Tiskové zprávy
MŽP ČR: Ovzduší zůstává základním problémem českého životního prostředí
Vláda na svém zítřejším jednání projedná Zprávu o životním prostředí ČR v roce 2007. „Po předchozí stagnaci v letech 2005–2006 se stav životního prostředí v zemi začíná mírně zlepšovat,“ říká ministr životního prostředí Martin Bursík. „Zpráva ale zároveň zdůrazňuje, že zásadní problémy, na něž upozornily již předchozí zprávy o životním prostředí ČR, nejen přetrvávají, ale jsou stále naléhavější. Narůstají negativní dopady rostoucí automobilové dopravy, rostou emise skleníkových plynů a nedaří se snižovat znečištění ovzduší z vytápění domácností,“ upozorňuje ministr Bursík. Ve všech těchto oblastech MŽP připravilo nebo připravuje návrhy ke zlepšení situace.
Emise skleníkových plynů a znečišťujících látek po strmém poklesu v úvodu 90. let dále neklesají, v posledních letech naopak v některých případech dokonce mírně rostou. Strmě roste znečištění z mobilních zdrojů, které v roce 2006 dosáhlo 13 % celkových skleníkových emisí. Měrné emise skleníkových plynů v ČR stále patří mezi nejvyšší v Evropě. Energetická náročnost české ekonomiky se snižuje, přesto je ale stále výrazně vyšší, než je evropský průměr.
Doprava je nadále jedním z hlavních znečišťovatelů ovzduší a její vliv na kvalitu ovzduší neustále stoupá. Silniční doprava se podílela v roce 2006 na emisích NOx 32 %, těkavých organických látek 23 %, prachových částic frakce PM10 33 % a jemného polétavého prachu frakce PM2,5 dokonce 46 %. Významným zdrojem prachových částic je i vytápění domácností (30 % PM10 a 23 % PM2,5). Jen velmi pomalu klesá podíl tuhých fosilních paliv pro vytápění domácností. Na většině území ČR jsou překračovány cílové imisní limity pro přízemní ozón, což představuje riziko pro lidské zdraví i ekosystémy. Stále dochází k překračování imisních limitů pro částice PM10 i cílových imisních limitů stanovených pro benzo(a)pyren. Narůstá výskyt alergických onemocnění u dětí, zejména předškolního věku.
Přepravní výkony osobní dopravy rostou, pokračuje nárůst individuální automobilové dopravy a letecké dopravy. Počet registrovaných vozidel se meziročně zvýšil o 4 % u osobních a 14 % u nákladních vozidel. Vysoké stáří vozového parku komplikuje snižování znečištění z dopravy. V nákladní dopravě zajišťuje většinu přepravních výkonů nákladní silniční doprava (71 %), jejíž zátěž na životní prostředí je ze všech druhů nákladní přepravy největší.
Zdravotní stav lesů v ČR podle míry defoliace (odlistění) jehličnatých stromů starších 60 let patří mezi nejhorší v Evropě.
Produkce odpadů dle předběžných výsledků meziročně stoupla, stále vysoký podíl odpadů je ukládán na skládky. Přetrvává vysoký podíl skládkování komunálního odpadu. Ačkoli se zvýšila výtěžnost tříděného sběru obalových odpadů, míra recyklace celkového komunálního odpadu stagnuje a ani z poloviny nedosahuje míry recyklace Rakouska, Německa či Nizozemí.
„Zpráva jednoznačně ukazuje potřebnost nové legislativy, kterou připravujeme,“ říká ministr Bursík a dodává, že jde především o novelizaci odpadové legislativy a zákona o ovzduší. „Klíčová bude také nová klimatická politika ČR či novela lesnické legislativy, na které budeme spolupracovat s Ministerstvem zemědělství podle nového Národního lesnického programu,“ dodává ministr.
Životnímu prostředí pomohou také projekty podpořené Státním fondem životního prostředí ČR a Operačním programem Životní prostředí (OPŽP). Finanční podpora směřuje například na výstavbu čističek odpadních vod, rozšiřování třídění odpadu, zavádění recyklačních technologií či zateplení a výměnu kotlů v domácnostech. „Jen v OPŽP vyčerpáme na podporu projektů ke zlepšení stavu českého ovzduší, vod i přírody do roku 2013 pět miliard eur,“ říká ministr životního prostředí Martin Bursík.
Kompletní text Zprávy, její Shrnutí i zestručněný Informační list MŽP č. 4/2008 najdete u této tiskové zprávy na www.mzp.cz.
Emise skleníkových plynů a znečišťujících látek po strmém poklesu v úvodu 90. let dále neklesají, v posledních letech naopak v některých případech dokonce mírně rostou. Strmě roste znečištění z mobilních zdrojů, které v roce 2006 dosáhlo 13 % celkových skleníkových emisí. Měrné emise skleníkových plynů v ČR stále patří mezi nejvyšší v Evropě. Energetická náročnost české ekonomiky se snižuje, přesto je ale stále výrazně vyšší, než je evropský průměr.
Doprava je nadále jedním z hlavních znečišťovatelů ovzduší a její vliv na kvalitu ovzduší neustále stoupá. Silniční doprava se podílela v roce 2006 na emisích NOx 32 %, těkavých organických látek 23 %, prachových částic frakce PM10 33 % a jemného polétavého prachu frakce PM2,5 dokonce 46 %. Významným zdrojem prachových částic je i vytápění domácností (30 % PM10 a 23 % PM2,5). Jen velmi pomalu klesá podíl tuhých fosilních paliv pro vytápění domácností. Na většině území ČR jsou překračovány cílové imisní limity pro přízemní ozón, což představuje riziko pro lidské zdraví i ekosystémy. Stále dochází k překračování imisních limitů pro částice PM10 i cílových imisních limitů stanovených pro benzo(a)pyren. Narůstá výskyt alergických onemocnění u dětí, zejména předškolního věku.
Přepravní výkony osobní dopravy rostou, pokračuje nárůst individuální automobilové dopravy a letecké dopravy. Počet registrovaných vozidel se meziročně zvýšil o 4 % u osobních a 14 % u nákladních vozidel. Vysoké stáří vozového parku komplikuje snižování znečištění z dopravy. V nákladní dopravě zajišťuje většinu přepravních výkonů nákladní silniční doprava (71 %), jejíž zátěž na životní prostředí je ze všech druhů nákladní přepravy největší.
Zdravotní stav lesů v ČR podle míry defoliace (odlistění) jehličnatých stromů starších 60 let patří mezi nejhorší v Evropě.
Produkce odpadů dle předběžných výsledků meziročně stoupla, stále vysoký podíl odpadů je ukládán na skládky. Přetrvává vysoký podíl skládkování komunálního odpadu. Ačkoli se zvýšila výtěžnost tříděného sběru obalových odpadů, míra recyklace celkového komunálního odpadu stagnuje a ani z poloviny nedosahuje míry recyklace Rakouska, Německa či Nizozemí.
„Zpráva jednoznačně ukazuje potřebnost nové legislativy, kterou připravujeme,“ říká ministr Bursík a dodává, že jde především o novelizaci odpadové legislativy a zákona o ovzduší. „Klíčová bude také nová klimatická politika ČR či novela lesnické legislativy, na které budeme spolupracovat s Ministerstvem zemědělství podle nového Národního lesnického programu,“ dodává ministr.
Životnímu prostředí pomohou také projekty podpořené Státním fondem životního prostředí ČR a Operačním programem Životní prostředí (OPŽP). Finanční podpora směřuje například na výstavbu čističek odpadních vod, rozšiřování třídění odpadu, zavádění recyklačních technologií či zateplení a výměnu kotlů v domácnostech. „Jen v OPŽP vyčerpáme na podporu projektů ke zlepšení stavu českého ovzduší, vod i přírody do roku 2013 pět miliard eur,“ říká ministr životního prostředí Martin Bursík.
Kompletní text Zprávy, její Shrnutí i zestručněný Informační list MŽP č. 4/2008 najdete u této tiskové zprávy na www.mzp.cz.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk