Tiskové zprávy
České Švýcarsko, o.p.s.: Začalo se jednat o novém dopravním spojení v Českosaském Švýcarsku
Během pracovního setkání v Sebnitz dne 6. září předložily Tourismusverband Sächsische Schweiz e. V. [Turistický svaz Saské Švýcarsko, o.s.] a České Švýcarsko o.p.s. zásadní návrh „Koncepce integrované dopravy pro turistický region Českosaské Švýcarsko“. Na tiskové konferenci po skončení jednání odpovídali na dotazy novinářů Marek Mráz – ředitel České Švýcarsko o.p.s., Jiří Rak – manažer turistiky a obchodu z téže organizace, Mike Ruckh – starosta města Sebnitz, Tino Richter – obchodní ředitel Tourismusverband Sächsische Schweiz a Miroslav Jemelka – starosta Dolní Poustevny.
Atraktivní a ekologické přeshraniční dopravní spoje jsou důležitým základem pro rozvoj této turistické destinace. Takové dosud zcela chybí. Veřejná doprava – vlak a autobus – je jako infrastruktura pro cestovní ruch v současné době těžko využitelná. Chybějící spoje v časech zajímavých pro turisty, chybějící návaznosti jízdních řádů, nedostatečná atraktivita této dopravy pro turisty a chybějící propojení se sousedními regiony Horní Lužice a Severních Čech (zejména Šluknovský výběžek, Lužické hory, Žitavské pohoří, ale také Jizerské hory a Krkonoše) jsou příčinou toho, že potenciály hospodářského rozvoje česko-německé příhraniční oblasti jsou zde využívány pouze nedostatečně.
Cílem obou partnerských organizací - Tourismusverband Sächsische Schweiz e. V. a obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko je znovuvytvoření přeshraniční turistické destinace „Českosaské Švýcarsko“. Je proto logickým krokem, že obě organizace nyní – jako první krok plánovaného dopravního propojení – společně s příslušnými dopravci připravují cestu, nebo (řečeno s nadsázkou) nastavují koleje pro přeshraniční koncepci integrované dopravy.
V rámci této koncepce nabývá veřejná osobní doprava a zde zejména železnice velkého významu:
1. Přiblížení jednotlivých území Českosaského Švýcarska je vzhledem ke stoupajícímu počtu návštěvníků uskutečnitelné pouze ekologickým dopravním prostředkem.
2. Promyšleně určenými vlakovými a návaznými autobusovými spoje je možné dosáhnout mnoha vzdálených cílů v Českém a Saském Švýcarsku a v přilehlých regionech na české i německé straně.
3. Promyšlené vedení vlakových spojů po tratích obepínajících oba národní parky a vedených přes Lužické hory je turistickou atrakcí samo o sobě.
Hlavní překážkou zlepšení turistické využitelnosti jsou chybějící koleje a neexistence železničního přechodu Dolní Poustevna-Sebnitz.
Spolu s dopravní koncepcí má být řešeny následující úkoly:
1. Koncepce provozu a jízdních řádů pro vlaky a autobusy reflektující potřeby všech skupin uživatelů (turisté, školáci, zaměstnanci dojíždějící přes hranice, příležitostní cestující) a zahrnující veškeré existující spoje (autobusové linky, tramvaj údolím Křinice, autobusy národního parku, historický dvoupodlažní autobus „Basteikraxler“).
2. Marketingová a odbytová koncepce s atraktivními nabídkami, které se orientují jak na návštěvníky tak na obyvatele regionu.
3. Informační a propojovací koncepce s cílem nastartování tržně uplatnitelného produktu „Dráha národního parku“ při propojení všech obcí a ze zastávek a nádraží na trati dosažitelných turistických atrakcí, turistických cest, horolezeckých možností, výhledů, hostinců, muzeí, turistických informačních center, apod. a k tomuto vytvoření vícejazyčného informačního systému.
4. Ekonomický rozbor s kalkulací nákladů na opatření nutná na nádražích a zastávkách a v souvislosti s koncepcí propojení a marketingovou koncepcí.
Iniciátoři přitom věří v politickou a správní podporu i ze strany všech, kterým hospodářský rozvoj česko-německé příhraniční oblasti leží na srdci.
Atraktivní a ekologické přeshraniční dopravní spoje jsou důležitým základem pro rozvoj této turistické destinace. Takové dosud zcela chybí. Veřejná doprava – vlak a autobus – je jako infrastruktura pro cestovní ruch v současné době těžko využitelná. Chybějící spoje v časech zajímavých pro turisty, chybějící návaznosti jízdních řádů, nedostatečná atraktivita této dopravy pro turisty a chybějící propojení se sousedními regiony Horní Lužice a Severních Čech (zejména Šluknovský výběžek, Lužické hory, Žitavské pohoří, ale také Jizerské hory a Krkonoše) jsou příčinou toho, že potenciály hospodářského rozvoje česko-německé příhraniční oblasti jsou zde využívány pouze nedostatečně.
Cílem obou partnerských organizací - Tourismusverband Sächsische Schweiz e. V. a obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko je znovuvytvoření přeshraniční turistické destinace „Českosaské Švýcarsko“. Je proto logickým krokem, že obě organizace nyní – jako první krok plánovaného dopravního propojení – společně s příslušnými dopravci připravují cestu, nebo (řečeno s nadsázkou) nastavují koleje pro přeshraniční koncepci integrované dopravy.
V rámci této koncepce nabývá veřejná osobní doprava a zde zejména železnice velkého významu:
1. Přiblížení jednotlivých území Českosaského Švýcarska je vzhledem ke stoupajícímu počtu návštěvníků uskutečnitelné pouze ekologickým dopravním prostředkem.
2. Promyšleně určenými vlakovými a návaznými autobusovými spoje je možné dosáhnout mnoha vzdálených cílů v Českém a Saském Švýcarsku a v přilehlých regionech na české i německé straně.
3. Promyšlené vedení vlakových spojů po tratích obepínajících oba národní parky a vedených přes Lužické hory je turistickou atrakcí samo o sobě.
Hlavní překážkou zlepšení turistické využitelnosti jsou chybějící koleje a neexistence železničního přechodu Dolní Poustevna-Sebnitz.
Spolu s dopravní koncepcí má být řešeny následující úkoly:
1. Koncepce provozu a jízdních řádů pro vlaky a autobusy reflektující potřeby všech skupin uživatelů (turisté, školáci, zaměstnanci dojíždějící přes hranice, příležitostní cestující) a zahrnující veškeré existující spoje (autobusové linky, tramvaj údolím Křinice, autobusy národního parku, historický dvoupodlažní autobus „Basteikraxler“).
2. Marketingová a odbytová koncepce s atraktivními nabídkami, které se orientují jak na návštěvníky tak na obyvatele regionu.
3. Informační a propojovací koncepce s cílem nastartování tržně uplatnitelného produktu „Dráha národního parku“ při propojení všech obcí a ze zastávek a nádraží na trati dosažitelných turistických atrakcí, turistických cest, horolezeckých možností, výhledů, hostinců, muzeí, turistických informačních center, apod. a k tomuto vytvoření vícejazyčného informačního systému.
4. Ekonomický rozbor s kalkulací nákladů na opatření nutná na nádražích a zastávkách a v souvislosti s koncepcí propojení a marketingovou koncepcí.
Iniciátoři přitom věří v politickou a správní podporu i ze strany všech, kterým hospodářský rozvoj česko-německé příhraniční oblasti leží na srdci.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk