Tiskové zprávy
MŽP ČR: Novela zákona EIA z roku 2015 dosud zachránila 24,8 mld. z OP Doprava 2007-2013
Díky novele zákona EIA, kterou v roce 2015 prosadila nová koaliční vláda, a to po 10 letech ignorace evropského práva ze stran bývalých vlád, se v Česku podařilo zachránit přes 100 miliard korun na různé stavební projekty. Jen za velké dopravní projekty financované z OP Doprava díky této novele dosud ČR získala 24,8 mld. Kč, když bylo ze strany EK aktuálně schváleno 12 z celkového počtu 23 velkých dopravních projektů. Poslední Evropou schválený projekt je silniční okruh kolem Prahy v úseku Lahovice - Vestec (stavba 513) za 3,8 mld. korun. Schvalování dalších projektů ze strany EK pokračuje.
Komise s Českou republikou zahájila tzv. infringementové řízení pro porušení povinnosti ve věci neplnění souladu se směrnicí již v roce 2006. Žádná z předchozích vlád nebyla schopná uvést českou legislativu do souladu s požadavky EU práva. To v roce 2014, téměř okamžitě po nástupu nové vlády, vyústilo ve varování Evropské komise, že pokud nebude neprodleně uvedena legislativa ČR do souladu s EU právem, pak České republice zastaví veškeré dotace na stavební projekty. V akutním ohrožení bylo okamžitě více než 100 miliard korun, které bychom nedokázali vyčerpat z programového období 2007-2013, mj. v rámci OP Doprava.
"Tato vláda je první vládou, která tento problém, jež předchozí vlády posouvaly a ignorovaly, okamžitě začala řešit. Vláda schválila v roce 2014 a Parlament v roce 2015 novelu zákona EIA a uvedla české právo po 10 letech nečinnosti předchozích vlád i poslanců do souladu s evropskou legislativou. Tím zachránila nejenom dotace na stavební projekty v rámci OP Doprava 2007-2013, ale dojednala i výjimky na posuzování projektů, které mají absolvovaný proces EIA právě před poslední novelizací zákona, konkrétně podle zákona 100/2001, formou tzv. ověření. Desítky projektů jsou tak dnes ověřovány ve zrychleném režimu a zcela standardně běží dál," komentuje situaci ministr životního prostředí Richard Brabec.
Ministerstvo životního prostředí spolu s rezortními kolegy z ministerstva dopravy a ministerstva pro místní rozvoj v létě 2015 vytvořili speciální pracovní skupinu, která ověřovala všech 23 téměř zrealizovaných dopravních staveb, které Česká republika požadovala financovat z OP Doprava 2007-2013. Evropská komise obdržela od MŽP závěry vyhodnocení ke všem těmto projektům, přičemž předmětem vyhodnocení byly změny projektů, které na dnes již (z velké části) zrealizovaných stavbách vyvstaly a byly realizovány mezi procesem EIA a vydáním stavebního povolení, případně kolaudací. Na základě vyhodnocení projektů začala Komise projekty proplácet.
V ČR ale existuje také až 100 silničních a železničních projektů, které mají stanovisko EIA vydané ještě podle zákona z roku 1992 (tedy před vstupem ČR do EU), tzn. 15 až 20 let staré, aniž by projekt získal stavební povolení nebo dokonce územní rozhodnutí. V tomto je ČR bohužel smutným unikátem v rámci celé EU. A právě o těchto projektech, které nebyly za 20 let od vydání stanoviska EIA ani zahájeny, nyní už řadu měsíců aktivně vyjednávají zástupci MŽP, MD, MMR i Úřadu vlády na půdě Evropské komise, a to jak na ministerské, tak na úřednické úrovni. "Konkrétně o tom, zda vůbec a především za jakých podmínek by Evropská komise byla ochotna umožnit zrychlené ověřování u menší části těchto velmi starých stanovisek EIA. Jednání jsou to velmi složitá, ale do konce března chceme mít jasno," pokračuje ministr Brabec.
"Každý den, o který předchozí vlády posouvaly řešení problému, oddálil možnou realizaci projektů právě teď, kdy jsou mnohé z nich v pokročilém stupni přípravy. Kdyby se novela zákona přijala už před několika lety, nikdo by žádné zdržení projektů aktuálně neřešil. Je opravdu neuvěřitelné, že nejvíce dnes křičí někteří politici z ODS a TOP 09, jejichž lidé ovládali ministerstvo životního prostředí od r. 2010 a kteří se hlavně podíleli na tom, že jsme museli na poslední chvíli zachraňovat ohrožené desítky miliard korun z Operačního programu Životní prostředí, což se nám nakonec podařilo. Na jejich místě bych dnes mlčel, ale pokora asi nebude jejich hlavním charakterovým rysem," dodává ministr Brabec.
Komise s Českou republikou zahájila tzv. infringementové řízení pro porušení povinnosti ve věci neplnění souladu se směrnicí již v roce 2006. Žádná z předchozích vlád nebyla schopná uvést českou legislativu do souladu s požadavky EU práva. To v roce 2014, téměř okamžitě po nástupu nové vlády, vyústilo ve varování Evropské komise, že pokud nebude neprodleně uvedena legislativa ČR do souladu s EU právem, pak České republice zastaví veškeré dotace na stavební projekty. V akutním ohrožení bylo okamžitě více než 100 miliard korun, které bychom nedokázali vyčerpat z programového období 2007-2013, mj. v rámci OP Doprava.
"Tato vláda je první vládou, která tento problém, jež předchozí vlády posouvaly a ignorovaly, okamžitě začala řešit. Vláda schválila v roce 2014 a Parlament v roce 2015 novelu zákona EIA a uvedla české právo po 10 letech nečinnosti předchozích vlád i poslanců do souladu s evropskou legislativou. Tím zachránila nejenom dotace na stavební projekty v rámci OP Doprava 2007-2013, ale dojednala i výjimky na posuzování projektů, které mají absolvovaný proces EIA právě před poslední novelizací zákona, konkrétně podle zákona 100/2001, formou tzv. ověření. Desítky projektů jsou tak dnes ověřovány ve zrychleném režimu a zcela standardně běží dál," komentuje situaci ministr životního prostředí Richard Brabec.
Ministerstvo životního prostředí spolu s rezortními kolegy z ministerstva dopravy a ministerstva pro místní rozvoj v létě 2015 vytvořili speciální pracovní skupinu, která ověřovala všech 23 téměř zrealizovaných dopravních staveb, které Česká republika požadovala financovat z OP Doprava 2007-2013. Evropská komise obdržela od MŽP závěry vyhodnocení ke všem těmto projektům, přičemž předmětem vyhodnocení byly změny projektů, které na dnes již (z velké části) zrealizovaných stavbách vyvstaly a byly realizovány mezi procesem EIA a vydáním stavebního povolení, případně kolaudací. Na základě vyhodnocení projektů začala Komise projekty proplácet.
V ČR ale existuje také až 100 silničních a železničních projektů, které mají stanovisko EIA vydané ještě podle zákona z roku 1992 (tedy před vstupem ČR do EU), tzn. 15 až 20 let staré, aniž by projekt získal stavební povolení nebo dokonce územní rozhodnutí. V tomto je ČR bohužel smutným unikátem v rámci celé EU. A právě o těchto projektech, které nebyly za 20 let od vydání stanoviska EIA ani zahájeny, nyní už řadu měsíců aktivně vyjednávají zástupci MŽP, MD, MMR i Úřadu vlády na půdě Evropské komise, a to jak na ministerské, tak na úřednické úrovni. "Konkrétně o tom, zda vůbec a především za jakých podmínek by Evropská komise byla ochotna umožnit zrychlené ověřování u menší části těchto velmi starých stanovisek EIA. Jednání jsou to velmi složitá, ale do konce března chceme mít jasno," pokračuje ministr Brabec.
"Každý den, o který předchozí vlády posouvaly řešení problému, oddálil možnou realizaci projektů právě teď, kdy jsou mnohé z nich v pokročilém stupni přípravy. Kdyby se novela zákona přijala už před několika lety, nikdo by žádné zdržení projektů aktuálně neřešil. Je opravdu neuvěřitelné, že nejvíce dnes křičí někteří politici z ODS a TOP 09, jejichž lidé ovládali ministerstvo životního prostředí od r. 2010 a kteří se hlavně podíleli na tom, že jsme museli na poslední chvíli zachraňovat ohrožené desítky miliard korun z Operačního programu Životní prostředí, což se nám nakonec podařilo. Na jejich místě bych dnes mlčel, ale pokora asi nebude jejich hlavním charakterovým rysem," dodává ministr Brabec.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk