Tržní podíl elektromobilů v EU dosáhl téměř deseti procent
Údaje zahrnují automobily s čistě elektrickým pohonem a hybridní vozy, které umožňují dobíjet baterii z elektrické sítě.
"Opatření, která různé země zavedly ke stimulaci poptávky po automobilech v období pandemie nemoci covid-19, znevýhodnila automobily s tradičním pohonem," uvedlo sdružení ve své zprávě. Upozornilo nicméně, že na celkovém prodeji osobních aut v EU se i nadále více než 75 procenty podílejí vozy s benzinovými a naftovými motory.
Prodej aut s naftovým motorem ve třetím čtvrtletí klesl téměř o 14 procent zhruba na 766 000 vozů, prodej automobilů s benzinovým motorem se propadl téměř o čtvrtinu na 1,3 milionu vozů. Tržní podíl naftových aut činil 27,8 procenta, tržní podíl benzinových aut 47,5 procenta. Benzinová auta se tak poprvé od roku 2016 na celkovém prodeji osobních vozů podílela méně než polovinou, upozorňuje ACEA.
Podle partnera EY Petra Knapa 3. čtvrtletí v Evropě skutečně ukazuje měnící se skladbu pohonů. "To už nejde ´okecat´ poklesem trhu. Skoro čtvrtina nových aut má alternativní pohon a každé desáté je do zásuvky. Docela překvapivé, že rychleji zřejmě ztrácí benzín než diesel," podotkl. Alternativní pohony se snaží prosazovat samy automobilky kvůli hrozbě vysokých pokut za nesplnění emisních limitů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (27)
Viktor Šedivý
8.11.2020 00:09Aha, pak za elektromobil a jeho provoz bude nutné zaplatit plnou cenu. Což bude docela nepříjemná změna.
Pavel Hanzl
8.11.2020 10:33 Reaguje na Viktor ŠedivýElon Musk už představuje bezkobaltové baterie za cenu, kde se láme elektrika - benzín, lithiové baterie šly asi na osminu ceny, ten vývoj jede velmi rychle. Samozřejmě ne u nás, ale to nevadí.
Jan Šimůnek
8.11.2020 12:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
8.11.2020 10:35 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
9.11.2020 10:27 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
8.11.2020 07:56Druhý problém je, že si to kupují spíše bohaté rodiny jako druhé či třetí auto.
Třetí problém spočívá v tom, že vyjma několika málo států, jako je např. Francie se svým cca 80% podílem jaderné energie v síti vyprodukuje elektromobil daleko víc spalin (včetně CO2), pouze "má výfuk v elektrárně", takže mentálně nekompetentním a zoufale nevzdělaným ekologickým aktivistům stačí absence výfuku na samotném autě. Německu trochu pomáhají větrné parky, které někdy jdou i v noci, kdy se elektromobily prakticky vždy nabíjejí. FV elektrárny, které kulminují svou produkci v době dopravních špiček, jsou pro dobíjení elektromobilů téměř bezcenné.
Čtvrtý problém je, že elektromobil potřebuje k rychlému dobití baterie dosti šílené proudy a i tak se nabíjí několikanásobně déle než kolik trvá naplnění nádrže v klasickém autě naftou či benzínem, a na plně nabitou baterii ujede jen cca 1/6 vzdálenosti, takže by to znamenalo obrovskou výstavbu dobíjecích stanic - muselo by jich být cca 6 násobek oproti benzínovým pumpám a musely by mít několikanásobek stání. A ta dobíjecí stanice by při plném obsazení všech míst měla spotřebu jako menší okresní město, a na ni by se musela dimenzovat vedení.
Omezený dojezd na jedno nabití je zásadní problém - např. na dálnici Drážďany - Berlín je úsek dlouhý skoro sto km, kterým prochází přes jakési chráněné území okolo Labe, kde nejsou žádné benzínky. Pro auto na naftu / benzín žádný problém (běžně stačilo natankovat v poslední české pumpě před hranicí a dojelo se s rezervou až k pumpám před Berlinerringem), elektromobil by nejspíš zůstal trčet, nebo by musela být na obou koncích tohoto úseku obrovská nabíjecí kapacita (pokud by elektromobilita nahradila normální auta, musely by ji na obou koncích použít všechny elektromobily).
Dalším problémem, už šestým, je, že se elektromobil nevytápí odpadním teplem z motoru, takže v našich podmínkách (o severnějších státech ani nemluvě) se musí vytápět na úkor energie pro pohon, tudíž jde jeho dojezd, i tak nedostatečný, ještě víc dolů.
Bez masívní výstavby jaderných elektráren je elektromobilita totální nesmysl.
Jirka Černý
8.11.2020 09:07 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
8.11.2020 10:47 Reaguje na Jirka Černýhttps://fdrive.cz/clanky/bezkobaltove-baterie-tesla-by-mohly-zasadit-smrtici-uder-fosilnim-palivum-5372
Jirka Černý
8.11.2020 12:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
8.11.2020 17:32 Reaguje na Jirka ČernýJan Šimůnek
9.11.2020 06:20 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
9.11.2020 08:57 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
10.11.2020 08:57 Reaguje na Pavel HanzlPokusné modely (na vzduch), kde se na řešení produkce NOx rezignovalo, šly se spotřebou nafty pod 1l/100 km. Co by to znamenalo pro emise z dopravy, je vcelku jasné. Při tak vysokých teplotách a tlacích by se navíc ani nemusely používat katalyzátory, protože by opravdu shořelo všechno palivo už ve válci.
Jiří Daneš
8.11.2020 20:17 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
8.11.2020 20:45 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
8.11.2020 11:19 Reaguje na Jan Šimůnekad2) vaše názory na to, kdo si to kupuje jsou zcela zbytečné, třeba můj kamarád s Teslou tahá vozík a dopravuje materiál.
ad 3) ekologie elauta se láme asi na polovině elektřiny z fosilu, kromě nás už málokdo v Evropě má větší podíl fosilu v síti, než polovinu. Snad jen Polsko. Ale tohle je technologie 21. století a nabíjet eleauto z uhláku je skutečně pitomost, za pár let už to bude ale zcela jasný a uhlí nebude snad ani u nás.
Právě fve je na nabíjení nejvýhodnější, 90% aut stojí na parkovišti a tam se může nabíjet. Třeba před fabrikou, kam jezdí lidi do práce (jak v USA).
ad 4) faktem je, že nabíjení auta je delší, než dolití nádrže, ovšem 1/6 dojezdu je zase z doby krále Klacka. Dnes je dojezd běžně přes 600 km, menší se pužívá jen na krátké městské pojížďky, kde je to fuk. A infrastruktura roste zároveň s množstvím elaut v provozu.
Pátý bod jste vynechal, ale 100 km na dálnici bez dobíjení skutečně problém není, viz výše.
ad 6) elauto se skutečně musí vytápět z baterie, to je ovšem pár procent, na dojezd to vliv nemá. V některých oblastech Norska už vůbec nenatankujete, zrušili tam už benzínky úplně.
Problémy vidím spíše opačné, provoz elauta je velmi levný a proto se naše silnice můžou totálně zahltit, lidé budou jezdit furt všude jak blbí, když si už pořídili tak drahý krám, který jezdí skoro zadara. A nejen u nás.
A ta energetická náročnost bude velmi děsivá, OZE ten výkon dá, ale nic není zadarmo, masivní využití JE je problematické a zbytečně drahé. Ale než na to dojde.................třeba se mozitím uvaříme se ve vlastní šťávě......
Jaroslav Studnička
8.11.2020 12:55 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
8.11.2020 13:00 Reaguje na Pavel Hanzlad 2 Tom má cenu jen na krátké vzdálenosti, třeba po městě, do několika sousedních vsí apod.
ad 3 Na to stačí poměrně primitivní výpočet, kolik energie potřebuje vyrobit (přímo u sebe v motoru) normální auto, a kolik energie potřebuje (v elektrárně) vyrobit elektromobil (s násobky, kompenzujícími účinnost všech dalších přeměn - z mechanické na elektrickou, z elektrické na chemickou (nabíjení akumulátoru) a z chemické na elektrickou (dolování elektřiny z akumulátoru). K tomu musíte přičíst ztráty samovybíjením (horší, než kdybyste nechal auto parkovat s otevřenou nádrží) a další. Nezanedbatelná není ani hmotnost baterie, která se navíc vybíjením nezmenšuje (na rozdíl od hmotnosti nádrže auta, která při jízdě klesá).
A při našem energetickém mixu jste pálením fosilu v elektrárnách nad úrovní pálení fosilu přímo v motoru.
ad 4 Dojezd 600 km snad leda s vozíkem naloženým zásobními baterkami.
ad 5 Pátý bod jsem nevynechal, jen jsem ho neuvedl číslem :-) Popsal jsem schválně dálnici v Německu, kterou znám. A dobíjení na cestě Brno - Praha, minimálně dvakrát, a podstatně delší než nabírání benzínu u pumpy, by tu cestu pěkně protáhlo.
ad 6 Je to problém i v případě několika procent, pokud máte dojezd "na hraně". Dál stačí nějaká uzavírka, objížďka apod, a abyste se vracel kus cesty k nejbližší nabíjecí stanici. Je to prostě pro normálního člověka nepoužitelný vehikl.
Pavel Hanzl
8.11.2020 17:49 Reaguje na Jan Šimůnekad ad 2) ten kamoš jezdí Brno - Bratislava, Trenčín, Hradiště atd. atd. má vychytané cestou nabíječky, tesla je dost těžká a na takový vozík by stejně musel koupit masivní suvéčko, což by ho vyšlo na skoro stejný peníze. Jezdí skoro zadara a fakturuje plnou cenu a silně si to pochvaluje. Jen má obavu, že na to přijde víc lidí a nabíječky nebudou.
ad ad 3) samozřejmě je to všechno dávno spočítané a psal jsem to, láme se to asi napůl.
Celý systém je nový a velmi rychle se vyvíjí (u nás částečně taky).
Jan Šimůnek
10.11.2020 08:58 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
8.11.2020 20:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
8.11.2020 20:51 Reaguje na Jiří DanešZatím jdou mladí do sdílených aut, budoucnost ale mají autonomní taxi (samozřejmě v elektrice, tam se s benálem fakt vůbec nepočítá).
Každopádně individuální doprava stejně, jak se atomizuje vše ostaní.
Jiří Daneš
9.11.2020 10:44 Reaguje na Pavel HanzlMiroslav Vinkler
9.11.2020 08:30Jde doslova o podvod , krytý obrovskými dotacemi z veřejných rozpočtů.
O tom ostatně mluvil již Erasmus Rotterdamský ve své knize Chvála bláznovství, kde perfektně rozlišil dvě roviny lidského jednání - reálnou a fiktivní ,prosazovanou vládnoucími pomatenci.
Vaclav Sobr
14.11.2020 22:20a zároveň je cena elektrouta 5x-10x větší než ICE vozu... tudíž 1 prodané auto nažene 10x tržní podíl prodaného ICE...
Krom toho valná většina toho jsou firemní nákupy dotované státem. Běžný občan na to nemá prakticky nikde v Evropě.