Automobilky se s úplným zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7
Evropský parlament včera definitivně schválil dohodu s členskými státy EU o nové normě o nulových emisích. Ta počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.
"Formálně je tak potvrzen zákaz prodejů osobních vozidel na tradiční paliva k roku 2035 a tudíž poměrně svižné zavádění bateriových, eventuálně vodíkových vozidel. Jakkoli návrh obsahuje tzv. klauzuli, podle které by Evropská komise měla v roce 2026 vyhodnotit, jak se nařízení daří, či nedaří plnit, odklon od stanovených cílů se neočekává. Fakticky by ani nebyl žádoucí, neboť výrobci vozidel i celý dodavatelský řetězec byli již nuceni realizovat obrovské investice do nového produktového portfolia, které již dnes přivádějí na trh tak, aby nastavené cíle mohli stihnout," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Například automobilka Toyota se na faktický zákaz prodeje aut se spalovacím motorem podle ředitele českého zastoupení Martina Pelešky připravuje vývojem vozů na elektrický i vodíkový pohon, včetně bezemisní varianty spalovacího vodíkového motoru.
"Jsme zastáncem přístupu, že nepřítelem jsou emise, nikoliv technologie. I proto odmítáme vsadit pouze na jeden směr. Za poněkud nesystémový krok považujeme normu Euro 7, jejíž přesné parametry jsou sice známy, ale například není dostupná metodologie měření, a to i přes to, že má vejít v platnost již za dva roky. Navíc její finální verze není stále ještě schválena. Přitom vývojový cyklus nových modelů je tři až pět let. Euro 7 prodraží vozy pro koncové spotřebitele řádově o desítky tisíc korun, přitom ekologický efekt je přinejmenším sporný. Řada lidí si totiž bude v důsledku zdražování nových vozů držet stará auta. V Česku už tak starý vozový park může nakonec zestárnout ještě víc,“ uvedl Peleška.
Pro autoservisy bude zákaz aut se spalovacími motory výzva. "Na jedné straně postupně ubude záručních oprav zánovních benzinových a dieselových vozů, na straně druhé zřejmě přibude práce na starších autech, které se majitelé budou snažit udržet v chodu. Nástup elektromobility si vyžádá novou odbornost servisů, práce však bude méně, protože tyto vozy obsahují méně poruchových dílů," podotkl ředitel on-line vyhledávače autoservisů Getfix Stanislav Toman.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (39)
pavel peregrin
15.2.2023 07:17smějící se bestie
15.2.2023 10:28 Reaguje na pavel peregrinNic není definitívní !
Pavel Hanzl
15.2.2023 10:58 Reaguje na pavel peregrinLukas B.
15.2.2023 11:14 Reaguje na Pavel Hanzlpavel peregrin
15.2.2023 12:47 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
15.2.2023 13:04 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
15.2.2023 13:12 Reaguje na Lukas B.pavel peregrin
16.2.2023 07:20 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
16.2.2023 08:11 Reaguje na pavel peregrin1. když zkysneme někde v zácpě přes noc, tak si můžeme (byť velmi ) přitopit
2. když nastane "konec civilizace" (od vánice přes blackout a zemětřesení a povodně po válečný konflikt), nejsme odkázáni jen na vlastní nohy
3. u moderního nafťáku když nafta fakt dojde, tak to nevyřeší kanystr, a je riziko poškození dost drahých součástek (mazaných přímo naftou)
4. na dně nádrže se mohou usazovat všeliké srágory z degradovaného nekvalitního paliva (to je, uznávám, spíš záležitost afriky nebo ruska, u nás by to muselo být po tankování někde u jezeďáků, kteří by to pančovali kdečím)
meritum věci je ovšem to, že když se Nám rozsvítí červené světýlko, tak zajedem k pumpě a za tři minuty máme plnou nádrž. tohle bateriové ani vodíkové auto nebude umět nikdy.
pavel peregrin
16.2.2023 09:20 Reaguje na Lukas B.Ale jak píšu- nic proti tomu, koně nahradily traktory také. Jenže ten zásadní vtip je v tom, že nikdo nikdy neurčoval, že kupříkladu do roku 1955 se všechny koně vybijí a nahradí je traktory, ten vývoj šel přirozenou cestou a nikoliv jak dnes, kdy si pomatenci myslí, že vše lze nalajnovat a předepsat.
Jarda Bobr
16.2.2023 20:58 Reaguje na Lukas B.Pavel Hanzl
16.2.2023 08:37 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
16.2.2023 18:08 Reaguje na pavel peregrinDaniel Višňovský
17.2.2023 19:56 Reaguje na Pavel HanzlA když jsem měl oktávku, tak jsem najel na nádrž 1000 bezpečně, a to i na německejch dálnicích.
Daniel Višňovský
17.2.2023 19:57 Reaguje na Pavel HanzlMiroslav Vinkler
15.2.2023 07:41Potom začnou bankrotovat a spolu s tím celý navazující sektor. Na dlažbě zůstanou miliony lidí odkázaných na sociální podporu.
Bruselské zelené náboženství začne přinášet své oběti, ekomagoři budou spokojeni a z EU se stane skanzen pro turisty z Asie .
Pavel Hanzl
15.2.2023 11:01 Reaguje na Miroslav VinklerLukas B.
15.2.2023 09:38 Reaguje natenkrát se lidé houfně zbavovali majetků a odebírali se do kláštěrů či na pouť na svatá místa, pak svět neskončil a jejich majetky jim nikdo nevrátil.
mně je teda úplně šumafuk kdo čemu věří a na čem ulítává a jak se touží bičovat a vykupovat veškeré hříchy světa, ať si každej dělá co chce, ale dosti mně vadí, když mě nutí se na tom sebemrskání podílet.
Honza Honza
15.2.2023 10:12Miroslav Vinkler
15.2.2023 10:23 Reaguje na Honza Honza" Vymknuta z kloubů , doba šílí."
Je to drama a stejně dopadne i toto údobí, které budoucí historikové označí "dobou zeleného náboženství a fanatismu".
Pavel Hanzl
15.2.2023 11:04 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
15.2.2023 11:13 Reaguje na Pavel HanzlV Česku vzniklo první kolo s pohonem na vodík. Společnost H2 Medical Technologies v úterý prototyp kola, které váží přes 30 kilo, představila v Moravskoslezském inovačním centru v Ostravě. Jeho cena by se pro zákazníky měla pohybovat kolem 200 tisíc korun a na jednu láhev H2 ujede max. 150 km.
Nechcete, jako vždy, jít ostatním vzorem ? Zbavit se hnusného spalovacího motoru a být v Brně "Zeleným Zorrem" ?
Pavel Hanzl
15.2.2023 13:15 Reaguje na Miroslav VinklerTen vodíkáč je sice úžasný, ale na ho. Ale to nevadí, je potřeba zkusit všechno.
Daniel Višňovský
17.2.2023 20:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.2.2023 08:41Jen podělaný čecháček bečí už s gatěmi na půl žerdi, i když brod je v nedohlednu.