Auto na alternativní pohon preferuje o půlku míň Čechů, než je světový průměr
"Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení oproti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ uvedl partner v týmu Business Consulting EY Česká republika Zdeněk Dušek.
Čeští řidiči se se svými zahraničními protějšky přitom víceméně shodují na tom, že je nejvíce trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou totiž podle průzkumu ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Dalšími motivacemi jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.
V Česku ale podle průzkumu přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné. Myslí si to 40 procent dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 procent), zároveň téměř třetina je spokojená se současnými vozy se spalovacími motory. Čtvrtina respondentů také nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.
"Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do 30 minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce proto vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně, než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ dodal poradce EY Petr Knap.
Přestože jsou čeští spotřebitelé v otázce elektromobility spíše konzervativní, jejich zájem o plně elektrická vozidla přesto pomalu roste. Obecně lze však podle EY tvrdit, že Češi představují poměrně unikátní zákaznický segment i v rámci Evropské unie s velkým zastoupením skeptiků, který činí 28 procent ve srovnání s 13 procenty skeptiků v západních zemích Evropy.
Za lídra v oblasti elektromobility je považována Čína, zejména ve srovnání se Severní Amerikou, kde se tento trend prosazuje podobně pomalu jako v Česku. Zatímco 88 procent čínských respondentů hodnotí svůj vztah k elektromobilitě jako mírně až vysoce pozitivní, v Severní Americe je tento podíl 53 procent a v Česku 49 procent.
reklama