Tiskové zprávy
MŽP ČR: Sněmovna hlasovala proti mezinárodním závazkům
Novela zákona o vnitrozemské vodní plavbě, kterou dnes poslanci schválili, je v rozporu s mezinárodními úmluvami i směrnicemi Evropské unie. Podle ní se na vodní cesty, které leží ve zvláště chráněném území, nevztahují ustanovení zákona o ochraně přírody [1]. Prohlašuje také úpravy řek za veřejný zájem.
Návrh předložil poslanec Jaromír Schling a postavil se za něj Hospodářský výbor sněmovny. Podle stanoviska Parlamentního institutu i legislativního odboru MŽP je však návrh s rozporu s mezinárodními závazky České republiky [2].
„Návrh narušuje základní právní jistoty České republiky. Doufám, že si Senát uvědomí důležitost našich mezinárodních závazků a senátoři pro takovýto protieevropský návrh ruku nezvednou“, komentuje dnešní hlasování ministr životního prostředí Libor Ambrozek. „Vodní dopravu považuji za ekologickou a potřebnou – ovšem jen tehdy, pokud nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. To se však musí posuzovat případ od případu, nikoli paušálním povolením pro stavbu vodních dálnic.
Poznámky:
[1] Návrh se týká vodních cest vymezených vodním tokem Labe od říčního km 129,1 (Pardubice) na státní hranici se Spolkovou republikou Německo a vodním tokem Vltava od říčního km 91,5 (Třebenice) včetně plavebního kanálu Vraňany - Hořín po soutok s vodním tokem Labe, včetně výústní části vodního toku Berounky po přístav Radotín je ve veřejném zájmu.
[2] Bernská úmluva o ochraně druhů a přírodních stanovišť, Ramsarská úmluva o ochraně mokřadů, směrnice 79/409/EEC o ochraně volně žijících ptáků, směrnice 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.
[3] Hlasování:
http://www.psp.cz/sqw/phlasa.sqw?o=4&s=23&he=847&pg=43
Návrh předložil poslanec Jaromír Schling a postavil se za něj Hospodářský výbor sněmovny. Podle stanoviska Parlamentního institutu i legislativního odboru MŽP je však návrh s rozporu s mezinárodními závazky České republiky [2].
„Návrh narušuje základní právní jistoty České republiky. Doufám, že si Senát uvědomí důležitost našich mezinárodních závazků a senátoři pro takovýto protieevropský návrh ruku nezvednou“, komentuje dnešní hlasování ministr životního prostředí Libor Ambrozek. „Vodní dopravu považuji za ekologickou a potřebnou – ovšem jen tehdy, pokud nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. To se však musí posuzovat případ od případu, nikoli paušálním povolením pro stavbu vodních dálnic.
Poznámky:
[1] Návrh se týká vodních cest vymezených vodním tokem Labe od říčního km 129,1 (Pardubice) na státní hranici se Spolkovou republikou Německo a vodním tokem Vltava od říčního km 91,5 (Třebenice) včetně plavebního kanálu Vraňany - Hořín po soutok s vodním tokem Labe, včetně výústní části vodního toku Berounky po přístav Radotín je ve veřejném zájmu.
[2] Bernská úmluva o ochraně druhů a přírodních stanovišť, Ramsarská úmluva o ochraně mokřadů, směrnice 79/409/EEC o ochraně volně žijících ptáků, směrnice 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.
[3] Hlasování:
http://www.psp.cz/sqw/phlasa.sqw?o=4&s=23&he=847&pg=43
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk