Tiskové zprávy
Gender Studies, o.p.s. a Asociace pro rovné příležitosti: Barcelonské cíle zajistí rodičům v ČR větší možnost volby
Autor: Gender Studies, o.p.s.
BARCELONSKÉ CÍLE ZAJISTÍ RODIČŮM V ČR MOŽNOST VĚTŠÍ VOLBY
Reakce Gender Studies, o.p.s. a Asociace pro rovné příležitosti na dvanáct bodů k snahám českého předsednictví otevřít debatu o barcelonských cílech
Nesouhlasíme se zpochybňováním Barcelonských cílů.
Evropský parlament včera v souvislosti s diskuzí
nad Barcelonskými cíli kritizoval Českou republiku, že svými návrhy nutí ženy
přerušit svojí profesní kariéru za účelem péče o děti. K této kritice se
připojujeme
Evropská
rada na svém zasedání v Barceloně v březnu 2002 vyzvala členské státy, že by
„měly odstranit překážky účasti žen na trhu práce a s přihlédnutím k poptávce
po zařízeních péče o děti a struktuře nabídky těchto služeb na vnitrostátní
úrovni usilovat o to, aby do roku 2010 byly schopny poskytovat péči pro nejméně
90 % dětí ve věku od tří let do věku povinné školní docházky a pro nejméně 33 %
dětí mladších tří let“.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52008DC0638:CS:HTML
Barcelonské cíle jsou nedílnou
součástí evropské strategie pro růst a zaměstnanost. Ministr Petr Nečas napadá jednu část
strategie na zvýšení prosperity EU, konkrétně doporučení Evropské rady, která
vyzvala členské státy, že „by měly odstranit překážky účasti žen na trhu práce
s přihlédnutím k poptávce po zařízeních péče o děti“. Jedná se přitom
o doporučení, která by mělo vést
k růstu a vyšší zaměstnanosti. Cílem není hnát rodiče, kteří nemají zájem
jít do práce, ale umožnit rodičům, kteří
zájem mají, využít možnost péče o dítě nerodičovskou osobou a vrátit se na
pracovní trh.
Řada
rodičů se musí z finančních důvodů vrátit na trh práce dříve než po třech
letech. Většina českých domácností je stále závislá na dvou příjmech.
V dokumentu
není specifikováno, jaká zařízení péče o děti by měly jednotlivé členské státy
konkrétně nabízet, nemluví se o kolektivních zařízeních péče o děti. Barcelonské cíle ukládají, aby v roce
2010 mělo 33% dětí do tří let přístup k jakékoli formě péče o děti.
JESLE?
V České republice je
v současné době umístěno v jeslích zhruba 1% dětí, protože kapacity
jeslí nejsou vyšší. K
nevyužívání jeslí dochází patrně z toho důvodu, že rodiče, kteří
v nich umístí dítě více než 5x za měsíc, ztrácí rodičovský příspěvek (v
hodnotě 7.600 Kč/měsíčně) a navíc za jesle platí několikanásobně vyšší částku
než za mateřskou školu. Financování jeslí je na rozdíl od financování mateřských
školek pouze záležitostí obecních rozpočtů. Pro většinu měst a obcí v ČR
je příliš velkou zátěží, takže se každoročně bez ohledu na zájem rodičů počet
jeslí v ČR snižuje.
V současnosti neexistuje
dostatečná nabídka zařízení péče o děti, která by umožnila ženám (rodičům)
vrátit se na trh práce dříve než po třech letech. Zmiňovaná „svoboda rodiny“
tudíž neexistuje, protože
možnost využít dvouletou rodičovskou dovolenou a vrátit se na trh práce dříve
než po třech letech existuje pouze pro bohaté rodiny, které si mohou dovolit
soukromou péči o dítě, např. chůvu. Dřívější návrat do práce je ale důležitý
převážně pro rodiny, které si nemohou finančně dovolit žít ze mzdy jednoho
z partnerů a rodičovského příspěvku nebo pro rodiny
samoživitelek/samoživitelů.
Jeselská zařízení existující
v současné době nejsou srovnatelná s jeslemi sedmdesátých let
dvacátého století, kdy se preferovala kolektivní péče a jednotnost.
V současné době vycházejí vstříc potřebám rodičů a dětí a novým trendům,
nelze je srovnávat s „rozvinutým systémem jeslí z doby totality“. Stejně
jako není možné odsuzovat veškerou kolektivní péči o předškolní děti, bez
ohledu na její kvality. Například ve Švédsku patří institucionalizovaná péče o
děti, která je součástí vzdělávacího systému, k péči vyznačující se vysokou
kvalitou.
PSYCHOLOG A PSYCHOLOŽKA O JESLÍCH
„Častým
zdrojem argumentů proti institucioální péči pro děti ve věku níže než tři roky,
jsou vyjádření z řad odborníků a odbornic v oblasti dětské
psychologie či psychiatrie. Spíše než za vědecký argument lze tato vyjádření
považovat za názor daných lidí. V České republice neexistuje žádný
relevantní výzkum, který by prokazoval, že děti navštěvující jesle trpí
nezdravým vývojem, zvýšenou frustrací z odloučení od rodičů či jinými vývojovými
defekty, jak se snaží poukazovat někteří psychologové či psycholožky.
V zemích, kde je běžné poskytování těchto služeb pro děti již od jednoho a
půl či dvou let, naopak existují psychologické výzkumy, které tyto obavy zcela
vyvracejí. V zemích jako Norsko, Švédsko či Dánsko psychologové a
psycholožky ve svých výzkumech poukazují, že neexistuje žádný předpoklad, že by
takto malé děti nemohly navazovat a také by nenavazovaly vztahy se svými
vrstevníky, pokud k tomu dostanou příležitost. Naopak poněkud kriticky
k praxi v České republice komentují fakt, že prodlužování doby, kdy
dětem umožňujeme styk s ostatními dětmi,
může vést potenciálně také ke zvýšené závislosti dětí na rodičích a
k dramatičtějšímu emočnímu prožívání odloučení ve vyšším věku dítěte.
Zkušenosti z těchto zemí ukazují, že umožnění styku s vrstevníky
v ranném věku má pozitivní vliv na sebevědomí dětí, větší samostatnost a
celkově vyšší sociální kompetence a dovednosti, včetně navazování nových
vztahů, sebeprosazení či empatii.“
Mgr.
Lukáš Sedláček, psycholog
„Podle mých informací kvalitní
psychologické výzkumy, které by vyhodnocovaly poměr v ČR v současných
zařízeních pro děti do 3 let, neexistují a data, která jsou případně k
dispozici, často však spíše individuální poradenské zkušenosti než reprezentativní
výzkumy, jsou zastaralá a vzhledem k radikálním změnám v pedagogických
přístupech po roce 1989 nemají dostatečnou výpovědní hodnotu.“
Mgr. Kateřina Machovcová,
psycholožka
GARANCE KVALITY
Ze „Zprávy Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému
hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů: provádění barcelonských
cílů týkajících se zařízení péče o děti předškolního věku“ vyplývá, že:
„Kvalita zařízení péče o děti představuje
pro rodiče prvořadou otázku, která určuje, zda se své děti těmto zařízením
rozhodnou svěřit. To zahrnuje různé aspekty, např. druh nabízené služby,
standardy kvality, počet pracovníků a jejich vzdělání. Zajištění minimální
kvality pro všechny je rovněž otázkou rovných příležitostí jak pro děti, tak
pro rodiče. Komise již zdůraznila nutnost podporovat kvalitu zařízení péče o
děti předškolního věku – sociálních služeb obecného zájmu – zejména
vypracováním dobrovolného rámce kvality..“
„V případě ostatních standardů kvality má v
oblasti regulace a kontroly důležitou úlohu stát, i když jsou tyto pravomoci
čím dál více vykonávány na úrovních nezávislých na veřejné správě. Je třeba
rovněž upozornit na trend diverzifikace způsobů péče, zvláště ve formě
soukromých jeslí nebo péče o děti v domácnostech, která rozšiřuje pro rodiče
škálu výběru, ale znesnadňuje kontrolní postupy kvality péče poskytované dětem.
Zlepšení kvality vyžaduje dodržování
přísných standardů, které je zajišťováno kontrolami, ale i minimální vzdělání u
všech pracovníků oboru, zlepšení pracovních podmínek a možnosti celoživotního
vzdělávání, jakož i ohodnocení těchto povolání, a to zejména finanční.“
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52008DC0638:CS:HTML
VZÁJEMNÁ RODIČOVSKÁ
VÝPOMOC
MPSV
chystá v rámci rodinného balíčku rozšíření péče o děti o institut tzv. vzájemné rodičovské výpomoci. Osoby,
které budou moci poskytovat vzájemnou rodičovskou výpomoc nebudou procházet
žádným vzděláváním, budou to osoby, které jsou rodiči dětí do 7 let věku, jsou
bezúhonní a mají osobní a další předpoklady pro zajištění řádné péče o svěřené
dítě, a kteří svým způsobem života zaručují, že budou péči schopni vykonávat.
Stát bude evidované poskytovatele vzájemné rodičovské výpomoci kontrolovat a
regulovat minimálně, což, jak vyplývá z předešlého odstavce znesnadňuje
kontrolní postupy kvality péče poskytované dětem. Kvalita péče bude podpořena
pouze maximálním počtem dětí (4) v péči evidovaného poskytovatele,
narozdíl od jeslí, kde jedna kvalifikovaná pečovatelka pečuje o 6-8 dětí, zase
však se nemusí starat o nic jiného než o péči, protože na úklid i stravu jsou
zde specializovaní pracovníci.
ČESKÁ REALITA
Mateřské
školy navštěvovalo v roce 2005/06 75% tříletých dětí, 90% čtyřletých dětí
a 96% pětiletých dětí. Z toho vyplývá, že je v ČR velký zájem o
využívání mateřských škol a že počet míst pro děti se blíží návrhům z tzv.
barcelonských cílů. Umístění 25%
dvouletých dětí do mateřských škol, lze číst také jako velkou důvěru rodičů ke
kolektivním a institucionalizovaným zařízením péče o děti v ČR.
V ČR
neexistuje výzkum, který by přinášel reprezentativní data o tom, kdy se české
ženy a muži chtějí vracet z rodičovské dovolené do zaměstnání, zda mají
zájem v průběhu rodičovské dovolené pracovat a na jak velký úvazek a zda
by měli zájem využívat zařízení péče o děti mladší tří let. Je jednoznačné, že
rodiče mají zájem umísťovat své děti do zařízení péče o děti již od dvou let,
protože v roce 2005/06 navštěvovalo mateřské školy 25% dětí
z populace dvouletých. Z výzkumu „Zaměstnání a péče o
malé děti z perspektivy rodičů a zaměstnavatelů“ vedeného Věrou
Kuchařovou, VÚPSV, Praha 2006 pro Gender Studies, o.p.s. vyplývá, že rodiče
čelí při návratu po rodičovské dovolené a při slaďování pracovního a rodinného
života zejména těmto negativním faktorům: „Matky
zejména kritizují nemožnost nastoupit na zkrácenou/flexibilní pracovní dobu (20 %), tedy personální politiku
zaměstnavatelů vůči matkám malých dětí. Ostatní jejich obtíže se již netýkají
(bezprostředně) přístupu zaměstnavatelů. Na otázku, co respondentka pociťovala
jako největší problém při návratu do zaměstnání po poslední rodičovské
(popřípadě mateřské) dovolené, ženy uvádějí
na dalších dvou místech „služby jeslí, mateřské
školy, apod.“ a „možnosti dopravy do zaměstnání“ (po 16 procentech).“
Tiskovou zprávu podporuje:
Česká ženská lobby, předsedkyně Mgr. Alexandra
Jachanová Doleželová
Asociace pro rovné příležitosti, předsedkyně Mgr. Michaela
Marksová-Tominová
Kontakty:
Mgr. Linda Sokačová, ředitelka Gender
Studies, o.p.s., linda.sokacova@genderstudies.cz
Mgr.
Michaela Marksová-Tominová, předsedkyně Asociace pro rovné příležitosti, markstomin@seznam.cz
Gender Studies,
o.p.s. je nevládní neziskovou organizací, která slouží především jako
informační, konzultační a vzdělávací centrum v otázkách vztahů mužů a žen a
jejich postavení ve společnosti. Cílem organizace je shromažďovat a dále
zpracovávat a rozšiřovat informace související s tematikou rodů.
Prostřednictvím projektů GS aktivně ovlivňuje změny týkající se rovných
příležitostí v různých oblastech, jako jsou například trh práce, politická
participace žen, informační technologie apod. GS také provozuje knihovnu
obsahující množství publikací a materiálů k feminismu, gender studies, právům
žen a mužů atp.
Zdrojem dalších informací pro vás mohou být i
webové stránky www.feminismus.cz
či www.genderstudies.cz či www.pulnapul.cz