Jana Pálková "> Zastupitelstvo Bystrce jedná o neplatnosti zadání územního plánu města Brna - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zastupitelstvo-bystrce-jedna-o-neplatnosti-zadani-uzemniho-planu-mesta-brna
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko / MČ Brno-Bystrc: Zastupitelstvo Bystrce jedná o neplatnosti zadání územního plánu města Brna

Na zasedání Zastupitelstva MČ Brno-Bystrc 11.10.2006 je předložen bod, kde je dokladováno, že ve věci rychlostní komunikace R43 orgány územního plánování města Brna i JM Kraje po dlouhá léta chybně informovaly obyvatele i zastupitele a uváděly je v omyl o tom, že R43 je závazně schválena. Návazným problémem je, zda R43 je regulérně součástí ÚPmB z r. 1994 a zda je R43 regulérně součástí Zadání nového ÚP města Brna schváleného Zastupitelstvem města Brna v dubnu 2006.

Nyní existují jasné a nejvyššími autoritami v republice potvrzené odpovědi. Lze shrnout:
• Hlavní koridor dopravy, R43, není v platném ÚP VÚC BSRA z r. 1985 ani závazně ani směrně schválen, není dokonce ani jeho součástí.
• Vzhledem k povinnosti podřazených ÚP obcí (např. Brno, Jinačovice) být v souladu s nadřazenou ÚP VÚC tyto ÚP obcí nesmí obsahovat závazně schválenou trasu pro hlavní koridor dopravy R43, pokud tento koridor není obsahem nadřazeného ÚP VÚC.

Toto je pro zasedání Zastupitelstva dokládáno níže citovanými oficiálními dokumenty:
1. Usnesením čj. 18520/2006-64 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR vydalo stanovisko:
„….vedení ani koridor R43/D43 nebyly ve schváleném územním plánu velkého územního celku ani závazně ani směrně vymezeny a nejsou proto ani jeho obsahem“.

2. Dopis premiéra č.j. 04193/06-POV ministru dopravy potvrzuje:
„…koridor pro R43 Brno - Svitavy nebyl závazně schválen v Územním plánu velkého územního celku brněnské sídelní regionální aglomerace …“

„…při předkládání návrhu usnesení vlády č. 989/2005 došlo ze strany předkladatele, t.j. Ministerstva dopravy, zřejmě k nesprávné interpretaci stavebního zákona, tj., že je možné budovat hlavní koridory dopravy pouze na základě územních plánů obcí a tedy nebrat v úvahu platný a nadřazený územní plán velkého územního celku, kterým je v daném případě ÚP VÚC BSRA“

3. Základní dokument Politika územního rozvoje, který schválila v dubnu 2006 vláda ČR ve shodě s usnesením vlády č. 741/99 požaduje teprve umístění koridoru pro R43 vyřešit.

4. Požadavek na soulad nadřízeného ÚP VÚC a podřízeného ÚP obce potvrzuje i dopis premiéra čj. 04193/06-POV ministru dopravy, kde se uvádí, že Usnesení vlády č. 741/1999 požadovalo, aby se tento hlavní koridor dopravy vyhledal a schválil v územním plánu VÚC brněnské aglomerace. … Po vyhledání a schválení koridoru pro R43 v ÚP VÚC brněnské aglomerace by podle ustanovení § 30 stavebního zákona byly orgány územního plánování povinny uvést do souladu územní plány obcí s tímto následně schváleným ÚP VÚC.

Jana Pálková, zastupitelka v MČ Bystrc a předsedkyně občanského sdružení, které je iniciátorem petice za obchvat města Brna, k tomu uvádí: „Vzhledem k tomu, že se dosavadní úřední postupy v souvislosti s územním plánováním a R43 ukázalyod základu chybnými, očekáváme, že v právním státě dojde neprodleně k nápravě“.

„Brno dosud žádný obchvat nemá a nutně jej potřebuje. Závěr vyhledávácí studie v roce 2005 doložil, že vedení R43 obchvatovou trasou mimo celé město Brno je možné. Očekáváme, že zastupitelé města, kteří vyjdou z podzimních voleb, se zamyslí nad špatnou dopravní situací v městě Brně a budou rozhodným způsobem podporovat vybudování obchvatu města.“ řekl Mgr. Karel Taft, zástupce občanského sdružení stavícího se proti dálničním průtahům brněnskou aglomerací“.
Ing. Miroslav Michal, zástupce občanského sdružení z Troubska, dodal: „Je již na čase, aby Ředitelství silnic a dálnic přestalo plýtvat desetimiliony korun z veřejných financí na nerealizovatelnou trasu R43 přes Troubsko a Bystrc a konečně po 34 letech urychleně vybudovalo maximální možná protihluková v Troubsku a Bosonohách, kde již nastal stav ohrožení veřejného zdraví.“

„Prvním krokem k trasování jakékoli dálnice je územní plán. R43 v územním plánu není, ale úřady už na její virtuální vedení utrácejí peníze daňových poplatníků a chtějí dosáhnout na peníze dalších Evropanů. Kvůli nezákonným postupům úředníků ovšem finance z Bruselu nepřitečou. Nejen ke škodě Brna,“ uzavírá Mgr. Luděk Šikola, právník EPS.

Jana Pálková, zastupitelka v MČ Brno-Bystrc a předsedkyně OS Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko, mobil 608 470 415, email janapalkova@seznam.cz
Mgr. Karel Taft, předseda OS Občané brněnské aglomerace proti dálničním průtahům svým městem,
mobil: 724 647 777
Ing. Miroslav Michal, předseda OS za ochranu kvality bydlení a životního prostředí v Troubsku,
mobil: 732 774 781
Mgr. Luděk Šikola, právník EPS Brno, mobil: 731170074

Další informace: www.r43.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist