Tiskové zprávy
MŽP ČR: Návrh poslankyně Jakubkové na omezení kamionů mýtným namísto zákazu jízd jde proti kvalitě životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí je překvapeno návrhem poslankyně Věry Jakubkové, která údajně dohodla s dopravci kompromisní variantu omezení kamionů, podle níž by v pátek nákladní vozy platily vyšší sazbu mýtného, zákaz jízd by se jich však netýkal.
Nyní, když je mýtné jen na dálnicích a silnicích transevropské sítě, by radikální zvýšení mýtného v určitou dobu vedlo k přesunu kamionů z dálnic na souběžné silnice II. tříd, které valnou většinou vedou skrze obce. To je v příkrém rozporu se zájmy kvality života a ochrany životního prostředí a nemůže to vést ke zvýšení bezpečnosti provozu ani propustnosti komunikací, spíše naopak. Větší bezpečnost a propustnost komunikací přitom mají být hlavním cílem plánovaného zákazu jízd.
„Starostové a hejtmani paní kolegyni Jakubkové za takové antizelené řešení pěkně poděkují,“ komentuje dohodu vicepremiér Martin Bursík a dodává: „Podle srpnového průzkumu veřejného mínění si zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne přeje 84 % obyvatel, ti také nebudou rádi.“
Koaliční dohoda výslovně uvádí, že v pátek odpoledne bude jízda kamionů zakázána. Vládní návrh novely je na programu vlády již toto pondělí. Má platit pro celou silniční síť a je pro dopravce velmi luxusní, neboť jim dává volnost vybrat si, zda řidič kamionu v pátek ukončí směnu už v 15 hodin, anebo zda ještě bude po skončení zákazu v 18 hodin pokračovat 1-4 hodiny v jízdě.
Způsob navrhovaný poslankyní Jakubkovou by fungoval pouze, pokud by bylo mýtné na celé síti silnic včetně II. a III. tříd. Za stávající situace je její návrh nerealistický a nepoužitelný, protože by vedl k objíždění a nezlepšil bezpečnost provozu ve špičce. Výhledově mohou být přirážky k mýtnému ve špičkách perspektivním řešením, ale dokud nebude mýtné na celé silniční síti, jediným smysluplným a jednoduše srozumitelným řešením je zákaz jízd na celé silniční síti.
Nyní, když je mýtné jen na dálnicích a silnicích transevropské sítě, by radikální zvýšení mýtného v určitou dobu vedlo k přesunu kamionů z dálnic na souběžné silnice II. tříd, které valnou většinou vedou skrze obce. To je v příkrém rozporu se zájmy kvality života a ochrany životního prostředí a nemůže to vést ke zvýšení bezpečnosti provozu ani propustnosti komunikací, spíše naopak. Větší bezpečnost a propustnost komunikací přitom mají být hlavním cílem plánovaného zákazu jízd.
„Starostové a hejtmani paní kolegyni Jakubkové za takové antizelené řešení pěkně poděkují,“ komentuje dohodu vicepremiér Martin Bursík a dodává: „Podle srpnového průzkumu veřejného mínění si zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne přeje 84 % obyvatel, ti také nebudou rádi.“
Koaliční dohoda výslovně uvádí, že v pátek odpoledne bude jízda kamionů zakázána. Vládní návrh novely je na programu vlády již toto pondělí. Má platit pro celou silniční síť a je pro dopravce velmi luxusní, neboť jim dává volnost vybrat si, zda řidič kamionu v pátek ukončí směnu už v 15 hodin, anebo zda ještě bude po skončení zákazu v 18 hodin pokračovat 1-4 hodiny v jízdě.
Způsob navrhovaný poslankyní Jakubkovou by fungoval pouze, pokud by bylo mýtné na celé síti silnic včetně II. a III. tříd. Za stávající situace je její návrh nerealistický a nepoužitelný, protože by vedl k objíždění a nezlepšil bezpečnost provozu ve špičce. Výhledově mohou být přirážky k mýtnému ve špičkách perspektivním řešením, ale dokud nebude mýtné na celé silniční síti, jediným smysluplným a jednoduše srozumitelným řešením je zákaz jízd na celé silniční síti.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk