Tiskové zprávy
Hnutí Duha Olomouc: Předražená dálnice D47 se otevírá bez ekoduktu - Zájmy přírody betonáři ignorovali
24. listopadu 2009 | Hnutí Duha Olomouc
Na Moravě se ve středu 24. listopadu otevírá dálnice D47 v délce 74 km, která představuje rekord betonové lobby, neboť její cena je v průměru 770 miliónů korun za kilometr. Dálnice je kuriózní i tím, že má dva základní kameny, na které různí politici v různých časech poklepávali.
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě nepostavilo ekodukt, který měl zajistit migraci velkých savců Moravskou bránou. Podle odborníků je okolní krajina právě v tomto místě nejlépe průchodná. Přes nově postavenou bariéru se však migrující vlci, rysi nebo další savci nedostanou.
Investor nemůže argumentovat, že by ekodukt dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektoval a postavil velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ [1]. Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat.
Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří například postavil v rozporu se stavebním povolením. Místo dvoupolového mostu o rozpětí 8,5 metrů nechalo vyhloubit pouze úzký tunel 6 metrů široký [2]. Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než v sousedním Německu.
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc řekl:
„Lidé mají přirozenou potřebu ekonomického rozvoje, zvířata zase potřebu migrovat. Ředitelství silnic a dálnic zcela ignorovalo podmínky Ministerstva životního prostředí a nedrželo se ani svého vlastního projektu. Do kapes stavebních firem tak putují milióny na úkor opatření, která měla snížit negativní dopady dálnice na krajinu. Vzácní vlci, rysi i běžní živočichové budou teď cestu z Beskyd do Jeseníků hledat jen velmi obtížně.“
Kontakt: Miroslav Kutal, Hnutí DUHA Olomouc, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Miroslav Patrik, Děti Země, telefon 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz,
Poznámky:
[1] Přesýpaný most u Hrabůvky - v materiálech ŘSD ČR nazývaný „ekodukt“ (mapa na str. 9 publikace „Projekt D47“: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/C55139E820489709C125766D00454DB8/$file/D47_091125.pdf
[2] Obrazové srovnání schválených plánů a stávajícího stavu kontroverzních objektů D47 na http://www.selmy.cz/data/Nedostatky_D47.pdf
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR také ignoroval podmínky, které mu udělilo Ministerstvo životního prostředí. Na úseku D4704 u Podhoří u Hranic na Moravě nepostavilo ekodukt, který měl zajistit migraci velkých savců Moravskou bránou. Podle odborníků je okolní krajina právě v tomto místě nejlépe průchodná. Přes nově postavenou bariéru se však migrující vlci, rysi nebo další savci nedostanou.
Investor nemůže argumentovat, že by ekodukt dálnici ještě více prodražil. O pět kilometrů dále totiž vyprojektoval a postavil velmi náročný a drahý přesýpaný most, který ve svých materiálech sám nazývá „ekoduktem“ [1]. Přitom v tomto místě nikdo nikdy žádný ekodukt nepožadoval. Dálniční úsek totiž prochází blízko zástavby a je minimální šance, že by jej zvěř mohla někdy využívat.
Investor při stavbě D47 nerespektoval dokonce ani svůj vlastní projekt. Podjezd pod dálnicí u obce Podhoří například postavil v rozporu se stavebním povolením. Místo dvoupolového mostu o rozpětí 8,5 metrů nechalo vyhloubit pouze úzký tunel 6 metrů široký [2]. Fakturována byla ovšem původní stavba a zhotovitel (vedoucí Sdružení D4704 – firma Skanska) si tak „strčil do kapsy“ několik miliónů korun daňových poplatníků. Podobné triky při stavebních zakázkách jsou nejspíše důvodem, proč stát staví dvakrát dráž než v sousedním Německu.
Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc řekl:
„Lidé mají přirozenou potřebu ekonomického rozvoje, zvířata zase potřebu migrovat. Ředitelství silnic a dálnic zcela ignorovalo podmínky Ministerstva životního prostředí a nedrželo se ani svého vlastního projektu. Do kapes stavebních firem tak putují milióny na úkor opatření, která měla snížit negativní dopady dálnice na krajinu. Vzácní vlci, rysi i běžní živočichové budou teď cestu z Beskyd do Jeseníků hledat jen velmi obtížně.“
Kontakt: Miroslav Kutal, Hnutí DUHA Olomouc, telefon 728 832 889, e-mail: miroslav.kutal@hnutiduha.cz
Miroslav Patrik, Děti Země, telefon 603 574 289, e-mail: dz.brno@ecn.cz,
Poznámky:
[1] Přesýpaný most u Hrabůvky - v materiálech ŘSD ČR nazývaný „ekodukt“ (mapa na str. 9 publikace „Projekt D47“: http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/C55139E820489709C125766D00454DB8/$file/D47_091125.pdf
[2] Obrazové srovnání schválených plánů a stávajícího stavu kontroverzních objektů D47 na http://www.selmy.cz/data/Nedostatky_D47.pdf
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Jen ekodukt pro migraci velkých savců nestačí - 26. 11. 2009 - Tomáš LibosvárAutor článku zapomíná na jednu věc: V Moravské bráně běžně migrují tisíce automobilů a vlaků ve směru sever-jih. To že je Moravská brána potenciální migrační trasou neznamená, že tudy vlci migrují. Vlci se zatím vrací do Beskyd, kde hledají nová teritoria, protože Slovensko už je přeplněné. Takže chvíli potrvá než se dostanou přes Hostýnské vrchy až ke zmiňované dálnici. Stavbou samotného ekoduktu se nevyřeší jeden velice důležitý problém: Jak může ekodukt na dálnici D47 zajistit migraci velkých savců, když sama tamní krajina to nedokáže. V Moravské bráně převažuje orná půda, je fragmentovaná řadou dalších bariér (zástavba, průmyslové zóny, železniční koridor, původní silnice I/47...) Nádraží taky potřebuje ke své funkci koleje. Za prvé se musí zlepšit stav krajiny a tím se podpoří i její migrační potenciál. Teprve díky tomu se tam velcí savci můžou vrátit a když se budou chtít dostat přes D47ku a nebudou jim satčit stávající mosty, tak jim ekodukt dodatečně postavíme. V opačném případě bude o jeden nefunkční ekodukt méně (který nebude kazit pověst těm ostatním funkčním). |




