https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilky-se-s-uplnym-zakazem-spalovacich-motoru-smirily-vadi-jim-euro-7
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilky se s úplným zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7

15.2.2023 01:30 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
 

Evropský parlament včera definitivně schválil dohodu s členskými státy EU o nové normě o nulových emisích. Ta počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.

"Formálně je tak potvrzen zákaz prodejů osobních vozidel na tradiční paliva k roku 2035 a tudíž poměrně svižné zavádění bateriových, eventuálně vodíkových vozidel. Jakkoli návrh obsahuje tzv. klauzuli, podle které by Evropská komise měla v roce 2026 vyhodnotit, jak se nařízení daří, či nedaří plnit, odklon od stanovených cílů se neočekává. Fakticky by ani nebyl žádoucí, neboť výrobci vozidel i celý dodavatelský řetězec byli již nuceni realizovat obrovské investice do nového produktového portfolia, které již dnes přivádějí na trh tak, aby nastavené cíle mohli stihnout," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Například automobilka Toyota se na faktický zákaz prodeje aut se spalovacím motorem podle ředitele českého zastoupení Martina Pelešky připravuje vývojem vozů na elektrický i vodíkový pohon, včetně bezemisní varianty spalovacího vodíkového motoru.

"Jsme zastáncem přístupu, že nepřítelem jsou emise, nikoliv technologie. I proto odmítáme vsadit pouze na jeden směr. Za poněkud nesystémový krok považujeme normu Euro 7, jejíž přesné parametry jsou sice známy, ale například není dostupná metodologie měření, a to i přes to, že má vejít v platnost již za dva roky. Navíc její finální verze není stále ještě schválena. Přitom vývojový cyklus nových modelů je tři až pět let. Euro 7 prodraží vozy pro koncové spotřebitele řádově o desítky tisíc korun, přitom ekologický efekt je přinejmenším sporný. Řada lidí si totiž bude v důsledku zdražování nových vozů držet stará auta. V Česku už tak starý vozový park může nakonec zestárnout ještě víc,“ uvedl Peleška.

Pro autoservisy bude zákaz aut se spalovacími motory výzva. "Na jedné straně postupně ubude záručních oprav zánovních benzinových a dieselových vozů, na straně druhé zřejmě přibude práce na starších autech, které se majitelé budou snažit udržet v chodu. Nástup elektromobility si vyžádá novou odbornost servisů, práce však bude méně, protože tyto vozy obsahují méně poruchových dílů," podotkl ředitel on-line vyhledávače autoservisů Getfix Stanislav Toman.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

15.2.2023 07:17
Co bude v roce 2035 je ve hvězdách. Elektroauta v současné podobě jsou nesmysl. Samozřejmě, že vývoj jde dál, ale takové auto, aby pro mě mělo smysl, si představuji asi takto- přijedu ke stanici, vyměním použitou baterii za novou a během deseti minut odjíždím. Bezpečný dojezd, včetně svíceí a topení musí být 1000 km. Pokud toto bude splněno, pak ano.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2023 10:28 Reaguje na pavel peregrin
Za pár desítek let, k tomu svět dospěje.
Nic není definitívní !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 10:58 Reaguje na pavel peregrin
A v současném benzíňáku máte sotva půlku. A ještě zaplatíte za palivo raketu. Není pán nějak náročný?
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.2.2023 11:14 Reaguje na Pavel Hanzl
až bude nabíjení trvat podobně jako tankování, tak bude argument o velikosti nádrže u automobilu na tekuté/plynné koksohydráty aspoň trochu relevantní.
Odpovědět
ig

15.2.2023 12:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím jak vy, ale já ujedu na nádrž 1000 km. Zpravidla po 980 km tankuju (nechávám si rezervu). A obávám se, že dokud bude horní limit chemických baterií 96485 C/mol, že nebude snadné to nahradit.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.2.2023 12:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Při nádrži 50 l a spotřebě 5/100 to vychází 1000 km. Jednoduché počty.
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.2.2023 13:04 Reaguje na pavel peregrin
já teda při lehké noze ujedu na nádrž 1200 km (necelých 6 litrů/100 km a 70 litrů nádrž), ale nejsme přece malí kluci abychom se předháněli, no né?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 13:12 Reaguje na Lukas B.
Jste. Já mám notýska s nádrží 40 litrů a tankuji po pětistovce a nepodělávám se z toho.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.2.2023 07:20 Reaguje na Pavel Hanzl
To přece vůbec není o předhánění, pouze konstatování faktu, že dnešní konstrukce motorů umožňuje dojezd plus minus těch 1000 km.Jestli vy tankujete po 500, tak to fakt neumíte jezdit.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.2.2023 08:11 Reaguje na pavel peregrin
nemusí být. vyjíždění nádrže "do mrtě" je v zásadě špatně, tankování by mělo nastat, když je v nádrži aspoň 10 litrů, a to z několika důvodů:
1. když zkysneme někde v zácpě přes noc, tak si můžeme (byť velmi ) přitopit
2. když nastane "konec civilizace" (od vánice přes blackout a zemětřesení a povodně po válečný konflikt), nejsme odkázáni jen na vlastní nohy
3. u moderního nafťáku když nafta fakt dojde, tak to nevyřeší kanystr, a je riziko poškození dost drahých součástek (mazaných přímo naftou)
4. na dně nádrže se mohou usazovat všeliké srágory z degradovaného nekvalitního paliva (to je, uznávám, spíš záležitost afriky nebo ruska, u nás by to muselo být po tankování někde u jezeďáků, kteří by to pančovali kdečím)

meritum věci je ovšem to, že když se Nám rozsvítí červené světýlko, tak zajedem k pumpě a za tři minuty máme plnou nádrž. tohle bateriové ani vodíkové auto nebude umět nikdy.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.2.2023 09:20 Reaguje na Lukas B.
To samozřejmě vím, mě šlo o představu, co by mělo elektroauto splňovat a to v současné fázi vývoje zdaleka neumí.
Ale jak píšu- nic proti tomu, koně nahradily traktory také. Jenže ten zásadní vtip je v tom, že nikdo nikdy neurčoval, že kupříkladu do roku 1955 se všechny koně vybijí a nahradí je traktory, ten vývoj šel přirozenou cestou a nikoliv jak dnes, kdy si pomatenci myslí, že vše lze nalajnovat a předepsat.
Odpovědět
JB

Jarda Bobr

16.2.2023 20:58 Reaguje na Lukas B.
"Na dně nádrže se mohou usazovat....."to platilo když se přepínala reserva a ta se brala ze dna.Dnes se palivo bere ze dna pořád, jinak by se Vám srágory usazovaly pořád výš a výš a nakonec je stejně nasajete.Na srágory je palivový filtr.....Jinak je zajímavé, jak má tenhle názor dlouhý život.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2023 08:37 Reaguje na pavel peregrin
Asi neumím, ten stařík žere normálně 6 litrů (i podle techničáku) a nejezdím samozřejmě nadoraz, nevím, proč bych to dělal.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.2.2023 09:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Beru, u staršího auta ano.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2023 18:08 Reaguje na pavel peregrin
Tím, že najezdím autem jen o něco málo víc, než na kole, to neřeším.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

17.2.2023 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
....takže jste ropák, že.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

17.2.2023 19:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Já najedu s benzíňákem 750 km, a zbývá rezerva tak na dalších 80 určitě. Naftové verze, které už se nedělají, se na těch 1000 dostaly určitě.
A když jsem měl oktávku, tak jsem najel na nádrž 1000 bezpečně, a to i na německejch dálnicích.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

17.2.2023 19:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Superb má nádrž na 66 litrů, a reálnou spotřebu - když je to nafťák předokolka, tak má do 5,5, spíše méně - takže dá 1100.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.2.2023 07:41
Myslím, že další vývoj lze solidně předvídat. EU automobilky budou převálcovány čínskými e-auty , které budou výrazně levnější.

Potom začnou bankrotovat a spolu s tím celý navazující sektor. Na dlažbě zůstanou miliony lidí odkázaných na sociální podporu.
Bruselské zelené náboženství začne přinášet své oběti, ekomagoři budou spokojeni a z EU se stane skanzen pro turisty z Asie .
Odpovědět
Homo Destruktor

Homo Destruktor

15.2.2023 09:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2023 10:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
1**
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 11:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
Už jste předpovídal. ČR se bez ruského plynu neobejde, Nemci nám nic nedají, když sami nebudou mít. Evergie se raketově zdraží a EU zkolabuje a rozpadne se, nás čeká jen svrab a neštovice a v zimě zmrzneme. Nostadamus z vás asi už nebude.
Odpovědět
ig

15.2.2023 09:28
Bylo by dobré, kdyby si lidé uvědomili, že se nejedná o jejich zdraví, ale o třídní boj. Je to skoro stejné jako u nás po válce - blbci si řekli, že bylo dost nadvlády chytrých a za potlesku širokých vrstev obyvatelstva zavedli diktaturu loserů (tehdy se tomu říkalo diktatura proletariátu). Dostali se k moci a bylo jim úplně fuk, že na dvě generace dopředu zdevastovali ekonomiku s důsledky, které v některých bodech pociťujeme dodnes.
Odpovědět
LB

Lukas B.

15.2.2023 09:38 Reaguje na
také to nápadně připomíná některou z mnohých vln flagelantství - třeba tu před očekávaným příchodem konce světa před rokem 1000 našeho letopočtu.
tenkrát se lidé houfně zbavovali majetků a odebírali se do kláštěrů či na pouť na svatá místa, pak svět neskončil a jejich majetky jim nikdo nevrátil.
mně je teda úplně šumafuk kdo čemu věří a na čem ulítává a jak se touží bičovat a vykupovat veškeré hříchy světa, ať si každej dělá co chce, ale dosti mně vadí, když mě nutí se na tom sebemrskání podílet.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.2.2023 10:30 Reaguje na
Na to dojde, až začnou rýt držkou v zemi !
Odpovědět
ig

15.2.2023 12:07 Reaguje na smějící se bestie
Posledně ryli 40 let, než to odpískali :-(
Odpovědět
HH

Honza Honza

15.2.2023 10:12
- což takhle zakázat vývoj nových elektroaut od r. 2035 do té doby než bude vyřešena: bezemisní (ev. nízkoemisní) výroba baterií, jejich efektivní recyklace, posílení distribuční soustavy, nabíječky, výroba dostatečného množství levné elektřiny (dostavba atom. elektráren), alespoň přibližná konkurenceschopnost elektroaut s moderními auty s nízkoemisními spalov. motory!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.2.2023 10:23 Reaguje na Honza Honza
Ve všem máte pravdu , ale jak napsal Shakespeare v Hammletovi
" Vymknuta z kloubů , doba šílí."
Je to drama a stejně dopadne i toto údobí, které budoucí historikové označí "dobou zeleného náboženství a fanatismu".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 11:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Druhá možnost je, že to historici? (jací?) označí za poslední dobu, kdy jsme s tím mohli ještě něco dělat a zdupali jsme to.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.2.2023 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl , mám pro vás lokomotivu.
V Česku vzniklo první kolo s pohonem na vodík. Společnost H2 Medical Technologies v úterý prototyp kola, které váží přes 30 kilo, představila v Moravskoslezském inovačním centru v Ostravě. Jeho cena by se pro zákazníky měla pohybovat kolem 200 tisíc korun a na jednu láhev H2 ujede max. 150 km.

Nechcete, jako vždy, jít ostatním vzorem ? Zbavit se hnusného spalovacího motoru a být v Brně "Zeleným Zorrem" ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2023 13:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já jezdím už 5 let na elektrokole a mám najetých přes 12 tisíc kiláků a pořád to šlape jak hodinky. Faktem ale je, že váží 23 kilo, u nových kol se to ale nezlepšilo.
Ten vodíkáč je sice úžasný, ale na ho. Ale to nevadí, je potřeba zkusit všechno.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

17.2.2023 20:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Za 5 let 12 tisíc km? Kdybych za 5 let nachodil 12000 km pěšky, asi bych se nazval líným čuniskem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2023 08:41
Zase se u nás vyrábí zbytečně furore, ten zákaz se má týkat benzínu a nafty, ne pístových motorů. Ty můžou jezdit na syntetiku (vodík + vzdušný CO) a je to naprosto čisté.
Jen podělaný čecháček bečí už s gatěmi na půl žerdi, i když brod je v nedohlednu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.2.2023 13:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Zákaz se má týkat spalovacích motoru. Což jsou nejenom pístové. Ale i lopatkove a raketové, že.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

17.2.2023 13:38
nebo si dáme na přívěs elektrocentrálu....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2023 09:20 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Proč? Viděl jste někdy historického dýzla, že by si vozil na přívěsu parní stroj?
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

18.2.2023 09:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale při elektrifikované trakci na hlavní trati Praha-Česká Třebová za komárů, kdy jezdil můj otec na šestikoláku (E 669.1) jako fíra. Blafal v depu v Kolíně 24h denně jako ostrá záloha Sergej (T 679.1 - 150l diesel motor, který má nádrž na 3 900 l nafty). Hlavně, aby jsme měli taky tu elektriku.... a záložní zdroje. Jen tak pro info vlastním Nisan Leaf (baterkáč) a Mitsubishi Outlander (diesel).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2023 15:59 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Celé to muselo žrát neskutečné cisterny nafty, což komára zásadně nepálilo. Taky proto tak svižně řachl. Vysoké ceny energií mají taky své výhody, takovou prasárnu si nikdo už nedovolí.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

20.2.2023 12:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to komnač nedojel ta záloha vyjížděla dost často. Každá trakce a infrastruktura (komunikace, nemocnice atd.) musí mít záložní zdroje atd.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist