R35 Souhlas s variantou Nesouhlas s variantou
A (severní) 10 10
B (mezilehlá) 2 6
B-alt. (modifikovaná mezilehlá) 4 3
C (jižní) 14 0
C-alt. (modifikovaná jižní) 39 0
K R35 se vyjádřilo 67 subjektů, z toho 50 obcí, přičemž řada současně podpořila či odmítla různé varianty.
„Podle údajů z krajského úřadu bylo k pěti variantám silnice R35 zasláno téměř sedmdesát připomínek, z nichž drtivá většina podpořila modifikovanou jižní variantu, která prochází podél stávající silnice I/35,“ uvedl Miroslav Patrik z brněnských Dětí Země, které se spolu s dalšími sdruženími a řadou malých obcí také z ekologického a dopravního hlediska přiklonily k této variantě.
Mezi nejvíce odmítané varianty budoucí silnice R35 patří severní kolem České Třebové a mezilehlá, zejména ze strany obcí jako jsou Rybník, Řetová, Sloupnice, Zálší, Semanín a Němčice. Kromě toho má varianta mezilehlá obecně také nejmenší podporu, takže lze očekávat, že nemá do budoucna žádnou šanci.
„V celém procesu se patrně velmi důležitým stalo stanovisko Ministerstva životního prostředí, které se vyjádřilo velmi kriticky, takže krajský úřad byl nucen koncept i jeho ekologické posouzení přepracovat,“ uvedl dále Patrik.
Ministerstvo ve svém rozsáhlém vyjádření uvedlo, že koncept plánu i jeho ekologické posouzení mají závažné nedostatky, takže bez jejich odstranění a doplnění chybějících údajů nemůže vydat souhlasné stanovisko podle zákona o posuzování vlivů na životního prostředí. V případě hodnocení variant silnice R35 získalo nejvíce výhrad mezilehlá a severní varianta.
„Také jsme uvítali, že ministerstvo stejně jako Děti Země mezi nepřijatelné záměry uvedlo například vedení R35 přes ptačí oblast u Komárova, novou tepelnou elektrárnu Tetov, vodní dílo Přelouč, přístav v Pardubicích a samozřejmě územní ochranu koridoru kanálu Dunaj–Odra–Labe,“ upozornil také Patrik.
Podrobné informace o rychlostní silnici R35 jsou na internetové stránce www.ctrebova.cz/doprava.
Souhrn názorů obcí a měst na varianty rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji (k 27. 3. 2003):
Varianta silnice R35 Souhlas s variantou Nesouhlas s variantou
A (severní) 10 10
B (mezilehlá) 2 6
B-alt. (modifikovaná mezilehlá) 4 3
C (jižní) 14 0
C-alt. (modifikovaná jižní) 39 0
K R35 se vyjádřilo 67 subjektů, z toho 50 obcí, přičemž řada současně podpořila či odmítla různé varianty.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk