Tiskové zprávy
Přátelé přírody, o.p.s.: Na D8 nastal čas pro krizový štáb
Přátelé přírody, o.p.s. se domnívají, že zprovozněním úseku dálnice D8 přes Krušné hory nastal čas pro zřízení krizového štábu.
“Když ministr životního prostředí nevydal v r. 1999 dálnici D8 výjimku ze zákazu stavět dálnice v chráněných krajinných oblastech, zřídil ústecký magistrát tzv. krizový štáb. Pro srovnání – krizový štáb nevznikl ani při katastrofálních povodních r. 2002, kdy se ústecký primátor ani nevrátil z dovolené,” vzpomíná ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník.
Přátelé přírody (D8 se nezabývají od roku 1999) došli po seznámení s fakty k přesvědčeni, že dostavbu D8 přes České středohoří ekologické iniciativy neblokují.
“Je záhadou, odkud se toto stále omílané tvrzení (je snad v každé zmínce o D8 v médiích) bere,” diví se Páleník. “V našem právním řádu nemají totiž žaloby odkladný účinek. Proto není možné žalobou cokoli zdržet, natož zablokovat. Zdržení jde z 90% na vrub státních úřadů – jednak Ředitelství silnic a dálnic, jednak orgánů státní ochrany přírody.
“S žalobou lze uspět jen v případě, že došlo k porušení zákona. Chceme-li prosadit jakoukoli stavbu nezákonně, vrací nás to do minulého režimu. Mrzí mne, že někteří politici, státní úředníci a novináři místo, aby bojovali za dodržování zákonů, upírají zákonné právo požadovat, aby se i stát řídil platnými předpisy. Tento přístup vede do pekel,” varuje Páleník.
Přátelé přírody za situace, kdy z tahu Berlín – Praha (Hamburk – Istanbul) není postaven již jen úsek přes České středohoří a je zprovozňován předposlední úsek (přes Krušné hory), což velmi negativně ovlivní dopravní situaci přímo v centru města Ústí nad Labem, souhlasí s krajským hejtmanem, že zbývající úsek je nutno dostavět a zprovoznit co nejrychleji. (Nicméně podle zákona.)
Přátelé přírody si sice v CHKO České středohoří přáli 3km tunel, který by stavbu tolik neprodražil – ostatně tunel navrhl a chlubí se jím sám investor na úseku D8 v Krušných horách – nicméně už dávno uznali, že tunel za současné politické situace v Českém středohoří prosadit nelze. Podle průzkumu STEM z února 2005 přitom tunel preferovalo 4x více občanů než povrchovou variantu, která byla schválena.
“Obávám se, že kvůli tomu budeme svým potomkům za blbce. Necháme se manipulovat a rozhodujeme se na základě všeho možného, jen ne racionálně, ale co se dá dělat,” dodává Páleník.
Přátelé přírody očekávají, že vinu za situaci, která zprovozněním D8 přes Krušné hory nastane, budou chtít odpovědní (tj. státní úředníci) svalit na ekologické aktivisty. Hodí se to i některým politikům, kteří potřebují “vrazit klín mezi veřejnost a ekology”, jak se nechal slyšet ústecký hejtman.
“Jen nechápu, co z toho mají novináři,” uzavírá Páleník. “Myslel jsem, že si zakládají na své nezávislosti a politiky a státní úředníky kontrolují, nikoli, že od nich přebírají nekriticky jakýkoli – i nepravdivý - výrok. Věřím, že postoj Přátel přírody nebude zcenzurován a veřejnost se o něm dozví.”
Kontakt:
Marian Páleník
ředitel společnosti
Přátelé přírody, o.p.s.
marian(zavináč)prateleprirody(tečka)cz
www.Prateleprirody.cz
“Když ministr životního prostředí nevydal v r. 1999 dálnici D8 výjimku ze zákazu stavět dálnice v chráněných krajinných oblastech, zřídil ústecký magistrát tzv. krizový štáb. Pro srovnání – krizový štáb nevznikl ani při katastrofálních povodních r. 2002, kdy se ústecký primátor ani nevrátil z dovolené,” vzpomíná ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník.
Přátelé přírody (D8 se nezabývají od roku 1999) došli po seznámení s fakty k přesvědčeni, že dostavbu D8 přes České středohoří ekologické iniciativy neblokují.
“Je záhadou, odkud se toto stále omílané tvrzení (je snad v každé zmínce o D8 v médiích) bere,” diví se Páleník. “V našem právním řádu nemají totiž žaloby odkladný účinek. Proto není možné žalobou cokoli zdržet, natož zablokovat. Zdržení jde z 90% na vrub státních úřadů – jednak Ředitelství silnic a dálnic, jednak orgánů státní ochrany přírody.
“S žalobou lze uspět jen v případě, že došlo k porušení zákona. Chceme-li prosadit jakoukoli stavbu nezákonně, vrací nás to do minulého režimu. Mrzí mne, že někteří politici, státní úředníci a novináři místo, aby bojovali za dodržování zákonů, upírají zákonné právo požadovat, aby se i stát řídil platnými předpisy. Tento přístup vede do pekel,” varuje Páleník.
Přátelé přírody za situace, kdy z tahu Berlín – Praha (Hamburk – Istanbul) není postaven již jen úsek přes České středohoří a je zprovozňován předposlední úsek (přes Krušné hory), což velmi negativně ovlivní dopravní situaci přímo v centru města Ústí nad Labem, souhlasí s krajským hejtmanem, že zbývající úsek je nutno dostavět a zprovoznit co nejrychleji. (Nicméně podle zákona.)
Přátelé přírody si sice v CHKO České středohoří přáli 3km tunel, který by stavbu tolik neprodražil – ostatně tunel navrhl a chlubí se jím sám investor na úseku D8 v Krušných horách – nicméně už dávno uznali, že tunel za současné politické situace v Českém středohoří prosadit nelze. Podle průzkumu STEM z února 2005 přitom tunel preferovalo 4x více občanů než povrchovou variantu, která byla schválena.
“Obávám se, že kvůli tomu budeme svým potomkům za blbce. Necháme se manipulovat a rozhodujeme se na základě všeho možného, jen ne racionálně, ale co se dá dělat,” dodává Páleník.
Přátelé přírody očekávají, že vinu za situaci, která zprovozněním D8 přes Krušné hory nastane, budou chtít odpovědní (tj. státní úředníci) svalit na ekologické aktivisty. Hodí se to i některým politikům, kteří potřebují “vrazit klín mezi veřejnost a ekology”, jak se nechal slyšet ústecký hejtman.
“Jen nechápu, co z toho mají novináři,” uzavírá Páleník. “Myslel jsem, že si zakládají na své nezávislosti a politiky a státní úředníky kontrolují, nikoli, že od nich přebírají nekriticky jakýkoli – i nepravdivý - výrok. Věřím, že postoj Přátel přírody nebude zcenzurován a veřejnost se o něm dozví.”
Kontakt:
Marian Páleník
ředitel společnosti
Přátelé přírody, o.p.s.
marian(zavináč)prateleprirody(tečka)cz
www.Prateleprirody.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk