Bezmála čtyři z pěti prodaných aut v Norsku byla loni na bateriový pohon
Norsko, které je samo největším producentem ropy a plynu v západní Evropě, se chce stát první zemí, která do roku 2025 ukončí prodej benzinových a naftových vozů. Bateriově poháněná plně elektrická vozidla (BEV) jsou proto zatím osvobozena od daní uvalených na konkurenty používající spalovací motory (ICE).
S rostoucí popularitou těchto vozů a ztrátou příjmů pro stát ale norské úřady začaly některé výhody omezovat. Od 1. ledna se 25procentní osvobození od DPH na nákup nových elektrických vozidel vztahuje pouze na prvních 500 000 norských korun (1,1 milionu Kč) z ceny vozu.
Podíl nových elektrických vozidel loni vzrostl na 79,3 procenta ze 65 procent v roce 2021 a z pouhých 2,9 procenta před deseti lety, uvedla Norská silniční federace (OFV).
Tesla měla v roce 2022 na celkovém norském automobilovém trhu podíl 12,2 procenta. Už druhý rok se tak stala nejprodávanější značkou před druhým Volkswagenem s podílem 11,6 procenta.
Nejoblíbenějším modelem roku byla Tesla Model Y. Na druhém místě skončil Volkswagenem Electric ID.4 a třetí byla Škoda Enyaq.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (21)
Miroslav Vinkler
3.1.2023 06:07Zvýšení sazeb bylo dramatické, z 28 NOK na 49 NOK (2,80–4,90 USD) za hodinu pro „normální“ dobíjení během dne a z 13 NOK na 39 NOK v noci.
Nutno podotknout, že po masových protestech šokovaných řidičů i národního sdružení el- cars Norsk elbilforeningse metropole od zdražení metropole prozatím ustoupila.
Listopadové prodeje překonaly nový rekord a podle zpravodajské kanceláře NTB představovaly plných 81,6 procenta celkového prodeje aut. Prodeje elektromobilů také poprvé překonaly prodeje aut na fosilní paliva u kupujících s nejnižšími příjmy.
Otázkou je , na jak dlouho .
Norsko dlouhé roky všemožně pořizování e-aut podporovalo - majitelé el-carů v Norsku nemuseli platit žádné silniční poplatky nebo poplatky za trajekty ani daně z prodeje a mohli volně používat jízdní pruhy pro MHD a taxíky. Parkování a nabíjení bylo také často zdarma.
Ale i v Norsku platí přísloví "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají."
Ceny elektřiny jsou nyní vysoké i zde a generální tajemník NATO Jens Stoltenberg byl mezi těmi , kteří varují , že bude trvat dlouho, než obrovské náklady na ruskou války na Ukrajině (včetně cen energií) klesnou, a to i poté, co válka definitivně skončí.
Co dodat na závěr ?
Je zcela jisté, že to, co si může dovolit nejbohatší evropská země , si ČR dovolit nemůže. A chtělo by se říct "zaplaťpánbůh za to."
Richard Vacek
3.1.2023 07:57Miroslav Vinkler
3.1.2023 08:41 Reaguje na Pavel HanzlTím to je ! Vědí to snad všichni až na Hanzla a spol.
Pavel Hanzl
3.1.2023 09:09 Reaguje na Miroslav VinklerZnám jednu, která VŠECHNO vráží jen do výroby strojů na zabíjení lidí.
Pavel Hanzl
3.1.2023 09:13 Reaguje na Miroslav VinklerDotaz na tělo: kdo je lepší, Norsko nebo Rusko? A víte to jistě?
Jaroslav Bobr
3.1.2023 09:32 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
3.1.2023 10:10 Reaguje na Jaroslav Bobrstadiony v Kataru, kde platí jedno: Já na
to mám i kdyby to bylo bylo pouze na pár dnů
a pak tam budu pást velbloudy. V Norsku tak
stát dotuje elektromobily, ale v záloze má
každý doma i spalovák. Je to stejné jako s
Grýndýlem, kdy OZE zálohují fosilní zdroje
místo toho, že by elektřinu stabilně dodávaly JE. Prostě já na to mám být "ekologický" na úkor ostatních, kteří tu možnost nemají !
Pavel Hanzl
3.1.2023 14:25 Reaguje na Břetislav MachačekNorové za ty peníze platí čistou dopravu, která by normálně pálila milióny litrů benzínu. Katar za ty stejné kačáký pálí giga ropy na chlazení nesmyslné sjezdovky úplně nahouno.
To je postup přece zcela opačný, stejně, jako váš životní názor.
Samozřejmě má každý doma spalovák, ale ten nečadí, antož je v záloze. To samé s OZE.
Někdy váš svět naopak obdivuji, jak lehce obracíte významy jevů do zcela bizardních poloh.
Viktor Šedivý
4.1.2023 12:36 Reaguje na Pavel HanzlVyrobil jste dvě auta (spotřeboval zbytečně dvojnásobek zdrojů), stárnou obě, užitek je ale jen z jednoho.
Stejná blbost jako "občasné zdroje" a k nim opravdová elektrárna, která je zálohuje.
Pavel Hanzl
5.1.2023 08:32 Reaguje na Viktor ŠedivýNormální člověk, když se chce zichrovat, nechá si starý auto, které je už amortizované dávno. Stejně lidé na dědině, kde hrozí výpadky proudu, mívají ve sklepě záložní dýzlagregát. A s OZE je to samý.
Dřív plynárna dělala výkon 100, dnes 80 udělá OZE a ona dodává 20 a ušetří 80 plynu.