Automobilky: Euro 7 od roku 2025 může znamenat konec spalovacích motorů
Ačkoliv začátkem dubna došlo podle neoficiálních informací ke zmírnění původních návrhů, požadavky zůstávají podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla nadále velmi přísné. Návrhy předpokládají velmi nízké emisní limity, které by měly být zároveň dosaženy za mnohem přísnějších podmínek měření v reálném provozu.
"Pakliže by EU svým nařízením od roku 2025 de facto zakázala prodej nových automobilů se spalovacími motory, lze očekávat, že trh se zachová přesně opačně, než je kýžený efekt. Největší riziko existuje pro malé vozy ve třídě A0, kde reálně hrozí ukončení jejich prodeje v EU, což způsobí, že se vozidla stanou nedostupná pro určitou skupinu lidí. Řada uživatelů tak spíše prodlouží používání svých stávajících vozidel se spalovacím motorem, než by vydali vysoké částky za náhradu v podobě elektromobilu," podotkl Petzl.
Současné limity v rámci Euro 6 pro spotřebu paliva, respektive emise CO2, již dnes podle něj výrazně zasahují do nabídky automobilek a znamenaly ukončení výroby některých modelů. Podstatných výsledků by podle výrobců mohlo být dosaženo podporou obměny vozového parku bez drastických zásahů jdoucích proti reálným možnostem jednotlivých firem i spotřebitelů.
"K dosažení klimaticky neutrální mobility je třeba vzít v úvahu také ostatní možná řešení. Vedle elektromobility také syntetická paliva pro stávající spalovací motory a dále pracovat na jejich vylepšování. Nevytlačovat je nepřímo novou normou z trhu," dodal reprezentant Bosch v ČR Milan Šlachta.
Připravované normy Euro 7 nejenže zpřísňují současné limity a rozšiřují seznam sledovaných škodlivin, ale do hry vstupují rovněž přísnější metody či dokonce sjednocení limitů pro měření v laboratořích i v reálném provozu. První návrhy také například počítaly se zařazením extrémních hraničních podmínek testování v rámci mnoha jízdních podmínek, tedy i při tzv. studeném startu, jízdě do kopce s přívěsem, za velmi nízkých teplot a podobně. Všechny tyto aspekty by pak prakticky vylučovaly spalovací motory z dalšího možného využití.
"Pro výrobce to vše pochopitelně znamená nutnost dalšího vývoje spalovacího motoru. (...) Zároveň s tím existuje potřeba v co nejširší míře využívat rekuperaci energie pro zlepšení energetické bilance dopravního prostředku. V praxi to přinese další elektrifikaci pohonů u všech kategorií vozidel, nelze však opomenout ani využití nových perspektivních a relativně čistých paliv, například rozšíření využití LNG nebo jiných, synteticky vyráběných uhlovodíkových paliv," dodal Luboš Trnka ze společnosti TÜV SÜD.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
smějící se bestie
26.4.2021 16:56Pavel Hanzl
26.4.2021 20:45 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
27.4.2021 08:57 Reaguje na smějící se bestieJirka Černý
26.4.2021 20:15Lukáš Kašpárek
27.4.2021 07:04Lidstvo je už tak moc za hranou udržitelnosti svého vývoje, že bude hodně dalších témat budit emoce a mnoho lidí bude vypouštět desinformace a mást veřejnost. A budou to dělat klidně i celé automobilky, které si zvykli na jednoduchý život bez vize budoucnosti, udržitelnosti.
Už ale nelze dále jít tímto způsobem přemýšlení a lidstvo musí přijmout zodpovědnost... všechno ostatní jsou jen zbytečné kecy lidí, kteří nejsou zvyklí se přizpůsobit potřebám celku....
Lidi si zvykli, že je v každé rodině několik aut a myslí si, že je to "normální" a také si myslí, že je "normální", že si auto může dovolit (byť třeba i starší) téměř každý... JENOMŽE TOTO NENÍ ANI NORMÁLNÍ, ANI UDRŽITELNÉ.... CELÝ TENTO ZPŮSOB PŘEMÝŠLENÍ BYL JEN TAKOVÝ NAIVNÍ A SEBESTŘEDNÝ SEN...
Pavel Hanzl
27.4.2021 09:05 Reaguje na Lukáš KašpárekA hlavně je to důležité pro budoucnost třetího světa, kde se teprve buduje infarsruktura i automobilismus.
Ten už nepůjde cestou budování mastodontních elektráren klasického typu, sítě benzínek a celého petrochemického gigaprůmyslu.
Domácnost i firmu (zemědělskou usedlost) mi uživí pole fve panelů za dědinou a i auto si tam nabiju. Viz Afganistán
Petr Dvořák
27.4.2021 10:22 Reaguje na Pavel HanzlVýzkum a vývoj spalovacích motorů podle mě dosáhl téměř svých limitů (opomíjím SPCCI/RCCI motory) a byla by tak trochu škoda jeho plody teď pohřbít.
Nic proti dobře aplikované fotovoltaice, připadně elektromobilitě.
Svatá Prostoto
27.4.2021 11:11 Reaguje na Pavel HanzlA mít rodinu alespoň v minimalistické verzi 2+2 (pokud nemáme vymřít) a řešit její dopravní potřeby sdíleným verglem je taky krásná představa.
Petr Blažek
27.4.2021 17:35Michal Chadim
30.4.2021 13:06Naopak, kdyby byla "biodiverzita" planety v nejlepším pořádku, příroda by se s tím vypořádala sama.
Klimatická změna může být vrzy velká katastrofa, ale všechno se to zúžilo jenom na to, jakými jezdíme auty a zatím jsem neviděl přesvědčivé informace, že to je ten zásadní činitel.