Tiskové zprávy
MŽP ČR: První pracovní cesta ministra Drobila vedla za lepším ovzduším Moravskoslezského kraje
Čtyři miliardy korun na ekologizaci provozů velkých podniků i měst a obcí, nízkoemisní zóny a ekologická hromadná doprava, větší tlak na znečišťovatele a intenzivní dohled nad sanací ostravských lagun, to jsou čtyři prioritní řešení, která ministr Drobil přivezl dnes do Ostravy.
Větší tlak na znečišťovatele, ale i finanční motivace pro ekologizaci provozů
Od 1. září poběží v Moravskoslezském kraji mimořádná výzva pro podávání projektů a žádostí o dotace z Operačního programu životní prostředí na zlepšování kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji. „Výzva je mimořádná nejenom svým omezením na pouze jeden region, ale i obsahem. Podniky, ale i obce a města budou mít poprvé možnost získat dotace na nákup konkrétních zařízení ke snižování prašnosti komunikací v areálech provozoven nebo přímo na zdrojích“, komentuje výzvu ministr životního prostředí Pavel Drobil.
Žadatelé budou mít možnost snižovat množství prachu v okolí zdrojů a na komunikacích prostřednictvím dotací na pořízení vodních clon, kropících vozů nebo odprašovacích a mlžicích zařízení. Získat dotace bude také možné na nákup nízkoemisních zdrojů vytápění spolu se zateplením, výstavbu CZT (centrální zásobování teplem) či výsadbu izolační zeleně, která pomáhá omezit prašnost v okolí velkých podniků. Žádat o podporu budou moci jak velké podniky, tak města a obce.
S možností využití evropských dotací souvisí i větší tlak na znečišťovatele v podobě zavedení nových územních emisních stropů, které znečišťovatelé v nejvíce postižených aglomeracích budou muset plnit. Přísnější emisní stropy zavede novela zákona o ochraně ovzduší, kterou chce ministr vládě předložit na podzim letošního roku. Pokud provozovatelé nebudou stanovené emisní stropy po přechodných obdobích schopni plnit, budou sankcionováni. „I ti největší znečišťovatelé mají nyní možnost využít evropské peníze na ekologizaci své výroby a na radikální snížení vypouštěných emisí. My chceme, aby těchto dotací využili. Přísnější územní emisní stropy pro jednotlivé zdroje budou znečišťovatele motivovat k investicím“, komentuje ministr Drobil.
Pro omezení prachu z dopravy máme řešení
Ministr zároveň představil nový nástroj obcí, kterým budou moci omezit prašnost z dopravy, která se z 30% podílí na špatné kvalitě ovzduší v Moravskoslezském kraji. Obce a města budou moci vyhlásit nízkoemisní zónu, kam bude umožněn vjezd pouze vozidlům, splňujícím určité emisní parametry. Nízkoemisní zónu mohou obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a kde existuje vhodná objízdná trasa po silnici stejného nebo vyššího typu bez omezení. Například ve švédském Göteborgu vedlo zavedení nízkoemisní zóny k poklesu koncentrací polétavého prachu až o 40 %.
Český systém by měl být plně kompatibilní s německým systémem, kde se MŽP inspirovalo. Český řidič tak bude moci využít svou emisní nálepku jak pro cesty do českých, tak i do německých měst, která nízkoemisní zóny vyhlásila.
Do podzimu předložím vládě novelu zákona o ovzduší“, říká ministr Drobil.
Dalším řešením pro snižování prašnosti z dopravy je přechod na alternativní dopravu jako je systém CNG nebo elektromobily. „Čekají nás jednání s Evropskou komisí, abychom tyto formy dopravy mohli podpořit z OPŽP. Předpokládám, že výzva by pak mohla běžet na začátku příštího roku“, řekl ministr Drobil.
Ministr zároveň obnoví jednání s ministerstvem dopravy s cílem zrušit zpoplatnění dálnice D1 vedoucí kolem Ostravy.
Všechna opatření, jak dotace z evropských fondů, zavedení územních emisních stropů, tak řešení dopravy jsou opatření dlouhodobá. Čím dříve dojde k jejich naplnění, tím dříve dojde ke zlepšení kvality ovzduší na Ostravsku, což se projeví i zlepšením ovzduší při inverzních situacích. „Minimálně pro letošní topnou sezónu však s hrozbou kritických inverzí musíme počítat, zvláště pokud zima přinese zhoršené klimatické podmínky. Proto je nutné zavést další regulační nástroje, které tyto zátěžové situace zlepší alespoň krátkodobě. Do podzimu budou mít regulační plány na omezení výroby i jednotlivá města v Moravskoslezském kraji. Ve chvíli kdy dojde k inverzní situaci tak budou mít jak kraj, tak města i ty nejmenší obce v ruce nástroj, díky kterému budeme moci okamžitě lépe dýchat“, dodává ministr životního prostředí Pavel Drobil.
Sanace lagun Ostramo – lepší životní prostředí pro Ostravsko
Ekologická zátěž státního podniku Diamo, tzv. ostravské laguny, je dalším problémem životního prostředí Ostravy. Problémem ostravských lagun je především jejich umístění v intravilánu, pouze několik set metrů od sídliště Fifejdy v Moravské Ostravě a zbytečné průtahy sanačních prací.
„Mám za to, že sanace ostravských lagun trvá příliš dlouho a obyvatelům Moravské Ostravy značně poškozuje životní prostředí. Budu požadovat důslednou kontrolu jednotlivých činností všech realizátorů zakázky. Zahájím meziresortní jednání o kompetencích jednotlivých ministerstev a jejich případnou změnu“, uzavírá poslední ze svých priorit ministr životního prostředí Drobil.
Větší tlak na znečišťovatele, ale i finanční motivace pro ekologizaci provozů
Od 1. září poběží v Moravskoslezském kraji mimořádná výzva pro podávání projektů a žádostí o dotace z Operačního programu životní prostředí na zlepšování kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji. „Výzva je mimořádná nejenom svým omezením na pouze jeden region, ale i obsahem. Podniky, ale i obce a města budou mít poprvé možnost získat dotace na nákup konkrétních zařízení ke snižování prašnosti komunikací v areálech provozoven nebo přímo na zdrojích“, komentuje výzvu ministr životního prostředí Pavel Drobil.
Žadatelé budou mít možnost snižovat množství prachu v okolí zdrojů a na komunikacích prostřednictvím dotací na pořízení vodních clon, kropících vozů nebo odprašovacích a mlžicích zařízení. Získat dotace bude také možné na nákup nízkoemisních zdrojů vytápění spolu se zateplením, výstavbu CZT (centrální zásobování teplem) či výsadbu izolační zeleně, která pomáhá omezit prašnost v okolí velkých podniků. Žádat o podporu budou moci jak velké podniky, tak města a obce.
S možností využití evropských dotací souvisí i větší tlak na znečišťovatele v podobě zavedení nových územních emisních stropů, které znečišťovatelé v nejvíce postižených aglomeracích budou muset plnit. Přísnější emisní stropy zavede novela zákona o ochraně ovzduší, kterou chce ministr vládě předložit na podzim letošního roku. Pokud provozovatelé nebudou stanovené emisní stropy po přechodných obdobích schopni plnit, budou sankcionováni. „I ti největší znečišťovatelé mají nyní možnost využít evropské peníze na ekologizaci své výroby a na radikální snížení vypouštěných emisí. My chceme, aby těchto dotací využili. Přísnější územní emisní stropy pro jednotlivé zdroje budou znečišťovatele motivovat k investicím“, komentuje ministr Drobil.
Pro omezení prachu z dopravy máme řešení
Ministr zároveň představil nový nástroj obcí, kterým budou moci omezit prašnost z dopravy, která se z 30% podílí na špatné kvalitě ovzduší v Moravskoslezském kraji. Obce a města budou moci vyhlásit nízkoemisní zónu, kam bude umožněn vjezd pouze vozidlům, splňujícím určité emisní parametry. Nízkoemisní zónu mohou obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a kde existuje vhodná objízdná trasa po silnici stejného nebo vyššího typu bez omezení. Například ve švédském Göteborgu vedlo zavedení nízkoemisní zóny k poklesu koncentrací polétavého prachu až o 40 %.
Český systém by měl být plně kompatibilní s německým systémem, kde se MŽP inspirovalo. Český řidič tak bude moci využít svou emisní nálepku jak pro cesty do českých, tak i do německých měst, která nízkoemisní zóny vyhlásila.
Do podzimu předložím vládě novelu zákona o ovzduší“, říká ministr Drobil.
Dalším řešením pro snižování prašnosti z dopravy je přechod na alternativní dopravu jako je systém CNG nebo elektromobily. „Čekají nás jednání s Evropskou komisí, abychom tyto formy dopravy mohli podpořit z OPŽP. Předpokládám, že výzva by pak mohla běžet na začátku příštího roku“, řekl ministr Drobil.
Ministr zároveň obnoví jednání s ministerstvem dopravy s cílem zrušit zpoplatnění dálnice D1 vedoucí kolem Ostravy.
Všechna opatření, jak dotace z evropských fondů, zavedení územních emisních stropů, tak řešení dopravy jsou opatření dlouhodobá. Čím dříve dojde k jejich naplnění, tím dříve dojde ke zlepšení kvality ovzduší na Ostravsku, což se projeví i zlepšením ovzduší při inverzních situacích. „Minimálně pro letošní topnou sezónu však s hrozbou kritických inverzí musíme počítat, zvláště pokud zima přinese zhoršené klimatické podmínky. Proto je nutné zavést další regulační nástroje, které tyto zátěžové situace zlepší alespoň krátkodobě. Do podzimu budou mít regulační plány na omezení výroby i jednotlivá města v Moravskoslezském kraji. Ve chvíli kdy dojde k inverzní situaci tak budou mít jak kraj, tak města i ty nejmenší obce v ruce nástroj, díky kterému budeme moci okamžitě lépe dýchat“, dodává ministr životního prostředí Pavel Drobil.
Sanace lagun Ostramo – lepší životní prostředí pro Ostravsko
Ekologická zátěž státního podniku Diamo, tzv. ostravské laguny, je dalším problémem životního prostředí Ostravy. Problémem ostravských lagun je především jejich umístění v intravilánu, pouze několik set metrů od sídliště Fifejdy v Moravské Ostravě a zbytečné průtahy sanačních prací.
„Mám za to, že sanace ostravských lagun trvá příliš dlouho a obyvatelům Moravské Ostravy značně poškozuje životní prostředí. Budu požadovat důslednou kontrolu jednotlivých činností všech realizátorů zakázky. Zahájím meziresortní jednání o kompetencích jednotlivých ministerstev a jejich případnou změnu“, uzavírá poslední ze svých priorit ministr životního prostředí Drobil.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk