Autosalon IAA nechce být jen přehlídkou aut, velký prostor mají kola
Důraz na ekologii je tématem výstavní plochy společnosti Continental, která chce v budoucnu vyrábět pneumatiky pro automobily šetrnějším využíváním přírodních zdrojů a také recyklací - to vše za doprovodu hospodárnějšího využívání energie. Automobilka Volkswagen ve svém konceptu vozidla ID. Life pro mladé lidi sází na přírodní a obnovitelné materiály, mimo jiné dřevo, plátno či recyklované PET lahve.
Klimaticky přívětivější tvář dostávají i výkonné vozy, u kterých dosud spotřeba nebyla tím nejdůležitějším měřítkem pro nákup. Příkladem je Mercedes-AMG GT 63 S, jemuž agregát s osmi válci poskytuje rychlost 316 kilometrů v hodině. Tento vůz je vybaven hybridním pohonem, který mu poskytuje dodatečný výkon. Jízda čistě na elektromotor mu slibuje dojezd do vzdálenosti 12 kilometrů. Takové použití se u tohoto auta ale nepředpokládá.
Změnou oproti předchozím autosalonům IAA je přítomnost výrobců jízdních kol, kterých se v Mnichově sešlo na sedm desítek. Na to v projevu upozornila i kancléřka Angela Merkelová, která poznamenala, že boom zájmu o jízdní kola vyvolala pandemie nemoci covid-19.
Kategorií kol, které se nejen v Německu dostává stále větší pozornosti, jsou ta nákladní. S jejich pomocí je možné snadno přepravit velký nákup i s basou piv. Výrobce Hercules na své kolo s elektromotorem Rob Family F360 dodává takové příslušenství, že bicykl připomíná spíše rodinný motocykl Čechie, který dokázal přepravit i čtyři cestující. Kolo Hercules je k dodatečným sedátkům možné vybavit i nosičem, který uveze třeba přepravku jablek, jak prezentoval i vystavený kus.
Nákladní kola nejsou nijak levnou záležitostí, cena těch předvedených na výstavě se pohybuje kolem 6000 eur (150 000 Kč). A to není zanedbatelná částka ani pro německé domácnosti, které navíc při nákupu nemají nárok na dotaci jako v případě elektromobilů. Změnit to chtějí Zelení. V srpnu poslanec této ekologické strany Sven-Christian Kindler navrhl, aby zájemci z řad domácností dostávali na takové kolo dotaci 1000 eur (25 400 Kč). V příštích čtyřech letech by tak podle něj mohlo Německo uvolnit miliardu eur (25,4 miliardy Kč), což by stačilo na milion kol s nákladní plošinou.
Kancléřská kandidátka Zelených Annalena Baerbocková takovéto dotace považuje za dobrý nápad, neboť na ekologický bonus by dosáhli i lidé, kteří si nechtějí koupit elektrický vůz, případně nemají řidičský průkaz. Vládní konzervativní unie CDU/CSU a také opoziční liberálové FDP návrh odmítají. Podle konzervativců sice nákladní kolo smysl dává, ale především ve městě.
Popularita nákladních kol roste právě především ve velkých německých městech. Několik rozvozových firem dokonce vsadilo na výhradní využívání těchto kol, zákazníkům tak tyto společnosti v reklamách zdůrazňují, že jejich služby jsou ekologické a bez emisní zátěže.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
(Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/greenpeace-aktiviste-protesty-iaa-autosalon-mnichov.A210907_090951_automoto_fdv)