https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilky-paralelne-bude-existovat-vice-alternativnich-pohonu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky: Paralelně bude existovat více alternativních pohonů

25.10.2019 00:08 | BRNO (ČTK)
V automobilovém průmyslu bude vedle sebe existovat v nejbližších deseti až 30 letech více alternativních pohonů a až zákazníci rozhodnou, jaké pro ně budou nejvhodnější. / Ilustrační foto
V automobilovém průmyslu bude vedle sebe existovat v nejbližších deseti až 30 letech více alternativních pohonů a až zákazníci rozhodnou, jaké pro ně budou nejvhodnější. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V automobilovém průmyslu bude vedle sebe existovat v nejbližších deseti až 30 letech více alternativních pohonů a až zákazníci rozhodnou, jaké pro ně budou nejvhodnější. Na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu to ve středu řekli Michal Velička z Toyota Central Europe - Czech a Branislav Hadár z KIA Motors Slovakia. Míní také, že klasické elektroauto s bateriemi a externím dobíjením může být jen přechodná fáze k elektromobilitě.
 

"Technologií je dnes mnohem více," poznamenal Velička. Jde o hybridy, které kombinují klasický spalovací motor a baterie, plug-in hybridy, které lze dobíjet z externího zdroje, ale dnes má Toyota i modely, které si vyrábějí elektřinu samy, například z vodíkových článků. "Záleží, co zákazník bude potřebovat. Zda jezdit po městě nebo dlouhé trasy, zda bude jezdit sám nebo vozit rodinu a náklad. Za pět let také uvedeme na trh auto, které bude mít pět typů pohonů a zákazník si sám vybere vyhovující technologii," řekl Velička.

Překotný vývoj alternativních pohonů nastal v minulých letech kvůli tomu, že v Evropské unii bude možné prodávat auta, která budou vypouštět od příštího roku nejvýše 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Další snížení emisí bude platit od roku 2025 a za dalších pět let bude emisní limit ještě tvrdší. Za každé auto a gram nad limit bude automobilka platit pokutu 95 eur (cca 2500 Kč). Podle Veličky to může znamenat odchod některých automobilek z evropského trhu nebo zdražování aut.

Například KIA chystá do roku 2025 uvést na trh 44 nových modelů, z toho 23 čistě elektrických a další s jinými alternativními pohony.

Toyota chystá příští rok při olympiádě v Tokiu masivně nasadit autobusy s vodíkovými články, přičemž už v Paříži jezdí její taxíky na vodík, v Londýně tato auta využívají policisté. "Emise jsou nulové, pouze z potrubí vytéká destilovaná voda," řekl Velička.

Podle něj je vodík velice slibným a perspektivním palivem budoucnosti i proto, že dokáže nahradit konvenční paliva plnohodnotně. Model automobilky na vodík má dojezd 500 kilometrů, tankování trvá tři až pět minut a na 100 kilometrů je potřeba jeden kilogram vodíku.

Hadár očekává, že právě až s platností nových emisních limitů v příštím roce teprve výrazně vzroste výroba a prodej aut s alternativními pohony. "Letos se všichni ještě zaměřují na to, že nemusí platit žádné emisní poplatky," uvedl Hadár.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Zdeněk Meitner
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

25.10.2019 08:54
To je, pochopitelně, pro životní prostředí spíše špatná zpráva, protože se budou paralelně budovat distribuční sítě pro "alternativní" pohony a narušovat prostředí. Vedle benzínky bude stát "vodíkovka", "propanbutanovka" a nabíjecí stanice. Pochopitelně, vybudované na zelené louce (či poli), protože tak to přijde nejlaciněji.
Další problémy nastanou záchranářům, protože vozy s různým pohonem budou potřebovat různé postupy (a možná i nářadí).
Odpovědět
ig

25.10.2019 09:05 Reaguje na Jan Šimůnek
Já to zase vidím spíš pozitivně, i za tu cenu kterou zmiňujete (a kterou budeme muset zaplatit). Nějaké pohony zůstanou, nějaké vyhnijou a zůstanou ty nejlepší :-) Hlavně aby do toho nevrtali nevzdělaní amatéři se silnými idejemi :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2019 18:27 Reaguje na
Jenže kdyby do toho nevrtali, tak by se ty naprosto bezperspektivní pohony, jako elektromobily nebo vodík, vůbec nezaváděly. A zcela jistě do toho budou vrtat dál, aby dál co nejvíce škodili.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist