https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilky-euro-7-od-roku-2025-muze-znamenat-konec-spalovacich-motoru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky: Euro 7 od roku 2025 může znamenat konec spalovacích motorů

26.4.2021 14:14 | PRAHA (ČTK)
Připravované normy Euro 7 nejenže zpřísňují současné limity a rozšiřují seznam sledovaných škodlivin, ale do hry vstupují rovněž přísnější metody či dokonce sjednocení limitů pro měření v laboratořích i v reálném provozu.
Připravované normy Euro 7 nejenže zpřísňují současné limity a rozšiřují seznam sledovaných škodlivin, ale do hry vstupují rovněž přísnější metody či dokonce sjednocení limitů pro měření v laboratořích i v reálném provozu.
Chystané další zpřísnění emisních norem označované jako Euro 7 od roku 2025 může znamenat zánik velké části aut se spalovacím motorem i snížení zájmu o nové vozy. Pro výrobce je další drastické zpřísňování podmínek nerealistické a navíc neodpovídá pěti až sedmiletému cyklu uvádění nových vozů na trh, uvedli zástupci Sdružení automobilového průmyslu.
 

Ačkoliv začátkem dubna došlo podle neoficiálních informací ke zmírnění původních návrhů, požadavky zůstávají podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla nadále velmi přísné. Návrhy předpokládají velmi nízké emisní limity, které by měly být zároveň dosaženy za mnohem přísnějších podmínek měření v reálném provozu.

"Pakliže by EU svým nařízením od roku 2025 de facto zakázala prodej nových automobilů se spalovacími motory, lze očekávat, že trh se zachová přesně opačně, než je kýžený efekt. Největší riziko existuje pro malé vozy ve třídě A0, kde reálně hrozí ukončení jejich prodeje v EU, což způsobí, že se vozidla stanou nedostupná pro určitou skupinu lidí. Řada uživatelů tak spíše prodlouží používání svých stávajících vozidel se spalovacím motorem, než by vydali vysoké částky za náhradu v podobě elektromobilu," podotkl Petzl.

Současné limity v rámci Euro 6 pro spotřebu paliva, respektive emise CO2, již dnes podle něj výrazně zasahují do nabídky automobilek a znamenaly ukončení výroby některých modelů. Podstatných výsledků by podle výrobců mohlo být dosaženo podporou obměny vozového parku bez drastických zásahů jdoucích proti reálným možnostem jednotlivých firem i spotřebitelů.

"K dosažení klimaticky neutrální mobility je třeba vzít v úvahu také ostatní možná řešení. Vedle elektromobility také syntetická paliva pro stávající spalovací motory a dále pracovat na jejich vylepšování. Nevytlačovat je nepřímo novou normou z trhu," dodal reprezentant Bosch v ČR Milan Šlachta.

Připravované normy Euro 7 nejenže zpřísňují současné limity a rozšiřují seznam sledovaných škodlivin, ale do hry vstupují rovněž přísnější metody či dokonce sjednocení limitů pro měření v laboratořích i v reálném provozu. První návrhy také například počítaly se zařazením extrémních hraničních podmínek testování v rámci mnoha jízdních podmínek, tedy i při tzv. studeném startu, jízdě do kopce s přívěsem, za velmi nízkých teplot a podobně. Všechny tyto aspekty by pak prakticky vylučovaly spalovací motory z dalšího možného využití.

"Pro výrobce to vše pochopitelně znamená nutnost dalšího vývoje spalovacího motoru. (...) Zároveň s tím existuje potřeba v co nejširší míře využívat rekuperaci energie pro zlepšení energetické bilance dopravního prostředku. V praxi to přinese další elektrifikaci pohonů u všech kategorií vozidel, nelze však opomenout ani využití nových perspektivních a relativně čistých paliv, například rozšíření využití LNG nebo jiných, synteticky vyráběných uhlovodíkových paliv," dodal Luboš Trnka ze společnosti TÜV SÜD.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

26.4.2021 16:56
Nejen evropské automobilky by se měly dát dohromady a kategoricky se postavit těm nesmyslným normám z Bruseli !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.4.2021 20:45 Reaguje na smějící se bestie
Formani se štýrskými valachy by se měli postavit jednotně stavbě železnic.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.4.2021 21:27 Reaguje na Pavel Hanzl
mimo mísu !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2021 08:57 Reaguje na smějící se bestie
Já vím, je to celé naopak, štýrský valach je bio a eko zvíře, kdežto parní stroj je ropák.
Odpovědět
AM

Anežka M

27.4.2021 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyžtak už dřevák ;)
Odpovědět

Jirka Černý

26.4.2021 20:15
Nadpis je trochu nepřesný a zavádějící. Konec spalovacích motorů podle normy Euro se týká hádejte koho? No určitě ne celého světa.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.4.2021 07:04
Je evidentní, že mnoho lidí ještě pořád nepochopilo, že se doprava jako celek musí výrazně a hlavně rychle změnit.... nejde tu o nějaké lobby.... jde jen o nutnost.... a když je něco nutné, tak to bohužel není často to nejžádanější a nejpopulárnější.... ale to není podmínka...

Lidstvo je už tak moc za hranou udržitelnosti svého vývoje, že bude hodně dalších témat budit emoce a mnoho lidí bude vypouštět desinformace a mást veřejnost. A budou to dělat klidně i celé automobilky, které si zvykli na jednoduchý život bez vize budoucnosti, udržitelnosti.

Už ale nelze dále jít tímto způsobem přemýšlení a lidstvo musí přijmout zodpovědnost... všechno ostatní jsou jen zbytečné kecy lidí, kteří nejsou zvyklí se přizpůsobit potřebám celku....

Lidi si zvykli, že je v každé rodině několik aut a myslí si, že je to "normální" a také si myslí, že je "normální", že si auto může dovolit (byť třeba i starší) téměř každý... JENOMŽE TOTO NENÍ ANI NORMÁLNÍ, ANI UDRŽITELNÉ.... CELÝ TENTO ZPŮSOB PŘEMÝŠLENÍ BYL JEN TAKOVÝ NAIVNÍ A SEBESTŘEDNÝ SEN...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2021 09:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak, taky mladí ve městech si často auto ani nepořizují (nemají kde parkovat) a půjčujíé si sdílená.

A hlavně je to důležité pro budoucnost třetího světa, kde se teprve buduje infarsruktura i automobilismus.
Ten už nepůjde cestou budování mastodontních elektráren klasického typu, sítě benzínek a celého petrochemického gigaprůmyslu.

Domácnost i firmu (zemědělskou usedlost) mi uživí pole fve panelů za dědinou a i auto si tam nabiju. Viz Afganistán
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

27.4.2021 10:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Na druhou stranu, "zemědělská usedlost" (jestli je myšlen statek) může být producentem bioplynu, využitelného jednoduše a přímočaře ve spalovacích motorech, což má dost pravděpodobně menší ekologickou stopu, než FVE+elektromobil.
Výzkum a vývoj spalovacích motorů podle mě dosáhl téměř svých limitů (opomíjím SPCCI/RCCI motory) a byla by tak trochu škoda jeho plody teď pohřbít.
Nic proti dobře aplikované fotovoltaice, připadně elektromobilitě.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.4.2021 11:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, Afgoš, země elektromobilitě zaslíbená:-))).

A mít rodinu alespoň v minimalistické verzi 2+2 (pokud nemáme vymřít) a řešit její dopravní potřeby sdíleným verglem je taky krásná představa.
Odpovědět
li

28.4.2021 22:12 Reaguje na Pavel Hanzl
To bude nádhera-za každou dědinou pole solárních panelů.To už radši tu řepku.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

27.4.2021 17:35
Závěr článku je úplně nesmyslný. pokud nebude dost zelené elektřiny (což ještě chvíli potrvá) tak nemá smysl si hrát na elektrifikaci nebo nějaké zelené uhlovodíky. Tyto prostředky potřebují na svojí výrobu elektřinu, která se musí někde vyrobit a s velkými ztrátami někam přenést a naakumulovat. Takže výsledná ekologická stopa je horší než u euro 4-5.
Odpovědět
MC

Michal Chadim

30.4.2021 13:06
Jestli si zdevastujeme životní prostředí jako celek (průmyslové zemědělství, eroze, znečištění oceánů, devastace posledních zbytků pralesů, lesů, remízků, masové vymírání druhů, úbytek biodiverzity) a moc velké snahy proti tomu nejsou, nebo v lepším případě pouze na papíře, tak nás stjeně toto CO2 šílenství nespasí.
Naopak, kdyby byla "biodiverzita" planety v nejlepším pořádku, příroda by se s tím vypořádala sama.
Klimatická změna může být vrzy velká katastrofa, ale všechno se to zúžilo jenom na to, jakými jezdíme auty a zatím jsem neviděl přesvědčivé informace, že to je ten zásadní činitel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist