Berlín zkouší, jak uzavření bulváru pro auta změní kvalitu života
Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud se projekt ověří, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná - po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.
Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. "Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu," řekl. "Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava," dodal.
Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. "Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci," řekl.
Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. "Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají," tvrdí obhájci ulice bez aut.
Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.
Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů, neboť drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů, naopak v Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.
Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může městem či vesnicí profrčet podle svého gusta.
Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.
zpt spr
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
Zajímalo by mě, jestli to povede do stejného průšvihu jako tehdy.
Viktor Šedivý
29.8.2020 23:47 Reaguje naJe mnohem víc těch, co tu slabost využijou.
Lukáš Kašpárek
31.8.2020 07:01 Reaguje na Viktor ŠedivýJirka Černý
29.8.2020 16:16Jirka Černý
29.8.2020 16:23 Reaguje na Jirka ČernýViktor Šedivý
29.8.2020 23:44 Reaguje na Jirka ČernýJak dodržet zákon si musí každý rozhodnout sám.
Jirka Černý
30.8.2020 07:22 Reaguje na Viktor ŠedivýJirka Černý
30.8.2020 07:22 Reaguje na Viktor ŠedivýMiroslav Vinkler
30.8.2020 09:51Tyto iniciativy je nutno podporovat a dosáhnout jejich uplatnění i na východ od Německa.
Reuters :
https://www.reuters.com/article/us-iraq-crisis-germany-muslims/german-muslims-condemn-islamic-state-in-nationwide-day-of-prayer-idUSKBN0HE1XG20140919
Jan Šimůnek
30.8.2020 13:09 Reaguje na Miroslav VinklerLukáš Kašpárek
31.8.2020 06:58 Reaguje na Jan ŠimůnekVy jste vyloženě na hospitalizaci...