Tiskové zprávy
ČSSD: Šmerdova demise je politickou hrou, problémy dopravy však nelze stále odkládat
30. června 2011 | ČSSD
Dnešní demise ministra dopravy Radka Šmerdy je důsledkem politických, a nikoli věcných důvodů. Nad odborným hlediskem jednoznačně převážil zájem zachovat současnou vládní koalici a Nečasovu vládu. Další působení ministra Šmerdy se tak zúžilo na debatu – řečeno s Bolkem Polívkou - „zda vstúpil“ či „nevstúpil“ či „vystúpil“, v tomto případě do strany Věcí veřejných. Co je vtipné ve filmu, bývá však v politické realitě spíše k pláči. Nakonec, jde o doklad skutečnosti, na jak vratkých a podivných základech stojí Nečasova vláda. Ministerstvo dopravy se tak nedočkalo tolik potřebné stabilizace a problémy se tedy budou opět na nějakou dobu odsouvat, namísto toho, aby se řešily.
Z kroků ministra Šmerdy lze ocenit zrušení tzv. dopravní superkoncepce Víta Bárty, která obsahovala mnoho zmatených a chybných kroků. Za negativní naopak vnímám jeho lavírování kolem rozšiřování mýtného na silnice první a druhých tříd, kde se postavil proti zájmům krajů, měst a obcí a tedy i jejich občanům.
Ač v tuto chvíli není kromě stranické příslušnosti známo, kdo ministra Šmerdu nahradí, již nyní je jasné, že jej čekají zásadní úkoly. V prvé řadě jde rozpočet na příští rok, kde jsou už nyní avizovány chybějící desítky miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Nový ministr nesmí připustit, aby nedostatek peněz ohrozil výstavbu klíčových infrastrukturních projektů, neboť je zřejmé, že v případě těchto staveb nejde o peníze „projedené“, ale naopak velmi dobře investované. Každá nová infrastrukturní stavba nejenže poskytuje práci řadě zaměstnanců stavebních firem, ale má pozitivní synergické efekty pro celou ekonomiku a přináší práci a oživení ekonomiky do příslušného regionu. A to je, zejména v období celoevropských ekonomických obtíží, žádoucí a každý odpovědný stát musí tento rozvoj podporovat.
Klíčovou oblastí je i čerpání evropských fondů, které je dosud velmi zanedbáváno a česká vláda se svou neschopností sama připravuje o desítky miliard korun, které přitom chybí jinde a místo aktivní snahy o získání evropských peněz se soustředí jen a jen na škrty. To považuji za špatné a krátkozraké. Podobně zásadní roli bude mít otázka dalšího rozšiřování mýta na českých silnicích či liberalizace na železnici.
Za sebe mohu jasně prohlásit, že všechny tyto oblasti bude ČSSD detailně a pozorně sledovat.
Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje
Z kroků ministra Šmerdy lze ocenit zrušení tzv. dopravní superkoncepce Víta Bárty, která obsahovala mnoho zmatených a chybných kroků. Za negativní naopak vnímám jeho lavírování kolem rozšiřování mýtného na silnice první a druhých tříd, kde se postavil proti zájmům krajů, měst a obcí a tedy i jejich občanům.
Ač v tuto chvíli není kromě stranické příslušnosti známo, kdo ministra Šmerdu nahradí, již nyní je jasné, že jej čekají zásadní úkoly. V prvé řadě jde rozpočet na příští rok, kde jsou už nyní avizovány chybějící desítky miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Nový ministr nesmí připustit, aby nedostatek peněz ohrozil výstavbu klíčových infrastrukturních projektů, neboť je zřejmé, že v případě těchto staveb nejde o peníze „projedené“, ale naopak velmi dobře investované. Každá nová infrastrukturní stavba nejenže poskytuje práci řadě zaměstnanců stavebních firem, ale má pozitivní synergické efekty pro celou ekonomiku a přináší práci a oživení ekonomiky do příslušného regionu. A to je, zejména v období celoevropských ekonomických obtíží, žádoucí a každý odpovědný stát musí tento rozvoj podporovat.
Klíčovou oblastí je i čerpání evropských fondů, které je dosud velmi zanedbáváno a česká vláda se svou neschopností sama připravuje o desítky miliard korun, které přitom chybí jinde a místo aktivní snahy o získání evropských peněz se soustředí jen a jen na škrty. To považuji za špatné a krátkozraké. Podobně zásadní roli bude mít otázka dalšího rozšiřování mýta na českých silnicích či liberalizace na železnici.
Za sebe mohu jasně prohlásit, že všechny tyto oblasti bude ČSSD detailně a pozorně sledovat.
Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk