https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleznicari-se-rozlouci-s-banany-na-koridoru-praha-ostrava-zilina
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Železničáři se rozloučí s „banány“ na koridoru Praha – Ostrava – Žilina

18. prosince 2024 | České dráhy
Po 46 letech končí provoz legendárních lokomotiv řady 151, původně E 499.2, přezdívaných například „banán“ nebo „dvojka“ na železničním koridoru Praha – Ostrava – Žilina. Tyto silné a rychlé lokomotivy byly původně určeny pro dopravu rychlíků a expresů na prvním československém tahu z Prahy přes Moravu do Košic a Čierné nad Tisou. Železničáři se s provozem těchto legendárních lokomotiv rozloučí na konci roku.

Řada 151 (E 499.2) je považována za jeden z ikonických typů lokomotiv Československa a Česka. V roce 1978 ji v počtu 27 kusů vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda. Určené byly pro těžké dálkové rychlíky a expresy na prvním železničním tahu socialistického Československa z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou.

„Tento typ lokomotiv odvedl pro ČSD a ČD velký kus práce. Dodnes patří mezi železničáři a železničními fanoušky mezi nejobdivovanější stroje. Jediná lokomotiva bez pomoci dalšího stroje dokázala dopravit přes horské rampy v Beskydech a Tatrách i více než 600 tun těžký expres s 15 nebo 16 vozy. Díky modernizaci zajistila řada 151 také zavedení rychlosti 160 km/h na koridoru z Prahy do Ostravy. Za dobu svého provozu ujely tyto lokomotivy přes 216 milionů kilometrů, což odpovídá úctyhodné vzdálenosti ze Slunce na Mars. Od nového jízdního řádu 2025 je na koridoru z Prahy na východ republiky nahradily úplné nové lokomotivy Siemens Vectron. Odcházející stroje si zaslouží naše poděkování za odvedenou službu. Železničním fanouškům chceme umožnit rozloučit se s touto řadou legendárních lokomotiv na jejich původní trati, proto jsme připravili na konci roku mimořádné nasazení několika strojů na vybraných spojích,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.


Mimořádné nasazení řady 151

České dráhy plánují v rámci rozloučení s dosluhující řadou 151 na její historické trati mimořádné nasazení v těchto dnech a na těchto spojích:
* ve dnech 21. a 22. prosince pojede řada 151 po své historické trase, pro kterou byly v roce 1978 určeny, a to na vlacích EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha;
* ve dnech 27. a 28. prosince se uskuteční v areálu Centra historických vozidel v Olomouci setkání lokomotivních legend z původního prvního československého železničního tahu Praha – Košice – Čierná nad Tisou, vedle řady 151 se předpokládá účast např. lokomotivních řad 121, 122, 140, 141, 182 a dalších, v plánu jsou také jízdy zvláštních vlaků v okolí Olomouce a z / do Prahy, v pátek 27. prosince se uskuteční také přehlídka lokomotiv před rotundou u točny s možností fotografování (v čase 14:00 až 15:30 a 17:00 až 18:30);
* ve dnech 27. až 30. prosince 2024 na vlacích EC 241 / 240 Košičan Praha – Košice – Praha;
* dne 31. prosince vyjedou lokomotivy řady 151 na koridoru Praha – Žilina úplně naposledy, a to na vlacích EC 141 / 140 Praha – Žilina – Praha, IC 546 / EC 143 / R 342 Jablunkov – Praha – Žilina – Ostrava-Svinov a R 343 / EC 142 / IC 547 Ostrava Svinov – Žilina – Praha – Bohumín.

Na rozlučkové vlaky se plánuje nasazení především lokomotivy 151.023 v retronátěru a 151.006 v nátěru Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.

Změny při nasazení hnacích vozidel z provozních důvodů jsou možné.


Historie a provoz řady 151

Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 až 16 vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.

Během provozu byly lokomotivy modernizovány a vybaveny např. radiostanicí GSM-R, modernějším vlakovým zabezpečovačem LS 90 a u části lokomotiv byla zvýšena rychlost na 160 km/h.

Vedle provozu na své kmenové trati z Prahy do Košic a Čierné nad Tisou jezdily v uplynulých letech také v čele vlaků z Prahy do Děčína nebo do Hradce Králové. Pomalejší řada 150.2 dojezdila na regionální lince R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Rychlejší řada 151 byla deponována v Bohumíně a dopravovala především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha – Bohumín – Žilina.

Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. Pětice lokomotiv (151.001, 006, 011, 014 a 019) překročila od vyrobení dokonce 10 milionů ujetých kilometrů.

Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou turnusových dnech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. V čele těchto vlaků se budou střídat různé provozní lokomotivy řady 150.2 a 151, kterých mají České dráhy aktuálně celkem 14 provozních. Lokomotivy se mohou ještě jako záloha objevit i na některých dalších výkonech na tratích, kde nebude výhradní provoz pod dohledem ETCS.
Banán, dvojka

Lokomotivy dostaly svou přezdívku „banán“ díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části zelenou. Podle původního řadového označení E 499.2 se jim přezdívalo také „dvojka“. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry, například k propagaci vlaků InterCity nebo propagující Univerzitu Pardubice, Dopravní fakultu Jana Pernera. Lokomotiva 151.023 je opatřen jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist