Tiskové zprávy
DP města Brna: Prezentace velkokapacitní tramvajové soupravy
17. září 2009 | DP města Brna
V rámci osmého „Evropského týdne mobility 2009" bude dne 17. 9. 2009 v 11.00 hodin ve vozovně tramvají v Brně - Pisárkách médiím a odborné veřejnosti představena unikátní tramvajová souprava, která je provozována Dopravním podnikem města Brna, a. s.
Zvyšující se přepravní zátěž v Brně, zejména na nejvytíženějších linkách č. 1 a 12, již nelze z provozních důvodů řešit dalším zkracováním jízdního intervalu mezi jednotlivými spoji. V dopravních špičkách dochází k nežádoucímu přeplňování tramvají - což zhoršuje kulturu cestování. Východiskem je nasazení velkokapacitních souprav, přičemž toto řešení je standardní v řadě zemí Evropské unie.
Spojením dvou tramvají typu VarioLF2R.E vznikla souprava s největší přepravní kapacitou cestujících a to nejen v Brně, ale i v celé České republice. Souprava je schopna přepravit až 450 cestujících. Celková délka tramvajového vlaku je 46, 3 m.
V České republice řádnému provozu takto dlouhých tramvajových vlaků dosud bránila legislativa. Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb. omezovala maximální povolenou délku na 40 m. DPMB, a.s. společně se Sdružením dopravních podniků ČR inicioval novelizaci vyhlášky, která, s platností od 15.09.2009, umožňuje nasazení prezentované soupravy do běžného provozu. Novému provoznímu požadavku se musely technicky přizpůsobit nejen tramvaje, ale došlo i k prodloužení některých nástupních tramvajových ostrůvků.
Kompletace jednotlivých vozidel je prováděna v Ústředních dílnách DPMB, a.s. podle dokumentace Smluvní Aliance společností PRAGOIMEX, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha.
Prezentovaná dvoučlánková vozidla vznikla celkovou rekonstrukcí více než 30 let starých tramvají typu K2. V rámci státního programu Ministerstva dopravy ČR „Na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie", byla na výměnu trakčního pohonu čerpána finanční dotace ve výši 1 500 tis/vozidlo.
Celková rekonstrukce vozidel typu K2 na typ VarioLF2R.E
* Vychází ze současných potřeb provozovatelů obnovovat a modernizovat vozový park tramvají
* Využívá progresivní technologie a materiály při konstrukci komponentů avýzbrojí tramvají jako jsou například asynchronní pohony, rekuperační brzda, výkonná kotoučová brzda, informační a kamerové systémy apod.
* Řeší snížení spotřeby elektrické energie, zlepšení chodových vlastností, snížení negativních účinků na trať a nižší náklady na údržbu stypově srovnatelnými vozidly
* Reaguje na společenskou poptávku po nízkopodlažnosti vozidel a zvýšení kultury cestování
* Nabízí cenově zajímavý produkt vysoké užitné hodnoty vnovém atraktivním vnějším i vnitřním designu
* Poskytuje řidičům vysoký standard komfortu pracovního prostředí apříjemné obsluhy
* Nabízí vysoce výkonné dynamické vozidlo schopné zvládat vysoké nároky na současný provoz městské hromadné dopravy
* Uspořádáním elektrické výzbroje do vnějšího kontejneru na střeše vozidla značně zjednodušuje údržbu vozidla
* Prodlužuje životnost kolejového vozidla minimálně o 20 let
Přínosy cestujícím a provozovateli:
* Výrazně se zvyšuje schopnost ve stejném čase přepravit na dané lince více cestujících
* Roste kvalita poskytované služby, tramvaje nebudou přeplňovány
* Snížená podlaha a výsuvná plošina ve střední sekci vozu umožňuje cestujícím bezbariérový nástup a výstup
* Příjemný interiér splňuje vysoké standardy kultury cestování
* Konstrukce podvozku s dvojím vypružením zvyšuje komfort jízdy, snižuje hlučnost vozidla a snižuje náklady na údržbu traťového svršku
* Moderní trakční výzbroj vozidla přináší výrazně nižší náklady na provoz a údržbu
* Rekonstrukce tramvaje představuje významné úspory investičních nákladů při obnově vozového parku tramvají
* Zvýší se produktivita práce řidičů
* Umožňuje případné rozpojení a samostatný provoz tramvajových vozidel
Zvyšující se přepravní zátěž v Brně, zejména na nejvytíženějších linkách č. 1 a 12, již nelze z provozních důvodů řešit dalším zkracováním jízdního intervalu mezi jednotlivými spoji. V dopravních špičkách dochází k nežádoucímu přeplňování tramvají - což zhoršuje kulturu cestování. Východiskem je nasazení velkokapacitních souprav, přičemž toto řešení je standardní v řadě zemí Evropské unie.
Spojením dvou tramvají typu VarioLF2R.E vznikla souprava s největší přepravní kapacitou cestujících a to nejen v Brně, ale i v celé České republice. Souprava je schopna přepravit až 450 cestujících. Celková délka tramvajového vlaku je 46, 3 m.
V České republice řádnému provozu takto dlouhých tramvajových vlaků dosud bránila legislativa. Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2002 Sb. omezovala maximální povolenou délku na 40 m. DPMB, a.s. společně se Sdružením dopravních podniků ČR inicioval novelizaci vyhlášky, která, s platností od 15.09.2009, umožňuje nasazení prezentované soupravy do běžného provozu. Novému provoznímu požadavku se musely technicky přizpůsobit nejen tramvaje, ale došlo i k prodloužení některých nástupních tramvajových ostrůvků.
Kompletace jednotlivých vozidel je prováděna v Ústředních dílnách DPMB, a.s. podle dokumentace Smluvní Aliance společností PRAGOIMEX, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha.
Prezentovaná dvoučlánková vozidla vznikla celkovou rekonstrukcí více než 30 let starých tramvají typu K2. V rámci státního programu Ministerstva dopravy ČR „Na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie", byla na výměnu trakčního pohonu čerpána finanční dotace ve výši 1 500 tis/vozidlo.
Celková rekonstrukce vozidel typu K2 na typ VarioLF2R.E
* Vychází ze současných potřeb provozovatelů obnovovat a modernizovat vozový park tramvají
* Využívá progresivní technologie a materiály při konstrukci komponentů avýzbrojí tramvají jako jsou například asynchronní pohony, rekuperační brzda, výkonná kotoučová brzda, informační a kamerové systémy apod.
* Řeší snížení spotřeby elektrické energie, zlepšení chodových vlastností, snížení negativních účinků na trať a nižší náklady na údržbu stypově srovnatelnými vozidly
* Reaguje na společenskou poptávku po nízkopodlažnosti vozidel a zvýšení kultury cestování
* Nabízí cenově zajímavý produkt vysoké užitné hodnoty vnovém atraktivním vnějším i vnitřním designu
* Poskytuje řidičům vysoký standard komfortu pracovního prostředí apříjemné obsluhy
* Nabízí vysoce výkonné dynamické vozidlo schopné zvládat vysoké nároky na současný provoz městské hromadné dopravy
* Uspořádáním elektrické výzbroje do vnějšího kontejneru na střeše vozidla značně zjednodušuje údržbu vozidla
* Prodlužuje životnost kolejového vozidla minimálně o 20 let
Přínosy cestujícím a provozovateli:
* Výrazně se zvyšuje schopnost ve stejném čase přepravit na dané lince více cestujících
* Roste kvalita poskytované služby, tramvaje nebudou přeplňovány
* Snížená podlaha a výsuvná plošina ve střední sekci vozu umožňuje cestujícím bezbariérový nástup a výstup
* Příjemný interiér splňuje vysoké standardy kultury cestování
* Konstrukce podvozku s dvojím vypružením zvyšuje komfort jízdy, snižuje hlučnost vozidla a snižuje náklady na údržbu traťového svršku
* Moderní trakční výzbroj vozidla přináší výrazně nižší náklady na provoz a údržbu
* Rekonstrukce tramvaje představuje významné úspory investičních nákladů při obnově vozového parku tramvají
* Zvýší se produktivita práce řidičů
* Umožňuje případné rozpojení a samostatný provoz tramvajových vozidel
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




