Evropa chce omezit příliv čínských elektromobilů, Evropané je ale milují
"Opravdu to auto miluju," prohlásila Springeová-Janssenová. Za cenu odpovídající částce asi 50 000 dolarů (téměř 1,2 milionu Kč) má podle ní vůz Atto 3 "všechny ty vymoženosti", jako například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto natolik líbí, že zvažuje nahradit dalším vozem značky BYD jejich druhé auto značky Škoda z koncernu Volkswagen.
"Je mi líto, Evropo. Čína má lepší nabídku," prohlásila Springeová-Janssenová. Její nadšení demonstruje, jak si čínské automobilky při své expanzi na evropský trh s elektromobily získávají motoristy a ohrožují zavedené domácí značky v odvětví, které je klíčové pro energetickou transformaci Evropy.
Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii, aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří meze největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě.
Čínské výrobce elektromobilů podle nezávislého analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta Evropa přitahuje, protože cla na dovoz aut zde činí pouze deset procent ve srovnání s 27,5 procenta ve Spojených státech.
Ekologicky smýšlející motoristé v Evropě, kteří se v poslední době potýkají se zvýšenými životními náklady, si pochvalují, že čínské elektromobily jsou cenově dostupné, disponují řadou funkcí a mají stylový design. A obavy ohledně ohrožení místních automobilek a pracovních míst pro ně zkrátka nehrají roli.
Například britský důchodce John Kirkwood před třemi lety nahradil svůj automobil Volkswagen Passat elektrickým kombíkem MG5, protože tento vůz s cenou 30 000 liber (zhruba 850 000 Kč) "vytřel podlahu" se svým nejbližším konkurentem, automobilem značky Kia, jenž stojí o tisíce liber víc. "Je hezký, tichý, a velmi rychlý," uvedl Kirkwood. Dodal, že ho nijak zvlášť netrápí, že britská značka MG má nyní čínského majitele.
Značka MG, kterou vlastní největší čínská automobilka SAIC Motor, je největším čínským hráčem na evropském trhu s elektromobily. Rychlý růst na tomto trhu nyní zažívá čínská značka BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett. Působí zde i čínská Geely, která vlastní švédskou značku Volvo, a řada dalších čínských firem. Na celkovém prodeji aut v Evropě, který přesahuje devět milionů vozidel ročně, se sice zatím podílejí jen zlomkem, ohromujícím tempem ale zvyšují své podíly na trhu se samotnými elektromobily.
Podle Schmidta nyní podíl čínských výrobců na celém automobilovém trhu v západní Evropě činí jen zhruba tři procenta, na trhu se samotnými elektromobily však dosahuje 8,4 procenta. Loni přitom tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový. Dosavadní růst posiluje obavy, zda si evropský automobilový průmysl, který zaměstnává miliony lidí, dokáže v rámci přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům udržet konkurenceschopnost, píše AP.
Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová uvedla, že "globální trhy nyní zaplavily levnější čínské elektromobily", jejichž ceny "udržují na uměle nízké úrovni rozsáhlé státní subvence". Komise tento měsíc oficiálně zahájila vyšetřování čínských subvencí na výrobu elektromobilů, které podle ní potrvá až 13 měsíců a může vyústit v uvalení dodatečných dovozních cel.
Peking vyjádřil s vyšetřováním nesouhlas a slíbil, že bude hájit práva čínských podniků. Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že vyšetřování je založeno na subjektivních domněnkách, postrádá důkazy a odporuje pravidlům Světové obchodní organizace (WTO).
Situaci navíc komplikuje skutečnost, že z Číny se do Evropy dovážejí rovněž elektromobily vyráběné západními automobilkami, jako je BMW či Tesla. Mluvčí Evropské komise uvedl, že vyšetřování se zabývá vývozem elektromobilů z Číny bez ohledu na značku.
Automobilka Stellantis avizovala, že bude s čínskými elektromobily bojovat. Její šéf Carlos Tavares nedávno uvedl, že tento třetí největší výrobce aut na světě reaguje na "čínskou invazi na evropský trh" novým levným malým elektromobilem Citroën e-C3. Stellantis vlastní mimo jiné francouzské značky Peugeot a Citroën a italské značky Fiat a Alfa Romeo.
Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.
"Byli takovými zástupci šéfkuchařů západních firem. Nyní je situace taková, že tito zástupci šéfkuchařů si otevírají vlastní restaurace, které jsou v některých případech lepší než restaurace jejich učitelů," uvedl Schmidt. Dodal, že výroba motorů pro elektromobily je ve srovnání se spalovacími motory méně složitá a vyžaduje méně zaměstnanců. To podle něj představuje problém pro evropské značky s velkou pracovní silou, které budou potřebovat mnoho let na restrukturalizaci svých aktivit.
Čínští výrobci elektromobilů se mezitím snaží na přeplněném trhu vyniknout. Značka Ora, která spadá pod čínskou automobilku Great Wall Motors, se teď například zaměřuje na ženy. Nabízí auta, která jsou podle ní navržena s ohledem na rozměry ženských těl a na běžné potřeby žen.
Model Ora Funky Cat se zakulacenými předními světly, symbolem vykřičníku na kapotě a cenou 32 000 liber (zhruba 900 000 Kč) zaujal britského scénáristu Justina Nichollse, který jej koupil pro svou manželku. "Vypadá úžasně a technologicky je skvělý. Je tak snadné s ním jezdit, působí luxusně a jako mnohem větší auto," uvedl Nicholls, kterému se líbí i to, že vůz se liší od obvyklých značek na britských silnicích, jako je Volkswagen, Peugeot či BMW.
"Myslím si, že je mnohem osobitější než evropské vozy," prohlásil Nicholls.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (18)
karel krasensky
19.10.2023 15:03Zan K.
19.10.2023 15:43A nedělají evropské státy vpodstatě totéž? V zemědělství ekologii a jiných dotacích unie? A navíc - dnes už v Evropě prohráli činností USA skoro vše. Vlastní surovinové zásoby jsou na dně, a ty v cizině má Asie v hrsti včetně Afriky. V USA sice něco mají, ale ty budou jen pro ně. a navíc velkého souseda Kanadu. A to další - finanční náklady na pracovní sílu jsou v Asii s Evropou nesrovnatelně nižší. Takže nám zbývá jediné. Utáhnout opasky a své horentní nároky snížit na minimum. Jinak dopadneme ještě hůř.
Miroslav Vinkler
19.10.2023 17:12Tvrdím to stále, pokud EU vedou idioti, potom i výsledek musí odpovídat jejich inteligenci. A je to !
Pavel Hanzl
22.10.2023 08:34 Reaguje na Miroslav VinklerRadek Čuda
23.10.2023 16:20 Reaguje na Pavel HanzlA Evropa je v případě e-mobility slušně v prdeli, bo i když je schopna vyrobit auta technicky celkem slušná, tak prostě stojí raketu a ceny rozhodně neklesají, naopak.
Ostatně ...
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/volkswagen-omezi-vyrobu-dvou-modelu-elektromobilu-potyka-se/r~c0dbbf125d1c11ee93abac1f6b220ee8/
https://elektrickevozy.cz/clanky/sen-o-elektromobilove-budoucnosti-se-vw-zatim-spise-rozplyva-pred-ocima
Břetislav Machaček
19.10.2023 17:15nemají. Chápete o co tu jde? Tu nejde o ekologii, ale o kšeft automobilek,
které s drahými vstupy(suroviny, energie, pracovní síla) nemohou vyrábět
levně a pokud nebudou vyrábět, tak bude obrovské množství nezaměstnaných. EU se prostě chytila do své vlastní pasti likvidovat přes ekologii těžbu a zpracování surovin, likvidovat levné zdroje energie(včetně dovozů z Ruska) a snížení nákladů na pracovní sílu se dovozem migrantů nezdařilo(nemakají).
Jak z pasti ven? Tonoucí se stébla chytá a tak uvalí na dovoz vysoká cla.
Ta recipročně uvalí na naše zboží Čína a bez vývozu nebude za co dovážet.
Konkurenceschopnost se dostala do slepé uličky ekologizace průmyslu a
energetiky, ze které mají ještě některé země EU šanci uniknout, ale ti
tahouni ekonesmyslů to nedovolí podle hesla: chcípla mi koza, tak ať chcípne i sousedovi.
smějící se bestie
19.10.2023 18:00 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Řezáč
19.10.2023 18:31 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
22.10.2023 08:43 Reaguje na Břetislav MachačekDo jaké pasti ekologie při těžbě surovin se chytila Evropa? Jednak skoro žádné nemá, ale pokud těží, tak má zamořit celé okolí dýmem, prachem, hlukem, jedovatými chemikáliemi a má ničit okolní obce tisíci dunícími náklaďáky? Já vím, to je vysněný život ropáka, kdy se čadí z uhelných elektráren a v řekách tečou pouze ropné deriváty.
Pavel Hanzl
22.10.2023 08:46 Reaguje na Pavel HanzlA čecháčkové je volili, tak čemu se čemu?
Radek Čuda
23.10.2023 16:22 Reaguje na Pavel Hanzlpepa knotek
19.10.2023 19:37Pavel Hanzl
22.10.2023 08:47 Reaguje na pepa knotekA čecháčkové je volili, tak čemu se čemu?
Jaroslav Řezáč
20.10.2023 07:45Břetislav Machaček
20.10.2023 08:21 Reaguje na Jaroslav Řezáči tím, že v jedné továrně na jedněch strojích zavedu nepřetržitý provoz, při kterém se obojí využívá intenzivně(rychlá návratnost investic) a není nutné pro stejné množství výrobků stavět další továrnu s dalšími stroji. Představte si třeba slévárnu autodílů,
kde bude v pecích roztavený kov zbůhdarma zahříván celou noc,
než ho ráno vylijí do forem. Dnes funguje většinou kontilití,
kdy se taví a lijí kovy kontinuálně s nízkými nároky na energie,
kterými plýtváte při zchlazování a opětovném zahřívání, či pouze
udržování tekutého kovu na šestou ráno, kdy začne denní směna. Je
vidět, že o výrobě a ekonomice asi moc nevíte a fandíte jejímu
omezení na úkor směnnosti. Co tak ukončit i směnnost v dopravě,
medicíně, energetice, u bezpečnostních složek atd.? To by se vám
taky líbilo? Pokud továrna ustoupí od směnnosti, tak pouze proto,
že ji náhle klesl odbyt a že výrobní kapacity na vysoký odbyt
nelze přestavět na novou situaci, ale i tak ztrácí na nevyužitém
zařízení továrny. Je to jako si koupit auto, v zimě zagarážovat
a jezdit taxíkem v mylné představě, že ho šetřím. Výrobní
prostředek stárne fyzicky, ale taky tím, že už existují daleko
efektivnější zařízení a tak ho musím využívat tak, aby se nejen
zaplatil, ale taky vydělal na svého nástupce. Mimochodem v noci
bývá energie levnější než ve dne a využívat její přebytky v noci
je ekologičtější, než ji se ztrátami akumulovat.
Lukas B.
20.10.2023 10:54mám na mysli pletení pojmů technika a technologie. ve zkratce - v češtině (a v řečtině a ve francouzštině, kudy k nám to slovo doputovalo) je technika telefon a co ten telefon umí, technologie je lisování plastového dílu telefonu. v angličtině je význam slova technologie mnohem širší, a překládat jej jako technologie může být:
1. nevzdělanost a nedostatek jazykového citu
2. snaha o světáckost
3. snaha zamaskovat, že vůbec netušíme, o co technicky (!. ne technologicky!) jde.
s hrůzou očekávám, že ve sportovních zprávách uslyším: v závodě běhu na lyžích volnou technologií se závodnice XY umístila...
ostatně, takhle z obecné neznalosti se postupem času v pražských Vršovicích stalo z Kubáňského náměstí (od 1957) náměstí Kubánské revoluce (1961), přestože ač soudruzi pojmenovali ulice a náměstí podle zeměpisu sovětského svazu, tak téměř žádný v místních obyvatel netušil, co je to taková Kubáň, a jaký je rozdíl mezi Kubou a Kubání (na to existuje mnemotechnická pomůcky, na Kubáni žijí kubáňští kozáci, na Kubě kozaté kubánky), a háček jaksi "vyhasl".