Barbora Večlová "> Žádáme konec transportů živých koní ze zemí východní Evropy na jatka do jižní Itálie - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zadame-konec-transportu-zivych-koni-ze-zemi-vychodni-evropy-na-jatka-do-jizni-italie
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Svoboda zvířat: Žádáme konec transportů živých koní ze zemí východní Evropy na jatka do jižní Itálie

28. listopadu 2003 | Svoboda zvířat
Autor: Barbora Večlová
Každým rokem je ze zemí východní Evropy, především z Polska a Litvy, vyvezeno asi 30 000 koní na jatka do Itálie, Francie a Belgie. Jsou zde poráženi a jejich maso je určeno pro lidskou konzumaci. Tyto transporty jsou zbytečné, často nelegální a jsou při nich jen kvůli zisku naprosto ignorovány potřeby zvířat. Cesta může trvat až 5 dní, obsahuje trasu dlouhou 2500 km a táhne se přes 6 zemí včetně ČR.

Pochod za zrušení transportů koní a předání podpisů pod petici proti těmto transportům polskému velvyslanectví proběhne dnes od 14:30 na Václavském nám. č.p. 49.

Protestním pochodem vyjadřujeme nesouhlas nad tím, co Polská vláda i přes kritiku okolních států nadále toleruje a podporuje - kruté a zbytečné transporty koní. Také dnes chceme předat polskému velvyslanectví 20.639 podpisů pod petici proti těmto transportům.

Také chceme, aby Státní veterinární správa České republiky zamezila po vzoru Rakouska průjezdu koní přes naše území, protože tím vyjadřuje polské vládě podporu a nese spoluzodpovědnost za toto utrpení.

Ekologická organizace Svoboda zvířat se letos připojila k mezinárodní kampani britské organizace Viva!, která se těmito transporty zabývá už 3 roky. Za tuto dobu se díky zviditelnění tohoto problému a sociálnímu tlaku snížil počet vyvážených koní o více než dvě třetiny původního počtu.

Barbora Večlová
koordinátorka kampaně Cesta na smrt
Svoboda zvířat Praha
Pod Vrchem 2994
276 01 Mělník
b.veclova@volny.cz
Tel. +420604 533 766
www.svobodazvirat.cz

Podrobnější informace o transportech koní

Evropské organizace na ochranu zvířat monitorovali průběh transportů a zdokumentovali neuvěřitelné utrpení koní a porušování mnoha předpisů.

Koně jsou natlačeni těsně na sebe, v jednom kamionu spolu cestují koně, kteří se vzájemně neznají a koně různého stáří a pohlaví, což je zakázané. Tyto koně se mohou v důsledku zápasení ve stísněném prostoru závažně zranit. Koně často nejsou přivázáni nebo jsou naopak uvázáni tak těsně k sobě, že se ztěží mohou hýbat.

Jsou používány nevhodné a zastaralé kamiony, přestávky určené k napájení, krmení a odpočinku jsou buď naprosto ignorovány nebo hrubě podceňovány. U kamionů byla několikrát zjištěna nedostatečná ventilace a prázdné napáječky. Také bylo zjištěno používání vícepatrových kamionů, což je při přepravě koní zakázáno.

Některá zvířata stráví celou cestu bez odpočinku, vody a krmení. Řidičům je přikázáno koně nenapájet, kvůli snížení nákladů a zkrácení doby trvání cesty a tím snížením nákladů a také, protože konzumenti chtějí "nenasáklé maso".

Vědecké důkazy dokládají, že pouhých 24 hodin cesty při zajištění dobrých podmínek představuje i pro zdravého koně velký problém. Po této době je kůň psychicky i fyzicky vyčerpán. Koně jsou navíc často nemocní nebo staří a podmínky rozhodně nejsou optimální.

Tělo koně je tvořeno 60-70% vody a i 20% ztráta vody může vyústit smrt. Denně kůň potřebuje vypít asi 30-50 l vody. I kdyby byla voda k dispozici (což se často neděje), rozhodně to není výše požadované množství. Někteří koně navíc z důvodu stresu odmítají během přepravy přijímat vodu.

Mezi nejčastější zdravotní problémy, kterými koně na cestě trpí, patří dehydratace, hladovění, stres, zápal plic, plicní infekce, salmonela, zvýšená činnost srdce, žaludeční vředy a mnoho zranění.
Někteří koní během cesty ztratí rovnováhu a spadnou. Pak mohou jen stěží vstát a jsou tak pošlapáváni a zraňováni stojícími koňmi. Zkolabovaní koně jsou na zastávkách vytaženi z kamionu nebo jsou donucováni k tomu, aby se postavili na nohy. To zahrnuje kopání, bití či použití elektřiny.

Na jatkách je s koňmi opět brutálně zacházelo. Proces požadovaný zákonem je omráčení kovovým šroubem z pistole do čela koně a následné podříznutí krku. Velmi často nedochází k omráčení nebo je prováděno neprofesionálně. Někdy jsou také zvířata porážena před očima ostatních koní, čím je porušován polský zákon.

Cesta
Již na česko-polských hranicích v Českém Těšíně jsou koně v žalostném stavu, nemocní, zranění, v šoku a stresu. Z České republiky jsou koně vezeni přes Slovensko, Maďarsko a Slovinsko. Tato velmi dlouhá cesta je vybrána ve snaze vyhnout se rakouským hranicím, kde byly zavedeny přísné kontroly znemožňující průjezd takto týraných koní.

Po dosažení slovinsko-italských hranic je většina koní v naprostém vyčerpání, někteří jsou již mrtví. Na mnoho z nich ještě čeká dlouhá cesta na jih na Bari či trajektem na Sardinii.

Odkud koně pocházejí?

Na jatka jsou prodáváni koně všech plemen a velikostí, většina koní je prodávána drobnými zemědělci, pro které přestali být koně lukrativní - kvůli stáří nebo nemoci. Někteří koně jsou závodní a malá část se chová speciálně na maso. K uspokojení vysoké poptávky jsou prodáváni i mladí koně a hříbata.

Proč tyto transporty probíhají?

Italští konzumenti požadují čerstvé koňské maso, polští koně jsou relativně levní a polské zákony není těžké obcházet.

Nenasytná poptávka Italů má devastující účinky na celoevropskou populaci koní. Jen v Polsku se díky obchodu s koňským masem zredukoval počet koní z milionu na současných 500 000.

Hlavními registrovanými obchodníky s koňmi jsou Animex SA Varšava (vlastněna Smithfields Foods. Inc (USA) ) a Cosmosem Czestochowa. Průměrná cena za získaného koně je asi 250 britských liber.

Zákon

Nejvyšší kontrolní úřad Polska (NKU), který vývoz živých koní kontroluje, kromě jiného zjistil, že ani jeden z polských hraničních přechodů nesplňuje požadavky dovolující humanitární pomoc a zacházení se zvířaty, vysoký podíl polského obchodu je protizákonný, i legálně pracující organizace ignorují práva zvířat tím, že převáží koně v přeplněných kamionech, koně nejsou přivázána a je jim odepřena voda a krmivo, zvířata jsou při nakládání a vykládání bita.

Výzkum vedl k závěru, že 70% veškerých transportů nese oběti na životech koní.. Polská vláda ale transporty nadále toleruje, protože jsou významným zdrojem peněz do státní pokladny.

Zákon na ochranu zvířat Polské republiky (21.8.1997) obsahuje články, podle kterých by mohly být transporty s koňmi okamžitě ukončeny - jsou však naprosto ignorovány, jak potvrzuje i NKU. Tento zákon vyžaduje humánní zacházení se všemi zvířaty - zvířata nesmí být uhozena do hlavy, břicha či dolních částí těla tvrdými či ostrými předměty. Za týrání zvířat je považováno transportování zvířat takovým způsobem, který u nich vyvolá zbytečné utrpení a stres, těsné uvazování zvířat, nutící setrvávat v nepřirozené pozici vyvolávající bolest, zranění či smrt.

Protože jsou doklady často falšovány a je těžké zjistit, jakými nemocemi zvíře trpí nebo jaké léky mu byly podávány a protože veterinární kontroly na hranicích často neprobíhají, mohou se také transporty zvířat za takovýchto podmínek podílet na ohrožování lidského zdraví, když se maso z těchto zvířat ocitne na talíři lidí. Může obsahovat střevní parazity nebo pro člověka nebezpečné léky.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist