BBC: Britské Vánoce bez para ořechů
Jenže lidé v Brazílii s tím nesouhlasí. Pěstování para ořechů pomáhá podle nich chránit amazonské pralesy. Ořechy para nejsou v pravém slova smyslu ořechy, ale semena uložená v počtu až pětadvaceti v tvrdém, dřevnatém ovoci, velikosti grapefruitu. Para ořechy jsou jediná plodina, která se v měřítku mezinárodního obchodu získává skutečně z volné přírody. V Brazílii se neúspěšně pokusili o pěstování na umělých plantážích, jenže ovoce ze stromů juvie ztepilé roste skutečně jenom v deštném pralese. Juvie mohou dosáhnout až 50 metrů výšky a 16,5 metru šířky obvodu kmenu.
Autoři zprávy časopisu Science zkoumali 23 populací juvií ztepilých v Amazonii, Brazílii, Bolívii a Peru. Objevili oblasti poškozené desetiletím intenzivního sklízení ořechů, které sestávaly převážně ze starých stromů a z malého počtu stromů mladých. To potvrzuje domněnku, že došlo k přerušení přirozeného přírodního cyklu obnovování populace. Vědci vypracovali počítačový model vývoje za poslední dvě století a výsledky byly "téměř shodné" s jejich pozorováním.
Hlavní autor zprávy Carlos Peres, biolog zabývající se ochranou tropických lesů na škole environmentálních věd univerzity East Anglia, říká: "Zpráva má jednoznačný závěr - pěstování para ořechů je v současné podobě dlouhodobě neudržitelné." Peres věří, že důkazy předložené jeho týmem spolu s počítačovou simulací dokazují mizení starších stromů v oblastech dlouhodobě využívaných nešetrným způsobem k pěstování ořechů, a že mizení není adekvátně nahrazováno novými stromy. Obchod s para ořechy je však důležitou součástí ekonomiky amazonských států. Jen Brazílie každoročně vyveze více než 45 000 tun za cenu kolem 33 milionů dolarů. Vědecký tým navrhl řadu opatření, která počítají s přirozeným hospodařením, aby se zabránilo budoucímu kolapsu celého obchodu. Znamená to zavedení povinných kvót, pěstování mladých stromů ve zvláštních školkách a jejich vysazování do lesa a rotační systém sklízení, kdy by se některé lokality nechávaly ladem.
Podle článku Alexe Kirbyho BBC Online News 18. 12. 2003.
reklama