Tiskové zprávy
MŽP ČR: MŽP předloží vládě upravený návrh národního alokačního plánu
Národní alokační plán, klíčový element systému obchodování, předloží vládě v průběhu září Ministerstvo životního prostředí. Konečný návrh plánu byl upraven na základě výsledků meziresortního připomínkového řízení. Je připraven na období 2005-2007 a umožňuje přidělit podnikům povolenky až do výše 99,45 miliónu tun oxidu uhličitého ročně. Plán bude po schválení plánu vládou ještě posuzovat Evropská komise.
„Ministerstvo vyšlo odůvodněným potřebám podniků maximálně vstříc a návrh národního alokačního plánu tak vytváří prostor pro další růst ekonomiky, stimuluje rozvoj moderních ekologicky šetrných technologií a zároveň umožňuje podnikům připravit se na další období obchodování. Stanovené maximální množství povolenek ovšem neznamená, že takový objem emisí oxidu uhličitého bude v České republice skutečně vyprodukován. Podniky totiž mohou – a pravděpodobně této možnosti budou využívat – snížit množství produkovaných emisí (například investicemi do čistších technologií) a přebytky povolenek prodat,“ komentuje návrh alokačního plánu Tomáš Chmelík, vedoucí samostatného oddělení změny klimatu MŽP.
Stávajícím zdrojům bude rozděleno ročně maximálně 96,45 miliónu povolenek, protože plán stanoví i rezervu pro zdroje nové, která činí 3 milióny tun. Každá povolenka představuje právo vypustit jednu tunu emisí CO2 a je volně převoditelná v rámci EU. Povolenky budou přidělovány zdarma a pouze provozovatelům zařízení, jejich držitelem se však později může stát jakákoliv fyzická nebo právnická osoba.
Návrh plánu obsahuje oproti původní verzi z června řadu změn. Důvodem je především předložení detailnějších údajů za jednotlivé oborové svazy a podniky. Došlo tak k úpravě výchozích dat o emisích, růstových a redukčních koeficientů [1].
Směrnice neumožňuje členským státům přidělit více povolenek, než je odůvodněná potřeba podniků (podložená například oficiálními odhady vývoje jednotlivých sektorů průmyslu či koncepčními strategiemi státu – například energetickou politikou). Vyšší objem povolenek by Evropská komise hodnotila jako nedovolenou státní pomoc.
Národní alokační plán však není jediným mechanismem pro ovlivnění produkce emisí – dalšími nástroji jsou zákon o integrované prevenci a kontrole znečištění (povinnost použít nejlepší dostupné techniky u nových zařízení), zákon o ochraně ovzduší, nařízení vlády o podpoře využití bioplynu, návrh zákona o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů, připravovaná ekologická daňová reforma a program podpory alternativních paliv v dopravě.
Poznámky:
[1] Hlavní změny oproti červnové verzi národního alokačního plánu:
* Úpravy třídění sektoru energetiky – rozdělení energetiky na veřejnou a závodní a specifické ošetření růstu každé skupiny (veřejná energetika dle Státní energetické koncepce, závodní energetika dle růstu HDP).
* Rezerva pro korekci alokace zdrojům sloužícím jako centrální zdroje tepla (CZT) zohledňující to, že historické roky použité pro alokaci byly nadprůměrně teplé (zvýšení o 1 milion povolenek ročně).
* Rezerva pro nové zdroje zvyšuje celkové množství povolenek pro alokaci, došlo k zvětšení její velikosti na 3 miliony povolenek ročně, o alokaci z této rezervy může žádat i zdroj, který přebírá výrobu zdroje stojícího dosud mimo systém (např. rozšiřování CZT).
* Nevyčerpaná rezerva bude zrušena – takže celkové množství povolenek pro obchodování klesne.
* Je umožněna dohoda všech provozovatelů daného odvětví o rozdělení sektorové alokace. Podmínkou je, že se musí dohodnout všichni provozovatelé daných zařízení.
Návrh národního alokačního plánu je k dispozici na www.env.cz.
„Ministerstvo vyšlo odůvodněným potřebám podniků maximálně vstříc a návrh národního alokačního plánu tak vytváří prostor pro další růst ekonomiky, stimuluje rozvoj moderních ekologicky šetrných technologií a zároveň umožňuje podnikům připravit se na další období obchodování. Stanovené maximální množství povolenek ovšem neznamená, že takový objem emisí oxidu uhličitého bude v České republice skutečně vyprodukován. Podniky totiž mohou – a pravděpodobně této možnosti budou využívat – snížit množství produkovaných emisí (například investicemi do čistších technologií) a přebytky povolenek prodat,“ komentuje návrh alokačního plánu Tomáš Chmelík, vedoucí samostatného oddělení změny klimatu MŽP.
Stávajícím zdrojům bude rozděleno ročně maximálně 96,45 miliónu povolenek, protože plán stanoví i rezervu pro zdroje nové, která činí 3 milióny tun. Každá povolenka představuje právo vypustit jednu tunu emisí CO2 a je volně převoditelná v rámci EU. Povolenky budou přidělovány zdarma a pouze provozovatelům zařízení, jejich držitelem se však později může stát jakákoliv fyzická nebo právnická osoba.
Návrh plánu obsahuje oproti původní verzi z června řadu změn. Důvodem je především předložení detailnějších údajů za jednotlivé oborové svazy a podniky. Došlo tak k úpravě výchozích dat o emisích, růstových a redukčních koeficientů [1].
Směrnice neumožňuje členským státům přidělit více povolenek, než je odůvodněná potřeba podniků (podložená například oficiálními odhady vývoje jednotlivých sektorů průmyslu či koncepčními strategiemi státu – například energetickou politikou). Vyšší objem povolenek by Evropská komise hodnotila jako nedovolenou státní pomoc.
Národní alokační plán však není jediným mechanismem pro ovlivnění produkce emisí – dalšími nástroji jsou zákon o integrované prevenci a kontrole znečištění (povinnost použít nejlepší dostupné techniky u nových zařízení), zákon o ochraně ovzduší, nařízení vlády o podpoře využití bioplynu, návrh zákona o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů, připravovaná ekologická daňová reforma a program podpory alternativních paliv v dopravě.
Poznámky:
[1] Hlavní změny oproti červnové verzi národního alokačního plánu:
* Úpravy třídění sektoru energetiky – rozdělení energetiky na veřejnou a závodní a specifické ošetření růstu každé skupiny (veřejná energetika dle Státní energetické koncepce, závodní energetika dle růstu HDP).
* Rezerva pro korekci alokace zdrojům sloužícím jako centrální zdroje tepla (CZT) zohledňující to, že historické roky použité pro alokaci byly nadprůměrně teplé (zvýšení o 1 milion povolenek ročně).
* Rezerva pro nové zdroje zvyšuje celkové množství povolenek pro alokaci, došlo k zvětšení její velikosti na 3 miliony povolenek ročně, o alokaci z této rezervy může žádat i zdroj, který přebírá výrobu zdroje stojícího dosud mimo systém (např. rozšiřování CZT).
* Nevyčerpaná rezerva bude zrušena – takže celkové množství povolenek pro obchodování klesne.
* Je umožněna dohoda všech provozovatelů daného odvětví o rozdělení sektorové alokace. Podmínkou je, že se musí dohodnout všichni provozovatelé daných zařízení.
Návrh národního alokačního plánu je k dispozici na www.env.cz.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk