Vladimír Molek "> Nevládní organizace namítají nezákonnost smlouvy mezi Jihočeským krajem a společností Lipno Servis, s.r.o. - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/nevladni-organizace-namitaji-nezakonnost-smlouvy-mezi-jihoceskym-krajem-a-spolecnosti-lipno-servis-sro
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Calla / Ekologický právní servis: Nevládní organizace namítají nezákonnost smlouvy mezi Jihočeským krajem a společností Lipno Servis, s.r.o.

Převod pozemků v Boleticicích by byl v rozporu se zákonem

Rada Jihočeského kraje podpořila na svém prosincovém zasedání (6.12.2005) novou variantu postupné transformace vojenského újezdu Boletice pod veřejnou správu, která počítá s využitím hory Špičák nedaleko Horní Plané pro lyžařské centrum namísto dosavadní lokality Chlum. V této souvislosti je na místě otázka, zda zůstává v platnosti smlouva o sdružení Jihočeského kraje se společností Lipno servis, s.r.o. Ekologický právní servis zpracoval právní rozbor této smlouvy a zjistil, že Smlouva o sdružení „Chlum – středisko zimních sportů“, uzavřená mezi Jihočeským krajem a společností Lipno Servis, s.r.o. obsahuje ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem o krajích.

Konkrétně se jedná se o články VII., bod 7.3. a článek V., bod 5.3. písm a) této smlouvy. Jihočeský kraj se zavazuje k převodu určitých pozemků na společnost Lipno Servis, s.r.o. „Tato konstrukce je však porušením ustanovení § 17 odst.1 a § 18 odst. 1 zákona o krajích“, říká Mgr. Michal Bernard, právník Ekologického právního servisu. Podle ustanovení § 18 odst. 1 musí kraj svůj záměr prodat nebo vypůjčit nemovitý majetek zveřejnit po stanovenou dobu vyvěšením na úřední desce, aby se k němu mohli vyjádřit všichni potenciální zájemci a předložit své nabídky. Účelem je zabezpečit účelné a hospodárné využití majetku prostřednictvím otevřené veřejné soutěže. „Smluvní závazek převést část pozemků na společnost Lipno Servis, s.r.o., předem fakticky vylučuje možnost, aby pro realizaci záměru na využití boletického prostoru uspěli ostatní potenciální zájemci, kteří by předložili své (možná lepší) nabídky.“, dodává Bernard. Kraj svým jednáním diskriminuje ostatní potenciální zájemce, jejichž nabídky by mohly být vhodnější pro dané území.

Kauza Boletice znovu na televizních obrazovkách

Kauzu Boletice sledují pozorně nejen nevládní organizace, ale stala se rovněž vítaným námětem publicistického pořadu Nedej se. V roce 2004 získal snímek Martina Slunečka Chamomix v Pošumaví jednu z hlavních cen festivalu Ekofilm. Po dvou letech se tvůrci pořadu vrací k námětu Boletice. Tentokrát se zaměřují na přínos polyfunkční studie využití vojenského prostoru a její přínos pro měkkou turistiku, ohlas na variantu Špičák pro středisko zimních sportů a osud výše uvedené smlouvy mezi Jihočeským krajem a společností Lipno Servis, s.r.o. Pořad nedej se uvede ČT 2 v úterý 17.ledna 2006 .

Kontakty:
Ekologický právní servis, Převrátilská 330, 390 01 Tábor
Mgr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708, Tel.: 381 253 904, Fax: 381 253 910 ,email: tabor@eps.cz
Sdružení Calla, Fráni Šrámka 35 České Budějovice
Vladimír Molek, mobil : 732 609 899, Tel.: 387 311 381, e-mail: vladimir.molek@calla.cz

Další informace na www. calla.cz

Tato aktivita je realizována v rámci projektu “Ochrana jihočeské přírody – věc občanů“ podpořeného EU v programu Transition Facility 2004 a Nadací Partnerství.

======================================================
Právní analýza Smlouvy o sdružení „Chlum – středisko zimních sportů“, uzavřené mezi Jihočeským krajem a společností Lipnoservis, s.r.o.

Ekologický právní servis
Převrátilská 330
390 01 Tábor

V Táboře dne 14.12. 2005

V roce 2004 byla mezi Jihočeským krajem a společností Lipnoservis s.r.o. uzavřena Smlouva o sdružení „Chlum – centrum zimních sportů, Revitalizace území vojenského újezdu Boletice“. Uzavření Smlouvy bylo předem schváleno Zastupitelstvem Jihočeského kraje. Smlouva je uzavřena podle ustanovení § 829 a násl. občanského zákoníku.

Smlouvou došlo k vytvoření sdružení (bez právní subjektivity) Jihočeského kraje a společnosti Lipnoservis. Účelem sdružení je realizace záměru revitalizace území Vojenského újezdu Boletice dle usnesení Zastupitelstva Jihočeského kraje č. 88/2003/ZK ze dne 6.5.2003. Základní činností sdružení je přispět všemi kroky k realizaci dvou hlavních cílů:
- zrušení vojenského újezdu Boletice a obnova samosprávy. Kraj chce získat území Boletic do svého majetku.
- realizace projektu Chlum – středisko zimních sportů. Realizátorem tohoto investičního záměru má být společnost Lipno servis, s.r.o.

Smlouva o sdružení mezi Jihočeským krajem a společností Lipnoservis, s.r.o. obsahuje ustanovení, která jsou v rozporu se zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích. Jedná se o články VII., bod 7.3. a článek V., bod 5.3. písm a) Smlouvy.

Článek VII., bod 7.3.

„ V rozsahu jedné ideální poloviny převede Jihočeský kraj do vlastnictví LIPNO SERVIS s.r.o. pozemky určené v čl.V této smlouvy k realizaci rozvojového projektu Chlum a to nejpozději do dvou měsíců ode dne, kdy bude dosaženo vydání územního rozhodnutí pro umístění stavby alespoň jedné z lanovek nebo vleků předpokládaných projektem CHLUM – CENTRUM ZIMNÍCH SPORTŮ (druhá fáze) dle čl.V. této smlouvy.“

Jihočeský kraj se tímto ustanovením zavazuje k převodu pozemků na společnost Lipnoservis, s.r.o. Tato konstrukce je však porušením ustanovení § 18 odst. 1 zákona o krajích. Ustanovení § 18 odst. 1 zákona o krajích říká : „Záměr kraje prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej anebo poskytnout jako výpůjčku kraj zveřejní po dobu nejméně 30 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu kraje vyvěšením na úřední desce, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky“.

Účelem tohoto ustanovení je zabezpečit transparentní převod majetku kraje a tím jeho účelné a hospodárné využití. K tomu může vést jen výběr nejvýhodnější nabídky v otevřené veřejné soutěži nezvýhodňující některého ze zájemců. Povinnost využívat majetek kraje účelně a hospodárně v souladu s jeho zájmy a zákonnými povinnostmi je zakotvena v ustanovení § 17 odst. 1 zákona o krajích.

Smlouva mezi Jihočeským krajem a společností Lipnoservis, s.r.o., je však v rozporu se zmíněným ustanovením § 18 odst. 1 zákona o krajích. Smluvním závazkem převést část pozemků na společnost Lipnoservis, s.r.o., předem vylučuje možnost, aby se k záměru mohli vyjádřit ostatní potenciální zájemci a předložit své (možná lepší) nabídky. Takový postup odporuje jednak samotnému ustanovení § 18 odst. 1, a rovněž ustanovení § 17 odst. 1 zákona o krajích.
Zmíněné ustanovení je proto přímo ze zákona neplatné.

Článek V., bod 5.3. písm a)

„Nevyplyne-li v rozhodné době právo LIPNO SERVIS s.r.o. užívat předmětné pozemky k účelu realizace rozvojového projektu CHLUM – CENTRUM ZIMNÍCH SPORTŮ přímo z této smlouvy nebo zákona (viz zejména čl. VII., bod 7.3.), uzavře Jihočeský kraj s LIPNO SERVIS s.r.o. jako vypůjčitelem smlouvu o výpůjčce těchto pozemků dle § 659 a násl. zák. č. 40/1964 Sb.“

Smyslem tohoto článku Smlouvy je zajistit, aby v případě, že určené pozemky nebudou z nějakého důvodu převedeny na společnost Lipno servis, s.r.o., byl účel sdružení naplněn výpůjčkou pozemků mezi oběma subjekty. Tento postup je však rovněž nezákonný, a to ze stejných důvodů jako u výše zmíněného článku VII., bod 7.3. Povinnost postupovat podle ustanovení § 18 odst. 1 zákona o krajích platí i pro poskytnutí nemovitosti jako výpůjčky. Smluvní závazek Kraje vypůjčit pozemky společnosti Lipno servis, s.r.o., bez možnosti, aby mohli ostatní zájemci podat své nabídky, je nezákonný.
Proto je i toto ustanovení přímo ze zákona neplatné.

Naznačení správného postupu kraje:

Pokud kraj, aniž by předem uvažoval o využití části svého území, dostane nabídku od určitého investora, měl by postupovat tímto způsobem:
- po přijetí nabídky od konkrétního investora zvážit, zda předmětné území chce využít jiným než stávajícím způsobem a zda způsob využití navrhovaný investorem je v souladu se zájmy kraje.
- kraj by měl zveřejnit alespoň velmi hrubou představu o možném využití daného území (sportovní účely, měkká turistika atp.) a současně zveřejnit po zákonem stanovenou dobu záměr určený pozemek prodat, pronajmout, darovat atd.
- do soutěže o nabízený majetek se kromě původního investora mohou přihlásit libovolní jiní zájemci. Zveřejněné podmínky je nesmí znevýhodňovat.
- po obdržení všech nabídek je kraj vyhodnotí a vybere tu, která je nejvýhodnější a zaručí účelné a hospodárné využití území.

Zdůvodnění naléhavosti situaci řešit s předstihem:

Smlouva o sdružení je prvním právním krokem k realizaci záměru převést pozemky na společnost Lipno servis (ať už prodejem, pronájmem nebo výpůjčkou). Samotné právní účijnky takového převodu nastanou až uzavřením příslušné smlouvy (kupní, nájemní, o výpůjčce). Ustanovení § 18 odst. 1 zákona o krajích konstruuje absolutní neplatnost právního úkonu (tedy smlouvy), pokud kraj nepostupuje v souladu s tímto ustanovením.
Procesně by se věc mohla řešit až po uzavření konkrétní smlouvy o převodu pozemků. Z hlediska efektivity a zachování dobré víry smluvních stran a dalších subjektů je dle našeho názoru ale nutné řešit tento nedostatek už nyní. Podáním žaloby až po uzavření příslušné smlouvy a napadáním její neplatnosti by mohlo díky délce předpokládané soudního řízení ohrozit dobrou víru smluvních stran a dalších zúčastněných subjektů. Rovněž by to mohlo mít negativní ekonomické důsledky, pokud by soud vyslovil neplatnost smlouvy v okamžiku, kdy by faktická realizace byla již v pokročilé fázi.

Smlouva předvídá podjatost pracovníků krajského úřadu při vedení správních řízení ve věci Boletic:

Článek V., bod 5.3. písm a)

„Pro realizaci druhé fáze se Jihočeský kraj zavazuje :
c) poskytnout prostřednictvím svých orgánů potřebnou součinnost pro realizaci projektu CHLUM – CENTRUM ZIMNÍCH SPORTŮ a jako vlastník předmětných pozemků udělit potřebné souhlasy a učinit vyjádření, jež jsou v jeho kompetenci, v příslušných, zejména stavebněprávních řízeních.“

Tento závazek Jihočeského kraje učiněný pro fázi realizace investice sportovního areálu Chlum je jednoznačným důkazem podjatosti pracovníků krajského úřadu v budoucích správních řízeních vedených orgány krajského úřadu.

Ustanovení § 9 odst. 1 správního řádu: „Pracovník správního orgánu je vyloučen z projednávání a rozhodování věci, jestliže se zřetelem na jeho poměr k věci, k účastníkům řízení nebo k jejich zástupcům lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti.“

Stejně tak se jednání o tzv. systémovou podjatost celého krajského úřadu. Kraj se zavazuje poskytnout potřebnou součinnost pro získání všech správních povolení potřebných k realizaci projektu. Část správních řízení, která se k vydání těchto povolení budou konat, vede krajský úřad Jihočeského kraje. Provázanost orgánů kraje při výkonu samostatné působnosti s orgány krajského úřadu při výkonu přenesené působnosti je zcela zřejmá. Dalším důkazem o podjatosti krajského úřadu v řízeních, která směřují k vydání kladných rozhodnutí a následné realizaci projektu jsou obecná (mediální) vyjádření představitelů krajského úřadu.

Mgr. Michal Bernard,
Ekologický právní servis

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist