https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/babis-nebude-tlacit-na-motoristy-aby-navrhli-jineho-kandidata-na-ministra
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Babiš nebude tlačit na Motoristy, aby navrhli jiného kandidáta na ministra

4.2.2026 21:09 | ŘÍM (ČTK)
Ministerstvo životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí
Premiér Andrej Babiš nebude tlačit na Motoristy, aby navrhli jiného kandidáta na ministra životního prostředí. Novinářům řekl, že věc už nechce řešit. Pokud Motoristé uznají, že by chtěli jmenovat do vlády někoho jiného než Filipa Turka, předseda vlády návrh v rámci koaliční smlouvy předloží. Zatím to tak ale podle něj nevypadá, dodal ministerský předseda.
 
Mluvčí prezidenta Vít Kolář po jednání Babiše s prezidentem Petrem Pavlem oznámil, že Pavel je připraven jmenovat ministra životního prostředí a očekává od předsedy vlády nový návrh. Babiš už předtím uvedl, že Pavel původně navrženého poslance Motoristů Filipa Turka ministrem nikdy nejmenuje a dodal, že věc považuje za uzavřenou. Motoristé ale nehodlají navrhovat někoho jiného a dělat další ústupky vůči prezidentovi, řekl novinářům Turek.

"My máme samozřejmě koaliční smlouvu, která jasně říká, že každá koaliční strana navrhuje své kandidáty a já tedy nemám možnost měnit jejich názor," řekl Babiš novinářům při návštěvě Itálie. "Faktem je, že jsme se dostali do patové situace," dodal.

Vicepremiér a předseda Motoristů Petr Macinka dnes ve Sněmovně řekl, že prezident Turka odmítl jmenovat nikoli kvůli právním důvodům, ale na základě subjektivního hodnotového soudu. Na schůzi vyvolané opozicí k vyslovení nedůvěry vládě mluvil Macinka o prezidentském aktivismu a o údajném útoku na ústavu. "Já předpokládám, že to bylo, doufám, už poslední vystoupení nějaké konfrontační ze strany koaličních partnerů," řekl v Římě Babiš. Uvedl také, že už o věci nechce diskutovat a ztrácet na ní energii, ale věnovat se důležitějším věcem.

Turka prezident odmítl jmenovat kvůli jeho postojům a výrokům. V kabinetu, který vznikl v polovině prosince, vykonává funkci ministra životního prostředí Macinka, současně vede českou diplomacii. Turka jmenovala Babišova vláda zmocněncem pro klimatickou změnu a Green Deal, kancelář má na ministerstvu. Kvůli nejmenování Turka se Macinka s Pavlem dostal do vyhroceného konfliktu. Na podporu prezidenta se v neděli konaly v centru Prahy i dalších městech demonstrace, kterých se účastnily desítky tisíc lidí.

Motoristé svůj postoj měnit nechtějí, tvrdí, že prezident by měl dodržovat ústavu a Turka jmenovat ministrem. Turek dnes novinářům řekl, že vůči Pavlovi už udělali ústupek tím, když ho místo původně zvažovaného ministerstva zahraničí nominovali do čela resortu životního prostředí. Nepovažuje nicméně za ideální, aby celé čtyři roky řídil Macinka obě ministerstva. "Já si myslím, že to není úplně optimální stav, je to samozřejmě nějaký kompromis, ale je to problém na straně pana prezidenta. My s tím víc udělat nemůžeme, my jsme udělali ústupek a další už neuděláme," prohlásil Turek v rozhovoru pro Radiožurnál.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eliáš

5.2.2026 11:09
Nejubožejší premiér v historii. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2026 13:50
Já být v pozici Slabiše, řeknu to jasně: "Pošlete mi nějakého NORMÁLNÍHO jedince, který by zvládl tuhle funkci a já ho okamžitě předám presidentovi ke jmenování.
Pokud to do týdne neuděláte, nabrhnu si tam svého člověka. čus."
Jenže, kdyby pes neščal, dál by došel.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

5.2.2026 14:14
Ne, tuhle vládu nemůže řídit vydíratelný premiér. tu prostě řídí extremisti. Macinka tu rozhoduje o ministerstvech. Masakr je čím dál zoufalejší...
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.2.2026 15:05
Nojo, ale oni nikoho na to místo nemají...
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

5.2.2026 16:32 Reaguje na Ladislav Metelka
Ne, oni (myslím mopedisty) nemají nikoho vhodného na NIC! Teda kromě role předsunuté hlídky pro kšefty svému sponzorovi Chladovi (však i ten se už ozval :-)!).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.2.2026 17:39
Snad je řada na prezidentovi (nebo spíš na jeho příteli po boku). Babiš návrh na ministra v souvladu s Ústavopu předložil a teď je na řadě prezidentova role - tedy provést jmenování. Možná by stačilo Ústavu doplnit že pokud to prezident do týdne neprovede, bude každý den za pohrdání Ústavou potápěn ve Vltavě.
Odpovědět
sv

s v

5.2.2026 19:22 Reaguje na Richard Vacek
Řada je na burešovi vacku. Záleží na vyjednávacích schopnostech premiéra a na tim jaké lidi si přivede. Vzhledem k tomu, že bureš je nula, tak mu koaliční partneři d9tlačili nekompetentní nuly s nulovým morálním profilem.
To by ti ovšem bývalý hradní čučkař dal po hubě křivákem.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.2.2026 09:49 Reaguje na s v
Není. Předseda vlády již splnil svou ústavní povinnost, potřebnou ke jmenování členů své vlády do vládních funkcí, za jejichž činnost po jmenování ponese svou politickou odpovědnost.
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 11:03 Reaguje na Tonda Selektoda
Předseda splnil prd. Pokud na tom nýmandovi porušujícím zákony trvá, nechť podá kompetenční žalobu. Ovšem k tomu se evidentně bureš nechystá. Takže je opět na něm, aby přišel s někým jiným.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

6.2.2026 14:09 Reaguje na s v
Nikoliv, sv, předseda vlády má jiné zákonné povinnosti. Není povinen řídit se tvým laickým názorem a podávat žalobu na prezidenta republiky. Zkus si tu žalobu zesmolit a sám ji podat svým jménem. Přeji hodně zdaru!
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 14:49 Reaguje na Tonda Selektoda
Ty a prcinka dostáváte hysterické záchvaty kvůli stanovisku Prezidenta nikoli já. Ale jinak máš pravdu, bureš se stará leda o to co nejvíc pod sebe nahrabat. Prcinka a turek mu vysí o ministerské agendě nemluvě. Takže místo, aby jednal o novém méně vylízaném kandidátovi raději nechá všechno vyhnít.
Odpovědět

Radek Čuda

6.2.2026 14:45 Reaguje na s v
Čistě technická, proč by to dělal. Pokud autíčkáři s někým jiným nepřijdou sami, tak by někým jiným jednak porušil koaliční smlouvu, jednak by vypadal, že se nechal Pavlem k něčemu dotlačit.

Takhle je z obliga, bude to prezentovat jako střet čistě mezi Motoristy a Pavlem ... což taky dělá ... a tvářit se jak je nad věcí. Navíc v situaci, kdy mu je úplně putna, kdo na MŽP bude .... v opačném případě si ANO ty Vršovice vzalo samo, konkrétně proti Brabcovi by nikdo neřekl ani popel.

A ve Vršovicích se bez ministra klidně obejdou, oproti takovým esům jako byla Hubáčková nebo Hladík to bude spíš upgrade:-))).
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 14:57 Reaguje na Radek Čuda
Protože bude mít neúplnou vládu, čůďo. A pokud ho nezajímá jen imunita a dotace ale má na srdci fungování státu, tak z obliga není a je jedno jak to bude prezentovat. Za vládu je zodpovědný premiér. Když ji nebude schopen dojednat jaj s koalicí tak s prezidentem a složit, tak bude za slabocha a nulu. To bez čeho se ministerstva obejdou či neobejdou jsou jen tvoje vlhké dojmy.
Odpovědět

Radek Čuda

6.2.2026 15:17 Reaguje na s v
Já chápu, že pro tebe je to modrý soudruhu obtížně představitelné, ale ono je úplně jedno, co si ty o tom myslíš. Stejně jako je jedno, co si o tom myslím já.

Buď Bába usoudí že se mu vyplatí víc jedno, nebo druhé. A podle toho se zachová. Jako by to udělal úplně každý.


A jinak se tu zbytečně nerozčiluj, počkej si a uvidíš, jak dlouho Macinka ty dvě sesle bude mít.
Jen se nediv, že si počkáš docela dlouho:-).
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 20:31 Reaguje na Radek Čuda
Jedno je kolo u trakaře, rozčilující se čůďo. Jestli se bureš chová jako slaboch a vypadá jako slaboch tak to pro většinu populace je slaboch. Pro info, bureš oznámil, že o zahraniční politice bude rozhodovat on. Takže k čemu takový ministr zahraničí. Realitou je, že prcinka je tajtrlík na šňůrce ... a až bureš mopedisty nebude potřebovat, tak bude uklizen.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.2.2026 16:50 Reaguje na s v
? Na jakých vyjednávacích schopnostech? V Ústavě je:
"(2) Předsedu vlády jmenuje prezident republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů."
Není tam nic o vyjednávacích schopnostech, je tam jen o tom, co je každý povinen provést. Babiš svou část splnil. A prezident? Ten si s Ústavou vytírá víte co.
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 20:37 Reaguje na Richard Vacek
Chápu, vacku, ty musíš mít předepsáno na papírku, že si máš zajít na malou. Jinak to dopadne špatně. Realitou je, že nikdo při právních smyslech takto Ústavu nevnímá a nikdo samozřejmě taky do žádné ústavy kterékoli země nenapíše, "jmenován bude ten, na kom se najde shoda". Přesto to tak vždy probíhá. Bureš svou úlohu neplní protože nemá kompletní vládu a místo zákonů do sněmovny posílá dotace do vlastní kapsy.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.2.2026 06:04 Reaguje na s v
No a slova předsedy Ústavního soudy Rychetského: "Prezident má podle Ústavy povinnost vyhovět návrhu premiéra, prostor pro vlastní politické či hodnotové posuzování kandidáta je minimální a reputační úvahy do tohoto procesu nepatří. Prezident není hodnotící komise, nýbrž orgán s převážně formální rolí."
Odpovědět
sv

s v

7.2.2026 10:19 Reaguje na Richard Vacek
Tak to řekni burešovi, vacku. "Podle rychetského není nic jednodušího než podat kompetenční žalobu, bureši. A ústavní soud Prezidenta smázne." Nebo, že by bureš měl bobky, že se tak nestane, protože turka nikdo nehodnotí hodnotově nebo politicky ale jeho trestnou činnost a přestupky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2026 13:25 Reaguje na Richard Vacek
Co to melete? President Turka jednoznačně odmítl a napsal zdůvodnění.
Teď je míč na straně premiéra, když se mu to nelíbí, ať navrhne někoho jiného, nebo ať podá ústavní žalobu, president s tím počítá a má vše dobře vyfutrované. čus.
Odpovědět

Radek Čuda

6.2.2026 14:50
Mne ty emoce v diskuzích na toto téma fakt nepřestávají udivovat.

Všechny 3 strany jasně řekly na čem trvají a z čeho neustoupí ... plus v tuhle chvíli se nikomu z nich ustoupit nevyplatí.

No, tak to takhle pár let bude, to se toho stane.

A po příštích volbách bude stejně všechno úplně jinak.
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 15:01 Reaguje na Radek Čuda
Omyl. Bureš drží pysk. Tomu jde leda o nevydání. Až prcinka splní úkol, tak skončí stejně jako turek.
Odpovědět

Radek Čuda

6.2.2026 15:21 Reaguje na s v
A můžeš mi laskavě ve své neskonalé kreativitě vysvětlit, jak by to asi velkouzenář bez Macinky&spol. udělal?

Pokud tedy to Macinkovo končení nevidíš někdy na léto 2029;-)))
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 20:39 Reaguje na Radek Čuda
Důležit
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 20:39 Reaguje na Radek Čuda
Důležit
Odpovědět
sv

s v

6.2.2026 20:41 Reaguje na Radek Čuda
Důležité je to spol. neskonalý čůďo. On se někdo najde, kdo nebude tak trapný a tedy v burešových očích nepohodlný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.2.2026 09:43
Konečně téma pro zdejší politruky, kteří se mohli vyřádit. O ekologii sice
ani slovo, ale těch "mouder" o politice je tu plno. Jak se Babiš rozhodne,
tak se rozhodne a bude to tak až do nových voleb. Smiřte se s tím stejně,
jako se s tím smířili v minulosti kritici Pětikolky. Prostě jste prohráli!
Odpovědět
sv

s v

9.2.2026 13:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Takovou míru sebekririky bych od tebe politruku machačku nečekal. Jak se bureš rozhodne, tak se za 14 dní rozhodne úplně jinak, jsi chtěl říct.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist