https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ap-evropa-chce-omezit-priliv-cinskych-elektromobilu-evropane-je-ale-miluji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropa chce omezit příliv čínských elektromobilů, Evropané je ale milují

19.10.2023 09:22 | LONDÝN (ČTK)
Čínský pracovník kontroluje elektromobily na montážní lince.
Čínský pracovník kontroluje elektromobily na montážní lince.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | ChinaImages / Depositphotos
Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit svůj francouzský sportovně-užitkový vůz (SUV) s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.
 

"Opravdu to auto miluju," prohlásila Springeová-Janssenová. Za cenu odpovídající částce asi 50 000 dolarů (téměř 1,2 milionu Kč) má podle ní vůz Atto 3 "všechny ty vymoženosti", jako například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto natolik líbí, že zvažuje nahradit dalším vozem značky BYD jejich druhé auto značky Škoda z koncernu Volkswagen.

"Je mi líto, Evropo. Čína má lepší nabídku," prohlásila Springeová-Janssenová. Její nadšení demonstruje, jak si čínské automobilky při své expanzi na evropský trh s elektromobily získávají motoristy a ohrožují zavedené domácí značky v odvětví, které je klíčové pro energetickou transformaci Evropy.

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii, aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří meze největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě.

Čínské výrobce elektromobilů podle nezávislého analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta Evropa přitahuje, protože cla na dovoz aut zde činí pouze deset procent ve srovnání s 27,5 procenta ve Spojených státech.

Ekologicky smýšlející motoristé v Evropě, kteří se v poslední době potýkají se zvýšenými životními náklady, si pochvalují, že čínské elektromobily jsou cenově dostupné, disponují řadou funkcí a mají stylový design. A obavy ohledně ohrožení místních automobilek a pracovních míst pro ně zkrátka nehrají roli.

Například britský důchodce John Kirkwood před třemi lety nahradil svůj automobil Volkswagen Passat elektrickým kombíkem MG5, protože tento vůz s cenou 30 000 liber (zhruba 850 000 Kč) "vytřel podlahu" se svým nejbližším konkurentem, automobilem značky Kia, jenž stojí o tisíce liber víc. "Je hezký, tichý, a velmi rychlý," uvedl Kirkwood. Dodal, že ho nijak zvlášť netrápí, že britská značka MG má nyní čínského majitele.

Značka MG, kterou vlastní největší čínská automobilka SAIC Motor, je největším čínským hráčem na evropském trhu s elektromobily. Rychlý růst na tomto trhu nyní zažívá čínská značka BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett. Působí zde i čínská Geely, která vlastní švédskou značku Volvo, a řada dalších čínských firem. Na celkovém prodeji aut v Evropě, který přesahuje devět milionů vozidel ročně, se sice zatím podílejí jen zlomkem, ohromujícím tempem ale zvyšují své podíly na trhu se samotnými elektromobily.

Podle Schmidta nyní podíl čínských výrobců na celém automobilovém trhu v západní Evropě činí jen zhruba tři procenta, na trhu se samotnými elektromobily však dosahuje 8,4 procenta. Loni přitom tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový. Dosavadní růst posiluje obavy, zda si evropský automobilový průmysl, který zaměstnává miliony lidí, dokáže v rámci přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům udržet konkurenceschopnost, píše AP.

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová uvedla, že "globální trhy nyní zaplavily levnější čínské elektromobily", jejichž ceny "udržují na uměle nízké úrovni rozsáhlé státní subvence". Komise tento měsíc oficiálně zahájila vyšetřování čínských subvencí na výrobu elektromobilů, které podle ní potrvá až 13 měsíců a může vyústit v uvalení dodatečných dovozních cel.

Peking vyjádřil s vyšetřováním nesouhlas a slíbil, že bude hájit práva čínských podniků. Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že vyšetřování je založeno na subjektivních domněnkách, postrádá důkazy a odporuje pravidlům Světové obchodní organizace (WTO).

Situaci navíc komplikuje skutečnost, že z Číny se do Evropy dovážejí rovněž elektromobily vyráběné západními automobilkami, jako je BMW či Tesla. Mluvčí Evropské komise uvedl, že vyšetřování se zabývá vývozem elektromobilů z Číny bez ohledu na značku.

Automobilka Stellantis avizovala, že bude s čínskými elektromobily bojovat. Její šéf Carlos Tavares nedávno uvedl, že tento třetí největší výrobce aut na světě reaguje na "čínskou invazi na evropský trh" novým levným malým elektromobilem Citroën e-C3. Stellantis vlastní mimo jiné francouzské značky Peugeot a Citroën a italské značky Fiat a Alfa Romeo.

Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.

"Byli takovými zástupci šéfkuchařů západních firem. Nyní je situace taková, že tito zástupci šéfkuchařů si otevírají vlastní restaurace, které jsou v některých případech lepší než restaurace jejich učitelů," uvedl Schmidt. Dodal, že výroba motorů pro elektromobily je ve srovnání se spalovacími motory méně složitá a vyžaduje méně zaměstnanců. To podle něj představuje problém pro evropské značky s velkou pracovní silou, které budou potřebovat mnoho let na restrukturalizaci svých aktivit.

Čínští výrobci elektromobilů se mezitím snaží na přeplněném trhu vyniknout. Značka Ora, která spadá pod čínskou automobilku Great Wall Motors, se teď například zaměřuje na ženy. Nabízí auta, která jsou podle ní navržena s ohledem na rozměry ženských těl a na běžné potřeby žen.

Model Ora Funky Cat se zakulacenými předními světly, symbolem vykřičníku na kapotě a cenou 32 000 liber (zhruba 900 000 Kč) zaujal britského scénáristu Justina Nichollse, který jej koupil pro svou manželku. "Vypadá úžasně a technologicky je skvělý. Je tak snadné s ním jezdit, působí luxusně a jako mnohem větší auto," uvedl Nicholls, kterému se líbí i to, že vůz se liší od obvyklých značek na britských silnicích, jako je Volkswagen, Peugeot či BMW.

"Myslím si, že je mnohem osobitější než evropské vozy," prohlásil Nicholls.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

19.10.2023 15:03
Zde vídím vhodné místo pro aktivisty,ekology,členy poslední generace,hnutí duha,arnika atd.Měli by se sjednotit a společně sekerami,kladivy,krumpači ty čínská auta rozbíjet.Do naší EU a liběralně demokraticé společnosti něco takového nepatří.
Odpovědět
ZK

Zan K.

19.10.2023 15:43
Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová uvedla, že "globální trhy nyní zaplavily levnější čínské elektromobily", jejichž ceny "udržují na uměle nízké úrovni rozsáhlé státní subvence"....
A nedělají evropské státy vpodstatě totéž? V zemědělství ekologii a jiných dotacích unie? A navíc - dnes už v Evropě prohráli činností USA skoro vše. Vlastní surovinové zásoby jsou na dně, a ty v cizině má Asie v hrsti včetně Afriky. V USA sice něco mají, ale ty budou jen pro ně. a navíc velkého souseda Kanadu. A to další - finanční náklady na pracovní sílu jsou v Asii s Evropou nesrovnatelně nižší. Takže nám zbývá jediné. Utáhnout opasky a své horentní nároky snížit na minimum. Jinak dopadneme ještě hůř.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2023 17:58 Reaguje na Zan K.
1*
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.10.2023 17:12
Důkaz nekonkurenceschopnosti EU díky ekomagorům, kteří nasadili výrobcům automobilů takové překážky , že nemohou obstát v hospodářské soutěži .

Tvrdím to stále, pokud EU vedou idioti, potom i výsledek musí odpovídat jejich inteligenci. A je to !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2023 17:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2023 08:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zase plácáte, jak dycky. Evropa není babišistán a pořád máte pocit, že evropský rozvoj výroby elektromobilů je nesmylný výmysl ekomagorů a stáhne EU do propasti chudoby, bo celý svět na to mastí a tím bohatne? Už nastal rozvrat EU kvůli cenám plynu, jak jste prorokoval v roce 2021?
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2023 16:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Rozvrat ne, ale ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-nemecko-pada-do-recese-a-stahuje-s-sebou-i-cesko-238197

A Evropa je v případě e-mobility slušně v prdeli, bo i když je schopna vyrobit auta technicky celkem slušná, tak prostě stojí raketu a ceny rozhodně neklesají, naopak.

Ostatně ...
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elektromobilita/volkswagen-omezi-vyrobu-dvou-modelu-elektromobilu-potyka-se/r~c0dbbf125d1c11ee93abac1f6b220ee8/

https://elektrickevozy.cz/clanky/sen-o-elektromobilove-budoucnosti-se-vw-zatim-spise-rozplyva-pred-ocima
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.10.2023 17:15
Vnutit elektromobily by lidem EU chtěla, ale pouze ty drahé, na které lidé
nemají. Chápete o co tu jde? Tu nejde o ekologii, ale o kšeft automobilek,
které s drahými vstupy(suroviny, energie, pracovní síla) nemohou vyrábět
levně a pokud nebudou vyrábět, tak bude obrovské množství nezaměstnaných. EU se prostě chytila do své vlastní pasti likvidovat přes ekologii těžbu a zpracování surovin, likvidovat levné zdroje energie(včetně dovozů z Ruska) a snížení nákladů na pracovní sílu se dovozem migrantů nezdařilo(nemakají).
Jak z pasti ven? Tonoucí se stébla chytá a tak uvalí na dovoz vysoká cla.
Ta recipročně uvalí na naše zboží Čína a bez vývozu nebude za co dovážet.
Konkurenceschopnost se dostala do slepé uličky ekologizace průmyslu a
energetiky, ze které mají ještě některé země EU šanci uniknout, ale ti
tahouni ekonesmyslů to nedovolí podle hesla: chcípla mi koza, tak ať chcípne i sousedovi.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.10.2023 18:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo, hezky si v Bruseli nabíhají na vidle !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.10.2023 18:31 Reaguje na smějící se bestie
Brusel si na vidle nabíhá, ale jsme to my, kdo bude nezaměstnaný...co má přijít příjde...a Brusel odejde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2023 08:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Muhehehheh Macháčku, vy máte zase den!! Vnucuje vám někdo drahý elektromobil? Fakt? Tak proč si nekoupíte levný? A dejte mi link, já byvch levný taky bral!!
Do jaké pasti ekologie při těžbě surovin se chytila Evropa? Jednak skoro žádné nemá, ale pokud těží, tak má zamořit celé okolí dýmem, prachem, hlukem, jedovatými chemikáliemi a má ničit okolní obce tisíci dunícími náklaďáky? Já vím, to je vysněný život ropáka, kdy se čadí z uhelných elektráren a v řekách tečou pouze ropné deriváty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2023 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Naši soudruzi socani a později hrabišovci vždycky a ze zásady blokovali zavedení důchodového systému, který umožní důchodcům pohodlný život bez finančních problémů.
A čecháčkové je volili, tak čemu se čemu?
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2023 16:22 Reaguje na Pavel Hanzl
A to měl být jako který? Hodláte zde zase popisovat své mokré sny ohledně druhého pilíře? Který byl blbost neskutečná.
Odpovědět
pk

pepa knotek

19.10.2023 19:37
To jsem zvědav kolik českých důchodců bude následovat vzor britského důchodce a svého Passata vymění za MG (cca 850 000 Kč). Ekologičtí aktivisté by místo lepení k silnici mohli udělat ve středu anketu před Kauflandem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2023 08:47 Reaguje na pepa knotek
Naši soudruzi socani a později hrabišovci vždycky a ze zásady blokovali zavedení důchodového systému, který umožní důchodcům pohodlný život bez finančních problémů.
A čecháčkové je volili, tak čemu se čemu?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.10.2023 07:45
v jedné reklamě kdysi bylo, když jí miluješ, není co řešit....až na to, že ten Evropský auto Detroit může jít pěkně do kopru...ono vlastně zeštíhlení by nemuselo být tak špatné...třeba se dočkáme toho, že v automotive budou dělat jen na dvě směny...vše není jen blbě...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.10.2023 08:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Políbila vás někdy EKONOMIE? Snižovat náklady na výrobu lze totiž
i tím, že v jedné továrně na jedněch strojích zavedu nepřetržitý provoz, při kterém se obojí využívá intenzivně(rychlá návratnost investic) a není nutné pro stejné množství výrobků stavět další továrnu s dalšími stroji. Představte si třeba slévárnu autodílů,
kde bude v pecích roztavený kov zbůhdarma zahříván celou noc,
než ho ráno vylijí do forem. Dnes funguje většinou kontilití,
kdy se taví a lijí kovy kontinuálně s nízkými nároky na energie,
kterými plýtváte při zchlazování a opětovném zahřívání, či pouze
udržování tekutého kovu na šestou ráno, kdy začne denní směna. Je
vidět, že o výrobě a ekonomice asi moc nevíte a fandíte jejímu
omezení na úkor směnnosti. Co tak ukončit i směnnost v dopravě,
medicíně, energetice, u bezpečnostních složek atd.? To by se vám
taky líbilo? Pokud továrna ustoupí od směnnosti, tak pouze proto,
že ji náhle klesl odbyt a že výrobní kapacity na vysoký odbyt
nelze přestavět na novou situaci, ale i tak ztrácí na nevyužitém
zařízení továrny. Je to jako si koupit auto, v zimě zagarážovat
a jezdit taxíkem v mylné představě, že ho šetřím. Výrobní
prostředek stárne fyzicky, ale taky tím, že už existují daleko
efektivnější zařízení a tak ho musím využívat tak, aby se nejen
zaplatil, ale taky vydělal na svého nástupce. Mimochodem v noci
bývá energie levnější než ve dne a využívat její přebytky v noci
je ekologičtější, než ji se ztrátami akumulovat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

20.10.2023 10:54
asi je to házení hrachu na zeď, ale otrocké intuitivní překlady z angličtiny jsou zásadně špatně a svědčí o neprofeionalůite překladatele (byl-li jaký, nebyl-li to gůgl tranlátor) a redaktora/editora;
mám na mysli pletení pojmů technika a technologie. ve zkratce - v češtině (a v řečtině a ve francouzštině, kudy k nám to slovo doputovalo) je technika telefon a co ten telefon umí, technologie je lisování plastového dílu telefonu. v angličtině je význam slova technologie mnohem širší, a překládat jej jako technologie může být:
1. nevzdělanost a nedostatek jazykového citu
2. snaha o světáckost
3. snaha zamaskovat, že vůbec netušíme, o co technicky (!. ne technologicky!) jde.

s hrůzou očekávám, že ve sportovních zprávách uslyším: v závodě běhu na lyžích volnou technologií se závodnice XY umístila...

ostatně, takhle z obecné neznalosti se postupem času v pražských Vršovicích stalo z Kubáňského náměstí (od 1957) náměstí Kubánské revoluce (1961), přestože ač soudruzi pojmenovali ulice a náměstí podle zeměpisu sovětského svazu, tak téměř žádný v místních obyvatel netušil, co je to taková Kubáň, a jaký je rozdíl mezi Kubou a Kubání (na to existuje mnemotechnická pomůcky, na Kubáni žijí kubáňští kozáci, na Kubě kozaté kubánky), a háček jaksi "vyhasl".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist