Tiskové zprávy
Strana zelených: Zelení upozorňují na alarmující změny zákona o veřejných zakázkách, ANO otevírá dveře korupci
Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která v pátek 20. 6. prošla Sněmovnou a poputuje do Senátu, spolu s právě diskutovaným návrhem novely zákona o veřejných zakázkách otevírá prostor pro korupci a klientelismus. Strana zelených (SZ) naopak požaduje větší transparentnost v oblasti, na kterou jdou z daní občanů desítky miliard korun ročně.
Prvním problémem je novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou minulý týden schválili poslanci. Pod záminkou zrychlení výstavby dálnic mají být vypláceny zcela nepřiměřené částky prozíravým spekulantům.
„Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury má řešit neschopnost úředníků, místo toho je ale zlatým dolem pro spekulanty. Ti mohou běžně získat osminásobek, výjimečně dokonce až šestnáctinásobek skutečné ceny pozemku. Zatímco neschopní úředníci státní správy před účinností novely pozemky prakticky nevykupovali, spekulanti a překupníci si nyní budou mnout ruce,“ uvádí Miloslava Pošvářová, kandidátka zelených do Senátu a bývalá ředitelka kontroly kvality na státním Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Situaci nejen v dopravě může dále zhoršit novela zákona o veřejných zakázkách, která se právě projednává na vládě. Navrhovatel, jímž je Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), chce používat zjednodušené řízení na stavební práce do limitu 50 milionů Kč, vypustit povinnost rušit zadávací řízení při jediné nabídce či stanovit limit pro vícepráce až na 50 % ceny zakázky.
„V této situaci nepochybně významně vzrostou ceny stavebních a souvisejících prací. Hřebíčkem do rakve transparentních veřejných zakázek se může stát zákon o liniových stavbách. Ten má zajistit, aby se nemohly měnit plánované trasy silnic a dálnic. Spekulanti by tak měli jistotu, že se bude stavět právě na jejich pozemcích. Sečteno a podtrženo, dosud pootevřené dveře pro korupci se otevírají dokořán,“ dodává Pošvářová.
Terčem kritiky zelených je i zachování možnosti provádět dvoukolová tzv. užší řízení. Ta se v poslední době stávají příležitostí pro nekalé dohody dodavatelů v neprospěch státu a obcí. Po prvním, kvalifikačním kole řízení totiž vznikne uzavřený okruh firem, které jediné mají právo podat cenovou nabídku. Ty se pak často mezi sebou domluví na navyšování ceny v neprospěch veřejného rozpočtu. Přestože je tento postup nelegální, vyšetřovatelům by se jej mohlo podařit rozkrýt jedině díky odposlechům, ke kterým ale soudy nechtějí dávat svolení.
“Řešením, které by uzavřelo tuto bránu korupce, by bylo zrušit v zákoně tento typ výběru a nahradit jej klasickým jednokolovým otevřeným řízením,” dodává Ondřej Rut, místostarosta Prahy 3 za Stranu zelených.
Prvním problémem je novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou minulý týden schválili poslanci. Pod záminkou zrychlení výstavby dálnic mají být vypláceny zcela nepřiměřené částky prozíravým spekulantům.
„Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury má řešit neschopnost úředníků, místo toho je ale zlatým dolem pro spekulanty. Ti mohou běžně získat osminásobek, výjimečně dokonce až šestnáctinásobek skutečné ceny pozemku. Zatímco neschopní úředníci státní správy před účinností novely pozemky prakticky nevykupovali, spekulanti a překupníci si nyní budou mnout ruce,“ uvádí Miloslava Pošvářová, kandidátka zelených do Senátu a bývalá ředitelka kontroly kvality na státním Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Situaci nejen v dopravě může dále zhoršit novela zákona o veřejných zakázkách, která se právě projednává na vládě. Navrhovatel, jímž je Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), chce používat zjednodušené řízení na stavební práce do limitu 50 milionů Kč, vypustit povinnost rušit zadávací řízení při jediné nabídce či stanovit limit pro vícepráce až na 50 % ceny zakázky.
„V této situaci nepochybně významně vzrostou ceny stavebních a souvisejících prací. Hřebíčkem do rakve transparentních veřejných zakázek se může stát zákon o liniových stavbách. Ten má zajistit, aby se nemohly měnit plánované trasy silnic a dálnic. Spekulanti by tak měli jistotu, že se bude stavět právě na jejich pozemcích. Sečteno a podtrženo, dosud pootevřené dveře pro korupci se otevírají dokořán,“ dodává Pošvářová.
Terčem kritiky zelených je i zachování možnosti provádět dvoukolová tzv. užší řízení. Ta se v poslední době stávají příležitostí pro nekalé dohody dodavatelů v neprospěch státu a obcí. Po prvním, kvalifikačním kole řízení totiž vznikne uzavřený okruh firem, které jediné mají právo podat cenovou nabídku. Ty se pak často mezi sebou domluví na navyšování ceny v neprospěch veřejného rozpočtu. Přestože je tento postup nelegální, vyšetřovatelům by se jej mohlo podařit rozkrýt jedině díky odposlechům, ke kterým ale soudy nechtějí dávat svolení.
“Řešením, které by uzavřelo tuto bránu korupce, by bylo zrušit v zákoně tento typ výběru a nahradit jej klasickým jednokolovým otevřeným řízením,” dodává Ondřej Rut, místostarosta Prahy 3 za Stranu zelených.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk