Tiskové zprávy
Hnutí DUHA: Vratné lahve: zákazníci často hrají vabank
18. května 2001 | Hnutí DUHA
Loterii připomíná v současnosti nákup nápojů. Vratné i nevratné skleněné lahve jsou často stejné, přitom označení typu obalu chybí i na etiketě. Ukázal to průzkum, který v českých obchodech provedlo Hnutí DUHA.
Norma, která stanovuje požadavky na vratné obaly, včetně jejich vzhledu a označování, totiž není závazná. Problém neřeší ani nový zákon o obalech, který by měla koncem května projednávat vláda.
- Sirup firmy Neli Vyškov lze koupit v nevratné skleněné lahvi, která je ovšem vzhledově téměř totožná s vratnou lahví na sirupy. Na etiketě však není ani zmínka o tom, že jde o nevratný obal. Sirup od téže společnosti se prodává i v klasické vratné lahvi, která je ale nezálohovaná a nevykupuje se. Informace o tom však na etiketě opět chybí. Naopak sirup od Linea Nivnice má klasickou vratnou lahev, která je zálohovaná a vykupuje se.
- Klasické vratné obaly se často používají jako nevratné a také jako vratné i nevratné zároveň, a to dokonce u jednoho výrobku i výrobce. Litr Veltlínského zeleného od společnosti Víno Mikulov lze koupit v klasické vratné lahvi se zálohou a v prodejně ji vrátit zpět. Ale tatáž značka se ve stejném obalu prodává také bez zálohy jako nevratná.
- Best Opava nedávno začal používat půllitrové vratné lahve, do kterých plní limonády, zároveň jako nevratné na sirupy.
Zákazník proto často neví, jaký obal kupuje a zda jej může vrátit, či nikoli. Obchodníci mají problémy při výkupu lahví, kdy dochází k jejich záměně. Chaotická situace ještě více rozvrací systém vratných lahví.
Návrh zákona o obalech, který bude na konci května projednávat vláda, ale obsahuje pouze povinnost označovat vratné obaly a neřeší jejich případnou záměnu zákazníkem. Hnutí DUHA prosazuje, aby zákon možnost takového omylu úplně vyloučil. Navrhuje ustanovení, podle kterého firmy, jež uvádějí na trh nápoje ve vratných lahvích, je nesmí používat zároveň jako nevratné. Nevratné obaly na stejné zboží musí být zřetelně odlišné od vratných.
Ivo Kropáček z Hnutí DUHA řekl:
"Nedokonalá legislativa zákazníky nutí, aby v obchodech hráli vabank. Chaos v označování vratných lahví může vést k tomu, že je zákazníci přestanou kupovat. PET lahve přitom vycházejí ve srovnání s vratnými výrazně nevýhodně, pokud jde o hlavní ekologické dopady jejich využití - spotřebu energie, znečištění ovzduší, emise oxidu uhličitého či spotřebu surovin, ale i peněženky spotřebitelů. Nový zákon o obalech by měl znevýhodnění vratných lahví odstranit a určit jasná pravidla pro jejich označování ."
Kontakt:
Hnutí DUHA, Bratislavská 31, 602 00 Brno
tel.: 05/4521 4431, fax: 05/4521 4429
info@hnutiduha.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk