Tiskové zprávy
Strana zelených: Nízkoemisní zóny: opatření, které pomůže vyčistit vzduch ve městech
Už rok mohou česká města vyhlašovat nízkoemisní zóny, aby tak odlehčila dopravou enormě znečištěnému ovzduší. Zelení tato opatření, známá z řady německých měst, prosazují. Aktuálně o vyhlášení nízkoemisních zón usilují především v Praze a Brně.
V sobotu 8. března 2014 tomu bude právě rok, co vstoupilo v platnost nařízení vlády o emisních plaketách[1], které umožňuje českým obcím vyhlašovat v místech s trvale zhoršenou kvalitou ovzduší tzv. nízkoemisní zóny. Do těchto zón mají zákaz vjezdu ty nejvíce znečišťující automobily. Opatření tak má napomoci snížit emisí jemného prachu a dalších zplodin z dopravy, které vážně ohrožují zdraví lidí. Ultrajemné prachové částice totiž pronikají dýchacím ústrojím přímo do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.
V Německu pomáhá toto opatření zlepšovat ovzduší už ve více než padesátce měst, včetně Berlína, Mnichova, Stuttgartu, Frankfurtu či Hannoveru. V Česku zatím stále žádná taková zóna vyhlášena nebyla. V přípravách na její vyhlášení jsou momentálně nejdále v severomoravském lázeňském městečku Klimkovice a Praze. Přestože znečištění ovzduší narůstá a ohrožuje zdraví lidí na ulicích, vedení radnic však s řešením otálejí.
Zelení v českých městech a obcích prosazují sadu opatření, která pomohou vzduch v ulicích vyčistit:
* podpora veřejné dopravy a cyklodopravy;
* zavádění nízkoemisních zón;
* dovybavování aut i autobusů filtry prachových částic;
* nahrazování nafty jinými druhy pohonu (stlačený plyn, elektřina);
* podpora zavádění systémů sdílení aut (tzv. carsharing);
* důsledný úklid ulic od prachu;
* zpoplatňování vjezdu do centrálních zón.
„Poslední měření ultrajemného prachu v brněnských ulicích ukázala, že znečištění akutně ohrožuje zdraví Brňanů, včetně dětí cestujících do škol a školek. Zelení proto požadují, aby se vedení města začalo seriózně zabývat vyhlášením nízkoemisní zóny na dopravně nejzatíženějších ulicích i dalšími opatřeními proti prachu. O věci budeme chtít vyvolat diskusi už na březnovém zasedání městského zastupitelstva,“ uvádí Martin Ander, člen předsednictva SZ a brněnský zastupitel.
„Dlouhodobě v Praze prosazujeme vznik nízkoemisní zóny na území městské památkové rezervace a ve vybraných lokalitách na okraji Prahy, jako je třeba Spořilov. Znečištění z dopravy tu ohrožuje zdraví lidí a je potřeba ten problém řešit,“ dodává Petr Štěpánek, člen předsednictva SZ a kandidát zelených na primátora v Praze.
Poznámka:
[1] Nařízení vlády č. 56/2013 Sb., o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách, dostupné např. na http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-56
V sobotu 8. března 2014 tomu bude právě rok, co vstoupilo v platnost nařízení vlády o emisních plaketách[1], které umožňuje českým obcím vyhlašovat v místech s trvale zhoršenou kvalitou ovzduší tzv. nízkoemisní zóny. Do těchto zón mají zákaz vjezdu ty nejvíce znečišťující automobily. Opatření tak má napomoci snížit emisí jemného prachu a dalších zplodin z dopravy, které vážně ohrožují zdraví lidí. Ultrajemné prachové částice totiž pronikají dýchacím ústrojím přímo do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.
V Německu pomáhá toto opatření zlepšovat ovzduší už ve více než padesátce měst, včetně Berlína, Mnichova, Stuttgartu, Frankfurtu či Hannoveru. V Česku zatím stále žádná taková zóna vyhlášena nebyla. V přípravách na její vyhlášení jsou momentálně nejdále v severomoravském lázeňském městečku Klimkovice a Praze. Přestože znečištění ovzduší narůstá a ohrožuje zdraví lidí na ulicích, vedení radnic však s řešením otálejí.
Zelení v českých městech a obcích prosazují sadu opatření, která pomohou vzduch v ulicích vyčistit:
* podpora veřejné dopravy a cyklodopravy;
* zavádění nízkoemisních zón;
* dovybavování aut i autobusů filtry prachových částic;
* nahrazování nafty jinými druhy pohonu (stlačený plyn, elektřina);
* podpora zavádění systémů sdílení aut (tzv. carsharing);
* důsledný úklid ulic od prachu;
* zpoplatňování vjezdu do centrálních zón.
„Poslední měření ultrajemného prachu v brněnských ulicích ukázala, že znečištění akutně ohrožuje zdraví Brňanů, včetně dětí cestujících do škol a školek. Zelení proto požadují, aby se vedení města začalo seriózně zabývat vyhlášením nízkoemisní zóny na dopravně nejzatíženějších ulicích i dalšími opatřeními proti prachu. O věci budeme chtít vyvolat diskusi už na březnovém zasedání městského zastupitelstva,“ uvádí Martin Ander, člen předsednictva SZ a brněnský zastupitel.
„Dlouhodobě v Praze prosazujeme vznik nízkoemisní zóny na území městské památkové rezervace a ve vybraných lokalitách na okraji Prahy, jako je třeba Spořilov. Znečištění z dopravy tu ohrožuje zdraví lidí a je potřeba ten problém řešit,“ dodává Petr Štěpánek, člen předsednictva SZ a kandidát zelených na primátora v Praze.
Poznámka:
[1] Nařízení vlády č. 56/2013 Sb., o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách, dostupné např. na http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-56
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk