Benzen podle rybářů zamořil celé jezero u místa havárie cisteren v Hustopečích

Mezi dosavadní sanační opatření patří například hloubení sanačních jam, ze kterých odborníci čerpají benzen, který se dostal do podzemních vod. Na místě mezi kolejištěm a jezerem jsou jich již tři desítky. "Dnes byly doplněny další metry sorpčních hadů k ochraně jezera. Vodní plochu zabezpečují nyní stovky metrů norných stěn a právě sorpčních hadů. Uniklou látku zachytáváme sorbentem," řekla ČTK mluvčí hasičů Lucie Balážová.
Rozšíření benzenu mají zamezit také larsenové stěny, tedy ocelové profily. Specializovaná firma je instaluje do hloubky sedmi metrů v úseku o délce 210 metrů. Hasiči s pracovníky České inspekce životního prostředí (ČIŽP) instalovali speciální zařízení, pomocí kterého nad hladinu jezera vytváří vodní mlhu, aby se urychlilo odpařování benzenu. Dnes k vodní nádrži přistavili velkokapacitní čerpadlo, které zajišťuje přívod vody do deseti těchto zařízení.
Pracovníci ČIŽP spolu s odborníky podle Pernického hledají další možná řešení, jak urychleně odstranit benzen z vody. "Benzen prostupuje s podzemními vodami štěrkovým podložím a objevil se také v jedné ze studní u chat na jižním břehu jezera číslo 6. Jako zcela reálné se jeví také ohrožení již tak těžce zkoušené Bečvy. Není to tedy vůbec dobré. Je nezbytné, aby se práce na prodloužení larsenové stěny a odtěžování kontaminované zeminy značně zrychlily," upozornil Pernický.
Mimořádná událost, která podle zkušeností hasičů a drážních hasičů nemá za posledních 30 let v Evropě obdoby, se stala 28. února v 11:40 ve stanici Hustopeče nad Bečvou, kdy vykolejil při jízdě nákladní vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Část cisteren následně začala hořet. Ve vlaku bylo řazeno 17 vozů, přičemž 14 z nich vykolejilo. Na likvidačních a sanačních pracích se za měsíc po nehodě v Hustopečích vystřídalo přes 2000 hasičů
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (28)

Karel Zvářal
28.3.2025 17:42pavel peregrin
28.3.2025 19:26 Reaguje na Karel ZvářalPtám se proto, že jsem pevně přesvědčen, že pokud by oheň neohrožoval nějak zásadně další objekty, tak v tomto případě se nemělo nic hasit a nechat vše natvrdo vyhořet.
Nic proti hasičům, ale z vlastní zkušenosti vím, že bohužel kolikrát udělají víc škody jak užitku. Kdysi na dílně chytla koudel, kouř šel skrz střechu a hasiči, místo aby zjistili, o co vlastně jde, tak první co udělali bylo, že vodním dělem rozstříleli krytinu střechy .
Dále- u rybíka hořel rákos, najeli s Tatrou přes varování a tatra zapadla a pak hasili vše okolo sebe, aby tatra neshořela.
To samé stohy- hořelo u nás dvakrát a doslova jsem je musel sprdnout, aby stoh nechali vyhořet, protože spálená prolitá sláma je naprosto k ničemu.
Takže to jen pro ilustraci a proto také má otázka. Mě to totiž přijde, zda právě tím hašením se tomu výrazně nepomohlo.

Karel Zvářal
28.3.2025 19:52 Reaguje na pavel peregrin
Karel Zvářal
28.3.2025 20:29 Reaguje na Karel Zvářalpavel peregrin
28.3.2025 20:53 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
28.3.2025 21:10 Reaguje na pavel peregrinRadim Polášek
28.3.2025 21:19 Reaguje na pavel peregrinŽe průšvih je hodně právě v tom, že tam je štěrkovité podloží. Já to znám tady z oblasti místní řeky, kde říční niva je v podzemí tvořena hrubým pro vodu velmi dobře prostupným štěrkem, který kdysi nanesla řeka z Beskyd při povodních mnohonásobně převyšujících tisíciletou vodu v roce 1997. A pouze poslední půlmetr až metr na povrchu je běžná půda. Znám takovou plochu u řeky, která je zastavěna rodinnými domky a tam ve studnách jim voda skrz ten štěrk přesně kopíruje výšku vody v půl kilometru až kilometr vzdálené řece. V některých místech je tak úplně běžné, že část řeky teče viditelně v korytu řeky a část řeky teče pod zemí skrz tu štěrkovitou vrstvu.
A ta havárka vypadá, že ten benzen unikl právě do takové podzemní štěrkovité vrstvy. A s prouděním vody postupuje v podzemí benzenová skvrna paralelně s tokem řeky. A napájená dalším benzenem, který je pořád nasáklý v té vrstvě běžné půdy v místě havárky.
Břetislav Machaček
28.3.2025 19:23možné zkusit jezero napustit větší výškou hladiny vody, aby z něho voda naopak proudila do okolí. Pokud je někde větší sloupec vody, tak se ta
voda zákonitě tlačí jinam a nepřijímá už vodu s nižším sloupcem z okolí.
Otázkou ale je, co s tou vodou z okolí, když je přes podloží propojena
i s řekou. Lze pouze doufat, že kontaminace bude pro ryby únosná a přehrady by se měly připravit na ředění vody v Bečvě. Při zvýšeném průtoku může být tak kontaminace podstatně nižší a neohrozit ryby na životě. Každopádně je
malér jako hrom vlítnout do čtyřicítkových výhybek více než devadesátkou
s cisternami. Jsem zvědav na výsledky šetření Drážního úřadu, který si rád
dává načas. Nechci se strojvedoucího zastávat, ale člověk je tvor chybující
a záleží na tom s čím zachází a pak schází. Ouřada si maximálně při dřímání
tužkou vypíchne oko, ale strojvedoucí udělá chybu co stojí miliony a nebo
jako zde miliardu. Každopádně jsem zastáncem přepravy nebezpečných nákladů ve zvláštním režimu co nejnižší rychlostí bez zbytečných jízd odbočkou přes výhybky. Riziko by se mělo snižovat a nikoliv zvyšovat. Kdysi jsme náklady
tahali šedesátkou, některé dokonce padesátkou a zvláštní přepravy se vozily
ještě pomaleji a nesměly se míjet v trati s osobní dopravou. Dnes se lítá
stovkou a více a při ní bude nehoda vždy fatálnější, než při šedesátce.
Staří "páraři" ( strojvedoucí parních ) lokomotiv mne kdysi učili, že u
dráhy se spěchá buď do hrobu a nebo do kriminálu a toho jsem se vždy držel,
že lépe přijet do cíle se zpožděním, než nedojet při nehodě vůbec. Držel
jsem se zásady, že přes čtyřícítkové výhybky s rizikovou zátěží je lépe
jet třicet a zpoždění dohnat jinak. Spěchej pomalu je to, čeho se držím
celý život a zatím se mi to vždy vyplatilo.
Milan Milan
28.3.2025 21:05Radim Polášek
28.3.2025 21:25 Reaguje na Milan MilanA kdyby to zase nechali vyhořet, zase by potom mohl být problém se zamořením okolí kouřem, ve kterém hořící benzen zase produkoval množství jedovatých a karcinogenních sloučenin.
Ale kdoví. Možná, že kdyby o propustnosti podloží věděli, možná by skutečně nechali mnohem víc benzenu vyhořet a minimalizovali by hašení, vodou. Úplně ho nechat vyhořet asi nemohli, protože to by potom asi chytly i ty cisterny, ke kterým se oheň nedostal

Karel Zvářal
28.3.2025 21:37 Reaguje na Radim PolášekPro tak nebezpečný náklady by měl platit zvláštní režim a především by měl být zpracovaný havarijní plán, kde by byl podrobný popis jak při havárii postupovat. Zásahu se od samého začátku účastnili hasiči z DEZY a ti moc dobře věděli co hoří a jsou pravidelně školeni, jak takový zásah provádět.
V DEZE jsou benzenu a dalších vysoce toxických látek tisíce tun. Pokud to nikdo pořádně neví, tak je nejvýšší čas provoz DEZY urychleně utlumit. Rizika jsou neúnosná. Hrozí totální nevratná devastace životního prostředí.
pepa knotek
29.3.2025 12:08 Reaguje na14.5 Nebezpečnost pro životní prostředí: NE
14.6 Zvláštní bezpečnostní opatření pro uživatele:
Číslo nebezpečnosti (Kemlerův kód).: 33
kód omezení pro tunely: D/E
Benzen ve vodě bohužel rozpustný je 1,77 g/l, takže hašení vodou nebylo optimální řešení, ti co o tom rozhodují by měli umět přečíst SDS Benzenu a rozumět tomu. V oddíle 5. jsou uvedena opatření pro hašení požáru např. Zabránit úniku hasební vody do kanalizace a vodních zdrojů.
rýpal lesní
29.3.2025 12:17 Reaguje na pepa knotekJarka O.
29.3.2025 15:20 Reaguje na rýpal lesníMně bylo líto, že se hasilo vodou právě kvůli rozptýlení benzenu v podzemní vodě. Viděla jsem to na zasypávání pískem, chlazení vodou kolem nezničených vagónů, varování obyvatel, zákazy vstupu, a jinak dohoření, a hned po dohoření provzdušňování půdy oráním a sorpce. Počasí na to bylo výhodné. Ale nebrblám.
Břetislav Machaček
30.3.2025 16:46 Reaguje na Jarka O.na nepoškozené koleje, když tam nějaké nepoškozené
jsou. Každopádně je to práce pro odborníky znalé
konstrukce vagónů, aby nenadělali více škody neodborným zásahem. Pokud ale hrozil výbuch cisteren, tak nakolejení nebylo možné z důvodu
ohrožení životů zaměstnanců nehodového vlaku.
Vyprošťovací tanky mohou vagóny odtáhnout mimo
kolejiště, ale opět je riziko při jejich uvázání
k tanku a pokud velitel zásahu vyhodnotí riziko
možného výbuchu, tak tam nikoho nepustí. Ty dva
nevykolejené vagóny asi odtáhli po kolejích, ale
zbytek už asi pouze naložili na jiné jako šrot.
Navíc při požáru se mění struktura oceli(měkne)
a hrozí zborcení konstrukce vagonu cestou pryč.
Takové vagóny se přepravují pouze za doprovodu
nehodového vlaku sníženou rychlostí k místu jejich
opravy, či likvidace. Osobně si myslím, že vodou
to asi hasili v nouzi, když jim došla pěna a taky
použili vodu hlavně na chlazení, aby plné cisterny nevybouchly. Proto to taky hasili z bezpečné
vzdálenosti a nikdo k cisternám nešel tak blízko, aby je uvázal k odtažení mimo dosah ohně. I po
uhašení ještě cisterny dochlazovali a při úniku
benzénu hrozilo při pohybu vagónů jejich vznícení třeba jiskrou při tření. Každopádně zastávám názor,
že přeprava nebezpečných látek má být ve zvláštním
režimu a nejezdit s nimi stovkou. Spěchej pomalu platí u takových přeprav dvojnásob a poučka, že u
dráhy se spěchá buď do hrobu a nebo kriminálu platí
taky. Po návratu k ČD jsem už nešel dělat fíru,
protože považuji za riskantní jezdit na koridoru
s rychlostí 160 km/h přes úrovňové přejezdy, kde
to končí tragicky i pro strojvedoucí. Většinou
není ani čas utéci do strojovny. Je to doslova práce pro otrlé, kteří se považují za nesmrtelné
a to už jsem nebyl ochoten riskovat.
Jarka O.
31.3.2025 19:11 Reaguje na Břetislav Machačekpepa knotek
29.3.2025 16:11 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
29.3.2025 23:59 Reaguje na pepa knotekJarka O.
29.3.2025 15:13V jezerech, která jsou a potenciálně budou zasažená, by navýšení hladiny nepomohlo. Je to postup s nejistým účinkem, k přetlačení podzemních přítoků nemusí dojít, i v závislosti na počasí, a vymytí benzolu to vlastně jen zpomalí. Ale v jezerech se dá vsadit na oxidaci na fenol, vytěkání a bakteriální odbourání, ke kterému je celkem špatné neúživné, oligotrofní, tzv.čisté prostředí jezer. Ta jezera nutně potřebují eutrofizovat odpadním roztokem z bioplynek (NH4)2SO4 a namletým dřevěným uhlím. Nebo prostě NPK. Cílem by bylo v takové polévce zvýšit teplotu a namnožit baktérie, které rozpuštěné aromáty postupně skrmí. Jezera se dají semtam provzdušňovat při nulové a záporné ceně elektriky. Sedimenty pak budou použitelné jako hnojivo na pole.
Voda ze studen a odvodňovací kanálů se dá prohánět přes filtry s uhelným prachem, nejlépe s aktivním uhlím, ale klidně i s černým či hnědým uhlím, a pouštět zpět do půdy. Použité filtry budou cenným druhotným palivem.
Půdu bych nechala na místě, jsou technologie na vysávání benzenu podtlakem nebo přetlakem vzduchu. Hluboké přeorávání hned po havárii by bývalo pomohlo vytěkání benzenu, protože po havárii na to bylo výhodné suché a slunečné počasí. Uhelný prach do půdy by pomohl k ředění znečištění, adsorpci, a postupnému odbourání, pohnojení půdy by zvýšilo bakteriální odbourávání.
Naštěstí se jednorázové znečištění organickou dá s pomocí člověka a přírody odbourat.
Rybího masa bych se asi nebála a určitě se bude nějakou dobu kontrolovat.
Makléřství ŽP patří za politikaření a neschopnost fuj.
Tenhle mašinfíra asi nebude nejšťastnější chlap.
Milan Milan
29.3.2025 22:03 Reaguje na Jarka O.
Karel Zvářal
30.3.2025 08:07 Reaguje na Milan Milanpavel peregrin
30.3.2025 19:48 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
31.3.2025 11:55 Reaguje na pavel peregrinDnes už to nedávají, ale dojímalo mě zpravodajtví zkraje devadesátek: co nového drogové scéně? Z medií to už stáhli, ale podle zhabaných zásilek si dělám představu, čím dnešní (nejen) mládež žije.
Jarka O.
31.3.2025 19:17 Reaguje na Milan MilanMŽP myslím je divné jméno, strašit, koukat do kuchyně, komína, popelnice, na zahradu, a antibabiš umí, ale domácímu publiku tím neprospívá... I zde MV nebo MŽP mohly hned vyzvat k vyhlášení stavu nebezpečí jako u záplav a ne měsíc ignorovat.
Bezpečnostní list - ODDÍL 5: Opatření pro hašení požáru
5.1 Hasiva
Vhodná hasiva
opatření pro hašení požáru
vodní sprcha, pěna odolná vůči alkoholu, suchý hasicí prášek, BC-prášek, oxid uhličitý (CO₂)
Nevhodná hasiva
vodní proud
5.2 Zvláštní nebezpečnost vyplývající z látky nebo směsi
Hořlavé. V případě nedostatečného větrání a/nebo při používání může vytvářet hořlavou/výbušnou
směs par se vzduchem. Páry rozpouštědel jsou těžší než vzduch a mohou se šířit nad podlahou. Místa
která nejsou větrané, např.nevětraný prostor pod úrovní země: například příkopy, potrubí a šachty
jsou obzvláště náchylné na přítomnost hořlavých látek nebo směsí. Páry jsou těžší než vzduch, šíří se
při zemi a vytvářejí se vzduchem výbušné směsi. Páry mohou tvořit výbušnou směs se vzduchem.
Nebezpečné zplodiny hoření
V případě požáru mohou vznikat: Oxid uhelnatý (CO), Oxid uhličitý (CO₂)
5.3 Pokyny pro hasiče
V případě požáru nebo výbuchu nevdechujte dýmy. Nedovolte, aby voda použitá k hašení pronikla do
kanalizací nebo vodních toků. Haste pomocí běžných preventivních opatření z přiměřené vzdálenosti.
Použijte samostatný dýchací přístroj.
ODDÍL 6: Opatření v případě náh
Milan Milan
30.3.2025 23:12 Reaguje naMěli by tam dost pěny ??
Nechali by DEZU vyhořet??
Co se ještě musí stát, aby DEZU zavřeli??