Tiskové zprávy
Strana zelených: Nová daň pro občany: Větší hluk za levnější beton
16. prosince 2010 | Strana zelených
Strana zelených zásadně protestuje proti návrhu na uvolnění hlukových limitů regulujících, byť často jen na papíře, výstavbu a provoz silniční sítě v České republice.
České ministerstvo zdravotnictví opakovaně bagatelizuje negativní účinky nadměrné expozice obyvatel hluku a znovu se snaží vyjít vstříc betonářské lobby, která potřebuje zlevnit výstavbu silnic a dálnic. Ministerstvo navrhlo novelizovat nařízení vlády č. 148/2006, Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací a posouvá stávající limity o 5, resp. o 10 decibelů výše (stávající limity viz poznámka č. 1). Jelikož je decibel jednotkou logaritmickou, v praxi to znamená zvýšení limitu hluku na trojnásobnou úroveň.
Ministerstvo zdravotnictví jako iniciátor novely jde nejen proti vědecky doloženým faktům, ale i proti programovému prohlášení vlády, která se zavázala, že bude prosazovat efektivní protihluková opatření, která ochrání obyvatele před negativními vlivy dopravy a prosadí zákon komplexně řešící ochranu zdraví před hlukem.
Lékařské i statistické studie dokazují, že hluk způsobuje nejen kardiovaskulární choroby, ale i chronickou únavu, depresi, agresivitu, snížení imunity, zhoršení paměti, ztrátu pozornosti, nespavost a řadu dalších potíží.
V České republice žije v oblastech, kde jsou překračovány i ty nejbenevolentnější limity hluku, více než 226 tisíc obyvatel. Jde o spodní hranici odhadu, neboť do hlukových map, které byly pořízeny v roce 2007, nebyly zahrnuty zdaleka všechny komunikace. Podle odhadů expertů je zasažen nadměrným hlukem z dopravy každý pátý obyvatel ČR (viz poznámka č. 2).
„Cenu dálnic lze snížit jinak než účelovým zvyšováním limitů hluku: lepší přípravou a efektivním zadáváním veřejných zakázek ve stavebnictví a promyšlenějším územním plánováním. Je nehorázné, aby úspory na silničních stavbách ve výši několika procent ceny byly vytvářeny na úkor zdraví obyvatel. Na celé věci je ještě více zarážející, že tyto návrhy úspor předkládá úřad, který má chránit zdraví občanů. Novela vládního nařízení změkčující limity pro hluk problém neřeší, ale přenáší ho na občany, kteří se mohou jen obtížně bránit," uvedl předseda Strany zelených Ondřej Liška.
Česká republika musela v roce 2007 zpracovat na základě evropské směrnice č. 2002/49/ES, o hodnocení a řízení hluku ve vnějším prostředí první etapu strategických hlukových map. Na ty podle evropské legislativy navazují tzv. akční plány snižování hlukové zátěže, které mají prioritně obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Novela jde zcela proti duchu směrnice 2002/49/ES a není náhoda, že v důvodové zprávě není o této směrnici ani slovo. Schválením novely vládního nařízení by došlo pouze k legalizaci současného nezákonného stavu a vyhození nemalých finančních prostředků za pořízení hlukových map.
Poznámky:
Poznámka č. 1
Základní limity pro venkovní hluk (např. u obytných domů)
venkovní hluk - den [6:00-22:00] (noc [22:00-6:00])
základní limit - pro hluk jiný, než z dopravy 50 dB (40 dB)
pro hluk ze silniční dopravy 55 dB (45 dB)
pro hluk z železniční dopravy 55 dB (50 dB)
pro hluk z hlavních silnic 60 dB (50 dB)
pro hluk v ochranných pásmech drah 60 dB (55 dB)
pro starou hlukovou zátěž 70 dB (60 dB)
pro starou hlukovou zátěž u železničních drah 70 dB (65 dB)
Poznámka č. 2
Viz Analýza výsledků strategických hlukových map od Ekologického právního servisu http://hluk.eps.cz/hluk/?page=aktuality&id=2076266
České ministerstvo zdravotnictví opakovaně bagatelizuje negativní účinky nadměrné expozice obyvatel hluku a znovu se snaží vyjít vstříc betonářské lobby, která potřebuje zlevnit výstavbu silnic a dálnic. Ministerstvo navrhlo novelizovat nařízení vlády č. 148/2006, Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací a posouvá stávající limity o 5, resp. o 10 decibelů výše (stávající limity viz poznámka č. 1). Jelikož je decibel jednotkou logaritmickou, v praxi to znamená zvýšení limitu hluku na trojnásobnou úroveň.
Ministerstvo zdravotnictví jako iniciátor novely jde nejen proti vědecky doloženým faktům, ale i proti programovému prohlášení vlády, která se zavázala, že bude prosazovat efektivní protihluková opatření, která ochrání obyvatele před negativními vlivy dopravy a prosadí zákon komplexně řešící ochranu zdraví před hlukem.
Lékařské i statistické studie dokazují, že hluk způsobuje nejen kardiovaskulární choroby, ale i chronickou únavu, depresi, agresivitu, snížení imunity, zhoršení paměti, ztrátu pozornosti, nespavost a řadu dalších potíží.
V České republice žije v oblastech, kde jsou překračovány i ty nejbenevolentnější limity hluku, více než 226 tisíc obyvatel. Jde o spodní hranici odhadu, neboť do hlukových map, které byly pořízeny v roce 2007, nebyly zahrnuty zdaleka všechny komunikace. Podle odhadů expertů je zasažen nadměrným hlukem z dopravy každý pátý obyvatel ČR (viz poznámka č. 2).
„Cenu dálnic lze snížit jinak než účelovým zvyšováním limitů hluku: lepší přípravou a efektivním zadáváním veřejných zakázek ve stavebnictví a promyšlenějším územním plánováním. Je nehorázné, aby úspory na silničních stavbách ve výši několika procent ceny byly vytvářeny na úkor zdraví obyvatel. Na celé věci je ještě více zarážející, že tyto návrhy úspor předkládá úřad, který má chránit zdraví občanů. Novela vládního nařízení změkčující limity pro hluk problém neřeší, ale přenáší ho na občany, kteří se mohou jen obtížně bránit," uvedl předseda Strany zelených Ondřej Liška.
Česká republika musela v roce 2007 zpracovat na základě evropské směrnice č. 2002/49/ES, o hodnocení a řízení hluku ve vnějším prostředí první etapu strategických hlukových map. Na ty podle evropské legislativy navazují tzv. akční plány snižování hlukové zátěže, které mají prioritně obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Novela jde zcela proti duchu směrnice 2002/49/ES a není náhoda, že v důvodové zprávě není o této směrnici ani slovo. Schválením novely vládního nařízení by došlo pouze k legalizaci současného nezákonného stavu a vyhození nemalých finančních prostředků za pořízení hlukových map.
Poznámky:
Poznámka č. 1
Základní limity pro venkovní hluk (např. u obytných domů)
venkovní hluk - den [6:00-22:00] (noc [22:00-6:00])
základní limit - pro hluk jiný, než z dopravy 50 dB (40 dB)
pro hluk ze silniční dopravy 55 dB (45 dB)
pro hluk z železniční dopravy 55 dB (50 dB)
pro hluk z hlavních silnic 60 dB (50 dB)
pro hluk v ochranných pásmech drah 60 dB (55 dB)
pro starou hlukovou zátěž 70 dB (60 dB)
pro starou hlukovou zátěž u železničních drah 70 dB (65 dB)
Poznámka č. 2
Viz Analýza výsledků strategických hlukových map od Ekologického právního servisu http://hluk.eps.cz/hluk/?page=aktuality&id=2076266
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk