Jakub Kašpar "> Vláda souhlasí s návrhem na zavedení limitu pro emise CO2 z automobilů - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlada-souhlasi-s-navrhem-na-zavedeni-limitu-pro-emise-co2-z-automobilu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MŽP ČR: Vláda souhlasí s návrhem na zavedení limitu pro emise CO2 z automobilů

18. května 2007 | MŽP ČR
Autor: Jakub Kašpar, tel: 267 122 040, 724 175 927
Vláda na své středeční schůzi odsouhlasila pozici České republiky, v níž souhlasí se zavedením závazného limitu pro emise CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel do roku 2012 na úrovni 120 CO2/km. A to v případě, kdy Rada EU uzná, že dobrovolná dohoda, kterou uzavřely evropské automobilky s Evropskou komisí není dostatečně účinná.

Průměrné emise evropských automobilů se snížily o 12,4 % (srovnání emisí automobilů, prodávaných v EU-15 v roce 1995 – průměrně 186 g CO2/km, s emisemi vozů, prodávaných v EU-25 v roce 2004 – průměrně 162 g CO2/km). Komise sice předpokládá, že na přelomu let 2008/2009 by tato průměrná hodnota měla dosáhnout 140 g CO2/km, ovšem šance, že za další 4 roky to bude ještě o dalších 20 g CO2/km méně je podle analýz Komise bez přijetí závazného limitu velmi nízká.

“Česká republika vychází z předpokladu, že účastníci dobrovolné dohody mezi automobilovým průmyslem a Komisí EU nadále usilují o splnění závazků na snížení CO2 u nových automobilů na 140 g CO2/km do roku 2008. V případě, že Rada EU shledá, že dobrovolná dohoda s nevede ke stanovenému cíli, Česká republika souhlasí s přijetím cílového závazného limitu 120 g CO2/km do roku 2012 za předpokladu, že limit nebude stanoven pro všechny automobilky shodně, ale bude respektována rozdílná modelová struktura jednotlivých výrobců,” říká se ve schválené vládní pozici. Stanovisko dodává, že vláda považuje za “nezbytné stanovit parametry, na základě kterých budou stanoveny limity CO2 pro jednotlivé segmenty trhu.”

Evropská komise uvádí, že snižování emisí CO2 až na úroveň 120 g CO2/km sice může vést k určitému zvýšení cen prodávaných vozů, ovšem to bude kompenzováno tím, že automobily budou úspornější a lidé tedy ušetří za jejich levnější provoz. “V této souvislosti je třeba připomenout, že mezi lety 1995 a 2004 klesly emise CO2 z automobilů o více než 12 %, ovšem cena vozů stoupla méně, než o inflaci. K dispozici jsou již dnes úsporné vozy, které se dostávají pod limit 120 g CO2/km, skleníkové emise navíc také snižuje nahrazení ropného paliva biopalivy či zemním plynem.

Snižování emisí osobních automobilů je přitom velmi významné – právě ony jsou odpovědné za 12 % všech emisí CO2 v EU. Objem emisí ze silniční dopravy v EU-27 přitom stále roste – od roku 1990 do roku 2004 tento nárůst činil v celé Unii 26 %.

Další informace:
http://ec.europa.eu/environment/co2/co2_home.htm
Jakub Kašpar, tel: 267 122 040, 724 175 927
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist