https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bezmala-ctyri-z-peti-prodanych-aut-v-norsku-byla-loni-na-bateriovy-pohon
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bezmála čtyři z pěti prodaných aut v Norsku byla loni na bateriový pohon

3.1.2023 00:58 | OSLO (ČTK)
Tesla měla v roce 2022 na celkovém norském automobilovém trhu podíl 12,2 procenta. Už druhý rok se tak stala nejprodávanější značkou před druhým Volkswagenem s podílem 11,6 procenta.
Tesla měla v roce 2022 na celkovém norském automobilovém trhu podíl 12,2 procenta. Už druhý rok se tak stala nejprodávanější značkou před druhým Volkswagenem s podílem 11,6 procenta.
Bezmála čtyři z pěti prodaných aut v Norsku byla loni na bateriový pohon, jejich podíl na trhu se tak blížil 80 procentům a byl na rekordu. Druhý rok po sobě byl největší zájem o americkou značku Tesla, oblíbená je i Škoda Enyaq. S odkazem na registrační údaje o tom informovala agentura Reuters.
 

Norsko, které je samo největším producentem ropy a plynu v západní Evropě, se chce stát první zemí, která do roku 2025 ukončí prodej benzinových a naftových vozů. Bateriově poháněná plně elektrická vozidla (BEV) jsou proto zatím osvobozena od daní uvalených na konkurenty používající spalovací motory (ICE).

S rostoucí popularitou těchto vozů a ztrátou příjmů pro stát ale norské úřady začaly některé výhody omezovat. Od 1. ledna se 25procentní osvobození od DPH na nákup nových elektrických vozidel vztahuje pouze na prvních 500 000 norských korun (1,1 milionu Kč) z ceny vozu.

Podíl nových elektrických vozidel loni vzrostl na 79,3 procenta ze 65 procent v roce 2021 a z pouhých 2,9 procenta před deseti lety, uvedla Norská silniční federace (OFV).

Tesla měla v roce 2022 na celkovém norském automobilovém trhu podíl 12,2 procenta. Už druhý rok se tak stala nejprodávanější značkou před druhým Volkswagenem s podílem 11,6 procenta.

Nejoblíbenějším modelem roku byla Tesla Model Y. Na druhém místě skončil Volkswagenem Electric ID.4 a třetí byla Škoda Enyaq.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.1.2023 06:07
Norští politici v průběhu let nabízeli spoustu pobídek pro elektromobily, ale ty nyní rychle mizí . Nejnovější elektrický šok přišel v prosinci , kdy město Oslo téměř ztrojnásobilo náklady na dobíjení na městských dobíjecích stanicích.
Zvýšení sazeb bylo dramatické, z 28 NOK na 49 NOK (2,80–4,90 USD) za hodinu pro „normální“ dobíjení během dne a z 13 NOK na 39 NOK v noci.

Nutno podotknout, že po masových protestech šokovaných řidičů i národního sdružení el- cars Norsk elbilforeningse metropole od zdražení metropole prozatím ustoupila.
Listopadové prodeje překonaly nový rekord a podle zpravodajské kanceláře NTB představovaly plných 81,6 procenta celkového prodeje aut. Prodeje elektromobilů také poprvé překonaly prodeje aut na fosilní paliva u kupujících s nejnižšími příjmy.

Otázkou je , na jak dlouho .

Norsko dlouhé roky všemožně pořizování e-aut podporovalo - majitelé el-carů v Norsku nemuseli platit žádné silniční poplatky nebo poplatky za trajekty ani daně z prodeje a mohli volně používat jízdní pruhy pro MHD a taxíky. Parkování a nabíjení bylo také často zdarma.

Ale i v Norsku platí přísloví "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají."

Ceny elektřiny jsou nyní vysoké i zde a generální tajemník NATO Jens Stoltenberg byl mezi těmi , kteří varují , že bude trvat dlouho, než obrovské náklady na ruskou války na Ukrajině (včetně cen energií) klesnou, a to i poté, co válka definitivně skončí.

Co dodat na závěr ?
Je zcela jisté, že to, co si může dovolit nejbohatší evropská země , si ČR dovolit nemůže. A chtělo by se říct "zaplaťpánbůh za to."
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.1.2023 07:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.1.2023 07:57
Norsko je typickým příkladem, že díky dotacím a daním i voda poteče do kopce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 08:32 Reaguje na Richard Vacek
A to velmi úspěšně. Čím to je?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.1.2023 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Norsko očekává, že vydělá rekordních 131 miliard dolarů z ropy a zemního plynu v r. 2023.

Tím to je ! Vědí to snad všichni až na Hanzla a spol.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 09:09 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je pravda, ale jen částečná. Kolik států světa má takový, (nebo ještě daleko větší) vejvar z těžby fosilních paliv a kolik jich tolik dává do ekologie?
Znám jednu, která VŠECHNO vráží jen do výroby strojů na zabíjení lidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 09:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pro Rusko by to znamenalo možnost 131 dní vést válku na Ukrajině, takže celý ten gigavejvar už propálilo nejpříšernějším způsobe, co existuje.
Dotaz na tělo: kdo je lepší, Norsko nebo Rusko? A víte to jistě?
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

3.1.2023 09:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy se z toho Ruska jednou poděláte.Diskuse je o elektromobilitě v Norsku.Norsko nyní rekordně vydělává na prodeji fosilních paliv, takže si může dovolit dotovat i to, co je fyzikálně diskutabilní.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.1.2023 10:10 Reaguje na Jaroslav Bobr
Velmi výstižné vysvětlení elektromobility v Norsku. Je to stejné jako s klimatizovanými
stadiony v Kataru, kde platí jedno: Já na
to mám i kdyby to bylo bylo pouze na pár dnů
a pak tam budu pást velbloudy. V Norsku tak
stát dotuje elektromobily, ale v záloze má
každý doma i spalovák. Je to stejné jako s
Grýndýlem, kdy OZE zálohují fosilní zdroje
místo toho, že by elektřinu stabilně dodávaly JE. Prostě já na to mám být "ekologický" na úkor ostatních, kteří tu možnost nemají !
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.1.2023 12:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Podtržená jednička !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 14:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Jak dycky.
Norové za ty peníze platí čistou dopravu, která by normálně pálila milióny litrů benzínu. Katar za ty stejné kačáký pálí giga ropy na chlazení nesmyslné sjezdovky úplně nahouno.
To je postup přece zcela opačný, stejně, jako váš životní názor.
Samozřejmě má každý doma spalovák, ale ten nečadí, antož je v záloze. To samé s OZE.
Někdy váš svět naopak obdivuji, jak lehce obracíte významy jevů do zcela bizardních poloh.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.1.2023 12:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale "čadí", i když je v záloze.
Vyrobil jste dvě auta (spotřeboval zbytečně dvojnásobek zdrojů), stárnou obě, užitek je ale jen z jednoho.

Stejná blbost jako "občasné zdroje" a k nim opravdová elektrárna, která je zálohuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2023 08:32 Reaguje na Viktor Šedivý
Neznám nikoho, kdo si koupí elkáru a k tomu ještě dýzlák.
Normální člověk, když se chce zichrovat, nechá si starý auto, které je už amortizované dávno. Stejně lidé na dědině, kde hrozí výpadky proudu, mívají ve sklepě záložní dýzlagregát. A s OZE je to samý.
Dřív plynárna dělala výkon 100, dnes 80 udělá OZE a ona dodává 20 a ušetří 80 plynu.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.1.2023 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to přece kvůli dotacím a daním. Jen díky tomu se tam realizuje ekonomický nesmysl. Kdyby se totiž nejednalo o nesmysl, nebylo by k jeho realizaci těch pobídek potřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 09:10 Reaguje na Richard Vacek
Vše by šlo stejným směrem, ale pomaleji. A my nemáme čas, bo klimatická tgragédie nám už drtí palce.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.1.2023 09:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Palce drtí možná vám. A možná si to jenom myslíte. Měli jsme krásného teplého Silvestra a nevím o žádných hrůzách, které by to znamenalo, kdyby tak bylo každou zimu.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

3.1.2023 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Díky klimatické tragédii (teplá zima) máme zatím v zásobnících dostatek plynu a já pálím v automatu 12-15kg uhlí denně, na rozdíl od mrazivých dní kdy pálím 30 a tak s 5t uhlí koupenými v létě v pohodě vystačím.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 14:27 Reaguje na Jaroslav Bobr
Klimatická změna skutečně není o pár kýblů vašeho uhlí, nebo pohodový Silvestr páně Vackův. Fakt to nechápete?
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

3.1.2023 17:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Uvažujte evropsky, je to o poloviční spotřebě plynu na topení , o tom že můžete pochválit vládu jak prozíravě vyřešila dostatek plynu a můžete se vysmívat russké bestii, že inkasuje méně peněz na zbraně - to vše řeší ta klimatická tragédie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.1.2023 18:27 Reaguje na Jaroslav Bobr
Doporučuji nějaké úplně základní informace čo také oné to vlastně je, já to posté vysvětlovat fakt nebudu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.1.2023 08:40 Reaguje na Richard Vacek
Norové to dotují formou úlevy na daních. Ovšem zrovna oni nemusí vybírat vůbec žádné daně, bo celý stát může být financován prodejem plynu a ropy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist