Barbara Homolová "> Přijde stát o miliardy při stavbě nových dálnic? - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prijde-stat-o-miliardy-pri-stavbe-novych-dalnic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Transparency International / Ekologický právní servis: Přijde stát o miliardy při stavbě nových dálnic?

Vláda ČR na svém jednání 19.9. 2007 v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu na rok 2008 schválila i harmonogram investic do staveb nové dopravní infrastruktury do roku 2013. Rozhodla však v rozporu se svým programovým prohlášením 1) a se závěry NKÚ, neboť neposoudila potřebnost plánovaných dopravních staveb a jejich vlivy na životní prostředí. Vzhledem k tomu, že se roční objem výdajů na dopravní infrastrukturu má pohybovat kolem 90 mld. Kč, hrozí v důsledku nevyhodnocení efektivnosti jednotlivých projektů promrhání miliard korun z veřejných rozpočtů.

Vláda ČR na svém jednání 19.9. 2007 v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu na rok 2008 schválila i harmonogram investic do staveb nové dopravní infrastruktury do roku 2013. Rozhodla však v rozporu se svým programovým prohlášením 1) a se závěry NKÚ, neboť neposoudila potřebnost plánovaných dopravních staveb a jejich vlivy na životní prostředí. Vzhledem k tomu, že se roční objem výdajů na dopravní infrastrukturu má pohybovat kolem 90 mld. Kč, hrozí v důsledku nevyhodnocení efektivnosti jednotlivých projektů promrhání miliard korun z veřejných rozpočtů.

Vláda přijala tzv. Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury (HVDI) bez určení priority jednotlivých staveb podle ekonomických, dopravních, společenských a ekologických kritérií. Jako jediné kritérium byla zvolena připravenost staveb z hlediska projednání podle stavebního zákona. „O tom, jaké dopravní stavby se u nás budou stavět rozhoduje bohužel více aktivita jednotlivých úředníků na Ředitelství silnic a dálnic, než vláda. Takovýto postup nejen rozšiřuje již beztak široký prostor pro korupci, ale je vážným indikátorem nehospodárnosti nakládání s veřejnými zdroji, kdy nejsou sledována kriteria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. Ve světle navrhovaného rozpočtového deficitu ve výši 71 mld. na rok 2008 je to hazard, jehož důsledky budou opětovně neseny daňovým poplatníkem“, říká Adriana Krnáčová, ředitelka Transparency International.

Postupem vlády došlo k porušení dalšího bodu jejího programového prohlášení, který hovoří o zvýšení vymahatelnosti závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu. Byl zcela opominut závěr NKÚ, který financování rozvoje dopravních sítí v České republice kritizoval. Konstatuje se v něm existence značných rizik současného stavu, kdy dosud nebyla připravena tzv. multikriteriální analýza plánovaných dopravních staveb a je tak umožněno vynakládat veřejné zdroje na přípravu a realizaci staveb, u nichž nebyla prokázána společenská efektivnost anebo byla vypočtena velmi nízká. Dochází k situaci, kdy jsou financovány málo účelné dopravní stavby a chybí prostředky na ty skutečně potřebné.

Konkrétním příkladem neefektivního financování je plánované kapacitní spojení Brna a Vídně rychlostní komunikací R52 Brno – Mikulov. Trasu R52 přes Mikulov aktivně prosazuje Ministerstvo dopravy, má přitom však k dispozici studie prokazující proveditelnost alternativní varianty spojení Brna s Vídní s využitím stávající dálnice D2 a obchvatu Břeclavi

„Schválená podoba Harmonogramu postrádá koncepci a umožňuje netransparentní a neefektivní vynakládání mnoha miliard korun z veřejných rozpočtů. Odborné studie prokazují, že alternativní koncepce dálniční sítě v Jihomoravském kraji s trasou R52 přes Břeclav vykazuje možnou úsporu téměř 30 miliard Kč. 2) R52 přes Mikulov byla přitom vyhodnocena jako ekonomicky neživotaschopná 3) a představuje větší zásah do životního prostředí. Podle platné legislativy by tedy měla být upřednostněna varianta přes Břeclav,“ uvedla Mgr. Barbara Homolová z Ekologického právního servisu, která se případem zabývá.


1) V programovém prohlášení vlády je uvedeno: „Vláda vypracuje harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, určí priority jednotlivých staveb podle jejich dopravního a ekonomického přínosu a vlivu na životní prostředí a na základě těchto podmínek zajistí potřebné rozložení investic do všech druhů dopravy (železniční, silniční, letecká a vodní) s upřednostněním budování silničních obchvatů obcí před stavbou nových úseků dálnic a rychlostních silnic. Přednostně budou realizovány stavby rozestavěné při maximální snaze všech stran o možné kompromisy v otázkách životního prostředí.“

2) Viz „Posouzení alternativní koncepce komunikační sítě v širším okolí brněnské aglomerace, Strnad M., 2007“

3) Viz „Rychlostní silnice R52, stavba 5204 Pohořelice – Ivaň, Ekonomické zhodnocení stavby.“ Zpracováno na objednávku Ředitelství silnic a dálnic ČR postupem podle oficiálně schválené metodiky HDM-4


Kontakty pro další informace:

Transparency International – Česká republika o.p.s.
David Ondráčka, telefon 605 814 786
ondracka@transparency.cz

Ekologický právní servis
Barbara Homolová, telefon 775 154 085
barbara.homolova@eps.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist