Tiskové zprávy
RPG Recycling: Materiál z recyklovaných pneumatik bude použit jako povrch silnice u Zádveřic na Zlínsku
31. října 2011 | RPG Recycling
První pokládka alternativního povrchu ve Zlínském kraji se uskuteční 31. října října na krátkém úseku silnice I. třídy číslo 49 v blízkosti obce Zádveřice.
Jedná se o dopravně velmi zatížený úsek v poměrně nepříznivých klimatických podmínkách. Kromě posuzování trvanlivosti se bude zkoumat i účinek vrstvy na dopravní hlučnost, kterou způsobují vozidla. Takový povrch byl již v Čechách a na Moravě několikrát použit, ale vždy se jednalo o úseky ve městech nebo v nepříznivých směrových poměrech, kde se nemůže jezdit vyšší rychlostí než 50 km/h. Nyní se budou testovat směsi v celém rozsahu účinků dopravy a přínosů pro silniční provoz ve srovnání s běžnými povrchy. Pryžový granulát vzniká drcením
ojetých pneumatik. Výrobou pryžového granulátu se zabývá společnost RPG Recycling, s.r.o., sídlící v Uherském Brodě. Ta již dříve začala granulát využívat k výrobě kanálových poklopů a vpustí. Stovky tun vyřazených pneu, které by jinak zatěžovaly životní prostředí, najdou díky
recyklaci další uplatnění.
Jedna vzorová komunikace s gumoasfaltovou směsí je již v běžném provozu. Jde o Třídu Otakara Ševčíka v Brně. „Komunikace osazená vrchní vrstvou z takzvaného gumoafaltu má hned několik výhod,“ říká Petr Sadovský, výkonný ředitel společnosti RPG Recycling, která patří do skupiny KOVOSTEEL, s.r.o., se sídlem ve Starém Městě. Taková vozovka je podle něj především elastická a odolná vůči povětrnostním podmínkám. „Nové povrchy s přísadou pryžového granulátu navíc výrazně snižují hluk ze silničního provozu, což je velmi pozitivní faktor. Výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu je sice finančně mírně náročnější ve srovnání s klasickým asfaltem, vše se ale vrátí dlouhou trvanlivostí a spolehlivostí,“ dodává Petr Sadovský.
Profesor Ing. Jan Kudrna z VUT Brno uvedené vlastnosti potvrzuje, když porovnává základní rozdíly mezi běžně užívaným asfaltem a novou směsí s obsahem pryžového granulátu. Je to poměrně jednoduché. Obrusná vrstva, kterou hodláme použít ve Zlínském kraji, by se ze silničních nebo modifikovaných asfaltů v našich podmínkách nemohla uplatit. Vrstva bude obsahovat sama v sobě 15 % mezer vyplněných vzduchem nebo vodou. Obecně takové materiály mají nízkou pevnost, rychle stárnou a vlhkostí a mrazem se rozpadají. Mletá pryž z ojetých pneumatik silniční asfalt podstatně více modifikuje a snižuje se jeho stárnutí a získává se pružnost. Povrch vozovky s takovým asfaltem
má vysokou odolnost proti účinkům zatížení a klimatických vlivům. Při pokládce povrchu s obsahem pryžového granulátu nemusejí silničáři nijak upravovat své stroje. Asfaltová směs se vyrábí a pokládá zcela shodně jako klasické asfaltové směsi. Jedině co je zvláštní je míchačka na spojení asfaltu s pryžovým granulátem a ta byla vyvinuta ve spolupráci specialistů z Ústavu pozemních komunikací a českého výrobce obaloven na výrobu asfaltových směsí ASKOM a.s. Výrobu a dodávku modifikovaného asfaltu pryžovým granulátem zajišťuje nově vzniklá firma G ASFALT s.r.o.“ řekl profesor Ing. Jan Kudrna z VUT Brno.
Kontakty:
RPG Recycling, s.r.o., divize společnosti KOVOSTEEL, s.r.o.
Vazová 2143
688 01 Uherský Brod
web: www.rpgrecycling.cz
kontaktní osoby:
Petr Sadovský, výkonný ředitel RPG Recycling, s.r.o.
e-mail: sadovsky@rpgrecycling.cz
tel.: 724 418 582
Prof. Ing. Jan Kudrna - VUT Brno, Fakulta stavební - Ústav pozemních komunikací
e-mail: kudrna.j@fce.vutbr.cz
tel.: 602 555 117
541 147 340
Jedná se o dopravně velmi zatížený úsek v poměrně nepříznivých klimatických podmínkách. Kromě posuzování trvanlivosti se bude zkoumat i účinek vrstvy na dopravní hlučnost, kterou způsobují vozidla. Takový povrch byl již v Čechách a na Moravě několikrát použit, ale vždy se jednalo o úseky ve městech nebo v nepříznivých směrových poměrech, kde se nemůže jezdit vyšší rychlostí než 50 km/h. Nyní se budou testovat směsi v celém rozsahu účinků dopravy a přínosů pro silniční provoz ve srovnání s běžnými povrchy. Pryžový granulát vzniká drcením
ojetých pneumatik. Výrobou pryžového granulátu se zabývá společnost RPG Recycling, s.r.o., sídlící v Uherském Brodě. Ta již dříve začala granulát využívat k výrobě kanálových poklopů a vpustí. Stovky tun vyřazených pneu, které by jinak zatěžovaly životní prostředí, najdou díky
recyklaci další uplatnění.
Jedna vzorová komunikace s gumoasfaltovou směsí je již v běžném provozu. Jde o Třídu Otakara Ševčíka v Brně. „Komunikace osazená vrchní vrstvou z takzvaného gumoafaltu má hned několik výhod,“ říká Petr Sadovský, výkonný ředitel společnosti RPG Recycling, která patří do skupiny KOVOSTEEL, s.r.o., se sídlem ve Starém Městě. Taková vozovka je podle něj především elastická a odolná vůči povětrnostním podmínkám. „Nové povrchy s přísadou pryžového granulátu navíc výrazně snižují hluk ze silničního provozu, což je velmi pozitivní faktor. Výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu je sice finančně mírně náročnější ve srovnání s klasickým asfaltem, vše se ale vrátí dlouhou trvanlivostí a spolehlivostí,“ dodává Petr Sadovský.
Profesor Ing. Jan Kudrna z VUT Brno uvedené vlastnosti potvrzuje, když porovnává základní rozdíly mezi běžně užívaným asfaltem a novou směsí s obsahem pryžového granulátu. Je to poměrně jednoduché. Obrusná vrstva, kterou hodláme použít ve Zlínském kraji, by se ze silničních nebo modifikovaných asfaltů v našich podmínkách nemohla uplatit. Vrstva bude obsahovat sama v sobě 15 % mezer vyplněných vzduchem nebo vodou. Obecně takové materiály mají nízkou pevnost, rychle stárnou a vlhkostí a mrazem se rozpadají. Mletá pryž z ojetých pneumatik silniční asfalt podstatně více modifikuje a snižuje se jeho stárnutí a získává se pružnost. Povrch vozovky s takovým asfaltem
má vysokou odolnost proti účinkům zatížení a klimatických vlivům. Při pokládce povrchu s obsahem pryžového granulátu nemusejí silničáři nijak upravovat své stroje. Asfaltová směs se vyrábí a pokládá zcela shodně jako klasické asfaltové směsi. Jedině co je zvláštní je míchačka na spojení asfaltu s pryžovým granulátem a ta byla vyvinuta ve spolupráci specialistů z Ústavu pozemních komunikací a českého výrobce obaloven na výrobu asfaltových směsí ASKOM a.s. Výrobu a dodávku modifikovaného asfaltu pryžovým granulátem zajišťuje nově vzniklá firma G ASFALT s.r.o.“ řekl profesor Ing. Jan Kudrna z VUT Brno.
Kontakty:
RPG Recycling, s.r.o., divize společnosti KOVOSTEEL, s.r.o.
Vazová 2143
688 01 Uherský Brod
web: www.rpgrecycling.cz
kontaktní osoby:
Petr Sadovský, výkonný ředitel RPG Recycling, s.r.o.
e-mail: sadovsky@rpgrecycling.cz
tel.: 724 418 582
Prof. Ing. Jan Kudrna - VUT Brno, Fakulta stavební - Ústav pozemních komunikací
e-mail: kudrna.j@fce.vutbr.cz
tel.: 602 555 117
541 147 340
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk