Tiskové zprávy
Centrum dopravního výzkum: Přívěsné vozíky pro děti míří do Sněmovny
21. září 2011 | Centrum dopravního výzkum
Přívěsné vozíky za kola budou možná již brzy moci jezdit na českých silnicích a českých cyklostezkách. Umožnit by to měla novela zákona č. 361/2000 Sb., kterou ve středu s největší pravděpodobností posvětí vláda.
Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, se v ČR staly během posledních několika let nesmírně populární, a to i ve srovnání s „cyklistickými“ státy jako jsou například Nizozemí nebo Švédsko. V současné době míří do Poslanecké sněmovny novela zákona 361/2000 Sb., která tento způsob přepravy dětí zavádí také do české legislativy. „Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,“ zdůvodnil svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity.
Ve středu projedná návrh novely vláda a zatím vše nasvědčuje tomu, že legalizace vozíků dostane zelenou. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny zřízené na Ministerstvu dopravy,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle zjištění této pracovní skupiny mohou cyklopřívěsy legálně jezdit ve většině evropských zemí. Nedávno přijalo vozíky do své národní legislativy také Polsko (zde platí nová pravidla od května 2011) nebo Slovensko, kde novelizovaný silniční zákon musí ještě podepsat prezident.
Návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče. Kromě samotného silničního zákona bude dále třeba ošetřit i prováděcí předpis (vyhláška 341/2002).
Jediným otazníkem zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kam mohou jízdní kola i dnes. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé návrhy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane.„V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy,“ říká urbanista a expert v oblasti cyklistické dopravy Tomáš Cach. Podle něj by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzytaké v sousedním Slovensku. Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky,“ říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.
„To s sebou ponese nutnost dalších vynaložených nákladů na nové značení,“ komentuje to Syrový a dodává: „Každý by měl mít v tomto ohledu možnost volby, proto jsme s kolegy z Cykloskupiny při Ministerstvu dopravy nakonec omezení provozu nedoporučili.“
Za urychlenou legalizaci cyklopřívěsů se postavila také moderátorka Ester Janečková, která sama vozík používá. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,“ říká Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“
Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Vozíky jsou stabilní a o dítě kromě pevné konstrukce chrání také pětibodový pás. Jak ukazují zkušenosti, také v případě pádu „dospělého“ kola zůstává vozík stát. Podle platného silničního zákona však přeprava dětí ve vozících není povolena na silnicích a cyklostezkách.
Přílohy:
Sněmovní tisk č. 463 – novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích („zákon o silničním provozu“)
Kompletní znění rozhovoru s moderátorkou Ester Janečkovou je k dispozici na www.NaKole.cz
CMB6_cyklistka_vozik.JPG – Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států, Foto: Václav VRTAL, NaKole.cz
---
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
Přívěsné vozíky za kola, které umožňují přepravu dětí, se v ČR staly během posledních několika let nesmírně populární, a to i ve srovnání s „cyklistickými“ státy jako jsou například Nizozemí nebo Švédsko. V současné době míří do Poslanecké sněmovny novela zákona 361/2000 Sb., která tento způsob přepravy dětí zavádí také do české legislativy. „Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,“ zdůvodnil svůj návrh jeden z předkladatelů zákona Václav Cempírek, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity.
Ve středu projedná návrh novely vláda a zatím vše nasvědčuje tomu, že legalizace vozíků dostane zelenou. „Vozíky jsou bezpečným a pohodlným způsobem přepravy dětí, který je běžný ve většině Evropy. Proto jsme se na toto téma přednostně zaměřili při jednání Cykloskupiny zřízené na Ministerstvu dopravy,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle zjištění této pracovní skupiny mohou cyklopřívěsy legálně jezdit ve většině evropských zemí. Nedávno přijalo vozíky do své národní legislativy také Polsko (zde platí nová pravidla od května 2011) nebo Slovensko, kde novelizovaný silniční zákon musí ještě podepsat prezident.
Návrh definuje podmínky, za kterých je možné vézt dítě za jízdním kolem v přívěsném vozíku nebo na přípojné tyči. Podle jeho znění budou lidé starší 18 let moci přepravovat děti mladší 10 let v přívěsném vozíku nebo na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí. Podobně jako v Rakousku bude vozík muset být vybaven bezpečnostními prvky, jako jsou červené odrazky, vlaječka pro lepší viditelnost a pevné spojení s kolem řidiče. Kromě samotného silničního zákona bude dále třeba ošetřit i prováděcí předpis (vyhláška 341/2002).
Jediným otazníkem zůstává, zda bude povolena jízda s vozíky všude tam, kam mohou jízdní kola i dnes. Na toto téma se totiž stále vedou diskuze. Některé návrhy doporučují zakázat jízdu přívěsných vozíků na silnicích I. tříd. To by však podle expertů mohlo vyvolat problémy, protože mnoho cyklistů se z místa svého bydliště jinak než po silnici I. třídy na klidnější komunikace nedostane.„V Česku jsou stovky obcí, kterými vede pouze silnice I. třídy a mnohdy je jízda po těchto komunikacích s širšími krajnicemi bezpečnější než po silnici III. třídy,“ říká urbanista a expert v oblasti cyklistické dopravy Tomáš Cach. Podle něj by pro vozíky měla platit stejná pravidla jako pro jízdní kola, podobně jako je tomu například i ve Francii, Rakousku, Německu, Polsku, Švédsku, Švýcarsku a brzytaké v sousedním Slovensku. Podle odhadu kartografické společnosti PLANstudio, která provozuje plánovač tras pro jízdní kola, vede po silnicích I. tříd více než 200 km cyklotras. „Pokud zákonem zakážeme vozíkům vjezd na komunikace I. třídy, bude to znamenat nejen 200 km nepoužitelných přímo, ale minimálně jednou tolik kilometrů se stane slepými cestami právě pro cyklisty s přívěsnými vozíky,“ říká člen pracovní skupiny pro začlenění cyklistické dopravy do silniční legislativy a současně expert na cyklistickou dopravu Květoslav Syrový. Podle jeho odhadu se tak celkem stane neprůjezdných 500 km cyklotras. Správce komunikací by následně musel slepé úseky nějakým způsobem vyznačit a upozornit tak cyklisty s vozíky, že mají použít objízdnou trasu.
„To s sebou ponese nutnost dalších vynaložených nákladů na nové značení,“ komentuje to Syrový a dodává: „Každý by měl mít v tomto ohledu možnost volby, proto jsme s kolegy z Cykloskupiny při Ministerstvu dopravy nakonec omezení provozu nedoporučili.“
Za urychlenou legalizaci cyklopřívěsů se postavila také moderátorka Ester Janečková, která sama vozík používá. „Vozíky považuji za bezpečnější řešení než cyklosedačky,“ říká Janečková a doplňuje: „Manžel je chirurg a poté, co několikrát ošetřoval dítě po pádu z cyklosedačky, zvolili jsme po narození naší nejmladší dcery vozík.“
Od roku 2003, kdy se přívěsné vozíky začaly v ČR prodávat, se jich prodalo přes 18 000 a Česko se tak stalo třetím největším trhem v Evropě. Vozíky jsou stabilní a o dítě kromě pevné konstrukce chrání také pětibodový pás. Jak ukazují zkušenosti, také v případě pádu „dospělého“ kola zůstává vozík stát. Podle platného silničního zákona však přeprava dětí ve vozících není povolena na silnicích a cyklostezkách.
Přílohy:
Sněmovní tisk č. 463 – novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích („zákon o silničním provozu“)
Kompletní znění rozhovoru s moderátorkou Ester Janečkovou je k dispozici na www.NaKole.cz
CMB6_cyklistka_vozik.JPG – Jízda na kole s přívěsným vozíkem je legální ve většině sousedních států, Foto: Václav VRTAL, NaKole.cz
---
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) – CDV je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy (MD). Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
www.cdv.cz
Projekt Central MeetBike (3CE343P2) je realizován prostřednictvím programu Central Europe, který je spolufinancován ERDF. Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Za Českou republiku se projektu účastní Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. a města Pardubice a Uherské Hradiště, za Slovensko Výzkumný ústav dopravní v Žilině a města Žilina a Prešov, za Polsko nezisková organizace PSWE a města na severu země Tczew a Gdaňsk a za Německo Technická universita v Drážďanech a města Lipsko a Dráždany.
Program Central Europe – jedná se o program Evropské unie, který posiluje spolupráci mezi státy střední Evropy za účelem podpory inovací, zlepšení dostupnosti, životního prostředí, zvýšení konkurenceschopnosti a atraktivity středoevropských měst a regionů. Central Europe investuje 231mil. euro a zajišťuje tak financování projektů nadnárodní spolupráce, kterých se účastní veřejné i soukromé organizace z Rakouska, České republiky, Německa, Maďarska, Itálie, Polska, Slovenska a Slovinska. Program je financován z Evropských regionálních rozvojových fondů a probíhá v letech 2007 až 2013. www.central2013.eu
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk