Automobilky vítají možnost prodeje aut na syntetická paliva po roce 2035
Ministři životního prostředí členských zemí EU se v noci na dnešek dohodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz. Výjimku mají mít vozy na syntetická paliva. Zároveň se unijní státy shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout.
Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Výhodou syntetických paliv je, že si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů a lze pro ně využívat současnou čerpací infrastrukturu.
"Je důležité, že se uvádí přesné znění požadavku, který nemluví přímo o zákazu spalovacích motorů. A termín roku 2026, kdy bude cíle znovu vyhodnocen z hlediska dosažitelnosti je přínosný a pragmatický," řekl ČTK partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.
Podle výkonného ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je již jisté, že k roku 2035 bude zakázán prodej vozidel, která by spalovala klasická fosilní paliva. "Jako pozitivní vnímáme, že nakonec nepřevážily hlasy států volajících po výrazně přísnějších cílech," uvedl.
Rozhodnutí je podle Petzla dalším důležitým signálem nejen pro český průmysl, ale i vládu, aby co nejdříve začaly společně pracovat na podpoře této transformace. Prezident sdružení Martin Jahn v úterý uvedl, že větší problém pro autoprůmysl nyní představuje chystaná emisní norma Euro 7, která by v příštích pěti letech znamenala konec některých menších modelů, například fabie.
Česko je podle generální ředitelky skupiny Aures Holdings Karolíny Topolové z hlediska výběru pohonů při nákupu ojetých vozů velmi konzervativní. "Proto lze čekat, že se postupně bude zvyšovat poptávka po ojetých autech na benzín a naftu, což povede k dalšímu růstu jejich cen. Již nyní se setkáváme u zákazníků s obavami z vysokých nákladů přechodu na elektromobilitu, kterým chtějí čelit právě výběrem klasického automobilu, než se trh s elektromobily cenově přiblíží jejich možnostem," řekla ČTK. Do skupiny patří mimo jiné autobazary AAA Auto.
Podle ředitele společnosti Driveto Adama Szabó se celý přechod zaměřený na elektromobily možná ještě odloží. A to především kvůli nedostatečné infrastruktuře, kterou elektromobilita vyžaduje, a zároveň kvůli cenové nedostupnosti elektromobilů jako takových, dodal.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (34)
smějící se bestie
29.6.2022 18:56Takže klasické motory mají stále budoucnost !
Pavel Hanzl
29.6.2022 19:23 Reaguje na smějící se bestieKarel Zvářal
29.6.2022 19:25 Reaguje na Pavel HanzlKamil Krabice
29.6.2022 20:15 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.6.2022 20:41 Reaguje na Kamil KrabiceAni to, že Plaga nebyl ministr školství celé EU.
smějící se bestie
29.6.2022 20:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.6.2022 20:40 Reaguje na smějící se bestieKarel Zvářal
29.6.2022 20:40 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
29.6.2022 20:43 Reaguje na Karel ZvářalLithium má omezené možnosti, vodík nikoliv.
Karel Zvářal
29.6.2022 20:46 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.6.2022 05:55 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
30.6.2022 06:47 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
30.6.2022 15:49 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Vozáb
30.6.2022 10:08Jak jsem už napsal začíná to už na školách, matematika, fyzika a chemie je sprosté slovo. Je třeba více humanitních odborníků, sociálních atropologů, politologů, herců, spisovatelů, novinářů, zpěváků, sportovců atd. Jsem "hrající kapitán" (ročník 1965) v malé vývojové rodinné firmě a každý měsíc přijde nějaký zákazník, s geniální myšlenkou, která potřebuje jen trochu dotáhnout..., je to sice perpetum mobile ... a on je přesvědčen, že je to geniální.
Je to už nějaký ten pátek, co jsem se dozvěděl od kolegů, jak na AV ČR(UCHP) "odborníci" zkoumali jak rychle ohřejí 1 litr vody různými ohřevy 1 kW plynový hořák, 1kW elektrický vařič, 1 kW mikrovlnná trouba ... asi tak. Ústav v té době řídil to neúspěšný kandidát na prezidenta..
Jsem dost skeptický ... vodík je nádherný plyn má nejmenší molekulu a dost špatně se těsní a když vidím co jezdí na silnicích.., tak si nedovedu představit tu údržbu. Spalovat vodík v spalovacím motoru je jako topit v kotli bankovkami. V úvahu přichází jedině palivový článek. Od programu Apollo je lepší účinnost jen o 10%. Syntetická paliva se požívali již za války, ale nebylo to perpetum mobile, ale uhlí co se transformovalo.
Jediná cesta je elektrifikace dálnic a výstavba elektráren asi jádro. (Podotýkám, že jsem poučený laik a v manželka jezdí elektromobilem Nisan Leaf a FVE je v rodině). Takovéto investice do infrastruktury jsou v řádu 50 let.., zdroje se staví 25 let a 10 let se připravuje stavební řízení. Dodnes není v EU platná ani norma na elektrifikaci dálnic, natož nějaké otevřené stavební řízení. Ač nerad musím souhlasit s Andrejem a jeho názorem o zeleném náboženství. Odborník se učí 10 let (SŠ a VŠ) a pak cca 2 až 4 let na pracovišti než může dostat samostatný úkol. V společnosti zcela chybí lidé tz. šéfkonstruktéři a vizionáři typu Křižík, Tesla, Hewlett, Packard, Von Braun, Koroljov další. Všem Těm vděčíme za dnešní blahobyt. Jinak podle politických vizí jsme už měli žít 20let v komunizmu. Chodit do práce ne pro peníze, ale pro radost... Odměna každému pole jeho potřeb...
Petr Eliáš
30.6.2022 11:29 Reaguje na Jaroslav VozábJasně že matematika, fyzika nebo chemie není sprosté slovo. A každý ať studuje a dělá to, co chce.
Máte nějaký odkaz na ten AV ČR?
Jaroslav Vozáb
30.6.2022 11:39 Reaguje na Petr EliášLukas B.
30.6.2022 12:43 Reaguje na Jaroslav VozábPetr Eliáš
30.6.2022 13:02 Reaguje na Jaroslav VozábHistorie je plná inteligentních a pracovitých lidí na které se zapomnělo ať už z jakýchkoliv příčin. A na jejichž práci navázali jiní.
Například ten Koroljov. Byl to převážně výborný organizátor a plánovač. Jak dlouho by asi tak sám konstruoval R-7 bez kolegů a bez poznatků z ukořistěných německých raket?
Nebo takový Clair C. Patterson, člověk který poprvé přesně určil stáří Země, také na to nepřišel sám od sebe. Byl to velký muž s velkým přesahem. Ale moc daleko by se bez spolupracovníků a předchůdců nedostal.
Svatá Prostoto
30.6.2022 15:58 Reaguje na Petr EliášJinak je potřeba odlišovat pojmy "být ovlivněn" ... například předchůdci ... a "spolupracovat". A u té spolupráce jde o její formu ... je spolupráce, která se samozřejmě musí udělat, ale v zásadě ji může udělat poměrně široký okruh lidí, a pak spolupráce, která nemá řekněme podpůrný charakter, ale skutečně se jedná o významný podíl v posunu vpřed, a je jí schopen jen extrémně úzký okruh lidí, kterým bylo shůry skutečně výjimečně dáno.
Ta konkrétního jedince je v daných podmínkách a době skoro vždy zcela zásadní.
Petr Eliáš
30.6.2022 17:11 Reaguje na Svatá ProstotoSpíš jsem narážel na to, že i ti velikáni museli stavět na základech. Základech, které před nimi vytvořil někdo jiný. Třeba ten Patterson. Někdo před ním musel vymyslet metody a postupy v geochemii, díky kterým mohl s kolegou vytvořit radiometrické datování olovo/olovo a určit tak stáří Země (smutné je, když člověk zadá do vyhledávače ,,radiometrické datování Patterson,, , tak mu to jako první vyhodí blbouny z kreacionismus.cz). V jednom z dílů Kosmos: Časoprostorová Odysea (2014) je, jak Patterson děkuje těm, kteří přišli před ním.
Milan Dostál
1.7.2022 09:19 Reaguje na Svatá ProstotoJaroslav Vozáb
2.7.2022 09:46 Reaguje na Milan DostálTesla byl jedním z největších vědců své doby (bez jeho třífázového proudu bychom nebyli tam kde jsme). Proti Edisonu nebyl tak dobrý obchodník, jako člověk nedokázal odpočívat až dopadl jak dopadl.
Jarka O.
1.7.2022 18:32 Reaguje na Jaroslav VozábVěda stojí na pracovitých jedincích a jejich týmech, pán nad Vámi zřejmě mínil spolupráci interdisciplinární. Ta pomáhá rozšíření myšlenky a přesahu výsledků do jiných oborů nebo do praxe.
Jaroslav Vozáb
2.7.2022 10:09 Reaguje na Jarka O.Tam je i výše jmenovaný Sergej Pavlovič...
Ono posadit kamaráda na špičku 40m roury, která je plná střelného prachu (O2, kerosin, H2). Řídit tu bestii programátorem od automatické pračky. Pak mu pod zadnicí škrtnout a jen čekat ... to není pro každého.
Svatá Prostoto
30.6.2022 16:00Jaroslav Vozáb
30.6.2022 17:06 Reaguje na Svatá ProstotoVodík je převlečená elektřina. Budu ho mít jen jestli budu mít levnou elektřinu, účinnost bude tak do 45%... z elektřiny - H2- na elektřinu ..
Jsou i jiné technologie, např. sodíkové, ale odhadnout dobu vývoje si netroufnu.
Ten nejlepší a nejgeniálnější konstruktér to měl hotovo za šest dní a den odpočíval. Tedy podle literatury ( pro méně chápavé, píše se to v bibli). Tak kdo si myslí, že je jako on tak v pondělí do práce a v neděli bude hotovo.
Pavel Hanzl
1.7.2022 16:14 Reaguje na Jaroslav VozábPři spálení benzínu v pístovém motoru asi 70%.
Pokud mám gigamega elektřiny z větru a slunce, tak jsem v poho.
Pokud musím přetahat ropu přes půl světa, zaplatit za ni ranec a ještě se klepat, aby mi ji nějaký šílenec nezarazil, tak jsem úplně někde jinde. A to se vůbec nebavím o emisích, ropných haváriích a vůbec ekologii.
Jediná výhoda uhlíkových paliv je, že mají úžasně koncentrovanou energii, benzín dá možná 20x víc energie, než nejlepší lionka.
Jaroslav Vozáb
2.7.2022 09:36 Reaguje na Pavel HanzlFVE o instalovaném výkonu 10KW a baterii 10kWh v pořizovací ceně 600 000 Kč (jedná se o největší FVE, na kterou dosáhnete jako občan) nenabije za jeden den elektromobil Nissan Leaf v ceně 800 000 Kč s dojezdem 200 km (reálným 160 km) ani při jarní rovnodennosti. Toto je ověřeno ...
Ceny vodíku jsou zde:
https://www.novinky.cz/auto/clanek/jak-se-tankuje-vodik-princip-je-jednoduchy-chybi-vsak-cerpaci-stanice-40354011
Slavomil Vinkler
4.7.2022 20:14 Reaguje na Pavel Hanzl"Pokud mám gigamega elektřiny z větru a slunce, tak jsem v poho".
No jo, ale já, či Česko či Evropa nemají ani 10% potřebného. No a to je to, proč nejsme v poho.
Jaroslav Vozáb
30.6.2022 17:11https://cs.wikipedia.org/wiki/Ursula_von_der_Leyenová