https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-hlavenka-nemecke-emise-co2-z-vyroby-elektriny-pokles-je-silny-a-dale-rychle-pokracuje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Hlavenka: Německé emise CO2 z výroby elektřiny – pokles je silný a dále rychle pokračuje

3.1.2025
Jistě si vybavujete mnoho článků kritizujících Německo za škodlivé předčasné vypnutí jaderných elektráren, kvůli čemuž musí naši sousedé neustále těžit a pálit ve velkém uhlí, „více než dříve“, jak jsme se mohli dočíst.
 
To první je pravda, druhé nikoli – zejména v poslední dekádě nabírá útlum uhlí v Německu strmou křivku dolů, trend je zcela jasný. Je dobře vidět, jak rychlý pokles dočasně zvrátila válka na Ukrajině (která vlastně udělala čáru přes rozpočet německým plánům „k obnovitelným zdrojům zkratkou přes ruský plyn“), ale pak nabral obrátky a za dva roky jsou čísla opět rekordně nízká.

Zajímavé je srovnání s Českou republikou (druhý obrázek). I zde je pokles (procentuálně podobný Německu), ale tvar křivky i příčiny jsou jiné – v devadesátkách je vidět důsledek útlumu těžkotonážního průmyslu a největším faktorem vůbec je pak pokles černého uhlí až skoro k nule, což je dáno opět jinými důvody než dekarbonizací.

Vývoj těžby uhlí v Česku.
Vývoj těžby uhlí v Česku.
Zdroj | ČTK

Všimněme si nicméně, že první válečný rok to u nás stejně jako v Německu dočasně zvrátilo trend poklesů. Ten pak pokračuje, ale zvolna - obnovitelné zdroje u nás zatím „zelenou“ rozhodně nemají a pokud v příštích voleb uspějí uhlobaronské strany typu Motoristů, nic hezkého nás nečeká.

Je nicméně potřeba dodat, že tohle se týká jen „poloviny energie“, tedy té elektrické. S tou druhou, „vytápěcí“, to je bohužel podstatně horší – zde náhrada za fosilie není a ani se moc nerýsuje.


reklama

 
foto - Hlavenka Jiří
Jiří Hlavenka
Autor je český podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, od roku 2016 zastupitel Jihomoravského kraje.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (52)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

FO

František Orság

3.1.2025 07:33
Článek popisuje pouze efekt, nikoliv příčinu. Nikdo nepopírá, celkový pokles produkce emisí, ale jako standardní článek politika už není analyzováno, vysvětleno proč. Vzhledem k poklesu ekonomiky Německa, tak pokud není odbyt tak není potřeba ani výroba, navíc není promítnut nákup elektřiny ze zahraničí. Klasický přístup EU, necháme si "to" vyrábět jinde a můžeme se prezentovat jak jsme eko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2025 08:35 Reaguje na František Orság
Žádný pokles německé produkce (možná jen struktura) se nekoná, jejich HDP se motá stále kolem nuly. Ale ten pokles je jednoznačně dán mohutným rozvojem OZE.
Odpovědět

Radek Čuda

3.1.2025 11:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy si zase pletete HDP a průmyslovou produkci, kde ten pokles je nepochybný a poměrně výrazný. Viz. například zde ... https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-prumyslova-vyroba-v-nemecku-v-rijnu-necekane-o-procento-klesla-40500085

Plus pan Hlavenka taktně abstrahuje od faktu, že pokles se týká emisí z výroby el energie v Německu ... což ano ... ale současně se Německo stává čím dále více importérem této energie a tato energie většinou moc OZE není.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.1.2025 13:22 Reaguje na Radek Čuda
tak nějak. radovat se z toho, že německo jde cugrund nějak nedokážu - je to náž nejbližší soused, největší obchodní partner a fakticky nás jeho pokles brzo stáhne pod vodu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.1.2025 22:53 Reaguje na Lukas B.
Čím dřív do té zdi narazí, tím dřív bude možné začít věci napravovat.

Třeba takové zhroucení energetických soustav ve dnech silných mrazů, které by vydrželo pár dní, by mělo blahodárný vliv na uvědomění si průšvihu, ve kterém už pár let jsme. A při troše štěstí by mrtvých byly tisíce, nanejvýš desítky tisíc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2025 08:18 Reaguje na Viktor Šedivý
Náraz do zdi je Konečná, je to destrukce a nic nenapraví, to je iluze. Energetické soustavy v Evropě jsou velmi robustní a žádný balckout v minule nenastal a ani do budoucna se nekonat nebude. Není jediný důvod. Pokud nenastane masivní útok z Ruska.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.1.2025 11:43 Reaguje na Pavel Hanzl
V minulosti vyráběly elektřinu velké tepelné elektrárny (s točivými stroji) a soustavy běžely s rozumnou rezervou výkonovou i přenosovou.

To bude za chvíli všechno pryč a až to padne, ten bordel co je dnes na straně výroby, ten fakt ze tmy nenastartuje.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:30 Reaguje na Viktor Šedivý
(Současná) česká vláda plánuje - jak jsem četl - že v blízké budoucnosti budeme (muset) importovat až 1/3 elektřiny.
Odpovědět
PV

Pavel Vavřín

4.1.2025 13:58 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ano. A ten dovoz bude z německých paroplynových elektráren, které neexistují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2025 17:12 Reaguje na Viktor Šedivý
Kdo vám pořád nakukává jaký bordel? Tomu furt nerozumím. Uhláky jedou a jak je možno je nahradit, ty nejstarší se vypínají.Jaderky se budují, špičkové plynové taky, celý systém se rozvíjí a dělají to odborníci. Tak co se vám pořád nelíbí, co vám pořád kam padá?
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.1.2025 17:49 Reaguje na Viktor Šedivý
víte, on ten náraz do zdi by musel být dostatečně velký, aby bambulové bez technického vzdělání a znalosti kupeckých počtů procitli, ale zase dostatečně malý, aby to nebyla konečná. když se zhroutí civilizace na málo tisících čtverečných kilometrů po povodních pod jeseníkama a zasáhne to pár desítek/stovek tisíc lidí na pár dnů/týdnů, tak je to sranda (ne pro konkrétní lidi, pro ně je to samozřejmě průšvih), to nějak v řádu hodin a dnů vyřeší okolí, vážní pacienti ze špitálů se přestěhují, dovezou se centrály, čerpadla, balená voda a konzervy a trádá, jedeme dál údolím temným podél bílých skal. kdyby podobný průšvih přišel na více stovek tisíc čtverečných kilometrů obydlených desítkami milionů lidí, byl by to průšvih veliký velmi. a takový průšvih by byl výpadek elektřiny na týden v zimě. průšvih přesahující celý ten slavný covid, ale ne za půldruhého roku, ale za týden, a ani by nemusela pomoci předposranost a malé domů politiků.

čili já se toho velkého blackoutu spíš děsím.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.1.2025 18:06 Reaguje na Lukas B.
Tohle je otazka pro meteorology. Vzit dostupne udaje treba k tomu slavnemu londynskemu smogu 1952 https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London a zkusit namodelovat co by takova nejmene tydenni epizoda s mrazem, mlhou a nizkou oblacnosti a bezvetrim v okoli Severniho more (a vicemene nuklovou vyrobou "obnovitelne" elektriny) zpusobila dnes. To by jeste nemusela byt uplna zkaza Zapadu ale vystraha zelenym silencum by to byla vic nez dostatecna. Zajimalo by mne, jaka je pravdepodobnost takove udalosti dnes. Ono to glovalni otepleni neni zas tak silne, aby podobne udalosti - byt tedy s teplotami o 1 az 2 stupne vyssimi nez tehda - pro sopucasnost vylucovalo
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2025 08:13 Reaguje na Lukas B.
Nic cugrunt nejde, nebojte, jsme stále strašeni, jak se zmiňoval Pavel i Fiala.
Němčourům se sešlo pár negativ zaráz. Nesmyslný zákaz jádra se potkal s koronáčem a plynovým útokem z Ruska, tj. trvalým výpadkem ruského plynu a omezení kšeftu s Čínou. Do toho mohutný a drahý rozvoj OZE a masivní podpora Ukrajiny a dovršuje to nástup čínských elektroaut, které nestíhali kvůli ropáckým náladám ve společnosti. Tohle rozkolísá i velmi robustní ekonomiku, ale o Němčoury se nebojím.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:33 Reaguje na Pavel Hanzl
plynovým útokem z Ruska, tj. trvalým výpadkem ruského plynu ...............

Ten výpadek byl hlavně způsoben tím, že státy EU předně neobjednávaly dostatek plynu a druhak tím, že po začátku války jsme se my (všichni v EU) hrdě od dodávek plynu z Ruska odstřihli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2025 17:06 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Velmi hluboký omyl, proč by asi nic cha cha neobjednali? Měli všichni infarkt?
"Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula". Leden 2022.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.1.2025 10:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Omyl? Já to pamatuji. Říká vám něco Bohemia Energi? Také jsem se skoro přihlásil do jejich strategie. Kupovat elektřinu a plyn jen na rok a spekulovat na pokles cen. Roky jim to vycházelo.
Jenže vybudovat vrty, plynovody, naftovody, celou tu strukturu za miliardy a miliardy, je pak pochopitelné, že producenti dávají přednost dlouhodobým smlouvám a ne spekulacím z roku na rok. I u nás se přiznávalo, že Gazprom přesně plní dohodnuté smlouvy - ovšem uzavřené na malé objemy plynu - dokonce že dává i něco na víc, ale hlavně že zásobuje odběratele s nimiž má smlouvy dlouhodobé. Pamatujete, nepamatujete(?) jak náš ministr jel hrdě do Kataru, že plyn objedná tam? A Katarané mu řekli, že veškerou produkci že mají nasmlouvanou a pro nás tedy že nezbývá.
A co se týká těch zásobníků a trubek, které vláda odkoupila za mnoho miliard. Pamatuji dobu, kdy to všechno patřilo nám všem, protože my sami jsme si to, pro sebe, vybudovali. Se SSSR a i s Ruskem, jsme přímo měli smlouvy na dodávky plynu. Kdo a proč to (levno) zprivatizoval německé firmě?? Mimochodem - ale mám to z druhé ruky - V. Klaus, jako premiér prý řekl, že "všechno musíme zprivatizovat, abysme se o to nemuseli starat". A pak to tak dopadá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 16:55 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Odpovím nahoře v novém příspěvku, ty nudle se špatně čtou.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:28 Reaguje na Radek Čuda
tato energie většinou moc OZE není. .........

No, značnou část kupují z francouzských atomek.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.1.2025 09:01 Reaguje na František Orság
ono to v zásadě není porovnané s finanční náročností a tedy náklady výnosy a to očištěné o podpory státu, dotace.
Pak by se možná zjistilo, jak velký nesmysl to je.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.1.2025 16:58 Reaguje na František Orság
Panu Hlavenkovi toho v příspěvku hodně chybí. Přemístění energeticky náročné výroby do Asie , hledání dodavatele el. Energie kde se dá. Ještě jsme nezačali stavět nové jaderné elektrárny, a už se hlásí o jejich produkci. Inu je to ekologista. Komunistofašista. Lže.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.1.2025 07:52
Poměrně hezká dezinterpretace dat, ve skutečnosti totiž pokles emisí v Německu není daný nějakým dramatickým nárůstem výroby nízkoemisních zdrojů, jak se může z článku zdát. V tomto ohledu je ČR dlouhodobě výrazně úspěšnější než Německo, viz např. zde: https://ourworldindata.org/grapher/low-carbon-elec-per-capita?tab=chart&country=DEU~CZE
V podstatě v Německu došlo za obrovských nákladů k náhradě jednoho nízkoemisního zdroje jiným, přírůstek výroby nízkoemisní elektřiny je poměrně malý - od roku 2002 jen o 12 % a od roku 2015 jde dokonce o úbytek, jak je vidět zde: https://energy-charts.info/charts/energy/chart.htm?l=en&c=DE&interval=year&year=-1&legendItems=4x0c0iu
Tím pádem i snižování emisní intenzity výroby elektřiny je v Německu pomalejší než v ČR: https://ourworldindata.org/grapher/carbon-intensity-electricity?tab=chart&country=DEU~FRA~CZE
Nebýt naprosto nesmyslného odchodu od jádra, mohlo se Německo uhlí zbavit úplně a mít emisní intenzitu někde na úrovni Francie, takhle ji má zhruba 7× vyšší.
Pokles emisí CO2 ve výrobě eletřiny je ve větší míře způsobený výrazným poklesem spotřeby elektřiny v Německu, dáno i výrazným poklesem produkce zejména energeticky náročného průmyslu, a zároveň se Německo z dříve největšího exportéra elektřiny proměnilo na druhého největšího importéra v EU.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.1.2025 08:07
Německo ukazuje, jak nereálné je jít po jeho cestě a dosáhnout toho, co jeho Francouzský soused už dávno má. A co má i Slovensko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2025 08:38
Pravděpodobný příští německý premiér pan Merz ořipouští, že by se něly znovu spustit některé německé jaderky, celkový tlak tam dost sílí. To by asi v cenové bilanci i dekarbonizaci udělalo dost posun.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.1.2025 08:57 Reaguje na Pavel Hanzl
se nedomnívám, že by se jaderná elektrárna dala zapínat a vypínat jak pouťová atrakce.

Vypnout si Isar2, která dodávala 12% el v Bavorsku byl majstrštyk při nedodělaném propojení infrastruktury sever jih. Tak to teče přes nás a omezuje to naše kapacity.
Odpovědět

Radek Čuda

3.1.2025 11:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Teď jde o to, nakolik to myslí vážně ... tedy nakolik je to technicky vůbec reálné, v jakém časové horizontu a s jakými náklady.

Aby to neskončilo u toho, že bude tvrdit jak vlastně hrozně chtěl, ale prostě to nešlo ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2025 15:47 Reaguje na Radek Čuda
Čort znajet, jak to dopadne. Já jsem spíše zeleňák, ale vypnutí těch jaderek jsem nikdy nepochopil.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.1.2025 22:56 Reaguje na Radek Čuda
Ono to opravdu nejspíš nepůjde.
JE je trochu moc složitý komplex, než aby se s ním dalo takhle diletantsky zacházet - pokud nerezignujete na bezpečnost.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:41 Reaguje na Radek Čuda
Jak jsem se dočetl, tak majitelé jaderek v Německu, když se dozvěděli, že budou muset vypnout, přestali investovat do údržby. Takže když se diskutovalo 3 měsíce před jejich vypnutím, zda by výroba neměla pokračovat, oznámili, že to nejde, protože mnohé systémy elektráren by se musely zcela obnovit.
Odpovědět
PV

Pavel Vavřín

4.1.2025 05:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve skutečnosti Merz spíš jen mluvil smířlivě o atomové energii ve smyslu, že je dobrá pro klima a že Francie je díky ní daleko před Německem.
Pokud si správně pamatuji, tak se na adresu ev. německého jádra vyjádřil ve smyslu, že otázka je uzavřená.
... není důvod k optimismu.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.1.2025 09:49
Ta krivka -58% mne opravdu rozesmala, to je teda veda jako remen kreslit takoveto aproximace... Jsem docela zvedav na vyvoj tech kohlendioxidemission v tomto a dalsich letech. Po pripadnem volebnim zemetreseni ktere mozna - v coz ja doufam - i Nemecko postihne
Odpovědět
PV

Pavel Vavřín

4.1.2025 05:03
Zajímavé, že článek nazvaný "Německé emise CO2 z výroby elektřiny ..." se emisemi CO2 z výroby elektřiny vlastně vůbec nezabývá. Místo toho odvádí pozornost k uhlí, což je jen jedna část sektoru.
Nyní to podstatné. Emise CO2 z výroby 1 kWh elektřiny klesly v Německu od r. 2000 (kdy byl přijat první balík zákonů, který to mě zajistit) z 573g na 381g (2023). Ti mi tedy jako nějaký zvláštní úspěch nepřijde. Vzhledem k extrémním nákladům je to spíš debakl. Německo utratilo neuvěřitelné peníze ať již rozpočtově nebo v extrémních cenách elektřiny. O závislosti na dováženém plynu ani nemluvě. Naproti tomu jaderná Francie má elektřinu nízkoemisní již dávno, protože ... je jaderná. Německo zjevně ukazuje, kudy cesta nevede.
https://www.statista.com/statistics/1290224/carbon-intensity-power-sector-germany/
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.1.2025 08:28
Neklesá spotřeba energie spíš tímto: V SRN se snižuje pracovní doba díky digitalizaci a změně struktury hospodářství na banky, spekulace, import- export, výzkum, lehké výroby, home office a manažování zahraničních pracantů - globalizaci. Se snížením pracovní doby mírně klesl HDP, ale asi to zatím stačí. To všechno může často bezbolestně šetřit energie a tím emise. Zbytek poklesu CO2 jde díky tomu, že jim el vyrábí cizina. Někteří za tyto dodávky stabilní levné elektriky dokonce platí emisní daň za dobrotu, likvidují sami sebe a upadají do závislosti.
Stejně i přes odchody pár výrob, ale ne manažmentu, je SRN průmyslový stát s vysokými pecmi, chemií, plavebními kanály, vlastními firmami, sedláky, 6 týdny dovolené, důchodovými fondy.
Motoristi jsou velmi zvláštní hnutí, ale zrovna energetiku stejně jako ostatní opoziční strany chápou a nadávat jim do uhlobaronů může jen omezený člověk.
Poslední věta: Náhrada za fosil v průmyslu není, proto je potřeba těžba uhlí domácími firmami, a část uhlí nahradí spalování levných komunálních aj. odpadů vč. směsi plastů =ropa.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2025 23:04 Reaguje na Jarka O.
SRN je preboga co?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 16:47 Reaguje na Jarka O.
Dýzl Turek na nějakém videu vysvětloval, co je to grýndýl. Netušil jsem, že takové blbství a zcela zásadní nepochopení, je někdo schopen prezentovat sám na sobě. Přitom názory na auta a vůbec tento průmysl, má víceméně normální.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:26
rychlý pokles dočasně zvrátila válka na Ukrajině (která vlastně udělala čáru přes rozpočet německým plánům „k obnovitelným zdrojům zkratkou přes ruský plyn“), ...........

Ha, ha, ha - a co ten zlikvidovaný Nord Stream?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:37
Jak jsem se dočetl, Německo má v OZE instalován výkon snad až trojnásobku roční spotřeby. Jenže právě ten "roční". Ne v jednotlivých měsících, týdnech, dnech, v nocích, v létě, v zimě. Teď pár dnů nesvítilo a nefoukalo a OZE dodávaly necelou desetinu denní potřeby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2025 17:08 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A k tomu jsou zálohy, v budoucnu akumulátory. Nic složitého.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

4.1.2025 17:46 Reaguje na Pavel Hanzl
V případě Německa to nejsou zálohy, ale paralelní energetika.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.1.2025 10:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, rozumím, akumulátory na mnoho měsíců?
Ano, je hodně systémů na akumulaci energie. Můj soused je pro OZE nadšený. Já býval také, než jsem se seznámil s celou šíří problémů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 16:43 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Akumulací známe už dnes vícero druhů, taky velmi účinná je regulace spotovou cenou, taky se tomu říká "dlouhý drát". Ale ve vývoji jsou vodíkové (pokd vím), taky se asi už dost projevují i ty statisíce domovních li-fe baterií. Paní Drábová už před lety říkala, že rozvoj technologií v ukládání elektřiny bude další výraznou revolucí naší civilizace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Otázka zní, jestli to stihneme. Zatím to vypadá, že nikoliv.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 17:22
Odpověď panu Pokornému:
Začnu od konce: Celou plynovou infrastrukturu jsme stavěli v rámci budování komunismu, jako mocenský nástroj SSSR.
Celé se to jmenovalo Transgaz a kolem roku 2005 to Miloš Zeman komplet prodal německé RWE.
Putin toto odvětví v celé Evropě velmi rozvíjel s cílem vybudovat u nás závislost. Prodával pod cenou, vytlačoval jiné producenty, byl velmi spolehlivý, budoval Nordstream, aby obešel Ukrajinu a země býv. soc. bloku. Pokrýval tak asi 60% veškeré spotřeby EU.
Pak využil pocovidového zájmu o energie a na Vánoce 2021 zaútočil. Zaškrtil plyn se záměrem EU rozvrátit a tím jí zablokovat pomoci Ukrajině, kterou chtěl napadnout následně a ovládnout ji za 3 dny. Potom by napadl státy býv. soc. bloku, k tomu měl nachystaný pakt Putin - Biden. Nám by zablokoval ukrajinské plynovody natvrdo a Západ (hlavně Německo) by držel pod krkem zásobováním Nordstreamem.
Tím by si zajistil vliv v Evropě jak za éry SSSR, čímž vyhrožoval dlouhodobě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 17:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Putin je velmi dobrý šachista, je trpělivý a důsledný, k tomu totální psychopat. Ze všech těchto tahů mu nevyšel ani jeden, ale není všem dnům konec. Jeho síla je v demagogiích a velmi dobře se mu daří EU rozvracet, dlouhodobě si tu vytvářel své páté kolony (Le Penová, Wilders, Salvini, Bystroň, Kickl, Orbán, Fico, Babiš Okamůra atd. atd.) a ty mají potenciál EU když ne rozvrátit, tak jí silně omezit vůli se bránit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.1.2025 18:43 Reaguje na Pavel Hanzl
K výčtu jmen bych doplnil demagoga Hanzla, ten mu na energetickou politiku naletěl jako na vidle.

Stačí si přečíst Hanzlovi příspěvky z doby před energetickou krizí a následně z té doby.
Dle Hanzla EU žádnou závislost na ruském zemním plynu nikdy neměla a upozornění na tuto skutečnost vždy zesměšňoval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 19:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tak sem nějaký příspěvek dejte. Nic takového není, jak dycky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

5.1.2025 19:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak např. toto jsou vaše výroky. Chceete i odkazy?
1) "Česko z Ruska žádný plyn neodebírá už minimálně 15 let".
2) "Západ na Rusku není závislý vůbec. Přes Družbu jde dnes k nám snad jen 5% plynu, kupujeme ho na burze v Rotterdamu."
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.1.2025 21:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to vidíte Hanzle, jaký jste lhář.

Těch vašich příspěvků tu jsou za posledních několik let stovky.

Emil Novák i já si je moc dobře pomatujeme při jejich vyvracení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 19:49 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy jste zase vůbec nepochopil, co v těch dvou příspěvcích sděluji? Bylo to o tom, že celá plynová krize byla Putinův útok na Evropu a snada o její rozvrácení. Tohle už jo? Jednodušeji to fakt neumím.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.1.2025 21:51 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že teď hrajete na "po bitvě je každý generál" vám neodpáře vaši minulost, zejména ne zde na webu, která lze snadno doložit.

Mnohokrát jsem při vyvracení vašich blábolů upozorňoval na narůstající závislost na ruském zemním plynu, odstavování stávajících zdrojů bez adekvátní náhrady apod. To vše ještě před tím, než se nějaká energetická krize začala rýsovat.

Odpovědět
DM

Dalibor Motl

5.1.2025 20:17
Tak asi by se to opravdu dalo slavit pokud by se německý průmysl nestěhoval do USA nebo do Asie a pokud by německé komíny a chladící věže nestály v Polsku, ve Francii nebo v Česku. Za odměnu Německo svým propojeným sousedům zdražuje elektřinu. Počkejte! Neslyším jásot... Nic víc není třeba dodávat.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

5.1.2025 20:27 Reaguje na Dalibor Motl
Vlastně ještě jeden odkaz: https://oenergetice.cz/nemecko/svedsko-zamitlo-vystavbu-podmorskeho-elektrickeho-napojeni-na-nemecko Škoda, že mezi námi a Německem není moře.
Odpovědět
MM

Milan Milan

5.1.2025 21:06
Předpokládám, že jsou to pouze matematické výpočty a comp modely nějakých hausnumer, protože CO2 určitě nemá nad Německem své privátní území, ani ohraničený prostor. Nebo už jo??
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist