https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/berlin-pro-auta-uzavrel-cast-bulvaru-radost-maji-pesi-a-cykliste-2
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Berlín zkouší, jak uzavření bulváru pro auta změní kvalitu života

29.8.2020 11:45 | BERLÍN (ČTK)
Modelový projekt uzavření berlínské Friedrichstraße pro auta.
Modelový projekt uzavření berlínské Friedrichstraße pro auta.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Pěší korzo, zelená oáza uprostřed betonové džungle či místo oddechu v centru velkoměsta, taková očekávání má berlínská městská část Mitte (Střed) od zkušebního vyloučení automobilové dopravy z části bulváru Friedrichstrasse. Počínaje dneškem, který je oficiálním začátkem akce, až do konce ledna bude zhruba půlkilometrový úsek jedné z nejznámějších ulic v centru Berlína vyčleněn výhradně pro chodce a cyklisty.
 

Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud se projekt ověří, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná - po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.

Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. "Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu," řekl. "Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava," dodal.

Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. "Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci," řekl.

Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. "Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají," tvrdí obhájci ulice bez aut.

Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.

Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů, neboť drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů, naopak v Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.

Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může městem či vesnicí profrčet podle svého gusta.

Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.

zpt spr


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

29.8.2020 13:11
Si nedaj pokoj :-) Mí předkové byli stejně ujetí na knihy jako já, takže z rodinné knihovny nikdo nikdy nic nevyhodil, ani šílené komunistické agitační publikace z hloubi minulého století. A je zábavné si v nich číst - stejná rétorika, stejné kydy o tom, jak národní hospodářství má být pro lidi a ne pro peníze, snění o tom, jak se obrovské vily milionářů rozdělí a byty nuceně pronajmou dělnictvu, snad jen že neokomunisti zaměnili peníze za auta...

Zajímalo by mě, jestli to povede do stejného průšvihu jako tehdy.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.8.2020 23:47 Reaguje na
Dopadne to hůř.
Je mnohem víc těch, co tu slabost využijou.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.8.2020 07:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Vy jste zase pomatení... kdo vám to udělal?
Odpovědět

Jirka Černý

29.8.2020 16:16
Jako chodec se o prostor dělím raději s auty než cyklisty, řidiči aut jsou mnohem ohleduplnější.
Odpovědět

Jirka Černý

29.8.2020 16:23 Reaguje na Jirka Černý
Možná mají jinak nastavené zákony ale jak chtějí pokutovat za rychlost nemotorové vozidlo které nemá ze zákona povinný tachometr, i když v Německu je teď možné všechno.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.8.2020 23:44 Reaguje na Jirka Černý
Nikdo nemá povinnost vozit metr, přesto se nesmí parkovat x metrů od přechodu, musí se nechat y metrů šířky.

Jak dodržet zákon si musí každý rozhodnout sám.
Odpovědět

Jirka Černý

30.8.2020 07:22 Reaguje na Viktor Šedivý
U toho jsem v klidu, metr je pro měšťáka moc složité a sofistikované zařízení, na vlastní oči jsem viděl jejich pokus měřit vzdálenost a na pásmu je těch čísel a čárek prostě moc.
Odpovědět

Jirka Černý

30.8.2020 07:22 Reaguje na Viktor Šedivý
U toho jsem v klidu, metr je pro měšťáka moc složité a sofistikované zařízení, na vlastní oči jsem viděl jejich pokus měřit vzdálenost a na pásmu je těch čísel a čárek prostě moc.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

30.8.2020 09:51
Pravděpodobně se jedná o chvályhodný pokus umožnit vyznávání víry pro muslimy, kteří dlouhodobě strádají nedostatkem místa v přeplněném multikulturním Berlíně.
Tyto iniciativy je nutno podporovat a dosáhnout jejich uplatnění i na východ od Německa.

Reuters :
https://www.reuters.com/article/us-iraq-crisis-germany-muslims/german-muslims-condemn-islamic-state-in-nationwide-day-of-prayer-idUSKBN0HE1XG20140919
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.8.2020 13:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ekoligisté, spolu s dalšími druhy neomarxistů, s islamisty kolaborují už léta. Takže by na tom mohlo i něco být.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.8.2020 06:58 Reaguje na Jan Šimůnek
Šimůnku, Šimůnku :D

Vy jste vyloženě na hospitalizaci...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

30.8.2020 22:52
Mně je tahle ochrana pěšáků před auty sympatická.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.8.2020 06:58 Reaguje na Majka Kletečková
Mně též.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.10.2020 08:47 Reaguje na Majka Kletečková
Podstatně méně bude sympatická třeba obchodníkům v té ulici. Přežijí ti, kteří obsluhují pouze lokální zákazníky.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist