https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/prvni-mesic-platnosti-noveho-silnicniho-zakona-v-praze-nizsi-pocet-nehod
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hl. m. Praha: První měsíc platnosti nového silničního zákona v Praze - nižší počet nehod

3. srpna 2006 | Hl. m. Praha
První měsíc platnosti novelizovaného zákona o provozu na silničních komunikacích přinesl pozitivní výsledky. Je to patrné ze statistiky, kterou vypracovala Městská policie hl. m. Prahy a Magistrát hl. m. Prahy. Podle těchto údajů se během července výrazně snížil počet dopravních nehod, zvláště pak nehod s následkem zranění či dokonce smrti.

„Vedení hlavního města Praha vítá, že novela zákona přinesla pozitivní změny v bezpečnosti silničního provozu. Naše statistiky to jasně dokazují“, řekl dnes na tiskové konferenci náměstek primátora Mgr.Rudolf Blažek. Celkové působení zákona je podle něho pro bezpečnost silničního provozu podle dosavadních výsledků přínosem, což dokládá i statistika měření rychlosti v pražských tunelech, kde došlo ke snížení počtu vozidel, která nedodržovala předepsanou rychlost o zhruba 80 %. Upozornil ovšem na několik sporných míst v zákoně. „Jen namátkou zmíním asi nejvíc diskutované nevyvážené sankce, dále možnost vyvinit se z odpovědnosti za spáchaný přestupek a stanovení extrémně krátké pětidenní lhůty pro zahájení řízení, na jehož základě lze rozhodnout o zadržení řidičského průkazu do doby pravomocného rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu. Proto se domnívám, že část ustanovení zákona musí projít další novelizací, do které se Praha na základě získaných zkušeností zapojí“, dodal náměstek Blažek. Jak dodal, do konce srpna bude Praha shromažďovat zkušenosti s působením zákona v praxi, poté je vyhodnotí, zpracuje a předloží návrh úprav legislativním orgánům.

Ze statistik poskytnutých Policií ČR vyplývá, že v červenci roku 2006 došlo na území hl.m. Prahy k 1 716 dopravním nehodám. To je o 529 nehod méně než ve stejném období roku 2005, kdy došlo k 2 245 dopravním nehodám. Oproti loňskému červenci, kdy byly usmrceny 2 osoby, 23 osob bylo zraněno těžce a 172 lehce, byla ve stejném měsíci tohoto roku usmrcena 1 osoba, 17 osob těžce zraněno a 125 osob zraněno lehce. Nejčastější příčinou dopravních nehod (861 případů) je nesprávný způsob jízdy, 376 řidičů nedalo přednost v jízdě, 192 jelo nepřiměřenou rychlostí a 7 řidičů nesprávně předjíždělo. Pod vlivem alkoholu spáchalo dopravní nehodu v letošním červenci 19 řidičů (v červenci 2005 to bylo 54 nehod), což je pokles o 65 %).

Vedení Magistrátu zadalo na základě nové zkušeností s provozem v pražských ulicích odboru dopravy audit dopravního značení v celém městě. „V první fázi jsme začali posuzovat ve větším rozsahu účelnost užití dopravních značek omezujících nejvyšší dovolenou rychlost. Řidiči jsou nyní disciplinovanější, dopravní značení více dodržují a proto navrhujeme úpravy některých značek a v některých úsecích zvýšení rychlostního limitu“, prohlásil náměstek Rudolf Blažek. Dodal, že většina navrhovaných úprav se týká tzv. páteřních a sběrných komunikacích, které jsou ve správě Magistrátu hl. m. Prahy. Právě ty jsou z hlediska dopravního využití v hlavním městě nejvýznamnější a změny na nich mohou přispět ke zlepšení plynulosti dopravy. Při posuzování konkrétní míst a změn Praha přihlíží k názorům řidičů i širší veřejnosti a otevřela na toto téma veřejnou diskusi na svých webových stránkách www.praha-město.cz. Tma mohou občané své připomínky uplatnit. Prvotní ale je samozřejmě bezpečnost provozu a také hledisko hluku z dopravy, kde je rychlost jedním z rozhodujících faktorů.

Magistrát již dříve zveřejnil seznam, který obsahoval 31 úseků, na nichž město samo navrhlo změny povolené rychlosti nebo další úpravy provozu. Na pětadvacet z nich již město vydalo příslušná ustanovení. Změny zatím neprobíhají pouze na úsecích, kde s nimi nesouhlasily příslušné místní samosprávy dotčených městských částí. Jedná se o ulici Opatovskou na Jižním městě v úseku s velkým počtem přechodů a intenzivním pěším provozem, Štěrboholskou radiálu a východní část Pražského okruhu v úsecích s nedostatečnou protihlukovou ochranou.

Navrhované a realizované úpravy se týkají například Zlíchovského tunelu, Barrandovského mostu, některých úseků komunikací, např. Strakonické či Jižní spojky, Chlumecké, Modřanské, Jeremiášovy, Kamýcké, Radlické a další.

Na komunikacích, kde bude upraven rychlostní limit, město nainstaluje měřící zařízení, které bude 24 hodin denně monitorovat, jak řidiči dodržují stanovené zvýšení rychlostního limitu. První měřící zařízení instalaci budou nainstalovány na přelomu října tohoto roku.

Ve sledovaném období Odbor dopravně správních agend magistrátu obdržel 4 986 oznámení bodových přestupků. Z toho 1568 oznámení učinila Městská policie hl. m. Prahy a 3 418 oznámení Policie ČR. Ve 162 případech došlo k zadržení řidičského průkazu.

Strážníci Městské policie hl.m. Prahy odhalili v červenci letošního roku 53 356 přestupků v dopravě a z toho bylo 5 795 přestupků zařazených do bodového systému. Z tohoto počtu bylo 2 158 oznámeno příslušným správním orgánům v celé ČR.

Nejčastějším bodovým přestupkem bylo v 2 486 případech porušení „Zákazu vjezdu“ (pokles o 70%, oproti červenci minulého roku, kdy bylo odhaleno 8366 případů). Dále následovalo 374 přestupků porušení „Zákazu vjezdu do pěší zóny“ (červenec 2005 - 610 přestupků, pokles o 40 %). V 88 případech se jednalo o „jízdu na červenou“ (červenec 2005 - 222 případů, pokles o 60%).

Pozitivní dopad zákona potvrzuje fakt, že se snížil počet všech přestupků v dopravě, které jsou strážníci oprávněni řešit, o 13% a současně se o 24% snížil počet přestupků zařazených nově do bodového systému.

Pokud bude tento pozitivní vývoj pokračovat, umožní to strážníkům věnovat se ve zvýšené míře zabezpečování veřejného pořádku a preventivnímu působení v oblasti pouliční kriminality, co je jejich hlavní úkol.

Nepotvrdily se ani obavy z toho, že se strážníci zaměří pouze na dodržování rychlosti - v daném období strážníci řešili pouze 419 přestupků spáchaných překročením povolené rychlosti. U 261 řidičů se jednalo o překročení o méně než 20 km/h, v 158 případech řešili překročení rychlosti o 20 až 39 km/h.

Diskuse k dopravnímu značení na stránkách www.praha-mesto.cz nadále pokračuje a Praha vítá všechny podněty a připomínky občanů.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist